Bob Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 De enda jag hittar är antingen hårda som granit, eller så lösa att de knappt håller ihop. Hur gör man för att hitta bra avocado?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Knepigt. Det finns förvisso ofta ätmogna i välsorterade mataffärer, brukar vara dyrare förstås. Annars är det nog bara att köpa dem hårda och lägga på diskbänken och invänta mognad. Vill man skynda på det kan man visst lägga en avocado tillsammans med ett äpple, då mognar de lite fortare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dansőren Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Åker till solängensfrukt o grőnt i mőlndal som har perfekta sådana Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stalvind Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Man köpet granitvarianten och väntar. Enda sättet. Också på ständig avocadojakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kalmartrissa Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Jag brukar köpa de där i nät som är hyfsat billiga och ha ett gäng liggande i köket. Har man många samtidigt brukar alltid någon vara ok när man är sugen. Men ska man planera in att ha vid speciellt tillfälle är det värre. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Man kan även lägga dem tillsammans med tomater (som aldrig ska fövaras i kylskåpet, utan förvaras i rumstemperatur). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 OK, så här är det.. Ger avokadon efter litegrann om du kramar den lite (ska särskilt vara lite mjuk mot toppen). Åker "pluppen" av lätt? Är det grönt under pluppen? = mogen köp och ät idag, eller lägg i kylen och den överlever 2-3 dar utan att övermogna. Brunt under pluppen - över mogen, låt den vara, du kommer bara svära åt att den är brunflammig. Åker inte pluppen av alls? Mogna i rumstemp minst 2 dagar med äpplen i en påse. Alternativt låt den mogna några veckor i kylen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaJ Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Jag köper alltid de där i nät och har upptäckt att Netto har ofta bra. Jag brukar kolla att någon börjat mogna,. då brukar det fungera med resten också. De hårda får ligga framme, de som är nära mognad i kylskåpet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted February 3, 2013 Popular Post Share Posted February 3, 2013 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseSocker Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Man kan även lägga dem tillsammans med tomater (som aldrig ska fövaras i kylskåpet, utan förvaras i rumstemperatur). Va? Jag har alltid tomaterna i kylen. Gör jag fel. Berätta mer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Åker till solängens frukt o grőnt i mőlndal som har perfekta sådana Vart i Mölndal jobbar där och bor i lindome Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Va? Jag har alltid tomaterna i kylen. Gör jag fel. Berätta mer! Både läst och några av våra brittiska kändiskockar rekommendara att förvara tomater i rumstemparatur för att få bästa smak (du kan ju alltid lägga fram tomater ett tag innan du ska äta dem), äpplen kan med fördel förvaras i kylskåpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marlene Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Du kommer bli bra på att bedöma en bra avokado ute i butik efter massor av övning. Jag är där nu men det tog sin lilla tid (läs: många gråmosiga...). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Har för mig att jag läst någonstans att det är skillnad i kolhydratsmängd mellan de mörka (brunsvart) och ljusa (grönaktiga), kanske nån kan mer om detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 De som är förpackade i tvåpack är de bästa, tycker jag. Oftast ätmogna, eller nästintill. Vet inte om det är skillnad på de ekologiska, som jag köper eller de i nät. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Men varför skiljer det så mycket i pris?Avocado kan ju kosta alltifrån 25-75 kr/kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Det har med inköpsvillkor att göra. Vill de få marginal på varorna? På fredagarna kan det vara en idé för butikerna att dumpa priset på avokado för att folk ska ha det till tacos.. Sen är det väl olika på säsongen också. Har också märkt att ju mognare avokadon är, så sätter de lite bättre priser för att kunna bli av med dom innan de övermognar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cushion Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Jag kör på granitvarianten i nät och kontinuerligt köper in var tredje-sjätte dag ungefär och låter de mogna till eftersom. Men de gör mig frustrerad. 2-pack ekologiska är bra om man måste göra något samma dag eller dan efter. där brukar man hitta nästan mogna varianter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts