Jump to content

munsår/herpes trots lchf

fiasud
 Share

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF (liberalt) sedan oktober och mår mycket bra av det. För ett par dagar sedan fick jag munherpes, något jag inte haft på flera år. Har en släkting som är sjuksköterska som säger att jag har c-vitaminbrist och tyckte jag borde äta mer apelsin. Kan det vara så? Jag äter både multivitamin och d-vitamintillskott varje dag och en bra och varierad lchf-kost.

Tycker det låter konstigt.. Varför just en apelsin? Har inte grönsaker likande C-vitamin innehåll?

Munsår dyker sen även gärna upp vid stress, förskylningar (säsong!) vädret (tjoho), hormoner, när det inte passar.. osv osv. Munsår ligger latent i kroppen och samlar på sig skäl att bryta ut, typ.

När det kommer till c-vitamin är tex broccoli och paprika bättre källor än appelsin, men jag tvivlar på att det har med c-vitamin att göra. Finns många anledningar till utbrott. Bra att äta vid utbrott är annars lysin. För min del hade jag munsår var fjärde månad innan LCHF, nu har jag mitt första sen starten för 1,5 år sedan, det är dessutom betydligt mindre än tidigare.

Det är knappast apelsinbrist som orsakar ditt munsår :lol:

Har man viruset i kroppen kan det göra sig påmind när som helst tyvärr

Det bästa du kan göra långsiktigt för att slippa få utbrott är förstås att hålla dig frisk och välnärd

Du är på god väg att bli det iom din nya kost

Låt inte ett enstaka "random" utbrott få dig att tvivla på din kostsatsning

När det kommer till c-vitamin är tex broccoli och paprika bättre källor än appelsin, men jag tvivlar på att det har med c-vitamin att göra. Finns många anledningar till utbrott. Bra att äta vid utbrott är annars lysin. För min del hade jag munsår var fjärde månad innan LCHF, nu har jag mitt första sen starten för 1,5 år sedan, det är dessutom betydligt mindre än tidigare.

Lysin har jag aldrig hört talas om, vad är det?

Det är knappast apelsinbrist som orsakar ditt munsår :lol:

Har man viruset i kroppen kan det göra sig påmind när som helst tyvärr

Det bästa du kan göra långsiktigt för att slippa få utbrott är förstås att hålla dig frisk och välnärd

Du är på god väg att bli det iom din nya kost

Låt inte ett enstaka "random" utbrott få dig att tvivla på din kostsatsning

Jag tvivlar inte överhuvudtaget på min kostomläggning ;-)

Vad äter du under en dag? Hur mycket rör du dig? Det är ju inte alltid så lätt att hitta orsaken men att du själv kan påverka är jag rätt säker på.

Jag äter ofta ett par kokta ägg till frukost, alternativt rysk yoghurt med lchf-musli och ibland lite hallon. Till lunch/middag blir det någon form av protein (kött/fisk/kyckling) med sås eller gratinerat och gärna med lite grönt, exempelvis någon form av broccoli eller blomkål. Och som jag nämnde först ett tillskott av multivitamin och d-vitamin. Ofta börjar jag dagen med en kopp te med kokosolja.

Jag rör mig inte mer än vardagsmotion, men planen är att komma ut i joggingspåret när ljuset och temperaturen lockar lite bättre ;-) jag joggade hela förra sommaren och mådde gott av det. Sen kom det hemska höstmörkret som jag är så känslig mot. Jobbar med barn så har inget stillasittande yrke iaf.

Jag äter ofta ett par kokta ägg till frukost, alternativt rysk yoghurt med lchf-musli och ibland lite hallon. Till lunch/middag blir det någon form av protein (kött/fisk/kyckling) med sås eller gratinerat och gärna med lite grönt, exempelvis någon form av broccoli eller blomkål. Och som jag nämnde först ett tillskott av multivitamin och d-vitamin. Ofta börjar jag dagen med en kopp te med kokosolja.

Jag rör mig inte mer än vardagsmotion, men planen är att komma ut i joggingspåret när ljuset och temperaturen lockar lite bättre ;-) jag joggade hela förra sommaren och mådde gott av det. Sen kom det hemska höstmörkret som jag är så känslig mot. Jobbar med barn så har inget stillasittande yrke iaf.

Det låter väldigt lite mat för en hel dag. Hur mycket gröna grönsaker blir det normalt? Multitabletter kan ju ha väldigt olika innehåll. Järn skall man inte äta om man inte har dokumenterad järnbrist. Det finns sorter utan järn. Jag vet att många här äter höga doser vitamin D och mår bra av det men en väldigt hög dos av en vitamin eller ett mineral kan skapa brist på andra. Tar du en hög dos kan du prova att inte ta den varje dag och att ta ett multipreparat utan järn.