Jump to content

Julafton och Lchf

Recommended Posts

Hej

Jag är redd at jag skall komma ut ur ketos, när det är så mycket mat på bordet. Her i Norge äter vi ribbe, jul korv, medisterbullar med sås, lingonsylt. Nå har jag åtit veckomeny och inte varit hungrig. Det är het magiskt. Men jag undrar hur jag skall ta meg ur aftonen. Min mann och jag skall vara hemma med min svägerfar och svägermor, och min moder. 

Hvad kan jag gjöra?   Och är det flera som är ängstliga?

Tack för svar <3

• Like 3

Men ribbe är ju perfekt! I alla fall som jag åt den för nån vecka sen när jag var en vända till Vestlandet. :) Korv är svårare att ha koll på, där kan det finnas socker men om du tar lite borde det kunna funka. Nu vet jag inte om norrmän är lika dåliga som svenskar på grönsaker på jul, annars kan du öka den delen lite. Den stora risken är nog efterrätten... Kanske du kan ha med dig väldigt mörk choklad? Säg att du bantar men vill unna dig något i alla fall! ;) Det svåra är att inte börja... 
Jag ska göra ischoklad i helgen på 85%:ig choklad. Tänkte stoppa i nån hasselnöt/jordnöt så blir de lite roligare.

• Like 3

2 timmar sedan, MariaF sade:

Men ribbe är ju perfekt! I alla fall som jag åt den för nån vecka sen när jag var en vända till Vestlandet. :) Korv är svårare att ha koll på, där kan det finnas socker men om du tar lite borde det kunna funka. Nu vet jag inte om norrmän är lika dåliga som svenskar på grönsaker på jul, annars kan du öka den delen lite. Den stora risken är nog efterrätten... Kanske du kan ha med dig väldigt mörk choklad? Säg att du bantar men vill unna dig något i alla fall! ;) Det svåra är att inte börja... 
Jag ska göra ischoklad i helgen på 85%:ig choklad. Tänkte stoppa i nån hasselnöt/jordnöt så blir de lite roligare.

Är receptet på ischoklad her inne? Tack så mycket Maria 

Ischoklad består väl egentligen bara av lika delar kokosfett och choklad som smälts i vattenbad och hälls i små metallformar. Jag modifierar lite, har mer choklad än kokosfett och stoppar i lite nötter (hackade eller hela, olika sorter...). Det finns ett recept nånstans i forumet med ägg i också för då ”kryper” inte chokladen ut ur formen (det blir lätt som rinn utan att man överfyllt formen) men jag tycker det funkar bra genom att ta lite mer choklad än fett. 

• Like 4