Lasse-hatten Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Jag har följ det här forumet under några år och kommit fram till att jag måste äta Omega 3, D-vitamin och K2-vitamin, vilket jag gör. Jag äter dessutom, för tillfället, två tsk gelatin om dagen, och jag har provat potatismjöl för tarmarna och glycine för sömnen. Vill jag vara helt säker på att överleva nästa födelsedag borde jag nog komplettera med magnesium, zink, selen, diverse B-vitaminer och säkert något mer jag glömt i all hast. För att inte tala om senaste (sista?) skriket, kolloidalt silver. Nu kommer poängen – jag märker ingen skillnad! Skall jag bara anta att jag mår bättre, eller förvänta mig att slippa må sämre om 5 – 10 – 15 år eller kan jag helt enkelt använda den icke föraktliga summa det kostar till något trevligare än att knapra piller? ”Vi” gillar ju inte mediciner i allmänhet och läkemedelsindustrin i synnerhet, men kosttillskottsindustrin får i princip carte blanche. Varför? Nämnde jag C-vitamin? Det dricker jag en brustablett om dagen. För det mesta. 4 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Det är sjukt svårt det där. Jag har forskat fram vad som kanske ska vara den bästa multivitaminen på marknaden, men den får inte plats med tillräckligt magnesium, så det får köpas separat. Men om både jag och frun ska börja med det så blir det över 1000 kr i månaden. En högklassig probiotika går på ca 500 kr. Det finns även mer grejer jag skulle vilja prova på. Men det blir orimligt med kostnaderna. För 1500 kr i månaden skulle jag kunna få tag i så mycket bra mat, jag skulle kunna privatimportera kerrygold gräsbetat smör, baobab frukter, allt möjligt. Gräsbetat, och alltid ekologiskt skulle jag också ha råd med. Är det värt det? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Om du äter bra mat kan du absolut äta kosttillskott men det är ingen ersättning för en dålig kost utan då är det bättre att låta bli! Så står det i alla fall på burkarna... 1 timme sedan, Lasse-hatten sade: ”Vi” gillar ju inte mediciner i allmänhet och läkemedelsindustrin i synnerhet, men kosttillskottsindustrin får i princip carte blanche. Varför? "Vi" äter ju kosttillskott istället för mediciner, kanske är det därför kosttillskottsindustrin inte blir "påhoppad" på samma sätt som läkemedelsindustrin? Den tilltro andra sätter till läkemedelsindustrin sätter "vi" till kosttillskottsindustrin. Åtminstone delvis, för "vi" pratar i alla fall om kvalitet på produkterna, de ska ju som RobertAnd är inne på, vara dyra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Att folk dör av mediciner kan ju vara en orsak som gör att vi väljer vitaminer istället, mig veterligen så har ingen dött av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefpahl Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Ät bra mat o strunta i alla piller. Jag åt D-vitamin tidigare (på vintern), det ledde till mer kalcium i blodet. Slutade med D-vitamin, kalcium gick ner, och D-vitaminnivåerna var ändå bra (även på vintern). Jag förlitar mig på bra mat, lite nötter och liknande. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Vissa ämnen har herr medel brist på men vi glömmer bort att det finns vitaminer vi inte skall få i oss för mycket av. Det finns ingen bolag som tjänar pengar på att basunera ut "ät inte vitamin x". Citat In some cases, like vitamin B, worse than useless. All vitamins go through periods of of popularity and unpopularity. It’s worse than high school. One minute, you’re the most popular kid in class, then next you’re the laughingstock. https://medium.com/@drjasonfung/the-lack-of-benefits-of-supplements-65bc09eb9774 För LCHF och fasta så behöver man extra salt och vatten. För fasta lägger jag till potassium och magnesiumpreparat. Under matdagar d-vit, omega-3. När det gäller fasta och potassium så har det defacto varit skillnad mellan att må dåligt och må bra kan jag vittna om. Men troligtvis kan en eller två extra avocados när man äter var nog ändå. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 38 minuter sedan, MrB sade: Men troligtvis kan en eller två extra avocados när man äter var nog ändå. Hur är det med näringen i avocados egentligen? Med tanke på att de reser en bit, alltså? De är ju ofta stenhårda/omogna i affären. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 När jag började med B12 slutade mina ben att pirra på kvällarna. Annars har jag inte märkt någon större skillnad av att ta olika tillskott av vitaminer och mineraler. Har testat allt möjligt. Jag har enorma sömnsvårigheter efter en stressutmattning, och testar just nu ashwaganda-pulver som sägs dämpa kortisol. Hittills har jag mest märkt av att jag blir lös i magen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Jag sover dåligt, men sen jag började med magnesium vaknar jag kanske bara 2-3 gånger per natt, medan tidigare kunde jag vakna 6-7 gånger per natt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Det är nog en "never ending story" för hur vi bör optimera vårt intag av mat och ev. tillskott. Nästan omöjligt att få med allt. Om vi äter en väl genomtänkt kost så bör den väl täcka behovet av näring men t.ex. D-vitamin från solen och mineralfattiga jordar mm kan vi inte styra över helt. Olika näringsämnen påverkar ju också varandra på både gott och ont så visst är det svårt att hålla koll. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Näringsfattiga jordar och felmatade djur rår vi inte på. Därav anledning till att vi äter vitaminer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 18 timmar sedan, MariaF sade: Hur är det med näringen i avocados egentligen? Med tanke på att de reser en bit, alltså? De är ju ofta stenhårda/omogna i affären. Brukar köpa den dyrare sorten som alltid är lagom mjuk. Eco 2-pack. Nätpåsarna brukar vara ett lotteri, ena dagen stenhårda, ibland ruttna och ibland lagom. Citat Higher Potassium Fruits Many fruits contain more potassium than avocados. Some of the highest potassium fruits include the banana and kiwifruit, with 450 mg per serving. Peaches and plums have 230 mg per serving, cantaloupes and grapes have 240 mg per serving, nectarines and oranges have 250 mg per serving, apples have 260 mg per serving, watermelons have 270 mg per serving and sweet cherries have 350 mg per serving. https://www.livestrong.com/article/448687-the-potassium-in-avocados/ Kanske bör man satsa på bananer och kiwis istället? Men det är ju lite att svära i kyrkan på ett lchf-forum likt detta.... 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Testa och gör uppehåll med dina tillskott och se hur du mår. Hur du kommer må om 10-15 år med eller utan tillskott är omöjligt att svara på. Potatismjöl kostar inga större summor och dina tarmbakterier lär säga till om de saknar sitt potatismjöl. Gelatin kan du ersätta med hemkokt buljong, om du känner för att koka det. Kokar du på benrester från maten eller kycklingskrov så blir det inga direkta merkostnader för buljongen, men än ev kryddor och den ström som går ut och kanske någon morot eller bit rotselleri som smaksättning. D-vitamin kostar någon krona per dag. K-vitamin tillhör de dyrare vitaminerna och även omega-3 brukar kosta en slant, lite beroende på vilken sort man väljer. Tror du att du äter såpass bra mat att du inte behöver kompensera med omega-3, så testa att ta bort den en tid och se hur du mår. Zink och magnesium är två tillskott som jag insett att jag behöver ta, magnesium för vadkramper och zink för att det verkar stötta matsmältningen. I valet mellan zink och matsmältningsenzymer så väljer jag zink, eftersom det är billigare. MSM eller organiskt svavel är ett annat tillskott jag tar, där jag antingen får välja mellan MSM eller apoteksvaror och då väljer jag MSM. Kollodialt silver har jag valt att inte använda regelbundet. Det står en flaska hemma och hunden får en slurk när den ätit något olämpligt. Anna Hallén har tagit fram något som hon kallar Anna Halléns supersalt. Det består av olika sorters salt. Googla så hittar du recept. Hon menar att det innehåller en del mineraler och spårämnen. Gott är det i vilket fall som helst. Det blir lite dyrare än vanligt salt, men kanske kan vara värt att använda för smakens skull om inte annat. Vad gäller sömnen så testa att ta ett uppehåll med glycinet. Sover du gott utan, så gör ett uppehåll och ta det igen vid behov. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Man kan ju också ta två flugor i en smäll och äta rikligt med surkål(enkelt att göra egen). Med surkål får man dels symbiotika d.v.s både probiotika och prebiotika och dessutom förstärks vitaminer när grönsaker fermenteras. C-vitamininnehållet t.ex höjs mångfaldigt. Gelatin består ju till stor del av Glycin så genom att äta rikligt med Gelatin hjälper man både sömnen, lederna, tarmarna, hår , hud, naglar mm. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 22 timmar sedan, MrB sade: Kanske bör man satsa på bananer och kiwis istället? Men det är ju lite att svära i kyrkan på ett lchf-forum likt detta.... Vill man ha kaliumet (potassium) och de andra vitaminerna och mineralerna i bananer, men är känslig för kolhydraterna, kan man äta gröna bananer. Om de är riktigt gröna är de resistent stärkelse, som fermenteras av mikrobiomet till kortkedjiga fettsyror. Sen är det en skala, en halvgrön banan har ca hälften resistent stärkelse, hälften vanliga KH, en helt gul är bara vanliga KH. Är man riktigt tuff kan man äta grön banan som den är, men ha ett stort glas vatten till hands för att skölja ner. Lättare är det att ta i en smoothie, fet yoghurt eller kokosmjölk, lite goda smaksättare. Eller varför inte i "guldmjölk", verkligen antiinflammatoriskt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 Jag tror att man bör tänka efter varför man vill/bör/ska ta vissa tillskott. Är man fullt frisk utan åkommor och äter ekologisk bra mat lagad från grunden, plus vistas ute i solen på sommaren, har energi och mår bra, ja då kanske man inte behöver några tillskott. Har man vissa sjukdomar eller åkommor så kanske det hamnar i ett annat läge. Har du en underfunktion på sköldkörteln till exempel så kanske vissa tillskott behövs, har du en reumatisk åkomma så kanske andra tillskott kan vara lämpliga . . . . och så vidare . . . 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteF Posted December 13, 2017 Share Posted December 13, 2017 Jag har ätit 3 st D-vitaminkapslar vintertid och 2 sommartid, av den sort som Kostdoktorn rekommenderar. Det har jag gjort i 2-3 år. Nyligen testade jag mina D-vitaminvärden på VC och fick svar att jag har 368 "vad-det-nu-är" där man ska ha mellan ca 70 och 250. Över 250 kan eventuellt vara toxic/giftigt. Hjälp! Nu har jag dragit ned till 2 kapslar/dag men det känns ändå knepigt. För det första, är 2 fortfarande för många? Och för det andra, hur ska man tolka att det "eventuellt" är toxic? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette Gansmoe Posted December 13, 2017 Share Posted December 13, 2017 On 2017-12-09 at 18:26, stefpahl sade: Ät bra mat o strunta i alla piller. Jag åt D-vitamin tidigare (på vintern), det ledde till mer kalcium i blodet. Slutade med D-vitamin, kalcium gick ner, och D-vitaminnivåerna var ändå bra (även på vintern). Jag förlitar mig på bra mat, lite nötter och liknande. Du bör ta magnesium om du tar D-vitamin. Då dom "tar ut varann" Kan det vara likadant mellan kalcium och magnesium/d-vitamin tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 13, 2017 Share Posted December 13, 2017 57 minuter sedan, AnetteF sade: "eventuellt" är toxic? Tolkas som att de inte vet säkert. För att det skall bli toxiskt så måste du över 750. Du bör ta magnesium om du tar D-vitamin samt K2 och omega3. Du behöver inte vara orolig. Kanske behöver du inte ta så mycket D-vit men absolut skall du inte oroa dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silverfisken Posted December 13, 2017 Share Posted December 13, 2017 Hörrni, några nämner gelatinpulver. Hur får ni i er detta? Går det att ha i kaffet t ex? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted December 13, 2017 Share Posted December 13, 2017 1 timme sedan, Silverfisken sade: Hörrni, några nämner gelatinpulver. Hur får ni i er detta? Går det att ha i kaffet t ex? Jag har försökt faktiskt, inget som jag gör om. Det gick till slut att lösa upp det mesta av gelatinet efter mycket om och men, men det smakade inte alls gott. Vill man ha vattenlösligt och smakfritt så får man köpa kollagen, det går bra i kaffe, men mycket dyrare förstås. Gelatin använder jag när jag lagar soppor eller grytor, låt gelatinet stå en stund i vatten, sen i med vattnet i grytan eller soppan. Du kommer inte att märka att det är där, förutom när du tar ut soppan eller grytan ur kylen och det är gelé Men när man värmer på det igen så är konsistensen normal. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 14, 2017 Share Posted December 14, 2017 När jag tittar på näringsinnehållet i gelatinblad/pulver så begriper jag inte varför man överhuvudtaget får för sig att använda det i kaffet eller något annat varmt. Vill ha någon kall rätt som skkall dallra så må det väl vara hänt, om man nu är lagd åt det hållet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 14, 2017 Share Posted December 14, 2017 1 timme sedan, jala sade: När jag tittar på näringsinnehållet i gelatinblad/pulver så begriper jag inte varför man överhuvudtaget får för sig att använda det i kaffet eller något annat varmt. Vill ha någon kall rätt som skkall dallra så må det väl vara hänt, om man nu är lagd åt det hållet. Om man äter soppa eller grytor där hela ben med brosk och allt kokat med behöver man inte tillsätta gelatin på annat sätt. Förr innehöll korv sådana delar så vi fick en del den vägen också. Idag ska allt vara rent kött så då får vi brist istället. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 14, 2017 Share Posted December 14, 2017 Gör man långkok på ben med brosk så får väldigt god gele /kollagen som är mycket nyttigt. Går att ta en matsked eller två eller flera och bara låta det smälta i munen. Kan även ta en eller två matskedar i en kopp och hälla på varmt vatten, men inget kaffe för då förstör du den goda smaken. Långkok gör du bäst i en " kudde "http://wonderbagsweden.se/vad-ar-en-wonderbag/, http://ettsotareblod.se/wonderbag-genial-form-av-matlagning-i-en-kudde/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 14, 2017 Share Posted December 14, 2017 8 timmar sedan, jala sade: Långkok gör du bäst i en " kudde Vad är det för fel på en kastrull på spisen som står och luktar gott..? Förlåt, jag blir bara så trött av alla prylar.... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 14, 2017 Share Posted December 14, 2017 1 timme sedan, MariaF sade: Vad är det för fel på en kastrull på spisen som står och luktar gott..? Förlåt, jag blir bara så trött av alla prylar.... Koka upp 15--20 min stoppa in i kudden ut och maffa , spola kallvatten på grannarna, eller gör vad du vill efter 8--10 timmar så kokar du upp igen, lägger i kudden, lägger dig i bingen. Skulle du glömma ett pass så är det ingen ko på isen. Och du, med lite benkok blir du aldrig trött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts