Jump to content

Fett o kolhydratkänslig

Lars-Erik West

Recommended Posts

Jag har sådana problem som jag tyvärr inte hittar svar på någonstans.
Mina läkare på inremedicinska ser ut som fågelholkar då jag berättat om problemen

Lite bakgrundsfakta:
Jag har Crohns sedan 2001 som verkar vara av den aggressivare varianten,opererad 2 ggr, har haft bukspottskörtelinflammation vilket ledde till att gallblåsan blev borttagen.
Jag vill äta LCHF men har märkt att jag inte tål den mängden fett som jag borde få i mig, det blir diarre' och så tål jag inte heller kolhydrater(diarre')
Vad skall jag göra då jag varken tål fett eller kolhydrater?

Ide'er!!!!
  • Like 2

Hur mycket fett "borde" du få i dig? Med de förutsättningar du har borde du lyssna på kroppen och anpassa allt intag efter det. Crohns i sig leder dig, precis som Erik 2 säger, på autoimmuna protokollet. Ingen gallblåsa på mindre mängder fett i taget och kanske annat fett än rent smör/kokosolja/olivolja. Kanske kan du äta mer avocado? Eller mer makrill? Eller... 
I grund och botten är LCHF bra mat och det gäller att hitta din väg. Strunta i alla siffror, just för dig kanske det inte funkar med 80E% fett, men ge inte upp en god kostfilosofi för det. Försöka att anpassa istället.
Och som Inez redan sagt; Välkommen hit! 

• Like 4

Ja, Välkommen till forumet Lars-Erik :) du har fått mycket bra tips, men jag vill lägga till ett, och det är "benbuljong". Buljong kokad på nöt eller kycklingben, det har en läkande effekt på tarmen, förutom att det innehåller massor av mineraler och även glucosamin som är ett naturligt "smörjmedel" för kroppen.

• Like 5

14 timmar sedan, Erik 2 sade:

Stackare. 

Läs på om anti-inflammatorisk kost. Lär dig vad lektiner är och undvik allt som innehåller sådana.  

Alla mejerier går bort och alla spannmål, inkl majs och soya. Allt med kärnor i sig går bort tomat, gurka, andra frukter. Avokado funkar.

Få ditt fett från MCT olja - lättupptaget utan hjälp av galla, och fet fisk om det fungerar och avokado. Starta långsamt med MCT, magen kan reagera. 

Få dina kolhydrater (eller resistent stärkelse) från rötter som ska vara tillagade men får gärna ätas svala.  Ev. kommer väldigt vitt ris att fungera också (inte så LCHF men kan vara bra för lite energi). Gröna salladsblad är ok, liksom broccoli. Annan kål är bra men du kan ta det efter ett tag och laga till den innan du äter. 

Du kan också titta på enzymtillskott för att stötta matsmältningen tex: https://www.apotea.se/allzym-dpp-iv-90-kap    men om du håller dig till en begränsad diet bör det gå utan. Jag använder enzymer när jag får i mig mjölk (av misstag) eller nån sockerart som bara blir gas i magen. 

Försök få i dig goda bakterier - probiotika. här är en intressant ny sort som ska ta sig till tjocktarmen opåverkad. http://www.lifebutiken.se/produkter/mage-tarm/mjolksyrebakterier/life-sporebiotic-30-kap-30-kap

Undvik allt socker och all fruktos. 

Kött, fisk och ägg ska inte vara nåt problem om du inte har allergi. 

Tack Erik!

Har testat AIP men där var det för mycket stärkelse. Alla mjölkprodukter är borta samt allt socker. Samma sak gäller spannmål. Använder benbuljong

Kan testa MCT-olja. Äter en del resistent stärkelse redan. I övrigt så äter jag kött, fisk, fågel, grönsaker( ovanjords) ägg. avokado.  

• Like 3

12 timmar sedan, MariaF sade:

Hur mycket fett "borde" du få i dig? Med de förutsättningar du har borde du lyssna på kroppen och anpassa allt intag efter det. Crohns i sig leder dig, precis som Erik 2 säger, på autoimmuna protokollet. Ingen gallblåsa på mindre mängder fett i taget och kanske annat fett än rent smör/kokosolja/olivolja. Kanske kan du äta mer avocado? Eller mer makrill? Eller... 
I grund och botten är LCHF bra mat och det gäller att hitta din väg. Strunta i alla siffror, just för dig kanske det inte funkar med 80E% fett, men ge inte upp en god kostfilosofi för det. Försöka att anpassa istället.
Och som Inez redan sagt; Välkommen hit! 

Jag har en daglig energiförbrukning på ca 3000 kalorier så det skall tankas en del och det är där problemet är. Om man tänker LCHF och skall få 80% av energin från fett så blir det för min del ca.260gram fett om dagen men det betyder ju inte att jag skall äta smör förstås. Jag får ju i mig fett även fån ägg, avokado, kokosolja m.m. Oberoende så behöver jag mycket bränsle, så det blir en balansgång med vad kroppen klarar av.

• Like 3

2 timmar sedan, Lars-Erik West sade:

Oberoende så behöver jag mycket bränsle, så det blir en balansgång med vad kroppen klarar av.

Det låter väldigt klokt! Protein med mer fett kan vara lättare att hantera än rent fett. Jag klarar inte för mycket tillsatt fett som t ex fettkaffe (eller te i mitt fall) på en gång men har inte haft några problem med fett stekfläsk och grönsaker. Nu har jag iofs inget av dina problem men jag ser inte att det skulle vara omöjligt att du modifierar ditt intag av allt så länge du utgår från bra råvaror, något din tarm också behöver. Det är det jag menar med att "strunta i regelverket", det finns inte många regler utan mest en hög rekommentationer för att underlätta för den som vill å ner i vikt.
När definitionen LCHF sattes var det max 50g kolhydrater/dygn som gällde och den energi i form av kolhydrater som plockades bort skulle ersättas av energi i form av fett. I modernare versioner har det blivit en internationalisering att gälla det som kallas "low carb", dvs under 100g kolhydrater/dygn. Så snäll mat som möjligt för din tarm, så näringstät som möjligt för upptaget (vissa saker kan man tillsätta utifrån, magnesium som sprayas på huden, t ex) och i de doser just din kropp klarar av. Varmt lycka till!

• Like 3

Så spännande problem att bita i.

Fick du problemen efter en antibiotikakur ? Eller ser du nåt annat samband till att det började?

Har du gjort ett helt extremt experiment och bara ätit en sak varje mål i ett par veckor. Tex vanlig köttfärs enbart som pannbiff, köttbullar, i två veckor ? Inga kryddor utom salt. Inget fett utom det som finns i köttet. 

• Like 2

On 2017-11-28 at 08:19, HelgeK sade:

Har man ätit lågfetkost länge, så kan levern behöva tid för att klara att ställa om till en högfet kost. Öka inte fetmängden för fort! 

Håller med, och vill tillägga: 

- prova äta långsammare, åtminstone i början innan kroppen vant sig, 

- prova äta mindre och fler portioner, eller tvärtom, för att se vad som passar dig bäst, 

- ät dig mätt, varken mer eller mindre, tvinga inte dig till en viss mängd kalorier, 

- prova dricka mindre vid/nära måltid, drick hellre i god tid innan eller långt efter, för att se om det hjälper matsmältningen, 

- salta efter aptit, helst med oraffinerat salt. 

• Like 1