Jump to content

Hjälp- det går inte bra

Suzanne

Recommended Posts

Citat

Hej. 

Jag började för ca 1 månad sedan. De två första veckorna gick jag upp 2 kg och det tog lång tid innan jag kom in i ketos. Jag funderade över om jag gjorde något fel o en kompis som gått ner med lchf fick veta en dag vad jag åt och jag åt bra, sa hon. Därefter gick jag ned de 2 kilon jag gått upp. Jag slarvade sedan o fick i mig ett glas glögg, då jag trodde det var ok med sockerhalten, enligt utsaga från den som serverade. Några dagar senare åt jag medvetet en bulle- nu har jag gått upp igen o känner mig som en michelingubbe. 

Jag funderar återigen på vad jag gör för fel, förutom snedstegen förstås. Jag har bara använt veckorecept från Kostdoktorn. 

Något jag ska vara försiktig med förutom nötter, någon nämnde ost? Ska jag försöka äta bättre fetter, typ olja och kokosolja istället för smör?

Har panik över att mina största kläder knappt passar längre. 

Tack för råd o stöd <3

• Like 2
  • Sad 2

Hej där :)

För en del hjälper det att skära ner/bort på mejerier (riktigt smör ej medräknat) och ja vara försiktig med nötter (lätt att överäta). Samt hur ofta äter du? Få mål per dag och periodisk fasta kan också hjälpa (brukar kunna vara lätt fixat, om en är i ketos).

• Like 2
  • Thanks 1

7 timmar sedan, -Lenny- sade:

Hej där :)

För en del hjälper det att skära ner/bort på mejerier (riktigt smör ej medräknat) och ja vara försiktig med nötter (lätt att överäta). Samt hur ofta äter du? Få mål per dag och periodisk fasta kan också hjälpa (brukar kunna vara lätt fixat, om en är i ketos).

Tack Lenny för svar o pepp!

ok, mindre ost då, annars äter jag inga mejerier?. Äter tre mål per dag o kanske någon chokladbit på kvällen. Det kanske är värre än vad jag tror? Brukar ta 85% men står 18g kolhydrater per 100 g, men förstått att en bit innehåller ca 5g.

Förstår inte riktigt det här med smör, varför är det ok?

2 timmar sedan, Suzanne sade:

82% fett, (eller ja, över 80 iallafall), mycket ren och naturlig produkt .

Kan du skippa frukosten? Bara köra lunch/middag ett tag. Kallas 16:8 fasta. Och när du äter, så äter du fett, så du står dig tills dagen efter/nästa måltid.

• Like 2
  • Thanks 1

Vågen kan vara ett panikämne i sig.  Kasta ut den! 

Tänk istället att du nu har resten av livet framför dig, där du kan äta gott och bli mätt på riktig naturlig mat. 

Inte röka, inte dricka, inte äta processad mat och motionera lagom - vad mer kan man göra för att hålla sig frisk?! Sen spelar det ingen roll vad vågen visar. 

• Like 2
  • Thanks 2

5 timmar sedan, Suzanne sade:

Lite mer info om smör. Det brukar sägas att det är proteinet i mejeriprodukter som är dåligt, specifikt det protein som kallas kasein. I smör finns 0,6 g protein per 100 g, vilket kan anses försumbart. I exempelvis ost kan det finnas 20-25 g protein per 100 g, och det är inte försumbart. :(

Det kan också vara så att ost gjord på get-/får-/buffelmjölk är bättre än ost gjord på komjölk. Det är en bättre typ av kasein i sån ost.

Sen är det knappt några kolhydrater heller i smör, medan i grädde är det 3 g /100 g, och i filmjölk 4,8 g/100 g. Värdet ligger där nånstans för de flesta övriga mejeriprodukter.

Jag har hämtat siffrorna från matkalkyl.se.

• Like 5
  • Thanks 2

25 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Dålig sömn och stress är förödande för viktnedgång.

Bra stress är när du springer till bussen. Att stressa din kropp med dålig mat är riktigt dåligt.

Vid en ultimat näringsrik kost så behöver du inte lika mycket sömn.

40 minuter sedan, jala sade:

Vid en ultimat näringsrik kost så behöver du inte lika mycket sömn.

Nu skojar du? Eller är det jag som är "fel" igen och inte äter "ultimat kost"? För vid denna årstid spelar det banne mig ingen roll, jag är trött, trött, trött. Jag kan i viss mån hålla det i schack med ljusterapi och D-vitamin men bara rätt kost skulle inte hjälpa. 
Jag håller med Tureborgaren om att dålig sömn och stress är förödande för viktnedgång och dig, jala, om att dålig mat är stressande vilket då också ger en ond cirkel vilket absolut kan påverka resultatet. 

• Like 3

7 minuter sedan, MariaF sade:

Nu skojar du? Eller är det jag som är "fel" igen och inte äter "ultimat kost"

Jag skojar  väldigt ofta men inte denna gång. Jag tycker inte du är fel, men du kanske inte vet vad jag menar med ultimat kost. Jag nollar ofta kolhydraterna och emellanåt så är det snålt med  grönisar . Jag äter nog väldigt mycket fett och inte så mycket protein. Visst vill jag ligga kvar i sängen och inte gå upp, men de gånger jag av vissa anledningar  går upp femtiden så är jag inte tröttare  än om jag ligger till nio halv tio.  Jag har hört av andra som äter strikt att sömnbehovet minskar, sedan med stigande ålder så så sover du mindre. Tänk på att det var inte så länge sedan du växte ur barnskorna. ( sagt med ett leende ):)

Som några nämner är det korttids eller långtidsfasta som får kilon att falla. Man kan börja som nämns ovan med 16:8 eller en måltid om dagen. Mentalt är det bra att fundera på om man kan klara en 24h någon gång också. När det gäller näring bör du försöka estimera vad som passar din ålder och kroppstyp. Mycket träning, lite mer protein, inte annars. Är du överviktig ska du naturligtvis undvika alla former av socker, kolh men även tomma kalorier som ändå är "lchf" och fokusera på närings/vitaminrikt.

• Like 2

Kul att du vaknat. Jag var uppe för 3 timmar sedan och gjorde lite inlägg. Nu skall jag strax ut och göra vägarna osäkra. Innan jag glömmer det så får jag önska dig en trevlig Jul.

Det där med mindre sömnbehov...hur gammal måste man bli för det?? Lika eländigt att komma upp, varje morgon :-( Hur går man och lägger sig tidigt? Nio?

Och på vad sätt skulle 16:8 göra skillnad? Aldrig märkt. Jag får pröva att fasta några hela dagar efter jul och se hur det går.

Det där med stress, ja. Bra stress är tillfällig (där är bussen! Spring! springa springa, göra slut på stresshormonerna genom muskelaktivitet. Jag hann! Lugn igen). Dålig stress är något ständigt fel, påslag av stresshormoner hela tiden...Den måste man göra något åt; svårt men nödvändigt.

• Like 4

33 minuter sedan, Effie sade:

Det där med mindre sömnbehov...hur gammal måste man bli för det??

När Staten försörjer dig så kan du koppla av och du upptäcker hur lite sömn som det egentligen behövs.:)

47 minuter sedan, Effie sade:

Det där med mindre sömnbehov...hur gammal måste man bli för det?? Lika eländigt att komma upp, varje morgon :-( Hur går man och lägger sig tidigt? Nio?

Jo... kl.20-21 lägger jag mig... (så här års alltså!) Och vaknar tidigt pga ålder gör jag, fast jag försörjer mig själv. 

• Like 2

• 2 weeks later...
On ‎2017‎-‎12‎-‎14 at 9:31 PM, MrB said:

Som några nämner är det korttids eller långtidsfasta som får kilon att falla. Man kan börja som nämns ovan med 16:8 eller en måltid om dagen. Mentalt är det bra att fundera på om man kan klara en 24h någon gång också. När det gäller näring bör du försöka estimera vad som passar din ålder och kroppstyp. Mycket träning, lite mer protein, inte annars. Är du överviktig ska du naturligtvis undvika alla former av socker, kolh men även tomma kalorier som ändå är "lchf" och fokusera på närings/vitaminrikt.

Jag undrar en sak bara.

Hela livet har jag hört att kroppen går in i sparläge vid fasta (alltså inte bränner något) , som en försvarsmekanism eftersom kroppen inte vet när den ska få mat nästa gång.

Någon annan som hört det? Vill helst inte fasta då det värsta jag vet är att vara hungrig men om det jag hört inte stämmer så kanske jag provar i alla fall. 

• Like 2

4 minuter sedan, Emeliet sade:

Jag undrar en sak bara.

Hela livet har jag hört att kroppen går in i sparläge vid fasta (alltså inte bränner något) , som en försvarsmekanism eftersom kroppen inte vet när den ska få mat nästa gång.

Någon annan som hört det? Vill helst inte fasta då det värsta jag vet är att vara hungrig men om det jag hört inte stämmer så kanske jag provar i alla fall. 

För de flesta som äter rejäl LCHF och inte är rädd för fett, infinner sig fastan automatiskt. Man blir helt enkelt inte hungrig på många timmar. Många tycker att det är lätt att skippa frukosten.

Efter två år på LCHF var jag inte heller hungrig till lunch. Nu äter jag bara en gång om dagen, på kvällen.

Det är skillnad på fasta och svält - men det får nån annan förklara. :)

• Like 2

2 minutes ago, iAnna said:

För de flesta som äter rejäl LCHF och inte är rädd för fett, infinner sig fastan automatiskt. Man blir helt enkelt inte hungrig på många timmar. Många tycker att det är lätt att skippa frukosten.

Efter två år på LCHF var jag inte heller hungrig till lunch. Nu äter jag bara en gång om dagen, på kvällen.

Det är skillnad på fasta och svält - men det får nån annan förklara. :)

Det kan jag förstå, att om det sker per automatik om man äter nog mycket fett. :)
Men jag har väldigt svårt att tro att en 24h fasta inte innehåller någon hunger eller sämre mående. Såg även någon som skulle fasta 60 timmar eller liknande. 
Att skjuta på frukosten är för mig inga problem men för mig låter det helt orimligt att fasta så länge.

Efter 8 timmar startar jag att bli yr, förvirrad, dimmig och klumpig + att jag inte alls mår bra i kroppen.
Har jag då fått i mig för lite fett? Hur gör alla för att få i sig så mycket fett?

Vill inte att varje måltid ska simma i smör/olja. Är det istället genom fet fisk och avokado? Smör är gott i all ära men känner att det blir lite för mycket ibland. 

• Like 2

21 minuter sedan, Emeliet sade:

Jag undrar en sak bara.

Jodå vi har hört det till leda.. och man lär få "fasta" i flera veckor i sträck, samt vara normalvktig innan kroppen börjar nedreglera ämnesomsättningen!

Dvs det handlar mer om svält.. sk ofrivillig sådan!

Medans fasta är frivillig.. och det är hur enkelt som helst att gå till kylskåpet och trycka in något i munnen!

Meeen.. iomed att man vet det, så kan man som regel vänta den timmen tills det är dags att äta?

Såå.. tillobörjamed, när väl måltiden är lagrad, (det mesta du äter lagras) så är det dags att ta ut ur energidepåerna, då ställer kroppen om från inlagring till uttag.

Och det är den förmågan man kan uppöva, dvs förmågan att leva av lagren, för hur ser det annars ut med ständig inlagring?

Det är lite olika biokemiska processer, någon heter lipolys, en annan gykogenolys!

Och är man inne på strikt LCHF så tillkommer dels ketos och glukoneogenes!

• Like 1
  • Thanks 1

7 minuter sedan, Emeliet sade:

Att skjuta på frukosten är för mig inga problem men för mig låter det helt orimligt att fasta så länge.

Efter 8 timmar startar jag att bli yr, förvirrad, dimmig och klumpig + att jag inte alls mår bra i kroppen.

Eftersom du är ny på detta med LCHF så låt dina rutiner sätta sig först, tycker jag. Resten kommer per automatik. För mig som känsloäter är fasta ingen lätt grej, jag vill helst äta hela tiden, men förr, mellan 1995-2005, fastade jag en gång varje år (oftast 7-10 dagar men 27 dagar som mest) och det underbara med det var att lusten att känsloäta försvann. Hur just du reagerar vet du inte innan du provat men sannolikt kommer du inte märka av någonting speciellt.

• Like 1

2 minutes ago, MariaF said:

Eftersom du är ny på detta med LCHF så låt dina rutiner sätta sig först, tycker jag. Resten kommer per automatik. För mig som känsloäter är fasta ingen lätt grej, jag vill helst äta hela tiden, men förr, mellan 1995-2005, fastade jag en gång varje år (oftast 7-10 dagar men 27 dagar som mest) och det underbara med det var att lusten att känsloäta försvann. Hur just du reagerar vet du inte innan du provat men sannolikt kommer du inte märka av någonting speciellt.

Ja du har helt rätt, jag blir så ivrig av och till. Men jag vet innerst inne att 1 steg i taget ger ett mer långsiktigt resultat :) 
Men vill inte ge mig själv för fria tyglar heller... Bakade en Lchf saffrans cheesecake igår för att jag inte ätit någonting dåligt under julen, har så dåligt samvete för det, mest för att jag tillåter mig själv ursäkter till att äta. 
Samtidigt som jag tänker att jag faktiskt ändå utesluter riktigt socker helt, då blir jag stolt. Vill bara inte att mina lyxdagar ska bli en trend. Man vet egentligen hur man ska göra, men huvudet säger någonting annat. En ständig kamp. 

Fasta blir kanske någonting jag väntar med som du säger Maria, skönt att jag har hittat hit.
Att få lära, lyssna och skriva av mig. Inte lätt när man har en pojkvän som inte är insatt alls, även om jag har försökt lära honom.
Han blev chockad igår för att jag inte kunde äta banan.. haha .. vet inte om det är jag som inte ska bli lärare eller om det är han som måste lära sig lyssna ;)

• Like 4

7 minuter sedan, Emeliet sade:

Han blev chockad igår för att jag inte kunde äta banan.. haha .. vet inte om det är jag som inte ska bli lärare eller om det är han som måste lära sig lyssna

En kollega till mig hade bakat när hon fyllde år men hon visste ju att jag inte åt socker och mjöl, så hon bjöd de andra på sin kaka men mig bjöd hon på gräddglass... Funderade också på om jag varit otydlig..?! :D Samtidigt blir jag glad när nån försöker i alla fall. 

Det är jättelätt att dra iväg och göra allt på en gång. Har du dessutom erfarenhet av en beräknande hjärna, av typen "om jag äter si så kan jag kompensera det med så" så var ännu mer försiktig med fastan om syftet med kostomläggningen åtminstone delvis är att få ett sundare förhållande till mat. Fasta är The Tool när det gäller kompensation. Alla håller inte med mig om att det är olyckligt att använda fasta som kompensation/kalorirestriktion men det är min övertygelse att man mår bäst av att låta bli att använda den så om man har en tendens att vara beräknande. Steg ett är att bli trygg i vanorna och "fasta" mellan måltiderna (dvs sluta småäta eller äta mellanmål). När du nån gång hamnar på en platå, vilket är vanligt, då kan du ta till denna typ av verktyg.

Vad gäller fett, nej, din mat behöver inte simma i fett. Har du hört om handflatemodellen? Det är en bra riktlinje att utgå från.

• Like 2

Gräddglass, det var värre än bananen :D haha.. Ja absolut, jag visste ingenting om LCHF innan jag startade. 
Syftet är väll mest för att för en gångs skull komma ner till min målvikt, då har jag ca 10-13 kg kvar så det är inte extremt mycket. 

Däremot har jag alltid haft problem med att kontrollera matintaget. Jag tar till mat, hela tiden!  Vid glädje, sorg, tristess m.m. Vill ha bort det begäret. 
Egentligen har det aldrig handlat mycket om godis och bakverk, väljer hellre mat alla dagar i veckan framför det. 
Så ja, målet är väll helt enkelt det också, sundare förhållande till maten. 

Sparar fastandet som verktyg i lådan än så länge, att fasta mellan måltiderna lät mer som en hållbar startbana. 
Ja det har jag hört talats om, den sista näven, ska den innehålla fettet då? Hemmagjord majo var inte min smak, ska testa i veckan att göra Aioli.

• Like 3

1 timme sedan, Emeliet sade:

Jag undrar en sak bara.

Fasting myths

• Fasting puts you in ‘starvation’ mode

https://idmprogram.com/fasting-myths-part-5/

Klassisk kalorirestriktion och fasta skiljer sig markant i hur kroppens hormoner reagerar. Vid fasta och ketosis har kroppen tillgång till din fettreserv, men inte medans du äter. I Biggest Looser och Minnesota starvation experiment är det kalorirestriktion och inte fasta de utför och de sänker basmetabolismen(detta brukar i slang kallas 'starvation mode'). Därför är det viktigt att det är en ren fasta. Fung förklarar det pedagogiskt här för den som vill nörda ner sig.

• Like 4

5 minuter sedan, Emeliet sade:

Jag tar till mat, hela tiden!  Vid glädje, sorg, tristess m.m. Vill ha bort det begäret.

Välkommen till klubben. Själv hävdar jag att jag är ätstörd. Blir som med hundar, de stressar ner av att tugga så stressade, upphetsade hundar brukar man uppmanas ge ett tuggben. Jag testade, det var inte gott... :P Skämt åtsido, det har tagit tid men numera (efter 7år) går det allt bättre så jag föreslår att du lär acceptera bakslag men att du inte ser dem som misslyckanden utan just ett litet snubbel. Att inte ge upp alltså.
Ja, en handflata eller knytnäve av vardera protein, grönsaker och nån fet gegga. Kryddsmör kan man dock ta lite mindre av än t ex creme fraiche-röra.

• Like 2
  • Thanks 1

2 timmar sedan, Emeliet sade:

Men jag har väldigt svårt att tro att en 24h fasta inte innehåller någon hunger eller sämre mående. Såg även någon som skulle fasta 60 timmar eller liknande. 

Har jag då fått i mig för lite fett? Hur gör alla för att få i sig så mycket fett?

Vill inte att varje måltid ska simma i smör/olja. Är det istället genom fet fisk och avokado? Smör är gott i all ära men känner att det blir lite för mycket ibland. 

Känner igen det. Minns att jag tappade hakan första gången jag hörde om folk som bara åt en gång om dagen. "Dööör man inte då?!" typ. :D

Ibland fastar jag 2-3 dagar utan problem med hungern, men till slut blir det tråkigt att inte få tugga och äta.

Ta en sak i taget - du har ett långt liv framför dig!

• Like 5

2 timmar sedan, Emeliet sade:

Hur gör alla för att få i sig så mycket fett?

Alldeles riktigt.. maten skall inte simma i smör/olja, då blir den oaptitlig!

Utan det är som så, att fett är så himla energirikt så att bara använda en klick gör att E% fett rasar upp i höjden avsevärt.

Och nu skall jag lära ut ett knep att laga en sk LCHF-måltid.. ala Skaldeman;

Ta en lagom stor kött/fisk/fågelbit, stek den i lagom med smör/olja, ta upp biten när den är färdig, slå en lagom mängd vispgrädde i pannan och sjud det till en sås!

Lägg biten på tallriken och slå såsen över, ät med valfria grönsaker!

• Like 2
  • Thanks 1

11 timmar sedan, Emeliet sade:

Såg även någon som skulle fasta 60 timmar eller liknande. 

Allt är relativt. Man kan betrakta 60 timmar som en lång fasta men då skall man komma ihåg att den övervakade världsmästaren fastade i 382 dagar utan komplikationer. I vissa kretsar är 60h "nybörjarnivå" som man fnyser åt.... ^_^

• Haha 3