Peter B

Fasta är inte bra

Recommended Posts

Skulle vara intressant att höra Dr Fungs synpunkter på det. 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

Conclusions

1. The current practice of intermittent fasting has outpaced the published human data supporting its use, particularly in weight control and promoting nutritional ketosis.
  2. There is the strong potential that lean tissue losses can become significant when full fasting days are more frequent that once or twice per week (and this caution may apply to resting metabolic rate as well).
  3. Medications for diabetes and high blood pressure require prompt and expert management when initiating a fast longer than 24 hours. Improper medication management carries significant health risks.
  4. Rather than pursue acute and dramatic weight loss by fasting—even if it is just ‘intermittent’—it is better to take the long-term view and avoid doing things that can compromise lean tissue and function. Health is defined by where you will be 1 year or 1 decade from now, not where you will be in 1 week or 1 month.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är lite intressant:
 If you have a physically demanding job, on day #2 of fasting, you are likely to ‘hit the wall,’ resulting in a dramatic reduction in both physical and mental performance.

När jag detoxfastade årligen, innan LCHF, upplevde jag precis detta. Och jag hade ett kontorsjobb. Jag blev frusen, trött och lite hjärndimmig i några dagar och inledde därför alltid fastan på en fredag. Om jag skulle få samma fenomen nu när jag varit lågkolhydratare en längre tid, vet jag förstås inte. 
Kul när man faktiskt känner igen sig i vetenskapen nån gång! Oftast är jag tvärtemot... ;)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Peter B sade:

...nja men en halvkritisk artikel om fasta skriven av två riktiga tungviktare i lågkolhydratvärlden....

http://blog.virtahealth.com/science-of-intermittent-fasting/

Svaret på alla era frågor hittar ni här eller så blir ni ännu mera förvirrade.

http://annikadahlqvist.com/2017/12/06/att-fasta-eller-inte-fasta/

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att fasta leder till förlust av muskelmassa och näringsbrist är väl ingen nyhet direkt, det har jag själv upplevt när jag testat. Jag drabbades även av svimningskänsla och uselt humör. Aldrig mer fasta för min del. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fasta enligt Fung: https://idmprogram.com/fasting-physiology-part-ii/

1. Protein conservation phase – >5 days – High levels of growth hormone maintain muscle mass and lean tissues. The energy for maintenance of basal metabolism is almost entirely met by the use of free fatty acids and ketones. Increased norepinephrine (adrenalin) levels prevent the decrease in metabolic rate.

The human body has well developed mechanisms for dealing with periods of low food availability. In essence, what we are describing here is the process of switching from burning glucose (short term) to burning fat (long term). Fat is simply the body’s stored food energy. In times of low food availability, stored food is naturally released to fill the void. So no, the body does not ‘burn muscle’ in an effort to feed itself until all the fat stores are used.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Ekner sade:

Att fasta leder till förlust av muskelmassa och näringsbrist är väl ingen nyhet direkt, det har jag själv upplevt när jag testat. Jag drabbades även av svimningskänsla och uselt humör. Aldrig mer fasta för min del. 

Kalorireduktion utan fasta leder till större muskelförlust än fasta. Fasta höjer tillväxthormon för att motverka muskelförlust. Denna skyddande funktion finns inte när du småäter.

Definiera näringsbrist. Definitivt näringsbrist i näringen fett som du förbränner. Har man jättelågt BMI bör man kanske inte fasta i veckor. Vilken näring får man brist i som är omöjlig att få i sig när man väl äter?

Svimmningskänsla och uselt humör kan alla ha. Det kan bero på saltbrist, sömnbrist, magnesiumbrist, potassiumbrist, vana och mycket annat. Får man ordning på samtliga faktorer kan man gå i dagar och må jättebra. Men det krävs lite disciplin och tålamod och testande. Skrik, gråt och spring efter chockladkakan....

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Citat

In brief, any regimen involving fasting beyond 24-hours has not been proven effective in sustaining weight loss long term

Världsmästaren på 382 dagar var ordenligt överviktig...landade på 85-90 kg och behöll sin vikt. Inte effektivt? ^_^

Hur stor är framgångsfaktorn Biggest Looser med träning och kalorireduktion? 1-2%?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-12-08 at 05:18, MariaF sade:

Detta är lite intressant:
 If you have a physically demanding job, on day #2 of fasting, you are likely to ‘hit the wall,’ resulting in a dramatic reduction in both physical and mental performance.

När jag detoxfastade årligen, innan LCHF, upplevde jag precis detta. Och jag hade ett kontorsjobb. Jag blev frusen, trött och lite hjärndimmig i några dagar och inledde därför alltid fastan på en fredag. Om jag skulle få samma fenomen nu när jag varit lågkolhydratare en längre tid, vet jag förstås inte. 
Kul när man faktiskt känner igen sig i vetenskapen nån gång! Oftast är jag tvärtemot... ;)

Fast...detoxfasta är ingen fasta, utan man drar ner kalorierna och då får man samma symptom som du beskriver eftersom kroppen ställer ner förbränningen (Fung beskriver det bra i sin bok, sidan 72-73) däremot om man fastar på riktigt (vatten+salt och vitaminer) så får man inga sådana symptom.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Hjopek sade:

detoxfasta är ingen fasta,

Det hette bara fasta på den tiden... (började -95) Vatten, örtte och lite buljong för näring. 27 dagar gjorde jag som mest. Nu för tiden kan man fasta på fett, ägg och allt möjligt annat så jag kallar det numera detoxfasta för att "fasta" är definitionsmässigt olika för olika individer. För Fung också, uppenbart! :D 

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Rickard sade:

Sunt att man kan ändra sig! Korrekt eller inte, inte många experter som vågar göra det. :)
Intressant det hon skriver om att intag av kaffe/te med eller utan fett tvingar binjurarna att pressa ut kortisol på bekostnad av t ex progesteron (viktigt för menscykeln). Likaså detta om att 16 tim fasta inte räcker för att kroppen ska gå in i de läkande processerna, framför allt inte om man tillför koffein.  

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är fucked... om det stämmer. Har ju t o m lärt mig dricka mitt kaffe svart...  

• Gilla 2
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minuter sedan, jesper sade:

Jag är fucked... om det stämmer. Har ju t o m lärt mig dricka mitt kaffe svart...  

Notera att hon skriver att det är skillnad på fasta för hälsa och fasta för fitness... ;)

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag har efter att ha läst Martina vid något tidigare tillfälle försökt lära mig äta frukost. Jag gav upp efter tre veckor; mådde inte alls bra av det, tappade aptiten, tvångsmatade mig...:-(((. 

Men jag ska minska på kaffe och te...det kunde ju vara intressant att se hur det påverkar.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men altså, nu kommer jag med litta nya vetenskapliga rön.. främst lästa på Internet och egen erfarenhet!

Först o främst de jag läst på Internet.. de som är fattiga.. och då menar jag de som lever i j*vligt fattiga länder, de dör tidigare, oavsett om de äter frukost eller ej!

Oandrasidan så har de sällan några problem med fasta, det löser sig via deras förmåga att ha råd att köpa mat.. de får lov att vara glada om de kan äta åtminstone varje dag.

Sen så till mina egna erfarenheter.. ingen skall gå upp fören 9.00 på morgonen. det är av avgörande betydelse, för då är det strunt samma med frukost, för lunchen serveras rätt snart.

Och om man skall äta frukost så skall den serveras mellan 11 och 13!

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan, Zepp sade:

Sen så till mina egna erfarenheter.. ingen skall gå upp fören 9.00 på morgonen. det är av avgörande betydelse, för då är det strunt samma med frukost, för lunchen serveras rätt snart.

Och om man skall äta frukost så skall den serveras mellan 11 och 13!

Nä, vad ska man uppe och göra före 9.00? Och frukost är lagom att äta vid halv elva. Lunch? Hm, vet inte riktigt vad det är? Har hört det nånstans, men inget jag är närmare bekant med :P:P 

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg