Jump to content

Trött igen!!!


Linen
 Share

Recommended Posts

Alla förändringar du gör kan kortsiktigt påverka att du blir trött en period

Det går över när ny balans infinner sig

Givetvis bör man alltid fundera över om man äter en bra och varierad kost och förstås tillräckligt med mat men ofta är det ju nåt tillfälligt som spökar

Link to comment
Share on other sites

Hej har ätit Lchf i 6v och i början blev jag toktrött och orkeslös men det försvann sen med hjälp av D vitamin tror jag.Nu är jag såå trött igen?? har uteslutit mjölkprodukter radikalt kan det va det som gör att??

 

Vad äter du? Går du ner i vikt? Hur många gånger äter du på dagen? Motionerar du? Har du märkt några andra effekter av LCHF?

Link to comment
Share on other sites

Äter mkt äggrätter och bacon och kött fisk med grönsaker och ost. Frusen är jag ofta nu aldrig varit innan.Jag äter i snitt 2g per dag ibland bara 1gång.Tränar inte något.Ska väga mig i veckan men vet ej,men användt måttbandet och där har det minskat mkt.

Link to comment
Share on other sites

Äter mkt äggrätter och bacon och kött fisk med grönsaker och ost. Frusen är jag ofta nu aldrig varit innan.Jag äter i snitt 2g per dag ibland bara 1gång.Tränar inte något.Ska väga mig i veckan men vet ej,men användt måttbandet och där har det minskat mkt.

 

Det låter som en ganska hög andel protein och inte så mycket energi. Om du dessutom bara äter 1-2 gånger per dag så kan nog kroppen lida av energibrist. Det är inte säkert att det gynnar viktnedgång om det är det du vill. Får kroppen brist på energi så finns risk att den drar ner på ämnesomsättningen. Att du är frusen och trött tyder på det.

 

Du kan ju prova med att äta lite mer fett och grönsaker och lite mindre protein och att äta 3 gånger per dag.

Link to comment
Share on other sites

Januari februari upplevs som en mkt jobbig tid för många man är vintertrött och det är nog inget annat än helt normalt. Kroppen längtar efter ljus och det kan ju vara en god ide om du kan/hinner att gå en sväng på lunchen. Hur mycket D vitamin äter du fö?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Januari februari upplevs som en mkt jobbig tid för många man är vintertrött och det är nog inget annat än helt normalt. Kroppen längtar efter ljus och det kan ju vara en god ide om du kan/hinner att gå en sväng på lunchen. Hur mycket D vitamin äter du fö?

Jag äter två kapsalr av kostdoktorns D vitamin per dag.

Link to comment
Share on other sites

Det låter som en ganska hög andel protein och inte så mycket energi. Om du dessutom bara äter 1-2 gånger per dag så kan nog kroppen lida av energibrist. Det är inte säkert att det gynnar viktnedgång om det är det du vill. Får kroppen brist på energi så finns risk att den drar ner på ämnesomsättningen. Att du är frusen och trött tyder på det.

 

Du kan ju prova med att äta lite mer fett och grönsaker och lite mindre protein och att äta 3 gånger per dag.

Tack får pröva det .Fast 3g om dagen blir svårt för jag är ej hungrig men två gånger kanske hjälper.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur mycket kaffe/te du dricker men om du dricker det dagligen testa upphöra med det några dagar och se ifall din kropp blir naturligt piggare? Det kanske låter kontraproduktivt men sen jag började dra ner på kolhydraterna så dricker jag kaffe kanske 2ggr i veckan, och får verkligen en stor energiboost av det (effekten framhävs mer).

 

Jag börjar alltid dagen med ett stort (40cl) glas iskallt vatten, det piggar upp mig direkt och är personligen mycket mer effektivt än koffein.

 

Annars kan det bara vara lågt blodtryck vilket inte är så svårt att fixa. I vilket fall som helst är jag övertygad om att det går över!

Link to comment
Share on other sites

Linen, har du funderat på vitaminbrist ? Jag började äta vitaminer i höstas... speciellt D-vitamin... för att försäkra mig mot ev. vitaminbrist. Det har resulterat i att jag är piggare än någonsin och t.o.m sover mindre. Fast det där med sovandet tog jag upp igår på företagshälsovården, ty jag sovar i runda slängor 1 till 1,5 timmar kortare tid än innan och nivån ligger just nu under det hälsosamma 7 timmars strecket.   

Link to comment
Share on other sites

Brist på järn och eller vitaminer gissar jag på. Jag har haft trötthetsperioder som jag fått bukt med med järntillskott och B-vitaminer.

 

Det finns säkert dom som har järnbrist men man skall absolut inte äta järn utan att ha dokumenterad brist. Järn hör till det som kan vara mycket skadligt för hälsan om det blir för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Äter mkt äggrätter och bacon och kött fisk med grönsaker och ost. Frusen är jag ofta nu aldrig varit innan.Jag äter i snitt 2g per dag ibland bara 1gång.Tränar inte något.Ska väga mig i veckan men vet ej,men användt måttbandet och där har det minskat mkt.

 

Hur mycket rent fett äter du (smör, olivolja, kokosolja) ?

Rent instinktivt skulle jag säga dra ner proteinet och öka fettmängden REJALT samt ät mycket mörkgröna grönsaker (ruccola, broccoli, spenat)

Link to comment
Share on other sites

Det finns säkert dom som har järnbrist men man skall absolut inte äta järn utan att ha dokumenterad brist. Järn hör till det som kan vara mycket skadligt för hälsan om det blir för mycket.

Ja, jag kan ju tillägga att jag skriver in mitt matintag på matdagboken.se och kollar näringsstaplarna. Jag såg att jag ofta låg lågt på just järn och b-vitaminer, och när jag då kom in i en period då jag kände mig trött och hängig så gissade jag att det kunde bero på brist på ovanstående. Tog inga stora doser men tyckte att det hjälpte mig.

Link to comment
Share on other sites

Äter mkt äggrätter och bacon och kött fisk med grönsaker och ost. Frusen är jag ofta nu aldrig varit innan.Jag äter i snitt 2g per dag ibland bara 1gång.Tränar inte något.Ska väga mig i veckan men vet ej,men användt måttbandet och där har det minskat mkt.

 

 

Du kanske helt enkelt äter för lite? Du nämner ju att det har hänt en hel del med midjeomfånget och kanske är det så enkelt att det händer lite för mycket s.a.s. Detta var en sak jag själv råkade på i början när jag åt ca 1500 kcal mindre än mitt energibehov fast med bibehållen mättnad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...