Livsnjutare Posted December 2, 2017 Share Posted December 2, 2017 Hej på er! Har läst denna studie och tycker att det är svårt att tolka och värdera vad resultaten innebär. Jag förstår det som att man studerat mättat fett med en märkningsmetod som gör att man har kunnat spåra omsättningen av det mättade fettet. Sedan kommer en berättelse om hur mättat fett ställer till det i framförallt våra kärl. Hoppas att någon här på dietdoctor/kostdoktorn kan kommentera och hjälpa till att analysera studierna som ligger bakom följande "Science News" ==> www.sciencedaily.com/releases/2017/12/171201181545.htm Har denna studie rätt om mättat fetts negativa effekt på blodkärl så kan omöjligt mina egna blodkärl vara friska. Äter en hel del mättat fett dagligen. Tycker det är gott:) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 2, 2017 Share Posted December 2, 2017 Det verkar vara laboratorieförsök, inte experiment på människor. "What the researchers found using this technique could have significant impact on both the understanding and treatment of obesity, diabetes and cardiovascular disease." 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted December 2, 2017 Popular Post Share Posted December 2, 2017 Cellmembranet består till största del av mättat och enkelomättat fett samt kolesterol och protein. De fleromättat fetterna, som nästan uteslutande är de animalisk långa fettsyrorna, vegetariska finns knappt i cellen, är typ 10-15% av membranet med de har en viktig uppgift i att styra flexibiliteten av membranet. För mycket mättat ger hård yta och för mycket fleromättat smälter membranet. Smör med lite olivolja och några droppar fiskolja ger precis den fyttsyrasammansättning kroppen eftersträvar. Om man går extremt åt ena eller andra hållet kan kroppen få problem. Viktigast är att inte gå kort på långa omega-3 fetter eller bygga in transfett i cellmembranet. Inget i artikeln är för övrigt nytt utan du finner allt i min första biokemibok från 1994 (Leninger, principles of biochemistry). Dock har man fotograferat detta i cellmembranet med hjälp av deterium (tungt väte, samma som i tungt vatten) isotoper innuti en levande cell vilket är lite coolt om man inte har någon fritid :-) 14 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 2, 2017 Share Posted December 2, 2017 Hur skulle vi klara oss utan vår egen hus-Biokemist! Tack för alla dina förklarande kommentarer, de uppskattas mycket! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted December 2, 2017 Share Posted December 2, 2017 6 timmar sedan, The Biochemist sade: För mycket mättat ger hård yta och för mycket fleromättat smälter membranet. Om man går extremt åt ena eller andra hållet kan kroppen få problem. Hm. Hur mycket mättat fett är då för mycket? Vi har ju alltid fått höra i LCHF kretsar att ät ni mättat fett utan risk? Och vad kan man få för problem om då cellmembranen blir för hårda som du säger med för mycket mättat fett? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 2, 2017 Share Posted December 2, 2017 Men var hittar man då det mättade fettet isolerat från enkel- och fleromättat fett? Här Zoe Harcombes närmast ikoniska inlägg i debatten från 2013. http://www.zoeharcombe.com/2013/09/why-the-australian-heart-foundation-wont-have-evidence-against-saturated-fat/ We are left with category iii – the only food group on the planet with more saturated than unsaturated fat is dairy products. Repeat that after me! Butter, ghee, cheese, especially hard cheese, cream, soured cream have more saturated than unsaturated fat. Not that one real fat is better or worse – but just because we need to start using accurate terminology. Dairy products are also an excellent source of fat soluble vitamins – A, D, E and K – the ones that Brits are deficient in, if not Americans and Australians. Dairy products also contain carbohydrate (between a trace and about one tenth of the product composition) and protein and fat. They therefore contain all three fats. No study has been able to isolate saturated fat in dairy products and yet our governments will categorically tell us that it is the saturated fat in dairy, not the protein, not the carbohydrate, not the monounsaturated fat and not the polyunsaturated fat, which is out to get us. So now we know the following: a) The authorities don’t know what saturated fat is. The majority of the products they call saturated fats are processed carbohydrates. No one can isolate saturated fat from monounsaturated fat and/or polyunsaturated fat in the foods listed. In virtually all foods listed, no one can even isolate fat from carbohydrate and protein. c) As I explain in this paper, the ONLY experiment that can be done to isolate fat involves swapping one oil for another. See section 7. We can swap olive oil out and sunflower oil in and change the proportions of the three real fats. We, however, also change nutrient intake – vitamins E and K. The control experiment, where we change one thing and one thing alone, cannot be done. If they’re not too busy trying to work out from the first blog how dietary fat can end up in arteries or metamorphosise into LDL, Jessie may well get an attempt at a defense back from the Australian Nonsense Foundation. However our first question back will be – what did you assume saturated fat to be? and our second will be – how did you isolate it? Now stop holding your breath! 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted December 2, 2017 Popular Post Share Posted December 2, 2017 Artikeln ovan har en poäng. Om man enbart tittar på naturligt oprocessat fett innehåller de mindre mättat än omättat fett. Den rikligaste förekommande fettsyran i tex nötkött är oleic acid. Dvs samma fettsyra som olivolja i huvudsak består av. Kroppens egna fettlager består till ca 40-45% av av mättat fett, lika mycket enkelomättat och resten fleromättat. Inte helt överraskande stämmer detta bra med kroppens behov av fett. I labförsök har man ofta isolerat mättat fett men du hittar inte det i naturlig mat. Det som ligger högst är mejerier på typ 50-60% mättat. Enda sättet att få i sig enbart mättat fett är via hydrogenerade (härdade) oljor. Då är allt mättat eller transfett. Dessutom innehåller härdat fett från oljor mer långa fettsyror jämfört med animaliskt. Omättat fett är generell längre kedjor än mättat så när man mättar det får man fel förhållande mellan C16:C18:C20 vilket kan vara ett problem. Kokosfett är för all del mättat men består av kortare fettsyror som kroppen inte bygger in i cellmembran (de når inte genom cellmembranet). Desdutom spelar det in hur mycket omega-3 du äter samt kolhydrater Mycket kolhydrater och lite omega-3 gör att du klarar mindre mättat fett Slutsats. Om du enbart äter kakor (ofta där du finner härdat fett) och mejerier eller är en råtta i ett labb finns risk du äter för mycket mättat fett. 14 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 3, 2017 Share Posted December 3, 2017 Oså en känga från mig glöm över huvudtaget at du är/dina cellers membran är vad du äter! Förutom EPA/DHA- GLA/DGLA, vilka är de enda fettsyror som vi behöver få via kosten,, resten.. iallafall alla som behövs för våra celler kan kroppen själv syntetisera från andra fettsyror eller kolhydrater! Och cellmembranen sätts inte ihop på måfå, det styrs av gener. Enda undantaget är sk industriell transfetter,, som generna uppfattar som kroppsegna längre mättade fettsyror! Och som redan nämnts.. det är främst bristen på EPA/DHA som kan ställa till det med tanke på vår moderna kost. Såå.. rådet från farmor gäller fortfarande.. fisk minst två gånger i veckan,, rådet som farmor är för gammal för att ha upplevt är att allt kött skall vara gräsuppfött i övrigt! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Apropå fett, specifikt smör. Jag hörde precis på radion i ekonomiekot extra att vi svenskar äter ca 3 kg smör i genomsnitt per år, medan fransmännen äter 8 kg smör i genomsnitt per år. Man undrar ju hur detta är möjligt. Är inte fransmännen en grupp som är friskare än oss andra? De äter ju "medelhavskost". Eller är det så att olivoljan "neutraliserar" det farliga smöret? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 24 minuter sedan, SGK sade: Apropå fett, specifikt smör. Jag hörde precis på radion i ekonomiekot extra att vi svenskar äter ca 3 kg smör i genomsnitt per år, medan fransmännen äter 8 kg smör i genomsnitt per år. Man undrar ju hur detta är möjligt. Är inte fransmännen en grupp som är friskare än oss andra? De äter ju "medelhavskost". Eller är det så att olivoljan "neutraliserar" det farliga smöret? Den franska paradoxen! En annan paradox är ju att de älskar vetemjöl, och äter nästan endast vitt mjöl: The total consumption of grain-based products was about 250 and 300 g daily in children and adults, respectively (online supplementary Table SB). Very few of these food choices were from whole grain options. French consumers apparently enjoy bread, pasta and rice, among other sources of grain, but in their refined forms rather than as whole grain products. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4234471/ Sen älskar de ju sina efterrätter också, och alkohol förstås. De lever det goda livet, och de lever länge! 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 (edited) Men något fransmännen inte gör, det är mellanmål. Tre riktiga mål mat, baserat på riktiga råvaror. Det kan man komma långt på. Edit: egentligen är det två riktiga mål mat, för frukosten är vanligtvis något litet baserat på mjöl och socker, “le petit-déjeuner”. Edited December 9, 2017 by RobertAnd 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 4 timmar sedan, SGK sade: Apropå fett, specifikt smör. Jag hörde precis på radion i ekonomiekot extra att vi svenskar äter ca 3 kg smör i genomsnitt per år, medan fransmännen äter 8 kg smör i genomsnitt per år. Man undrar ju hur detta är möjligt. Är inte fransmännen en grupp som är friskare än oss andra? De äter ju "medelhavskost". Eller är det så att olivoljan "neutraliserar" det farliga smöret? 3 kg/år, hoppsan det äter jag i månaden. Bara frukostäggröran med sina 40g/portion blir 15kg/år. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 7 timmar sedan, SGK sade: Apropå fett, specifikt smör. Jag hörde precis på radion i ekonomiekot extra att vi svenskar äter ca 3 kg smör i genomsnitt per år, medan fransmännen äter 8 kg smör i genomsnitt per år. Man undrar ju hur detta är möjligt. Är inte fransmännen en grupp som är friskare än oss andra? De äter ju "medelhavskost". Eller är det så att olivoljan "neutraliserar" det farliga smöret? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Medellivslängd: 16 SWEDEN 82.10 2017 EST. 17 FRANCE 81.90 2017 EST. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 5 timmar sedan, Peter B sade: Medellivslängd: 16 SWEDEN 82.10 2017 EST. 17 FRANCE 81.90 2017 EST. Skulle vara intressant att veta vad skillnaden är i användning av mediciner. Medellivslängd säger i sig inte så mycket om man inte vet hur länge de är pillerberoende innan de lägger näsan i vädret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 1 minut sedan, jala sade: Skulle vara intressant att veta vad skillnaden är i användning av mediciner. Medellivslängd säger i sig inte så mycket om man inte vet hur länge de är pillerberoende innan de lägger näsan i vädret. Likaså hur man lever på ålderns höst kan vara en intressant faktor. Om man bor på ett hem där man kanske är väldigt ensam i en grupp med främlingar eller om man får bo kvar hemma och åldras i lugn och ro. Tänker alltså att livsglädje och trivsel kan spela in. Sedan är ju skillnaden marginell. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Kloka dig. Tänk om alla hade en MariaF som kom och hälsade på titt som tätt. Det hade säkert ökat livsglädjen och därmed orken. Hade de dessutom fått näringstät mat så hade livslängden ökat väsentligt och vi hade fått fler 100 åringar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 6 timmar sedan, jala sade: Tänk om alla hade en MariaF som kom och hälsade på titt som tätt. Nej du jala, nu får du sluta. Så bra är jag inte... Tänker på min farmor, mormor m fl jag inte hade förstånd att hälsa på i tid. Mormor höll förresten på att svälta ihjäl på ett boende (kunde inte äta själv) så min moster fick åka dit varje dag och få i henne lite yoghurt innan hon fick ett bättre ställe att vara på. Och hon hade stora smärtor på slutet efter flera år i rullstol men de ville inte ge henne morfinplåster för man kan bli beroende. Då var hon 95+... Tänk om vi kunde bygga ut hemvården istället?! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Du är visst bra, det tar bara lite tid för dig att inse det. När jag passerat 100 strecket så vill jag att du kommer och hälsar på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 1 timme sedan, jala sade: När jag passerat 100 strecket så vill jag att du kommer och hälsar på. Har du långt kvar..? Bara så jag själv inte skröplar ihop först... för då får du komma och hälsa på mig istället! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 35 minuter sedan, MariaF sade: Har du långt kvar..? Bara så jag själv inte skröplar ihop först... för då får du komma och hälsa på mig istället! 35 minuter sedan, MariaF sade: Har du långt kvar..? Bara så jag själv inte skröplar ihop först... för då får du komma och hälsa på mig istället! Klart jag kommer om du behöver mig. Jag får väl Maffa mig till dig, är nog lika bra jag börjar nu om jag skall vara framme till 100 strecket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Snacka om tråd som tog konstiga vägar, hur det gick till vet jag inte, bara att det är rätt så vanligt när jag är inblandning i något. Kanske för lite KS. Nåväl allt hänger samman och det får vi lära oss här. https://ehdin.com/allt-hanger-samman/ Håll ut snart är jag där, har bara lite defekter som måste rättas till innan jag kan maffa mig framåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Surprice,surprice. Snacka om att ta folk med en stormvind. Lyssna och njut. Skönsång är bra för hälsan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Susan Boyle och asperges syndrown. https://www.expressen.se/noje/stora-forandringen-i-susan-boyles-liv/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts