Syster Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 I min barndom så var min far en ganska så duktig längdskidåkare (är det än idag vid 81 års ålder) och inför i princip varje tävling så vankades det Ris a la malta (men jag har idag förstått att det var apelsinris). Mamma gjorde det dagen innan på risgrynsgröt och vispad grädde. Grädde fylldes på vartefter riset liksom absorberade den och apelsinerna rördes ner innan servering, fruktansvärt gott Nu har jag liksom gått runt och funderat på detta, grädde = bra (om man inte äter mejerifritt) kallt ris = resistent stärkelse, apelsiner = sådär bra,(fast det blir inte så stora mängder). Skippa sockret och ta i lite vaniljpulver så har man en härligt god fet efterrätt med resistent stärkelse . . . eller har jag fel? jag får egentligen inte någon ordning på det här med resistent stärkelse, vad är bra och vad är inte bra? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 12 minuter sedan, Syster sade: I min barndom så var min far en ganska så duktig längdskidåkare (är det än idag vid 81 års ålder) och inför i princip varje tävling så vankades det Ris a la malta (men jag har idag förstått att det var apelsinris). Mamma gjorde det dagen innan på risgrynsgröt och vispad grädde. Grädde fylldes på vartefter riset liksom absorberade den och apelsinerna rördes ner innan servering, fruktansvärt gott Nu har jag liksom gått runt och funderat på detta, grädde = bra (om man inte äter mejerifritt) kallt ris = resistent stärkelse, apelsiner = sådär bra,(fast det blir inte så stora mängder). Skippa sockret och ta i lite vaniljpulver så har man en härligt god fet efterrätt med resistent stärkelse . . . eller har jag fel? jag får egentligen inte någon ordning på det här med resistent stärkelse, vad är bra och vad är inte bra? Låter som den inte så hälsosamma kombinationen av mkt fett+kolhydrater+socker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 14 minuter sedan, Syster sade: vad är bra och vad är inte bra? Allt som inte är dåligt är bra. Om du i övrigt är frisk så är delar av den efterrätten bra, kall ris resistent stärkelse, grädde fett bra, apelsin hyfsat bra någon gång. Frågan är väl om kombinationen är så lyckad. Men 2 ggr om året så får du godkänt av mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 En del av stärkelsen i riset kommer bli resistent (även om det inte är några stora mängder), vilket gör att du inte får samma snabba höjning av blodsocker, dessutom en längre mättnad. Men det är en kaloribomb så klart, så som alltid med efterrätter är det väl bäst att inte ta för mycket. Om man inte ska tävla i längdskidor förstås, då är det nog ett bra bränsle Inget socker i? Mycket bra, det kan skydda mot att överäta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 Kan också göras med keso istället för risgrynsgröt :-) 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted December 12, 2017 Share Posted December 12, 2017 Misstänker att det kalla riset, trots allt, är sämre än apelsinen. Svårt att tro att det blir resistent stärkelse i någon hög grad. Jag skulle gladeligen äta det, om jag bjöds idag! Men jag är inte diabetiker. Risgrynsgröt (varm) hör till de undantagsrätter min dotter inte borde äta alls, men äter ibland ändå. Det höjer hennes blodsocker rejält och snabbt och gör henne lätt både hög och sen låg. Grädden gör förmodligen att kolhydraterna blir lite långsammare, så det är alltid något. Det finns sämre mat. Det är gott! Men nyttigt, det tvivlar jag på. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted December 12, 2017 Share Posted December 12, 2017 2 timmar sedan, EVS sade: Misstänker att det kalla riset, trots allt, är sämre än apelsinen. Svårt att tro att det blir resistent stärkelse i någon hög grad. Jag skulle gladeligen äta det, om jag bjöds idag! Men jag är inte diabetiker. Risgrynsgröt (varm) hör till de undantagsrätter min dotter inte borde äta alls, men äter ibland ändå. Det höjer hennes blodsocker rejält och snabbt och gör henne lätt både hög och sen låg. Grädden gör förmodligen att kolhydraterna blir lite långsammare, så det är alltid något. Det finns sämre mat. Det är gott! Men nyttigt, det tvivlar jag på. I bästa fall kan hälften av stärkelsen i ris bli resistent: https://www.acs.org/content/acs/en/pressroom/newsreleases/2015/march/new-low-calorie-rice-could-help-cut-rising-obesity-rates.html När det gäller vitt bröd kan man minska glycaemic response med 40% https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17426743 I pasta kan man minska blodsockerhöjning med 50% http://www.bbc.com/news/magazine-29629761 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts