Anna-Lena

Sista gången gillt, eller...?

Recommended Posts

Du har berättartalang helt klart :)

Ser fram emot att följa dig fortsatta resa, men kanske ännu mer hur du kommer att berätta om den ;)

Åh, tackar :) !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väldigt länge sedan jag skrev här. Dock fortsätter jag att följa forumet med stort intresse, så jag finns här.

Och jag pinnar på med LCHF, har gått ner ca 15 kg, och faktiskt inte gjort ett enda avsteg (ifrån de principer jag satt upp). Jag tycker fortsatt det går bra. I vardagen äter jag någon äggfrukost och lagar ett mål mat; ofta något gräddigt, smörigt, kött, fågel eller fisk, med grönsaker. Sen fyller jag på med osaltade nötter, bullet coffe och bär. Det var länge sedan jag följde något recept, ofta blir det till att öppna kylskåpet, och se vad jag har, och laga något utefter det. När jag tittar på recept, tar jag dessa mest som inspiration och riktmärke, jag följer dem inte till punkt och pricka.

Det här med att räkna, det har aldrig funkat för mig i längden, varken kalorier eller kolhydrater. Det var någon som beskrev så klockrent i ett inlägg, här i bloggen; det här med att äta, det ska man liksom bara göra naturligt, det ska inte vara omgärdat av en massa konstiga måsten.

Så länge vågen går i rätt riktning, så fortsätter jag med bär och nötter. Någon enstaka gång kan jag mandel- kokosmjöls baka, men det tillhör inte min basmat. Däremot använder jag inte Stevia eller liknande. Jag törs inte, jag är så fruktansvärt sockerberoende, så jag kan säkert trigga igång något i så fall. Jag har fallit en gång för att köpa en Celsius, saknaden efter fruktiga drycker kan faktiskt vara svårare än kaksuget. Men Celsius-drickan smakade inte gott. De första klunkarna var okay, men sen slängde jag halva drickan.

Det jag däremot är lite för svag och liberal med är mjölkdrickandet. Det ska jag försöka minska ner på rejält. Jag behöver ju inte köpa mjölk varje gång jag handlar. Står den där, kan jag inte låta bli att dricka den, och jag känner att det liksom triggar både till mer mjölkdrickande och småätande.

15 kg är ju ingen jättesnabb och stor nedgång, men jag är väldigt nöjd. Jag är väldigt angelägen om att det ska hålla för evigt den här gången. Hoppas, hoppas, hoppas, jag får inte gå upp igen. Paralellt så mår jag ju väldigt bra av den här kosten. Det känns absolut som ett sätt jag kan äta så här resten av livet. Man kan ju variera sig i det oändliga. Tommy Runesson skrev i sin blogg, att 'Svensson' har inte heller så stor variation i sin lunchlåda; köttbullar och makaroner, korv och makaroner, köttfärssås och spagetti, etc.

Att känna att jag inte går och är hungrig är A och O. Jag behöver inte sätta några mängdgränser för mig själv inom LCHF-maten. Det gör att jag är avslappnad och känner att maten ger energi, istället för paltkoma.

Som jag skrivit förut är jag nattarbetare, arbetar 10-timmars pass, och på fritiden är jag väldigt aktiv. Jag har alltid varit oregelbunden med maten, och är det fortfarande. Men det känns som om jag inte behöver stressa upp mig för det, det funkar. Jag har ändå vissa ätrutiner. Jag brukar alltid laga en frukost och en måltid. På natten, när jag jobbar, så dricker jag Magic Bullet kaffet och äter grädde och bär, uppdelat på två raster. När jag sedan kommer hem, så äter jag någon äggrörefrukost. För det mesta, så köper jag ingen 'färdkost' nu för tiden, till tågresan hem. Det är en känslig tid, sugmässigt. Någon gång, om suget är alltför stort kan jag köpa mig ett paket Baby Bell ostar. Det ersätter i dag konditoribullar och pressbyråchoklad. Det är förresten det som gör att LCHF är faktiskt ekonomisk vinning för mig. Junk food är inte billigt. Det läter som jag gör inget annat än och äter, när jag jobbar, men jag har pendlartid också. Jag är hemifrån mellan 19:30-08:00 (8:30 helgerna). Jag har även ett ganska fysiskt jobb, även nattetid, så jag kan bli bra så hungrig.

Omgivningen är annars ganska förstående. Jag jobbar ju på en thoraxintensivvårdsavdelning, en och annan har väl lite lamt ifrågasatt mitt ätande, men dels är jag bestämd, och dels så ser de resultat och att jag mår bra. Väldigt många är vänligt nyfikna, undrar vad jag äter, och tycker jag är duktig. Jag känner mig inte duktig direkt. Dels var jag i ett läge, där jag var så illa tvungen att göra något, dels så äter jag gott, är mätt, och sockersuget är knappt befintligt. Jag var ju inte först på jobbet med LCHF, vi är en stor arbetsplats. Man hör fler och fler skippa kolisarna, dock gör många undantag på helger eller till festliga tillfällen. Men ett par till äter som jag, ungefär. Folk får gör hur de vill, men för egen del, så kommer jag inte köra undantagslinjen, för risken att jag faller är för stor.

Det som är framför mig nu är en Ungernresa, med den orkester jag spelar med. Det ska ju, såklart, bli jättekul. Jag är lite orolig för ätandet. Någon föreslog att jag skulle släppa det och återgå när jag kommer hem, men jag törs inte. Jag har ingen karaktär. Dock får kanske vissa saker passera; mjöl i såser, rotfrukter, etc., men jag tänker inte äta bakverk, pommes frites eller liknande. Annars har jag för mig att Ungern kan passa LCHF-ätande. Det är väl inte direkt några pasta eller risröror. Jag har fått översatt, av en dotters jobbarkompis, hur jag äter, och jag skriver nog ut Doc's ungerska översättning. Men vi ska ha någon typ av helpension, och jag vill inte vara alltför otacksam eller besvärlig. Det kan jag annars vara här hemma, när jag är ute och äter. Jag kanske tar med mig kokosfett, för att hålla mättnad. Har ni tips, så mottages de tacksamt.

Ni får ha det så bra, mina bundsförvanter där ute :) !

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag i en riktig platå. Jag vet inte om jag föll ur ketosen efter Ungern. Jag vet i och för sig inte om jag har varit i ketos, eftersom jag aldrig mätt. Men jag tror det,eftersom jag gick ner.

Något positivt med en jojobantarerfarenhet, är att jag har varit med om det förut - tålamod - bit ihop! Det är ju surt, och lite rädd kan man ju bli. Tänk om jag inte går ner mer än så här; trots allt gammal jojobantare, 53 år och kvinna. Jag har inte för avsikt att ändra kosten. Det är i alla fall så skönt, att inte ha det där godissuget. Och någon liten dj...ul i mig säger, att jag SKA fortsätta att gå ner, det får ta tid, men 20 kg till ska bort.

Det är ju inte bara maten som spelar in, när man ska gå ner, även om LCHF är en stor kodnyckel för mig. Beteende, sömn och mattider gör ju sitt till. Det kan ju vara lite knivigt, när jag jobbar 100% natt, mycket blir upp och nervänt.

Jag ska bita ihop, och dissekera mina vanor, och se om jag kan göra något, i balans med att jag måste ha flyt i vardagen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis Anna-Lena, vilken underbar historia. Tänk vad vissa val eller händelser i livet, kan förändra tillvaron :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaa.. det e livsfarligt med böcker man kan få en massa influenser som ställer hela ens tidigare liv på huvudet!  :huh:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis Anna-Lena, vilken underbar historia. Tänk vad vissa val eller händelser i livet, kan förändra tillvaron :)

Tack Syster!

Ja slumpen är fascinerande ibland, speciellt när det blir lyckosamt. Några månader innan hade en kollega och vän börjat med LCHF. Jag tänkte nog att det säkert var dyrt, och inte skulle passa mig. Det är skönt att fördomarna kommer på skam. Förresten var både kollegan och jag på LCHF-kryssningen, och hon håller på än, har heller inga planer på att gå tillbaka till gammal kosthållning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaa.. det e livsfarligt med böcker man kan få en massa influenser som ställer hela ens tidigare liv på huvudet!  :huh:

Ha, ha :D ! Ja, livsfarligt, eller i mitt fall kanske livsnödvändigt och livräddande.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Still going strong, fast jag inte är så ofta här och skriver. Men LCHF:andet har jag definitivt inte övergivit. Det är 1 ½ år sedan jag började. 2 jular har passerat, och inte en traditionell pepparkaka, lussebulle, semla eller Alladinbit har passerat min mun. Däremot har jag bakat semlor och lussebullar, i äkta LCHF-style, utan någon som helst sötning, ej heller stevia, dadlar eller honung.

Det händer att jag bakar, men det är inte jätteofta, det ger njutning, så jag fortsätter med det, så länge jag inte löper amok.

Vad gäller vikten, så har jag gått ner ca 18 kilo, men står väldigt still, jag är stenfast i en platå. Jag vill gå ner minst 10 kg till, men jag bekymrar mig ändå inte så mycket. Att jag paralellt mår bra, och inte faller tillbaka i något jojobantande eller det gamla ätmönstret, är minst lika viktigt. Och bra mår jag.

Jag är relativt strikt, fast jag räknar inte, och vill helst inte göra det. Det som jag har varit lite liberal med är nötter, ibland mörk choklad, bär, mjölk och viss bakning. Fast nu har jag slutat med mitt mjölkdrickande, för det kan jag göra hur mycket som helst, och det triggar till mer ätande. Alltså har matkassarna blivit ännu lättare, då jag slutat köpa hem mjölk, som bas. Choklad, nötter och bär försöker jag också ransonera med.

Precis som Andreas E. skrev någonstans, så man vara lite liberal till att börja med. I okt.-12 var jag så fet, och sockerstinn, så vilken förändring som helst skulle gett resultat (kanske t o m hallonbåtar ;) ). Men nu har nog min kropp vant sig vid mitt ätande. Det finns nog bovar som stress och sömnrubbningar också. Jag är ju nattarbetare, med bra så rubbad dygnsrytm.

Det är egentligen lite festligt, det där med att matkassarna faktiskt inte är så tunga nuförtiden; mjölk, mjöl, sylt, inlagd gurka, saft, pasta, ris och potatis väger en hel del.

Jag har inte direkt motionerat något under den här tiden. Det har nog på ett sätt varit klokt, för att få en matstruktur. Dock har jag tecknat ett nytt gymkort, på ett nytt gym, alldeles i närheten där jag bor. Det ska öppna i månadsskiftet maj/juni, så jag har lite tid, att vila mig i form ^_^ . Jag blev nog lite inspirerad efter Jonas Bergströms föreläsning på kryssningen. Gym-mannen på mitt framtida gym var trevlig, och jag gjorde klart för honom, då han entusiastiskt förklarade att de kunde stå till tjänst med kostrådgivning, att jag var väldigt hård på mitt LCHF-ande. Jag fick i alla fall ingen negativ reaktion (naturligtvis inte, när jag står i begrepp att hosta upp en del pengar, till hans gym B) ).

Kryssningen förresten, vad trevligt det var. Det enda man skulle önska sig, skulle vara att man fick mer tid, att mingla runt lite mer. Jag och min kompis, träffade några mycket trevliga tjejer. Det var klockrent att ha buffén för oss själva. Bra drag på dansgolvet, och fantastiska föreläsningar.

Det var mums i goodiebagen. Tyvärr får jag nog hålla mig ifrån dessa varor framöver, de triggar mig tyvärr för mycket. Kexen okay, om jag bakar dem själv, jobbar lite för dem. "Bara bär och frukt - havtorn", helt underbart gott, burken tog slut ganska omgående. Kanske en dag, då jag har gått ner en del, att jag försiktigt kan börja med frukt, men än är tiden tyvärr inte mogen. Men gott var det, och jag njöt så länge det varade, vilket tyvärr inte var så länge :mellow: .

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg