Kita 202 Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Jag försöker, sen ett par veckor, att vänja mig vid kokosolja i kaffet istället för att kunna minska ner på vispgrädden. Men jag får en ganska häftig halsbränna av kokosoljan. Är det vanligt? Tror ni att det kommer att gå över? Just nu är jag beredd att kasta kokosoljan all världens väg.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Har du testat med MCT-olja? Man måste inte äta kokosolja. Smör kan också vara ett alternativ. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Kokosolja får jag också halsbränna av... Har gett upp det. Försöker hålla nere grädden i teet ändå... Det går så där... Smör OCH grädde, DET är grejor det! Smör behöver vispas (med lattevisp i koppen, t ex). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted December 10, 2017 Author Share Posted December 10, 2017 1 timme sedan, Peter B sade: Har du testat med MCT-olja? Man måste inte äta kokosolja. Smör kan också vara ett alternativ. nix inte testat MCT-olja. Har redan ett litet batteri av olika virgin kokosoljor där en stor del är kvar i burken. Testade bara i en av dagens tre kaffekoppar, kommer nog att återgå till grädde i alla tre^^ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted December 10, 2017 Author Share Posted December 10, 2017 5 minuter sedan, MariaF sade: Kokosolja får jag också halsbränna av... Har gett upp det. Försöker hålla nere grädden i teet ändå... Det går så där... Smör OCH grädde, DET är grejor det! Smör behöver vispas (med lattevisp i koppen, t ex). Teet går jättebra att dricka som det är, men kaffet - nä, måste ha något i. Hade alltid mjölk förut men det kostar så mycket i kh. Smör kan gå i värsta fall men är inte speciellt gott. På kvällen brukar jag göra en stoor kopp (5dl) med choklad, 1msk kakao, liite strösöt och fyller upp med hett vatten. Rör runt lite med en sked och sen skjuts i med 25g smör. Smakar riktigt bra ska jag säga 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Inez Posted December 10, 2017 Popular Post Share Posted December 10, 2017 Jag har alltid haft svårt att äta för mycket fett, i synnerhet på kvällen, när produktionen av matsmältningsvätskor har börjat somna in. Botemedlet heter äppelcidervinäger i vatten, så starkt man klarar av att dricka utan att få kramp i kinderna . För min del handlar det om 1/2 msk i ett stort glas vatten (3 dl). Man kunde tro att halsbränna beror på för mycket magsyra, men enligt en YouTube-video av Dr. Eric Berg (LCHF-liknande livsstil, en av mina hus-gurus) är det tvärt om. Har man för basisk magsaft, sluter sig inte övre magmunnen ordentligt, så man får uppstötningar. Har man tillräckligt sur magsaft, sluter sig magmunnen ordentligt. Dr. Bergs rekommendation är att dricka äppelcidervinäger före varje måltid, gärna med tillägg av en tesked citronjuice. Jag dricker det som måltidsdryck, alltså medan jag äter, och för mig fungerar det bra. https://www.youtube.com/watch?v=XeHl5Y7m1xM den video som beskriver detta. Man kan sluta titta när han går ut i köket och börjar tala om vilken som är hans favoritvinäger och dito citronjuice. (Min favorit är Kung Markattas ofiltrerade ekologiska, för jag tycker den fortfarande smakar lite äpple, och den är relativt billig.) 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 5 timmar sedan, Kita 202 sade: Teet går jättebra att dricka som det är, men kaffet - nä, måste ha något i. Hade alltid mjölk förut men det kostar så mycket i kh. Smör kan gå i värsta fall men är inte speciellt gott. På kvällen brukar jag göra en stoor kopp (5dl) med choklad, 1msk kakao, liite strösöt och fyller upp med hett vatten. Rör runt lite med en sked och sen skjuts i med 25g smör. Smakar riktigt bra ska jag säga Har du försökt med kokosmjölk/kokosgrädde i kaffet? Det blir ju inte lika gott som med riktig mjölk eller grädde, men det är i alla fall något. Vilket bra tips på choklad! Måste pröva det 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 Jag har ibland en flaska med äggmjölk i kylen. Lite omständigt blir det, måste värma den innan jag häller över kaffet, vill ju ha kaffet varmt..(blir en kastrull att diska )..men det blir också ett rejält skum med lattevispen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted December 11, 2017 Author Share Posted December 11, 2017 Inez, jag brukar normalt aldrig ha halsbränna, det började i samband med mina experiment med kokosoljan. Därför ger jag den hela skulden. Eftersom det inte är någon här som tror att det är en övergående grej så har jag bestämt mig för att inte prova i kaffet något mer. Det får bli en skvätt i stekpannan när jag lagar mat istället. Sen är ju kokosolja väldigt läkande på allehanda småblessyrer. Jag har en tung byst och får emellanåt röda, svidande och ömma fläckar under brösten. Då smörjer jag på kokosolja på kvällarna och efter 2-3 dagar så är det läkt och bra igen. Kattuggla, hmmm.... ägg i kaffet... nja, tanken tilltalar väl inte direkt Håller mig nog till grädden och i värsta fall smör. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 10 timmar sedan, Kattuggla sade: Jag har ibland en flaska med äggmjölk i kylen. Lite omständigt blir det, måste värma den innan jag häller över kaffet, vill ju ha kaffet varmt..(blir en kastrull att diska )..men det blir också ett rejält skum med lattevispen. Tror du det skulle gå att värma äggmjölken i mikrovågsugn, eller exploderar ägget då? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 3 minuter sedan, Inez sade: Tror du det skulle gå att värma äggmjölken i mikrovågsugn, eller exploderar ägget då? Nja, det är ju vispat?! Ska prova nästa gång.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 8 timmar sedan, Kita 202 sade: Inez, jag brukar normalt aldrig ha halsbränna, det började i samband med mina experiment med kokosoljan. Därför ger jag den hela skulden. Eftersom det inte är någon här som tror att det är en övergående grej så har jag bestämt mig för att inte prova i kaffet något mer. Det får bli en skvätt i stekpannan när jag lagar mat istället. Sen är ju kokosolja väldigt läkande på allehanda småblessyrer. Jag har en tung byst och får emellanåt röda, svidande och ömma fläckar under brösten. Då smörjer jag på kokosolja på kvällarna och efter 2-3 dagar så är det läkt och bra igen. Kattuggla, hmmm.... ägg i kaffet... nja, tanken tilltalar väl inte direkt Håller mig nog till grädden och i värsta fall smör. Fast det smakar verkligen inte ägg! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 1 timme sedan, Kattuggla sade: Nja, det är ju vispat?! Ska prova nästa gång.. Jag har en gång försökt göra omelett i mikron, men det lät som om jag poppade popkorn, och locket över fatet blev fullt av fastnade flagor, och fatet nästan tomt.... Men då var det ju i stort sett bara ägg. Äggmjölk kanske går bättre. Jag ska också prova. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 12, 2017 Share Posted December 12, 2017 11 timmar sedan, Inez sade: Jag har en gång försökt göra omelett i mikron, men det lät som om jag poppade popkorn, och locket över fatet blev fullt av fastnade flagor, och fatet nästan tomt.... Men då var det ju i stort sett bara ägg. Äggmjölk kanske går bättre. Jag ska också prova. Äggmjölk uppför sig inte som ägg. Nu var det lääääänge sedan jag gjorde det (har inget alls I varken kaffe eller te numera), men jag har säkert värmt det I micron nån gång. Anledningen till att ägg exploderar I micron är formen (gäller även om man vill värma kokta ägg; jag vet. Däremot kan man ha särskilda plastformar för att koka ägg I micron - men det blir inte bra, tycker jag, så varför?). Alla kompakta runda saker (ägg, makrillfiléer, köttbitar) får någon konstig fördelning av varmt och kallt, eller vad det nu är. Det är därför de exploderar. Äggmjölk funkar som mjölk. Smakar mjölkliknande. Fast alla gillar det inte. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted December 14, 2017 Share Posted December 14, 2017 On 12/11/2017 at 21:42, Inez sade: Jag har en gång försökt göra omelett i mikron, men det lät som om jag poppade popkorn, och locket över fatet blev fullt av fastnade flagor, och fatet nästan tomt.... Men då var det ju i stort sett bara ägg. Äggmjölk kanske går bättre. Jag ska också prova. Jamen det gick ju finfint att värma upp äggmjölk i mikron! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annakopp Posted December 27, 2017 Share Posted December 27, 2017 On 10.12.2017 at 10:37 PM, Inez said: Jag har alltid haft svårt att äta för mycket fett, i synnerhet på kvällen, när produktionen av matsmältningsvätskor har börjat somna in. Botemedlet heter äppelcidervinäger i vatten, så starkt man klarar av att dricka utan att få kramp i kinderna . För min del handlar det om 1/2 msk i ett stort glas vatten (3 dl). Man kunde tro att halsbränna beror på för mycket magsyra, men enligt en YouTube-video av Dr. Eric Berg (LCHF-liknande livsstil, en av mina hus-gurus) är det tvärt om. Har man för basisk magsaft, sluter sig inte övre magmunnen ordentligt, så man får uppstötningar. Har man tillräckligt sur magsaft, sluter sig magmunnen ordentligt. Dr. Bergs rekommendation är att dricka äppelcidervinäger före varje måltid, gärna med tillägg av en tesked citronjuice. Jag dricker det som måltidsdryck, alltså medan jag äter, och för mig fungerar det bra. https://www.youtube.com/watch?v=XeHl5Y7m1xM den video som beskriver detta. Man kan sluta titta när han går ut i köket och börjar tala om vilken som är hans favoritvinäger och dito citronjuice. (Min favorit är Kung Markattas ofiltrerade ekologiska, för jag tycker den fortfarande smakar lite äpple, och den är relativt billig.) toppen att se andra som rekommenderar Dr Berg. han aer bra! taenkte precis skriva ett liknande svar som detta, men tack, du sa allt. p.s. kolla in Dr John Bergman med. Inte helt lchf men man laer sig taenka om naer det gaeller kroppens funktioner. sen rekommenderar han keto diet mot cancer iaf. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts