Blogg-Postare Posted December 12, 2017 Share Posted December 12, 2017 Det är nu snart 10 år sedan jag och min bror lanserade bloggen Kostdoktorn.se, julen 2007. Han stod för det tekniska, jag för skrivandet. Mycket har hänt sedan dess, Kostdoktorn.se har växt, växt och växt till ett team på över 30 personer. Nu börjar vi ytterligare ett kapitel. Detta kapitel kommer innebära att namnet Kostdoktorn byts ut. En blygsam svensk start Kostdoktorn började som en hobbyblogg – jag skrev på kvällar och helger, tillsammans med mitt jobb som familjeläkare, och min bror uppdaterade som tradition det tekniska under de första årens julhelger. Jag har sedan 2002 varit passionerat intresserad av lågkolhydratkost och dess till synes enorma potential att hjälpa hundratals miljoner människor med fetma, typ 2-diabetes och relaterade hälsoproblem. Sedan 2004 eller så har jag behandlat patienter och sett effekterna, samt läst alla böcker och vetenskapliga studier i ämnet jag kom över. Kring 2006-2007 fanns det några få svenska resurser på nätet i ämnet, främst dr Dahlqvists blogg och forumet Kolhydrater iFokus. Jag var aktiv där och svarade på frågor. Men det kändes ändå som att det saknades ett ytterligare komplement, en riktigt trovärdig och enkel svensk resurs på nätet för de som ville lära sig mer. När vi lanserade Kostdoktorn.se visade sig intresset snabbt vara stort, sajten växte på ett år till Sveriges största hälsoblogg med kring 5 000 dagliga besökare, något som sedan ökat till närmare 50 000. Med resurser från en bok, föreläsningar och försäljning av kosttillskott (nu avslutad) kunde vi börja anställa flera medarbetare och frilansare, först på deltid och successivt även på heltid. Internationell expansion och medlemskap I takt med att den svenska sajten växte besökte jag många internationella lågkolhydrat-konferenser och lärde känna många av mina idoler, läkare och forskare som varit verksamma på området länge. Något som snabbt blev klart var att det internationellt, på engelska, otroligt nog saknades en sajt liknande kostdoktorn.se, som kunde göra det enkelt för människor att äta lågkolhydratkost. Våren 2011 lanserade vi därför vår engelska sajt, DietDoctor.com. Denna växte på några år om Kostdoktorn.se i storlek, och har nu uppåt 200,000 dagliga besökare. Detta gör sajten till världens mest besökta lågkolhydratsajt. Sommaren 2014, efter långa diskussioner, lanserades något som skulle förändra företagets framtid för alltid. Vi hade länge diskuterat hur vi kunde få resurser att bygga ett företag som verkligen kunde göra skillnad i världen, ett företag med möjlighet att betala rättvisa löner till många passionerade heltidsmedarbetare. Vi ville samtidigt bevara och maximera vår trovärdighet, varför vi ville undvika annonser, undvika att ta emot sponsring och undvika att sälja produkter. Det vi till slut valde var att ha allt folk behöver gratis på sajten, men att därutöver ha ett medlemskap för ytterligare bonusmaterial, som videor, filmer, måltidsplaner, och möjligheten att få personliga svar på frågor. Detta medlemskap är också gratis att prova en månad, men kostar om man stannar sedan 79 kronor per månad, ungefär som Spotify, eller Netflix. Trots att många menade att detta aldrig skulle fungera – vem skulle betala för något på nätet? – visade det sig vara en lyckträff. Snart hade vi tusentals medlemmar och kunde börja anställa fler medarbetare och producera mycket mer material än tidigare. Efter lansering av vårt engelska medlemskap tog det riktig fart. Vi nådde 18 000 medlemmar för ett år sedan, och idag har vi över 40 000 medlemmar. Detta har gett oss helt nya möjligheter, och varenda krona i inkomster används efter vår bästa förmåga – till löner, lokaler, utrustning och resor – för att göra lågkolhydratkost enkelt, så allt fler intresserade människor runt om i världen kan revolutionera sin hälsa. År 2015 sade jag upp mig från mitt jobb som familjeläkare, för att kunna driva och utveckla Kostdoktorn-företaget med all min tillgängliga tid och kraft. Utöver vår svenska och engelska sajt har vi nu i höst även lanserat vår spanska sajt, och planerna för framtiden är enorma. Vi är också på väg att flytta till ett större eget kontor i centrala Stockholm under januari. Företaget är helägt av medarbetarna. Vi har inte tagit emot några investeringar och planerar inte heller att göra detta. Vi är helt finansierade av folket och har därför som vårt enda mål att stödja folk på bästa sätt. Allt relevant som produceras till vår engelska sajt kommer också på vår svenska sajt. Detta med hjälp av stora insatser från våra medarbetare, främst Annika Rane och Inger Swanberg. Vi utökar också även vårt svenska team med fler kunniga skribenter, som dr Björn Ekengren, Per Bylund och Ann Fernholm. Dock har vi nu kommit till ett vägskäl. I takt med att företaget växer och expanderar på fler språk behövde vi bestämma om vi ska ha olika namn på olika språk (Kostdoktorn, Diet Doctor, och på spanska Doctor de alimentación?). Eller om vi bör ha samma namn på alla språk. Mot framtiden med Diet Doctor Vi har valt det senare alternativet. Vi planerar att vår sajt och vårt företag ska heta Diet Doctor på alla språk. Det är en global matrevolution som vi är en del av. Vår svenska sajt nås redan via DietDoctor.com/se och vår spanska sajt på DietDoctor.com/es. Vi har också en ny logga (mer om den senare) och en ny design av vår sajt lanseras när som helst, som ska göra det enklare och mer inspirerande att hitta vårt bästa material. Det är förstås sorgligt att företagsnamnet Kostdoktorn går i graven, lagom till tio-årsjubiléet. Jag hoppas dock att de flesta, efter att ha funderat på saken ett tag, förstår det långsiktiga behovet av ett namn på alla olika språk. Detta är ytterligare ett steg på vår väg mot att ge folk överallt i världen möjligheten att revolutionera sin hälsa, genom att göra lågkolhydratkost enkelt för de som vill och har nytta av det. Vi är ännu bara i början av den resan. Företaget är fortfarande helägt av medarbetarna och jag är ännu – och så länge jag kan se in i framtiden – dess ledare. Inget har ändrats i det, och inget har ändrats i våra mål. Vår svenska sajt finns kvar (adressen Kostdoktorn.se skickar automatiskt vidare till rätt sida) och vidareutvecklas ständigt. Detta är bara ännu ett steg mot vårt mål, att sprida kunskap och enkel inspiration om lågkolhydratkost överallt i världen, inte bara i Sverige. Kostdoktorn.se är nu DietDoctor.com/se. Stort tack för ditt stöd på vår gemensamma resa, och lämna gärna kommentarer och synpunkter nedan. Allt gott, Dr Andreas Eenfeldt Tidigare Kostdoktorn på spanska! Kostdoktorn flyttar Om Kostdoktorn Inlägget Kostdoktorn byter namn! dök först upp på Kostdoktorn. Visa hela artikeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts