Jump to content

Cancerframkallande nitrit

iAnna

Recommended Posts

Jag minns från skoltiden att "sulfit luktar INTE skit", medan sulfat gör det...

Nitratet i rödbetorna omvandlas till kväveoxid i kroppen, och då slappnar kärlväggarna av och vidgas lite, så blodtrycket sjunker och blodflödet ökar.  Gott om antioxidanter har de också, plus vitaminer och mineraler. Framför allt ska man inte kasta blasten, som innehåller mer nyttigheter än spenat.

De innehåller tyvärr rätt mycket kolhydrater också... jag kollade och såg 10g per 100 g, varav socker 7 g. 

Både nitrit och nitrat kan bilda nitrosaminer i kroppen. Så man ska nog inte vräka i sig varken nitritbemängt kött eller rödbetor. Men Livsmedelsverket säger på sin webplats:  "En annan potentiell fara är att nitrosaminer skulle kunna orsaka en förhöjd cancerrisk. Risken är omdebatterad och det har inte gjorts några studier på människor där man har kunnat fastställa att de nitrosaminer som bildas i maten är cancerframkallande."

Hmmm...  de känner uppenbarligen inte till varmkorvstudien som omtalades i det här avsnittet av Uppdrag granskning. Heller. Det är maximerad-vinst-principen som styr.

Borde inte försiktighetsprincipen gälla för livsmedel likaväl som för miljön?

P.S. Jag skulle mycket gärna köpa gråbruna charkuterier om det fanns. Och det är jag säkert inte ensam om!

• Like 3

2 timmar sedan, iAnna sade:

Kan det vara skillnad på processad nitrit i skinka och naturlig nitrit?  :unsure:

Som jag har förstått det så skall det vara skillnad. Jag kan dessvärre inte referera till någon text, men jag har inte hört om cancervarning för naturlig nitrit.

17 timmar sedan, jala sade:

Som jag har förstått det så skall det vara skillnad. Jag kan dessvärre inte referera till någon text, men jag har inte hört om cancervarning för naturlig nitrit.

Den nitrit som används som konserveringsmedel och färgbevarande tillsats är ett salt (natriumnitrit), som är en biprodukt vid renframställning av nitrat ur chilesalpeter för konstgödsel. (Jag har googlat.) Den naturliga nitriten, den som kroppen själv framställer genom omvandling av nitrat, är en jon som kopplar sig till olika processer i kroppen. The Biochemist kanske kan förklara sammanhangen på ett begripligt sätt...

För den som orkar och har tid finns annars en länk till rödbetslobbyn, som i detalj beskriver Det viktiga kväveoxid/nitrit/nitrat-systemet i våra kroppar:  http://xn--rdbetsjuice-rfb.se/nitrat-systemet-en-viktig-del-av-kvaveoxidsystemet

Det hälsosamma med Medelhavskosten anses av somliga vara det stora intaget av nitratrika grönsaker. (Själv tror jag det är detta i kombination med rött vin och mycket olivolja. )

KRAV godkänner inte tillsats av nitrit i livsmedel, så jag brukar leta efter KRAV-märkt julskinka.

• Like 2
  • Thanks 1

6 minuter sedan, jala sade:

Inez 

Ett stort tack för info.

Å, jag ber... jag spann bara vidare på det andra sagt ...   :)

ETT STORT TACK TILL jala:  genom detta mitt 500:ade inlägg befordrades jag från "Stammis" till "Gammal i gården" !!!  :D

• Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1