Suzanne

Sötströ - julgodis vid strikt lchf?

Recommended Posts

Hej!

Jag har börjat titta på alternativ till julgodis och ser att flera recept då innehåller sötströ eller sukrin melis. 

Julgodiset innehåller också mycket nötter. 

Mina frågor:

1. Sötningsmedel som dessa, är det ok vid strikt LCHF? 

2. Vilket är det bästa sötningsmedlet, förutom vaniljpulver? 

3. Hur ska jag hålla reda på att jag inte äter mer än 20 g kolhydrater under julen, eller ska man inte vara så hård mot sig själv? 

Tack så mycket på förhand ?

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Suzanne sade:

Hej!

Jag har börjat titta på alternativ till julgodis och ser att flera recept då innehåller sötströ eller sukrin melis. 

Julgodiset innehåller också mycket nötter. 

Mina frågor:

1. Sötningsmedel som dessa, är det ok vid strikt LCHF? 

2. Vilket är det bästa sötningsmedlet, förutom vaniljpulver? 

3. Hur ska jag hålla reda på att jag inte äter mer än 20 g kolhydrater under julen, eller ska man inte vara så hård mot sig själv? 

Tack så mycket på förhand ?

 

Kanske denna länk kan vara till hjälp för dig.

http://mariannslchf.se/baka-med-lchf/102-2/ica-sotstro-tidigare-stevia-stro-vad-ar-det-egentligen/

  • Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en tjock skiva skinka med mycket senap.. skinkan är sockersaltad och senapen innehåller som regel mer socker än senap.. dvs julgodis!:)

  • Gilla 4
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Zepp sade:

Ta en tjock skiva skinka med mycket senap.. skinkan är sockersaltad och senapen innehåller som regel mer socker än senap.. dvs julgodis!:)

Gör mindre söt senap genom att blanda ut svensk grovkornig med fransk osötad. Ger god ”julig” smak. Jag tar 1 msk Jonnys skånsk (20gr socker/100gr) blandar med 2msk osötad fransk. Inte så illa med sockermängden eftersom jag bara tar litet senap. - Men lider man av sockersug så är det nog bäst att bara äta den franska! 

Tänker att man bör vara väldigt noga med att läsa på vad all mat innehåller - ha superkoll på kolhydraterna så man inte lurar sig själv. 

Använder aldrig några sötningsmedel - om jag någon enstaka gg använder sötning (händer nästan aldrig eftersom jag inte gillar söt smak, blir illamående) så blir det litet honung.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har insett att sötningsmedel av typen sukrin eller ICA sötströ triggar sötsug hos mig, så jag kommer inte att göra något julgodis med sötningsmedel, eftersom det leder till överätning och panikkänslor som jag helst vill vara utan. Möjligen kan stevia fungera då det verkar ge en söt smakbrytning, utan att trigga sug på samma sätt. Steviadroppar från t ex Nutrinicks säljs hos en del hälsokostföretag på nätet bl a. Tänk på att det finns socker blandat med stevia att köpa i vanliga affärer, så du inte köper hem socker av misstag. Har för mig att det finns blandningar av stevia och LCHF-godkända sötningsmedel också.

Jag har inte bestämt om jag kommer göra julgodis eller inte i år. De recept som jag vet fungerar någorlunda för mig är ischoklad, LCHF-bounty från Lesscarbs blogg samt Lesscarbs ketobollar. Tjockkockens chokladbollar är också goda, men de är lite mer godis över dem. Salta mandlar eller lakritsmandlar kan också fungera.

Är det viktigt för dig att hålla ner kolhydrater, så försök avstå från julgodiset. Oavsett vilken sort du väljer, så blir det en del extra kolhydrater. På julbordet så välj rätter med lågt kolhydratsinnehåll eller ät mer fritt om du känner att det är viktigt att hålla på traditionerna och faktiskt äta vissa rätter. Julfikat kanske kan ersättas med lite god ost? 

  • Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är något du måste ta beslut om själv. Vissa kan äta sötningsmedel utan några större problem, medans andra, mig själv inkluderad, frossar som om det vore socker i det.

Själv försöker jag äta så bra som möjligt, men jag räknar inte med att hamna under några 20 kolhydrater varken julafton eller juldagen. Inte för att jag kommer att äta en massa onödigt, utan för att jag helt enkelt kommer att äta mer än jag brukar, eller snarare oftare. Sociala måltider är hopplöst när man äter LCHF. :wacko:

  • Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan, kickilotta sade:

Gör mindre söt senap genom att blanda ut svensk grovkornig med fransk osötad. Ger god ”julig” smak. Jag tar 1 msk Jonnys skånsk (20gr socker/100gr) blandar med 2msk osötad fransk. Inte så illa med sockermängden eftersom jag bara tar litet senap. - Men lider man av sockersug så är det nog bäst att bara äta den franska! 

Tänker att man bör vara väldigt noga med att läsa på vad all mat innehåller - ha superkoll på kolhydraterna så man inte lurar sig själv. 

Använder aldrig några sötningsmedel - om jag någon enstaka gg använder sötning (händer nästan aldrig eftersom jag inte gillar söt smak, blir illamående) så blir det litet honung.

Jag har bara Fransk Dijonsenap hemma.. och det använder jag bara till Julskinka/lutfisksåsen!

Eventuellt om jag grillat någon korv på sommaren!

Socker i senap är för mig en styggelse.. då föredrar jag hur som helst Sukrin/socker/sött i någon efterätt.. förätten/huvudrätten skall inte smaka socker/sött!

Och jag har ett paket Erytrhiol hemma.. det lär vara resten av mitt liv och gå i arv!

  • Gilla 6
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden handlar inledningsvis om julgodis....

Alltså, senap skulle jag inte lägga under rubriken godis:D.

Tror nog att Suzanne har lite mer traditionellt godis i åtanke.

  • Gilla 3
  • Tack! 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som väckte mig ur min söta matslummer och fick mig att tänka till på vad jag åt var läkaren Tore Persson. Han ska ha ett stort tack för det. Jag vill minnas att han hävdade att det spelar ingen roll om det är socker (sukros = glukos+fruktos) som vi äter eller annat med söt smak. Kroppen börjar förbereda sig på att ta hand om det söta så fort det har kommit på tungan. Vi är programmerade att reagera på söt eftersom det fanns inte mycket socker i naturen förut (innan vi satt igång att odla det) och det var en evolutionär fördel att spara undan sockret i form av fett. Så visst kan man trigga överätning på sötströ.

Sedan finns det en annan aspekt - våra tarmmikrober som vi lever i symbios med och som hjälper oss att utvinna näring ur maten vi äter. Oftast behöver man bara bevisa att en mattillsats inte är akut giftig eller cancerframkallande för att godkänna den. Man forskar sällan på hur de nya sötningsmedlen påverkar tarmfloran. Dock har man forskat på vissa sötningsmedel som aspartam och upptäckt att de dödar tarmbakterier. Jag vet inte om man har forskat på på de nyare sötningsmedlen och sett deras effekt på bakterier. Steviolglykosider är iallafall inte samma sak som att tugga på steviablad. Anse dem att vara en naturlig sötning är att köpa reklam eftersom man vill så gärna tro på att det går att äta söta saker utan att få konsekvenser. 

Ytterligare en sak att tänka på är leverns funktion att rena blod från gifter och annat kroppen inte känner till. Den vägen vandrar till exempel mediciner.  Jag tvivlar starkt att steviolglykosider tillhör kategori näring när till och med fruktos omsätts i levern och blir till fett där.

Om man har ätit LCHF en tid har man också förändrat sina smaklökar och det konventionella fabrikstillverkade julgodisen smakar alldeles för sött. Jag tycker numera inte om glögg - alldeles för sött. 70%-tig choklad är för sött, men 85% är ganska OK. Jag har för mig att man börjar känna det söta smaken då mängden socker överstiger 5 %. Man kan ju använda riktig ekologisk råsocker för sina julgodis men i små mängder eftersom sötningsmedel gör mer skada än nytta.

  • Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äter också babyplommontomater som godis

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag följer Benjamin Bikman på Twitter. Han levererar mycket matnyttigt, bl a om olika studier kring insulinresistens. Dessutom bloggar han i ämnet, på ett lättillgängligt sätt. Som här kring sötningsmedel:

3 Not-So-Sweet Insulin Effects of Artificial Sweeteners. http://www.insuliniq.com/3-not-so-sweet-insulin-effects-of-artificial-sweeteners/

  • Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-12-17 at 19:14, Suzanne sade:

börjat titta på alternativ till julgodis

Som i tråden tidigare antytts, kan själva frågeställningen vara ett tecken på kvarstående svårighet att göra upp med sötsuget. Även om stevia är det sötningsmedel som lågkolhydratforskarna kan acceptera och som jag kan använda  i glassmaskinen, långt under rekommendationen (vid ketos känner smaklökarna sötman avsevärt starkare än tidigare), bör man ta det lugnt.

Kroppen reagerar på all sötma oavsett om det är socker eller annat som ger effekten. Insulinproduktion startar då i mindre skala, som dock snart upphör när sockerbluffen avslöjas, dvs. när kroppen anpassar sig till det obefintliga insulinbehovet.  

Jag kan bara tala för mig själv, som före LCHF-tiden kunde svepa en hel kartong praliner på en kväll. Efter LCHF-starten försvann problemen med sötsuget helt - dock har jag under året som gått ändå kunnat njuta av sötma i olika former t.ex. blåbär i vispgrädde, steviasötad glass etc.. Så...även om mitt sötsug är noll, kan jag mycket väl njuta av sötma, om den inte ger problem med insulinet. Mitt smak/njutningssinne fungerar faktisk pragmatiskt.

Det bör påpekas att jag har lätt för att gå in i ketos, som jag med jämna mellanrum testar via acetonet i utandningsgasen. Ketosen har med få undantag hållit i sig under året. Om det för dig gäller något liknande - inget sötsug men ändå gott ibland, finns inga större problem med stevia.

P.S.

Vid sidan av sockersuget har jag tidigare haft diskussioner med några på forumet om matsugets problem - att trots total mättnadskänsla kunna fortsätta äta  (alltså att vilja äta trots att logiken talar i motsatt riktning). För mig en omöjlighet men för vissa matglada helt naturligt och mycket svårt att motstå. 

Ofta talas det om att det skulle fordras karaktärsstyrka för att motsätta sig att äta vidare på något gott, något som jag har svårigheter att ta till mig. På något sätt får chefen -hjärnan- en sorts stoppsignal när mättnaden infinner sig, som inte är relaterad till god karaktär. Min tidigare pralinkapacitet visar i mitt fall att det definitivt inte är karaktären som utgör min stoppfunktion. Mer ett slags pragmatiskt samarbete mellan olika delar i hjärnan.  På liknande sätt känner jag för sötma, kan vara njutbar att känna men representerar inte minsta tvång att uppnå eller problem med att avstå från.

Så... för din del Suzanne blir det en fråga om du personligen har ett svårartat sötsug eller det mer är fråga om att kunna dela på sötsakerna under julen med övriga familjemedlemmar?

  • Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu var det visst snart jul igen?

Iallafall så säger jag som Skaldeman, man borde äta den feta julmaten året om i princip!

Oså då kommer vi osökt in på olika definitioner, vissa förknippar jul med en massa godis, julmust, Coca-cola, Alladinasken!

För mig är Jul mest lutfisk, matmässigt, lax, sill, matmässigt.. i värsta fall!

Men det viktigaste numera är minimum 25 grader, solsken, palmer, vin, gärna bläckfisk/papegojfisk som man äter utomhus i någon liten resturant i hamnen sent på kvällen!

Meen i år så kommer jag att jobba stora delar av jul/nyår, dvs sk klämdagar, så det lär bli en del lutfisk, för jag åker inte bort fören den 3, januari och blir borta i 14 dagar, på order av VD, för jag skall förbruka mina semesterdagar!

Annars så fördrar jag att vara borta över Jul/Nyår, så får det bli nästa år antar jag?

Det skall ioförsig bli lite lustigt att fira jul med minusgrader, men det lär jag ta igen senare?

För andra, dvs jag tar med min mor, min far åker till Portugal på sällskapsresa, åter till andra som inte uppskattar sol och värme, varma bad under jul, utan är mer inne på att äta godis och titta på TV.

Då rekommenderar jag i första hand Birgitta Höglunds recept!

 

  • Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.