iAnna Posted December 13, 2017 Share Posted December 13, 2017 Såg ni Dokument utifrån igår? Om köttlobbyn och cancerframkallande nitrit i processat kött, och forskare som tystas. https://www.svtplay.se/video/16239222/kottlobbyn/dokument-utifran-kottlobbyn-avsnitt-1?start=auto 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 13, 2017 Author Share Posted December 13, 2017 * ta bort * Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 13, 2017 Share Posted December 13, 2017 Det är helt sjukt vad vi förgiftas av industrin. Jag har lyckats hitta grisar som föds upp på rätt sätt och beställt en nitritfri julskinka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted December 14, 2017 Share Posted December 14, 2017 Men, är det inte nitrit som idag anses vara nyttigt? Nitrit omvandlas väl i munnen till nitrat som utvidgar blodkärlen. Är det inte det som rödbetsjuicens nyttighet handlar om? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted December 14, 2017 Share Posted December 14, 2017 Lärde mig för 100 år sedan en ramsa: "nitrit är skit - nitrat är mat - fast tvärtom" har för mig att det hade med pappersbruken att göra, men är absolut inte insatt i ämnet.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 14, 2017 Share Posted December 14, 2017 26 minuter sedan, Kita 202 sade: "nitrit är skit - nitrat är mat - fast tvärtom" Sulfit och Sulfat i pappersmassavärlden! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted December 14, 2017 Share Posted December 14, 2017 Just nu, MariaF sade: Sulfit och Sulfat i pappersmassavärlden! Aj tusan! Nu har jag blandat ihop skit och pannkaka igen... känner igen det nu när du säger det, sorry 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 Jag minns från skoltiden att "sulfit luktar INTE skit", medan sulfat gör det... Nitratet i rödbetorna omvandlas till kväveoxid i kroppen, och då slappnar kärlväggarna av och vidgas lite, så blodtrycket sjunker och blodflödet ökar. Gott om antioxidanter har de också, plus vitaminer och mineraler. Framför allt ska man inte kasta blasten, som innehåller mer nyttigheter än spenat. De innehåller tyvärr rätt mycket kolhydrater också... jag kollade och såg 10g per 100 g, varav socker 7 g. Både nitrit och nitrat kan bilda nitrosaminer i kroppen. Så man ska nog inte vräka i sig varken nitritbemängt kött eller rödbetor. Men Livsmedelsverket säger på sin webplats: "En annan potentiell fara är att nitrosaminer skulle kunna orsaka en förhöjd cancerrisk. Risken är omdebatterad och det har inte gjorts några studier på människor där man har kunnat fastställa att de nitrosaminer som bildas i maten är cancerframkallande." Hmmm... de känner uppenbarligen inte till varmkorvstudien som omtalades i det här avsnittet av Uppdrag granskning. Heller. Det är maximerad-vinst-principen som styr. Borde inte försiktighetsprincipen gälla för livsmedel likaväl som för miljön? P.S. Jag skulle mycket gärna köpa gråbruna charkuterier om det fanns. Och det är jag säkert inte ensam om! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 15, 2017 Author Share Posted December 15, 2017 Kan det vara skillnad på processad nitrit i skinka och naturlig nitrit? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 2 timmar sedan, iAnna sade: Kan det vara skillnad på processad nitrit i skinka och naturlig nitrit? Som jag har förstått det så skall det vara skillnad. Jag kan dessvärre inte referera till någon text, men jag har inte hört om cancervarning för naturlig nitrit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 17 timmar sedan, jala sade: Som jag har förstått det så skall det vara skillnad. Jag kan dessvärre inte referera till någon text, men jag har inte hört om cancervarning för naturlig nitrit. Den nitrit som används som konserveringsmedel och färgbevarande tillsats är ett salt (natriumnitrit), som är en biprodukt vid renframställning av nitrat ur chilesalpeter för konstgödsel. (Jag har googlat.) Den naturliga nitriten, den som kroppen själv framställer genom omvandling av nitrat, är en jon som kopplar sig till olika processer i kroppen. The Biochemist kanske kan förklara sammanhangen på ett begripligt sätt... För den som orkar och har tid finns annars en länk till rödbetslobbyn, som i detalj beskriver Det viktiga kväveoxid/nitrit/nitrat-systemet i våra kroppar: http://xn--rdbetsjuice-rfb.se/nitrat-systemet-en-viktig-del-av-kvaveoxidsystemet Det hälsosamma med Medelhavskosten anses av somliga vara det stora intaget av nitratrika grönsaker. (Själv tror jag det är detta i kombination med rött vin och mycket olivolja. ) KRAV godkänner inte tillsats av nitrit i livsmedel, så jag brukar leta efter KRAV-märkt julskinka. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 Inez Ett stort tack för info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 6 minuter sedan, jala sade: Inez Ett stort tack för info. Å, jag ber... jag spann bara vidare på det andra sagt ... ETT STORT TACK TILL jala: genom detta mitt 500:ade inlägg befordrades jag från "Stammis" till "Gammal i gården" !!! 1 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts