Jump to content

Intresse för LCHF på konditori?

zcorpan

Intresse för LCHF på konditori  

74 members have voted

1. 1. Skulle du köpa LCHF-bakelse, -tårta, -matbröd el. dyl. på konditori om det fanns?

Recommended Posts

Jag röstade nej, men jag skulle säga att det berodde på konditoriet. Om det är ett konditori där man enbart går in och handlar så har jag väldigt lite intresse av det. Möjligen om det fanns riktigt bra tunna knäckebröd skulle jag kunna tänka mig gå dit, men helst går jag inte in alls på konditori eftersom frestelserna är för många. Kan inte hantera lukten av nybakat bröd etcetera.

Är det däremot är ett konditori där man kan sitta och fika ett par timmar (gott kaffe, många tesorter och ett bra centralt läge är då ett måste) så skulle jag säga att det var något mer intressant med LCHF-alternativ. Fast då enbart om det var bakverk som var gjorda utan sötningsmedel eftersom det smakar vidrigt och jag får vansinnigt ont i magen i ett dygn efter jag ätit något med sötningsmedel. Dessutom vill jag inte äta något som är sött eftersom det triggar sötsuget. Skulle det finnas någonslags bar/kaka med jordnötssmör och riktigt mörk choklad skulle jag nog köpa det. Och lunchalternativ är alltid välkomna. Ett konditori med bra LCHF-lunch skulle jag gärna besöka.

Jag köper redan på de ställen som finns i Borås. Ibland är dock bakverken alldeles för stora, då får det vara. 

För min del är det mest för att slippa sitta med bara en kopp kaffe när jag fikar med vännerna, för att kunna äta bröd när mitt "icke-LCHF:ande" hälft är hos mig på helgerna eller helt enkelt för att gynna de som försöker sig på marknaden.

Jag har bett något konditori att göra LCHF-chokladmousse någon gång när det har bjudits på tårta på jobbet. Det har fungerat bra, men man måste kunna lita på att det är rätt ingredienser. En medarbetare beställde enligt LCHF från ett annat konditori och kom hem med en petit-choux (om det stavas så) fylld med grädde, kiwi och hallon - här blev jag tveksam, konditorn hade sagt till medarbetaren att den bara innehöll fett. Vilken sorts fett m.m. undrade jag då och något mjöligt måste den väl innehålla - jag vågade inte äta upp den. VIll inte heller äta med olika sötningsmedel eftersom jag har kommit från sötsuget och behöver inget sådant längre, det är en skön känsla :)

Generellt sett är jag lite skeptisk mot "onaturliga" LCHF-produkter. Jag har svårt att se att exempelvis tårtor/bakelser skulle ens gå att få till som smakar "som de ska". Därför föredrar jag att planera in ätande av sådant vid speciella tillfällen istället. Det går att äta nästan vad som helst...även på LCHF-kosthållning...så då tycker jag det är bättre att när man väl vill äta något som går bortom de restriktioner som LCHF brukar innebära gör det med något som smakar "som det ska" än någon slags Frankensteins bakelse som smakar som det låter. :) (Och som gör att man åtminstone i tanken spontanskriker "it's alive, it's alive!")

En annan tanke, VILL man frekvent äta konditorivaror så KAN det vara så enkelt att LCHF är det absolut sämsta valet. Det handlar ju faktiskt också om att göra ett val med en sådan här kosthållning. Det blir som att älska kött men anamma veganism. Kognitiv dissonans etc.

En annan tanke, VILL man frekvent äta konditorivaror så KAN det vara så enkelt att LCHF är det absolut sämsta valet. Det handlar ju faktiskt också om att göra ett val med en sådan här kosthållning. Det blir som att älska kött men anamma veganism. Kognitiv dissonans etc.

Man kanske tycker att det finns fördelar att äta LCHF-korrekt i vardagen och som regel och inte straffas alltför hårt av avsteg någon gång lite då och då? Eller får det inte kallas LCHF då?

*mumlar något ohörbart om LCHFMGÄO*

Man kanske tycker att det finns fördelar att äta LCHF-korrekt i vardagen och som regel och inte straffas alltför hårt av avsteg någon gång lite då och då? Eller får det inte kallas LCHF då?

*mumlar något ohörbart om LCHFMGÄO*

Självklart är det bättre ju mindre restriktioner man upplever att en kosthållning innebär. Jag utesluter alltså inte en framtid där LCHF-socker, LCHF-fruktos, LCHF-kanelbullar och LCHF-semlor blir verklighet. Det var bara en observation vad gäller att väljer man en LCHF-diet men samtidigt älskar konditorivaror så kanske det bästa helt enkelt är att göra ett aktivt val.

Inget illa menat.

• Like 1

Jag upplever själv inte att LCHF som kosthållning medför restriktioner. Däremot har jag infört sådana själv för att försäkra mig mot återfall p.g.a mina egna negativa och destruktiva beteenden. Det är mitt aktiva val och jag har inte heller haft några återfall. Därför skulle jag nog inte köpa kolhydratfria bakelser. Jag vill inte leka med elden... jag vågar inte.

• Like 5

Det finns en hel del konditori-LCHF utan fusk-sött, det är det jag håller mig till. Bageriet nära mig ordnar både sådant och bröd på mandelmjöl och fiberhusk.

Råkade dock köpa en LCHF-semla idag för att jag var GRYMT nyfiken på om det gick att få till men såg till min besvikelse att det var sötningsmedel i den och ändå var den inte god. På "semla-dagen" tänker jag beställa en riktig semla, mindre variant, och njuta av varje sekund tillsammans med min familj som antagligen äter stora semlor. Jag kommer bli sockerskakig och senare sugen på mer semla, kanske ont i magen också men jag har väntat på den i sen i höstas och det kommer att vara värt alla besvär :)

Jag förstår dock de som inte vill eller kan ta den där semlan, som inte behöver den eller som är rädda för att trilla dit igen. 

• Like 1

Jag skulle välkomna ett bageri/konditori med LCHF bröd, bakverk och tårtor. Dock skulle jag vilja att det då var väldigt tydligt innehållsdeklarerat, och att det finns gott om alternativ för oss som vill ha totalt osötat, d.v.s. utan sukrin, stevia eller andra sötningsmedel.

Det här med fikandet är ju väldigt socialt, och det är lite trist att alltid, sällskapa med en slät, svart kopp kaffe. Nu börjar faktiskt mina cravings för traditionella bakverk försvinna. Förut kunde jag dreglande, drömma om kak- och efterättsbufféer, lukten ifrån nybakat, fick mig alltid på fall. Ofta kunde jag inte hålla mig ifrån att köpa något.

Jag har testat att baka, och för mig funkar det utmärkt att äta något, totalt utan sötning. Jag verkar ha fått ett annat smaksinne, behöver inte heller så mycket kryddor och salt i vanliga maten, sen jag började med LCHF.

Att sen komplettera med soppor och MBkaffe, då skulle det vara fulländat.

Amy's café i Stockholm, lät som ett trevligt alternativ. Det testar jag gärna någongång.

• Like 2

Jag svarade ja på frågan ovan men är lite anti mot lchf-tårtor och liknande. Dock skulle jag gärna se lchf-chokladmousse gjord på ägg, grädde och 70-85% choklad. Lchf-plättar gjorda på ägg , turkisk yogurt/creme fraiche och fiberhusk. Hallon/blåbär serverade med keso och grädde. Frökex med smör och ost. Grädde att hälla i kaffet. Plockbuffé med ostar och kallskuret, sallad och creme fraiche-såser/kryddsmör vore inte dumt heller. :-)

• Like 3

Jag upplever själv inte att LCHF som kosthållning medför restriktioner. Däremot har jag infört sådana själv för att försäkra mig mot återfall p.g.a mina egna negativa och destruktiva beteenden. Det är mitt aktiva val och jag har inte heller haft några återfall. Därför skulle jag nog inte köpa kolhydratfria bakelser. Jag vill inte leka med elden... jag vågar inte.

Vi är nog rätt lika där du och jag vad gäller upplevelsen av restriktioner. Fett och proteiner är något jag föredrar även om jag har ett förflutet som rej'l "allätare" ur ett makronutrientperspektiv. :)

Man kan ju iofs orda en hel del om att alla typer av dieter egentligen är restriktiva. Alltid är det något som ska dras in på eller undvikas. Men normalt sett brukar man mena att man utesluter något som "normalt" ingår i en...SLV-diet. Så kapar man nästan ett helt makronutrientområde som LCHF i praktiken innebär eller inte äter animalier som strikta veganer/fruktarianer gör så är dessa rätt typiska exempel på s.k. restriktiva dieter.

Och för att vända upp och ned på begreppet ytterligare så inbillar jag mig att LCHF kanske egentligen borde betraktas som en relativt "liberal" diet än en restriktiv. SLV-dieten, med sin underförstådda grundmening att "lite av allt är finemang"  bör istället betraktas som alldeles för liberal enligt mig. Lika förståeligt som det är att normen ur ett strikt majoritetsperspektiv tenderar att bli något åt SLV-hållet till, lika märkligt är det att normen ur ett näringsperspektiv - vilket trots allt borde vara det som styr i detta fall - ska utgå från SLV-kosten. :)

Men huvudpoängen är nog ändå att man till syvende och sist måste hitta "sitt" sätt att hantera LCHF-kosten rent praktiskt. Allt som funkar är i regel bra.

• Like 1

Jag är mer än nöjd om jag får en stor klick vispad grädde i min kaffe. Bakverk är inte min grej, dock är det kul att baka dem. Chokladmousse (vispad grädde och kakaopulver) hade jag gärna beställt in. Ett fik med kokosolja som tillbehör till latten hade också fått besök av mig. 

Jag tycker det funkar bra med nötter till kaffe och te.

Brieost (och andra ostar) funkar också bra. Vet inte om det är för att tex mandel och brieost har lite söt smak?

Å andra sidan äter jag gärna salta fläsksvålar (av chipstyp) till kaffet också. Det måste ju inte vara sött för att vara fika tycker jag...Amy's delikatesstallrikar såg riktigt gott ut :)