Jump to content

Bekämpningsmedel bakom epidemi av njursvikt hos bönder

Erik 2

Recommended Posts

MIsstanke att epidemi av njursvikt hos bönder beror på bekämpningsmedel. I vart fall inte på diabetes och högt blodtryck.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6836722

""Allt fler länder har drabbats av en okänd global epidemi av njursvikt som inte beror på diabetes eller högt blodtryck.

I Centralamerika har minst 20 000 personer dött, mest unga män, med största sannolikhet av uttorkning. Men på Sri Lanka som också är hårt drabbat visar undersökningar av skadade njurar att det verkar ligga andra faktorer bakom. – Förändringarna i njurarna verkar i mikroskop ge en mer blandad bild, så jag tror att man på Sri Lanka och i Indien har flera orsaker till njursvikt. Jag tror inte att det bara är intorkning, säger Carl-Gustaf Elinder som är njurprofessor vid Karolinska institutet.

I en ny doktorsavhandling av Julia Wijkström, som Elinder har handlett, visar undersökningar av njurskadorna hos ett 30-tal njursviktssjuka sockerplantagearbetare i Centralamerika och risbönder på Sri Lanka att deras skador skiljer sig åt. Försök i Centralamerika där arbetarna tillåts ta paus i skuggan en gång i timmen, och dricka sig otörstiga, visar att njurvärdena förbättras avsevärt, liksom produktiviteten. På Sri Lanka misstänks bekämpningsmedel ligga bakom, och i Indien rapporteras också om tiotusentals fall av mystisk njursvikt som inte beror på diabetes eller högt blodtryck.

– Jag ber till Gud att ingen fler av mina grannar ska drabbas av det här säger risbonden Madhusudhan i byn Uchapalli i sydöstra Indien. Här har var tredje man drabbats av njursvikt och många har dött eller går i dialys. Huvudmisstänkt är grundvatten med kisel och tungmetaller.""

• Sad 3