Blogg-Postare Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 Marinas LCHF-efterrätt Kan LCHF göra att du får några nya hål i skärpet och göra dig mer produktiv på jobbet? Och kan det få dig att vara mindre vresig och slippa sötsuget? Det är vad Marina skulle säga om du frågar henne: Mejlet, översatt från engelska Hej dr Andreas! Ja, det har varit ett underbart och ögonöppnande halvår, verkligen. Jag har mycket mer kunskap, kontroll och en mycket större medvetenhet om vad jag äter och hur jag ska äta (till exempel att det absolut inte finns anledning till mellanmål och att det är OK att inte äta frukost, särskilt om du inte är hungrig). Den mesta informationen har jag fått från din sida, men också från andra sidor online. Jag har gått ner 20 kilo under den här tiden. Jag har inte löngre problem med humöret när jag är hungrig (på engelska finns det också ett utryck för det, ”hangry”). Jag är piggare och jag är mer produktiv på jobbet. Jag ser fram emot att vara social och jag har större lust att röra på mig. Jag har fått göra nya hål i mina skärp och jag tycker faktiskt OM att bli fotograferad nu. Jag har också satsat lite på en ny garderob ? Allt detta hände utan träning. Jag planerar att börja med styrketräning snart, för att bli lite fastare och få ner fettprocenten lite till – men jag är förundrad över hur stor effekt maten har och det är verkligen sant att du inte kan springa ifrån dålig kost! Jag tänker inte ljuga, det har inte varit helt utan ansträngning. Det har tagit mycket energi, och gör fortfarande, att programmera om min hjärna att inte känsloäta och att komma över de sug efter sött och kolhydrater som jag hade i början. Som alla andra har jag sociala tillfällen som är utmanande, när jag övertalas att ta ”bara en bit” av en kaka, att det var ”OK”. Jag medger att jag några gånger tog ”bara den där biten”, men jag uppklevde inte samma känsla när jag åt socker som jag tidigare gjort. Min smak har förändrats. De flesta kakor och bakverk smakar för sött och konstigt. 85-99 %-ig choklad blev min räddning de tillfällen jag ville ha någonting sött, speciellt när den rivs över bär med vispad grädde ? Jag kan inte ens föreställa mig att äta en apelsin nu… Så sött den skulle smaka. Eller en Coca-cola. Urk. I början skrev jag upp vad jag åt för att få en ungefärlig bild av vad jag fick i mig, vad som fungerar för mig och vad som inte gör det. I början skrev jag upp vad jag åt för att få en ungefärlig bild av vad jag fick i mig, vad som fungerar för mig och vad som inte gör det. Och om jag känner att jag faller in i gamla vanor för jag anteckningar igen under en vecka eller två, för att återta kontrollen. För det mesta följer jag ändå min hunger. Vad jag äter… Kött tillagat på många olika sätt (jag undviker helst friterat), fisk, ägg, olja som olivolja, smör, oliver, gröna grönsaker och andra grönsaker som växer ovan jord, svamp, hårdost och färskost, vispgrädde, bär, mandel och fler saker som jag inte kommer på just nu… Jag fastar 16:8 på vardagar, med mitt första mål runt 12-13. Jag fastade inte från början, det hade varit övermäktigt med för många förändringar på en gång. Jag gör nästan aldrig efterrätter, huvudsakligen för att jag är bekväm, men också för att sötningsmedel som erythriol och xylitol bara smakar konstigt. Jag har en steviaplanta, men den smakar också konstigt. Jag äter hellre riktig mat, som bär och vispgrädde som jag nämnde ovan, hellre än en ”imiterad” efterrätt. Jag gör inte ketobollar eller fettkaffe, jag anser att det är onödigt om du äter tillräckligt med fett genom riktig mat och jag tycker inte om flytande kalorier. Så är det i alla fall just nu, vem vet vad jag vill testa i framtiden? Jag äter på restaurang. Mycket. Vanligtvis på grund av mitt arbete. Även om det inte är idealiskt, eftersom du inte kan ha koll på vad maten innehåller och vilka oljor man använder. Jag klarar mig ändå bra utan alltför mycket krångel (jag tar vanligen kött eller fisk av något slag och ber om att få grillade grönsaker istället för potatis eller ris; biff- eller kyckling/buljong; caesarsallad med kyckling, men utan krutonger etc.) Det är fantastiskt vad ett halvårs LCHF kan göra. Och jag har bara precis börjat! Tack till dig och ditt team för allt ni gör! Hälsningar, Marina Kommentar Grattis till dina framgångar, Marina. Tack för att du delar med dig av din berättelse! Kom igång Vill du göra det Marina har gjort? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors LCHF-utmaning! Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt splitternya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid. Må Tis Ons Tor Fre Lö Sö Mer LCHF för nybörjare Hur man går ner i vikt Vill du också inspirera? Har du en framgångshistoria att dela med dig av här? Det är ett effektivt sätt att inspirera andra till att förändra sina liv. Mejla din historia till annika@kostdoktorn.se. Före- och efterbilder är bra för att göra din historia konkret och extra inspirerande för andra. Berätta om det är OK att dela ditt namn och bild eller om du vill vara anonym. Tipsa också gärna om du har en blogg eller Instagram eller liknande för läsare att följa. Fler framgångshistorier Ta del av över 500 framgångshistorier. Video om viktnedgång Minus 90 kilo och en hälsoresa för familjen15:05Larry Diamond har transformerat sitt liv och gått ner 57 kg med LCHF. I den här intervjun delar han med sig av sina insikter från resan. Att hjälpa folk till bättre hälsa15:44Dawn var sjuk och överviktig men sen hittade hon LCHF... och det förändrade hennes liv. 16:02 03:34 14:39 My Big Fat Diet42:31 Fungerar LCHF i längden?16:13Är strikt LCHF hållbart i längden? I så fall, hur gör man? 31:11 24:12 VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59 03:14 05:36 31:06 Intervju med Jason Fung45:20 38:45 Orsaken till fetma15:56 46:13 44:22 48:15 10:22 25:27 Cereal Killers1:00:07 08:57 14:23 Stöd Kostdoktorn Vill du ge ditt stöd till Kostdoktorn och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap. Gratis provmånad Inlägget ”Det har varit ett underbart och ögonöppnande halvår” dök först upp på Kostdoktorn. Visa hela artikeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts