Gå till innehåll

Recommended Posts

Håller med alla föregående!

Aså.. går du ut stenhårt, håller koll på fett, kolhydrater och protein samt undviker arbete, familj och allt annat socialt som kan fresta dig så är det så gott som omöjligt att gå upp i vikt på LCHF!

Bortsett från den "skämtsamma" kommentaren?.. LCHF är i princip bara vanlig mat. i lagoma proportioner i lagoma intervall!

Grejen är att man inte bör undvika feta matvaror.. man blir mätt på sådana.. iallafall så dröjer det som regel innan man blir hungrig igen.. när man väl lassat in en massa fett och ioförsej oxå en hel del protein.. men ät dina grönsaker hur som helst.. helst varje måltid.

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, MariaF sade:

Tung styrka är också bra men det ska byggas upp först.

Sura dagar, när man inte har lust att gå ut på promenad, kan man börja en enkel vana. Ta stöd mot en hylla eller möbel och gör ett par armhäv och lika många knäböj utan vikter. Gör detta minst en gång dagligen, med tiden kommer styrkan att öka och flåset börjar infinna sej. Viktigt är att ha disciplin att inte börja överträna utan ha det exempelvis som en välkommen upprepad morgonvana.

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men man behöver inte äta oxsvans  :-)  

Det räcker långt att undvika socker, ersätta kolhydratrika livsmedel med grönsaker och lägga till nyttiga fetter till maten så att du äter dig mätt. När du äter dig mätt behöver du inte äta lika ofta och kroppen får chans att använda det fett som lagrats för "sämre tider".  Det sämsta är att äta en kombination av mycket kolhydrater och mycket fett. Det svåraste är att äta en kalorireducerad kost. För de flesta med tendens till insulinresistans fungerar LCHF bra men man måste våga testa några veckor. 

Jag håller tummarna för dig! 

 

  • Gilla 7
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han nämner Calle Carlsson som driver ett hälsohem i österäng.Verksamheten har varit igång i 32 år och har numera en ny Läkare.Här kommer lite info om Calle och hans fru Anita.

 

Hälsovårdshemmet i Österäng är fortfarande i gång. Läkaren heter Mikael Knutsson och man tar fortfarande 48 prover som man betalar själv, därefter så får man kostråd av läkaren. Jag pratade nyss med Anita Carlsson, Calle Carlssons fru. Calle 87 år tar fortfarande några patienter.

 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

naer jag boerjade med low carb, paa 90 talet, var det den haer dieten som foerst fick in mig paa spaaret: https://www.diet.com/g/carbohydrate-addicts-diet 

jag taenkte, faktistk ingen du boerjan om man vill prova sig fram lite. lite kort, den gaar ut paa att man aeter en reward maaltid om dagen, och 2 low carb, som skulle vara haelften groent och haelften protein. Inte helt keto, men om man vill trappa ner, saa kan man ju skippa broedet till frukost och pastasalladen till lunch, aeta vanligt paa kvaellen. det funkade paa mig panya den tiden, och har en intressant teori: Kroppen har ett minne naer det gaeller hur mycket insulin som behoevs foer en maaltid. dvs. den regulerar efter de senaste maaltiderna, aer det mycket kolisar daer saa utgaar den fraan att det kommer precis lika mycket igen. om man aeter lite kolisar, lite insulin, saa regulerar kroppen. men: man maaste sluta aeta efter en timma. om man kaekar en laang middag oever flera timmar saa levererar kroppen mer insulin om det behoevs efter typ en timme, 1.15. jag vet inte om detta aer superbulls..t men det har hjaelpt att ha det som extra liten regel naer man goer undantag, typ julafton och naer man vinner nobelpriset. saa om jag vet att det aer en speciell middag, saa ser jag alltid till att preppa genom minst 2 lowcarb maaltider innan, och slutar efter en timma, och haaller mig borta fraan broedkorgen, sen om det aer naagra potatisbitar i stuvningen daa, saa faar de slinka med. 

tipps: tillskott som hjaelper till att saenka blodsockret: chrom, kanel, och berberisrotpulver. koep kolhydratfritt fiberpulver typ fiberhusk, och svep en matsked i vatten innan varje maaltid

och en ny grej jag laert mig: laes deep nutrition foer kaella, skippa ALLA vegetabiliska fetter. anvaend bara de som aer OK enligt paleo/primal. ingen solrosolja, rapsolja, alla andra stekoljor som man tror aer nyttiga (och tyvaerr funkar baest i majonaes..) riktigt smoer, olivolja, avocado, kokos, lite sesam, och jordnoetsojla aer ok, samt kallpressade noetoljor som macadamiaojla. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...