Linnea axelsson Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 Hej, Jag har en panisk förskräckelse över att jag skall bli ännu tjockare när jag startar med lchf. Hur ska jag äta för att det ska kännas bra, jag är livrädd för att lägga för mycket eller förlite fett/protein, kan någon ge mig ett råd 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 Hej och välkommen.... Kan vi få lite bakgrundsinfo är du vänlig... gammal, ung? tjock, smal? mål? livssituation,träning? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 Om du startar "hårt" och äter riktigt lite med kolhydrater ...så är det nästan omöjligt att gå upp i vikt! Välkommen! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 Håller med alla föregående! Aså.. går du ut stenhårt, håller koll på fett, kolhydrater och protein samt undviker arbete, familj och allt annat socialt som kan fresta dig så är det så gott som omöjligt att gå upp i vikt på LCHF! Bortsett från den "skämtsamma" kommentaren?.. LCHF är i princip bara vanlig mat. i lagoma proportioner i lagoma intervall! Grejen är att man inte bör undvika feta matvaror.. man blir mätt på sådana.. iallafall så dröjer det som regel innan man blir hungrig igen.. när man väl lassat in en massa fett och ioförsej oxå en hel del protein.. men ät dina grönsaker hur som helst.. helst varje måltid. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted November 28, 2017 Popular Post Share Posted November 28, 2017 Välkommen hit, Linnea! Vad tror du att du behöver för att slappna av? Ett tydligt regelverk? Registrera din mat? Peppande kommentarer? Många registrerar sin mat i nån app inledningsvis för att få lite koll på helheten, dvs fördelningen mellan fett/protein/kolhydrater och kalorier (jo, det sista också). LCHF är ingen magisk diet där man kan äta hur mycket man vill från får-listor utan ett ramverk inom vilket man kan hitta sin egen väg. Däremot äter man ofta spontant mindre total energi för att man håller sig mer mätt, dvs det blir enklare att avstå mellanmål, fika mm. Om du har det jag kallar "ätstörning", dvs ett på något vis osunt förhållande till mat, typ känsloätande, då kan ett tydligare regelverk behövas för att mättnadskänslor ofta är satta ur spel och man misstar sug för hunger. Då pratar vi "klassiska" regler som handflatemodellen, max 5g kolh/100g vara, var försiktig med ost och ndra mejerier (smör undantaget), ovanjordsgrönsaker osv. Din ålder och hormonella status spelar in. Insulin är ett hormon. Östrogen ett annat. Och de sitter ihop. Om du är i fertil ålder är det svårt att bli av med kärlekshandtagen, fettet på låren och stora bröst för östrogenet styr inlagring dit. Är du tvärtom på väg mot klimakteriet kan det vara det fettet som ryker först. För att få kroppen att fungera optimalt är det viktigt att röra på sig. (Hört den förut..?) Inte primärt för att bränna fett, alltså, utan för att slaggprodukter och annat som stör viktnormalisering ska få en chans att rensas ut. Och det är promenader och lättare träning vi pratar om om du är lite större. Tung styrka är också bra men det ska byggas upp först. Nu skrev jag mer än jag tänkt i min entusiasm. Vill du "bara" ha peppande kommentarer har vi hur många som helst! Du kommer att klarar detta fint! Kanske faller nån gång men det är bara att gå på igen! Alla steg i en viss riktning tar dig till målet! 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted November 28, 2017 Share Posted November 28, 2017 1 timme sedan, MariaF sade: Tung styrka är också bra men det ska byggas upp först. Sura dagar, när man inte har lust att gå ut på promenad, kan man börja en enkel vana. Ta stöd mot en hylla eller möbel och gör ett par armhäv och lika många knäböj utan vikter. Gör detta minst en gång dagligen, med tiden kommer styrkan att öka och flåset börjar infinna sej. Viktigt är att ha disciplin att inte börja överträna utan ha det exempelvis som en välkommen upprepad morgonvana. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted November 28, 2017 Share Posted November 28, 2017 Ta en titt på LCHF-utmaningen: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/kom-igang 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted November 30, 2017 Share Posted November 30, 2017 Läs gärna på Ann Fernholms blogg: Om matlycka, fett och mättnadshormonerhttp://annfernholm.se/2017/11/27/om-matlycka-fett-och-mattnadshormoner/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted November 30, 2017 Share Posted November 30, 2017 Men man behöver inte äta oxsvans :-) Det räcker långt att undvika socker, ersätta kolhydratrika livsmedel med grönsaker och lägga till nyttiga fetter till maten så att du äter dig mätt. När du äter dig mätt behöver du inte äta lika ofta och kroppen får chans att använda det fett som lagrats för "sämre tider". Det sämsta är att äta en kombination av mycket kolhydrater och mycket fett. Det svåraste är att äta en kalorireducerad kost. För de flesta med tendens till insulinresistans fungerar LCHF bra men man måste våga testa några veckor. Jag håller tummarna för dig! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 1, 2017 Share Posted December 1, 2017 Lite kuriosa. Den kände Sten Sture Skaldeman som åt sig ner i vikt. http://www.norstedts.se/bocker/110001-at-dig-ner-i-vikt Här skriver han i flashback. Observera datumen som nämns. https://www.flashback.org/t358519 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 1, 2017 Share Posted December 1, 2017 Han nämner Calle Carlsson som driver ett hälsohem i österäng.Verksamheten har varit igång i 32 år och har numera en ny Läkare.Här kommer lite info om Calle och hans fru Anita. ala says: 1 december, 2017 at 07:02 Hälsovårdshemmet i Österäng är fortfarande i gång. Läkaren heter Mikael Knutsson och man tar fortfarande 48 prover som man betalar själv, därefter så får man kostråd av läkaren. Jag pratade nyss med Anita Carlsson, Calle Carlssons fru. Calle 87 år tar fortfarande några patienter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annakopp Posted December 6, 2017 Share Posted December 6, 2017 naer jag boerjade med low carb, paa 90 talet, var det den haer dieten som foerst fick in mig paa spaaret: https://www.diet.com/g/carbohydrate-addicts-diet jag taenkte, faktistk ingen du boerjan om man vill prova sig fram lite. lite kort, den gaar ut paa att man aeter en reward maaltid om dagen, och 2 low carb, som skulle vara haelften groent och haelften protein. Inte helt keto, men om man vill trappa ner, saa kan man ju skippa broedet till frukost och pastasalladen till lunch, aeta vanligt paa kvaellen. det funkade paa mig panya den tiden, och har en intressant teori: Kroppen har ett minne naer det gaeller hur mycket insulin som behoevs foer en maaltid. dvs. den regulerar efter de senaste maaltiderna, aer det mycket kolisar daer saa utgaar den fraan att det kommer precis lika mycket igen. om man aeter lite kolisar, lite insulin, saa regulerar kroppen. men: man maaste sluta aeta efter en timma. om man kaekar en laang middag oever flera timmar saa levererar kroppen mer insulin om det behoevs efter typ en timme, 1.15. jag vet inte om detta aer superbulls..t men det har hjaelpt att ha det som extra liten regel naer man goer undantag, typ julafton och naer man vinner nobelpriset. saa om jag vet att det aer en speciell middag, saa ser jag alltid till att preppa genom minst 2 lowcarb maaltider innan, och slutar efter en timma, och haaller mig borta fraan broedkorgen, sen om det aer naagra potatisbitar i stuvningen daa, saa faar de slinka med. tipps: tillskott som hjaelper till att saenka blodsockret: chrom, kanel, och berberisrotpulver. koep kolhydratfritt fiberpulver typ fiberhusk, och svep en matsked i vatten innan varje maaltid och en ny grej jag laert mig: laes deep nutrition foer kaella, skippa ALLA vegetabiliska fetter. anvaend bara de som aer OK enligt paleo/primal. ingen solrosolja, rapsolja, alla andra stekoljor som man tror aer nyttiga (och tyvaerr funkar baest i majonaes..) riktigt smoer, olivolja, avocado, kokos, lite sesam, och jordnoetsojla aer ok, samt kallpressade noetoljor som macadamiaojla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts