MKJ Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Jag har försökt ta reda på vilka livsmedel som innehåller oxalsyra men det står olika på olika ställen. Spenat och mangold känner jag ju till och jag tror att även choklad innehåller oxalsyra. Läste i tidningen HÄLSA att dom inte får använda sesamfrön i skolbespisningen på grund av oxalsyra vilket jag tyckte lät konstigt. Har ett svagt minne av att jag läste någonstans att mandel innehåller oxalsyra men vet inte alls om det stämmer. Är det någon som har bra koll på detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Rabarber och rödbetor har jad för mig och man kan neutralisera med mjölk/grädde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Så vad är det för dåligt med oxalsyra då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 Så vad är det för dåligt med oxalsyra då? Det binder mineraler så att kroppen inte kan ta upp dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2014 Author Share Posted October 6, 2014 Här hittade jag en bra sida http://www.oxalsaeure.net/oxalsaeurehaltige-lebensmittel/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts