Jump to content

D-vitamin och K2

Klara

Recommended Posts

4 timmar sedan, Klara sade:

Jag tar nu 37,5 mcg Holistic d-vitamindroppar och värdet hade stigit från 57 till 61 på knappt 3 veckor. Behöver jag även ta k2 till denna dos d-vitamin?

Om jag har räknat rätt så motsvarar det 1500 IE. Dina värden är väldigt låga så du kan utan vidare  3 dubbla ditt intag och kommer då att hamna på 4500 IE. Själv tar jag 10000 IE dagligen praktiskt taget hela året. Beträffande K2 så skall du ta det för att placera kalcium i skelettet i stället för i blodbanorna.

K2 är fortfarande litta outforskat.. litta mindre än D3 faktiskt!

Iallafall.. man tror sig veta/genom studier främst på afrikaner.. att vi kanske borde ha mer D3 via födan.. men det är fettburet och man tar bort fett ur vår föda iomed att det anses dödligt/blir för många kalorier.. oså hur maten numera odlas/föds upp!

Och sen på det.. vi äter allt för lite grönkål/andra fiberika grönsaker/för lite Natto, andra fermenterade matvarror, som skulle kunna bidra med eller fermenteras i vår tjocktarm till främst då K1 men som kroppen kan konvertera till K2 om det bara blir ett överskott!

Summa summarum.. köper du din mat på vanliga affärer,, ta D3 som tillskott iallafall på senvintern/våren.. och tar man högre doser D3 så är det säkrast att oxå ta en kombo med K2!

Såvida man inte äter grönkål eller Natto varje dag?

Och som nämnts.. D3 ökar hela kalciumomsättningen.. på gott och ont.. mest gott troligen, men K2 ser till att det hamnar där det behövs/gör nytta!

D3 är för övrigt ett prohormon som är viktigt för vårt immunförsvar.. och en del annat.

• Like 3
  • Thanks 1

Tar själv 5000IE D3 och 200mg K2 dagligen. Var och kollade bl a D-vitamin i blodet.Hade 130mmol/l - doktorn påpekade att det var mycket bra. Intressant att det var så pass högt fastän jag bara tagit D3 2500-5000IE sedan oktober. - Triglycerider 0,8mmol/l gjorde också doktorn nöjd. 

• Like 5

1 timme sedan, Zepp sade:

K2 är fortfarande litta outforskat.. litta mindre än D3 faktiskt!

Iallafall.. man tror sig veta/genom studier främst på afrikaner.. att vi kanske borde ha mer D3 via födan.. men det är fettburet och man tar bort fett ur vår föda iomed att det anses dödligt/blir för många kalorier.. oså hur maten numera odlas/föds upp!

Och sen på det.. vi äter allt för lite grönkål/andra fiberika grönsaker/för lite Natto, andra fermenterade matvarror, som skulle kunna bidra med eller fermenteras i vår tjocktarm till främst då K1 men som kroppen kan konvertera till K2 om det bara blir ett överskott!

Summa summarum.. köper du din mat på vanliga affärer,, ta D3 som tillskott iallafall på senvintern/våren.. och tar man högre doser D3 så är det säkrast att oxå ta en kombo med K2!

Såvida man inte äter grönkål eller Natto varje dag?

Och som nämnts.. D3 ökar hela kalciumomsättningen.. på gott och ont.. mest gott troligen, men K2 ser till att det hamnar där det behövs/gör nytta!

D3 är för övrigt ett prohormon som är viktigt för vårt immunförsvar.. och en del annat.

Snyggt jobbat Zepp

13 minuter sedan, MariaF sade:

Är det inte så att D-vitamin också ökar testosteronet och därmed vitalitet och sexlust, förstärker noradrenalin och dopamin samt stärker immunförsvaret?

Skulle tro att du åter igen slog huvudet på spiken

D-vitaminet har botat mina svåra, tråkiga vinterdepressioner. Jag upplever en stor positiv skillnad - förr så kände jag oro när hösten kom och jag visste att de tunga, dystra och mörka vintermånaderna var att vänta, det var verkligen plågsamt. - Nu mår jag bra även på vintern. Har tagit 5000IE D3 hela den mörka årstiden - gör uppehåll på sommaren ca 3-4 månader, men sommartid är jag mycket utomhus eftersom jag älskar solljus o värme. D-vitaminet är verkligen viktigt att vi får tillräckligt av. Jag har tagit extra D3-vitamin nu under 3 år. 

http://www.lyckobloggen.se/?p=7530

• Like 6

On 2017-12-17 at 20:08, MariaF sade:

Är det inte så att D-vitamin också ökar testosteronet och därmed vitalitet och sexlust, förstärker noradrenalin och dopamin samt stärker immunförsvaret?

Vet inte och så är D3 fortfarande litta outforskat!

Iallafall det man vet är att D3 är ett prohormon och rätt viktigt i imunförsvaret.. dvs brist på D3 kan leda till ett innefektivt imunförsvar!

Den andra grejen är att det är avgörande för vår kalciumomsättning.. där kalcium ständigt flyttas från där det finns mer till där det behövs bättre.. där det borde vara högre koncentrationer!

Och som alla vet.. hoppas jag iallafall,, nordbor har högt intag av kalcium.. men bland det mest förekommande utav Osteroperos.. dvs utkalkning av skelettet.. det sista har nog mest troligt att göra med annat.. tex brist på K2/Nattoi/surströming/surkål/grönkål/andra högfibriga grönsaker/blad/Fermenterad mat?

Iallafall.. tar man höga doser D3 så skall det helst ske i kombo med K2/Natto/surströming/surkål eller långlagrad ost!

Dvs D3 i kombo med K2 i samma kapsel med oliv/koksolja.. så är man iallafall litta safe!

• Like 2

9 timmar sedan, SGK sade:

Åh, då ligger jag nog bra till. Jag äter surkål i princip varje dag. :)

Bra det.. för surkålen tillför även annat.. (duvet.. RS/fibrer, den vinkeln av kostdebatten)  oså är det svingott till typ fetare LCHF-käk!

Och långt före jag åt LCHF så hade jag redan blivit fäst vid surkål.. till Julskinkan!

Antar att det förebådade mitt öde senare.. när jag råkade halka in på LCHF.. via Skaldeman!

Sååå.. Jul firas numera till Skaldemans minne i LCHF-kretsar.. dvs Julevangeliet är hans bevingade ord.. "fet julmat är perfekt hela året runt"!

Oandrasidan.. när man ändå köper piller på nätet.. typ D3.. se till att det kommer i kapslar med oliv/cocosolja.. och K2!

Oljorna för bästa upptag.. utan oljor/fett, dåligt upptag och vad jag förstår så överdoserar man sällan K2.. har iallafall inte ännu hört talas om överdoser av K2!

• Like 4

22 timmar sedan, Peter B sade:

(Skaldemans minne )

Skaldeman lever väl? :) 

Det hoppas jag verkligen och att han njuter sitt välförtjänta Otium!

Iallafall.. (till hans minne) så menar jag hans epokavgörande insatser för LCHF i framförallt Sverige.

På hans/min tid hette det inte ens LCHF!

• Like 1