Jump to content

Jakten på Avocado som går att äta

Bob

Recommended Posts

Knepigt. Det finns förvisso ofta ätmogna i välsorterade mataffärer, brukar vara dyrare förstås. Annars är det nog bara att köpa dem hårda och lägga på diskbänken och invänta mognad. Vill man skynda på det kan man visst lägga en avocado tillsammans med ett äpple, då mognar de lite fortare.

OK, så här är det..

Ger avokadon efter litegrann om du kramar den lite (ska särskilt vara lite mjuk mot toppen). Åker "pluppen" av lätt? Är det grönt under pluppen? = mogen köp och ät idag, eller lägg i kylen och den överlever 2-3 dar utan att övermogna.

Brunt under pluppen - över mogen, låt den vara, du kommer bara svära åt att den är brunflammig.

Åker inte pluppen av alls? Mogna i rumstemp minst 2 dagar med äpplen i en påse. Alternativt låt den mogna några veckor i kylen ;)

• Like 3

Va? Jag har alltid tomaterna i kylen. Gör jag fel. Berätta mer!

Både läst och några av våra brittiska kändiskockar rekommendara att förvara tomater i rumstemparatur för att få bästa smak (du kan ju alltid lägga fram tomater ett tag innan du ska äta dem), äpplen kan med fördel förvaras i kylskåpet.

Det har med inköpsvillkor att göra. Vill de få marginal på varorna? På fredagarna kan det vara en idé för butikerna att dumpa priset på avokado för att folk ska ha det till tacos..  Sen är det väl olika på säsongen också. Har också märkt att ju mognare avokadon är, så sätter de lite bättre priser för att kunna bli av med dom innan de övermognar.

• 1 month later...

Jag kör på granitvarianten i nät och kontinuerligt köper in var tredje-sjätte dag ungefär och låter de mogna till eftersom. Men de gör mig frustrerad. 2-pack ekologiska är bra om man måste göra något samma dag eller dan efter. där brukar man hitta nästan mogna varianter.