Jump to content

2012 var året saker vände uppåt

Bob

Recommended Posts

Bakgrund

Jag har väl egentligen aldrig varit hälsosam. Var smårund redan på gymnasiet (vägde då 110-115kg eller så? -- jag är nästan 2 m lång så det är inte fullt så mycket som det låter). På universitetet gick det ännu mer utåt. Åt nästan exklusivt skräpmat, rökte som en skorsten, drack som en fisk, sov aldeles för lite, och ängnade mig åt allmänt självdestruktivt beteende, på grund av dåligt självförtroende och allmän uppgivenhet. En middag för mig brukade var typ en grandiosa, en påse chips och 2L coca cola.

Lyckades under hösten 2010 sluta röka. Jag vet egentligen inte riktigt hur jag bad mig åt. Tror det var mest pengabrist (ett paket om dagen gör en ganska stor krater i CSN-pengarna), alternativt intensivt fokus på mitt exjobb. Lite mer hälsosam blev jag i och med det, men grandiosa-dieten fortsatte i stort sett oförändrad.

Tillslut kom hösten 2011, och jag vägde då 140 kg. Jag var trött hela tiden, hur mycket jag än sov på nätterna. Var dålig i magen jämt. Svettades hela tiden. Orkade ingenting. Hade svårt att tro att jag skulle överleva till 30. Var i den slängen till doktorn, som konstaterade att jag hade högt blodtryck och förhöjda kolestrolvärden.

Vändpunkt

Januari 2012 satt jag och slösurfade på reddit. Läste om någon som hade tappat en massa vikt med något som hette keto(egnic dieting, dvs. LCHF). Läste på lite om det, hittade jag en subreddit som hette keto. Hade länkar till en massa videor och artiklar som jag läste, och verkade allt för vettiga för att ignorera. Så på vinst och förlust lade jag om till strikt LCHF-kost (hade svårt att föreställa mig att det kunde göra saken värre). Jag hade ingen våg som kunde mäta hur mycket jag vägde i början (eftersom min gamla bara gick up till 120), så först någon gång i Mars 2012 vägde jag mig på en nyinförskaffad våg. Hade då tappat 17 kg. 

Inte nog med det, så var jag inte trött längre. Och jag var bra i magen. Och jag svettades nästan ingenting. Och jag hade hur mycket ork som helst till att göra saker, till den grad att jag blev olidligt rastlös om jag satt stilla hela dagen.

Den sommaren var härlig. Tror inte jag har rört mig lika mycket som jag gjorde då på 10 år.

Resten av året gick jag av och på LCHF, och slutresultatet blev -30 kg. Alltså 110 kg, vad jag vägde i början av gymnasiet. Har dessutom återfått hoppet om att leva till 30... fan, aldra minst 70 ska jag bli.

Just det ja, hösten 2012 var det återbesök hos doktorn. Normalt blodtryck, bra kolestrolsiffror. Sköterskan hade väl vissa reservationer kring LCHF, men kunde samtidigt inte säga att det jag gjorde var fel baserat på resultaten.

Tack för du delar med dig och vilken resa du gjort !! stark du är :) Jag har världens sämsta självkänsla och känner mig bara trött  och fet och ful fast man inte är det egentligen.Jag är såå trött på det och ofta har man ingen och snacka med det om.De säger bara "du väger väl inte såå mkt" rökare är jag oxå och har fått trots min rökning världens energi sen jag började min resa...rökningen ska bort oxå snart men vågar ej ta allt samtidigt.Tack Mvh Linen

Vad har du ätit under denna tid mestadels?? om du vill dela med dig.

Har varierat mycket. Brukar äta en maträtt tills jag blir trött på den och sedan byter jag till något annat.

I början åt jag mycket stekt korv med sallad. Och omeletter. Tröttnade ganska snabbt på detta. 

Sedan började jag laga saker i ugnen, typ fisk, korv, eller kassler; med broccoli eller blomkål till.

I somras blev det mycket grillat med grönsallad till. 

Har på sistonde börjat laga grytor och långkok, som jag gör jättemycket av så det räcker halva veckan. Spar ganska mycket tid på detta.

Annars är en klassiker att steka skivor av falukorv, en två-delad tomat och en hackad steklök, och sedan servera med creme fraiche.

Här är mitt skärp jag köpte i våras någon gång för att mitt gamla var för stort. Började på tredje yttersta hålet. Köpte en läderhålslagare och började göra nya hål där efter ett tag då det började bli dyrt att springa och köpa nya skärp hela tiden. Har gjort ytterligare ett sedan jag tog bilden :-)

DI5ZD.jpg

• Like 3

Klarade väl stockholm rätt bra. Blev nog mer kolhydrater än mit 20g/dygn-mål, kanske närmare 50g. Acceptabelt, om ändå sub-optimalt. Iallafall inte lagt på mig någon vikt.

Ny resa i veckan D:

• Like 1

Reser verkligen jätteofta med jobbet. Ibland varje vecka. Fast bara till stockholm. Så jag försöker bygga upp ett sätt att få det att gå ihop med LCHF och konstant resande. Fungerar väl dock bara sådär ännu. Dock hittar jag bättre lösningar nästan varje vecka :-)

Skitless på att inte kunna laga riktig LCHF-mat. Mår inte alls sådär ketos-bra som jag vill göra. 

Har försökt kompensera den liberala LCHF-kosthållningen jag måste köra på med att gymma och höja metabolismen på det sättet. Det har dock inte gjort något för vikten på kort sikt. Oh well. Betalar väl förhoppningsvis av sig på lång sikt.

Skitkonstigt hur sånthär fungerar. Har nu tappat 4 kg på lite mindre än en vecka.

Låg visserligen i stort sett still månaden innan. Kanske bar omkring på en massa vatten eller något?

Mina facebookprofilbilder de senaste två åren: http://imgur.com/a/hkw3j

Kanske lite svårt att se, men det är nästan 20 kg mellan de nedre två bilderna. Tror det mest tog på magen och armarna dock. Inte tänkt på det tidigare, men jag är helt klart mindre mörk kring ögonen nuförtiden. Förut hade jag nästan alltid svarta ringar kring ögonen oberoende hur bra jag sovit.

• Like 1

• 1 month later...

lev sjuk och käkade standardmat ett tag. Lagt på mig lite vattenvikt, men är nu tillbaka på LCHF igen så det lär väl gå bort rätt snabbt. Tog som vanligt ett par försök att komma tillbaka i de sunda vanorna :-(