Borje Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 Jag funderar på att köpa en slow cooker (på amerikanska "crock pot", på svenska kanske "slökokare"). Är det någon som har erfarenhet av att laga LCHF på en sådan appat? Finns det LCHF-recept för slökokare någonstans? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 Jag har en sådan och den fungerar utmärkt till LCHF-matlagning. Den lämpar sig till t ex pulled pork, meat, chicken eller beef, stek, köttgrytor, hel kyckling, köttbullar i tomatsås, förkokning av revben mfl rätter samt är utmärkt för buljongkok och tillverkning av ghee. Om det finns LCHF-specifika rätter har jag inte tänkt på. Man kan utgå från de recept man tycker lämpar sig och köra dem i slökokaren istället för på spisen eller i ugnen. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted December 20, 2017 Author Share Posted December 20, 2017 Jag har 2 kilo märgben i frysen som jag köpt för att koka buljong på och det skulle kunna bli av om jag hade en slökokare. Förr brukade jag ibland göra sjömansbiff och det kanske skulle vara nåt att göra med en sån apparat? Men då måste förstås potatisen bytas ut mot något annat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 Om du är prylgalen på ytterligare elektriska/elektroniska pryttlar/din fru/sambo skulle se det som en fin juklapp så tveka inte att köpa.. för vi kan väl inte få för få elektriska/elektroniska pryttlar i vårt hem! Eller så gör du så som de gjorde förr.. sätter gjutjärnskastrullen på vedspisen och när elden verkar minska så sveper du in grytan i hemmagjorda handdukar och låter den stå där i några timmar! 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 Jag har en och älskar den. Så lätt att slänga i lite kött och blandade grönsaker, kanske lite rotsaker om man inte är superstrikt, krydda, buljongtärningar, bara att experimentera fritt... ? 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 3 timmar sedan, Zepp sade: Om du är prylgalen på ytterligare elektriska/elektroniska pryttlar/din fru/sambo skulle se det som en fin juklapp så tveka inte att köpa.. för vi kan väl inte få för få elektriska/elektroniska pryttlar i vårt hem! Eller så gör du så som de gjorde förr.. sätter gjutjärnskastrullen på vedspisen och när elden verkar minska så sveper du in grytan i hemmagjorda handdukar och låter den stå där i några timmar! Ja, eller koka upp på spisen och släng in grytan i ugnen på 110-120 grader och kör valfritt antal timmar. Anledningen till att jag kör i ugnen är för att inte lämna spisen obevakad under natten eller dagen. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted December 21, 2017 Share Posted December 21, 2017 Jag har också en slökokare och jag gillar den verkligen. Det spelar ingen roll vilken kost du äter, funkar utmärkt till LCHF. Det tar ju några timmar att laga maten så den är speciellt bra till storkok. Min rymmer 6 liter och jag får ner ex. 3 x 1 kg. fläskkarré eller 2 hela kycklingar som ger mat i flera dagar i vår familj. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted December 21, 2017 Share Posted December 21, 2017 Jag gillar verkligen min också. Gör benbuljong, grytor, skinkstek..en väldigt bra extrapryl i köket! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 21, 2017 Share Posted December 21, 2017 1 timme sedan, Kattuggla sade: Jag gillar verkligen min också. Gör benbuljong, grytor, skinkstek..en väldigt bra extrapryl i köket! Och jag gillar min kudde för benbuljongkok. http://wonderbagsweden.se/vad-ar-en-wonderbag/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted December 21, 2017 Share Posted December 21, 2017 1 timme sedan, jala sade: Och jag gillar min kudde för benbuljongkok. http://wonderbagsweden.se/vad-ar-en-wonderbag/ För egen del gillar jag min gryta som ofta står och puttrar i ett hörn på vedspisen. Matlagningen kostar inte ett öre vintertid - vi eldar ju ändå för värmen 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 21, 2017 Share Posted December 21, 2017 ... och jag gillar min lergryta i ugnen. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted December 21, 2017 Share Posted December 21, 2017 En tryckkokare är också ett alternativ, den gör segt kött mört på mindre än en timme. Det finns också varianter av tryckkokare som är kombinerade med slow cooking, så att man kan välja olika tillagning i samma apparat. Jag har en Instant Pot, som har flera funktioner. b 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 21, 2017 Share Posted December 21, 2017 Vedeldad järnspis och gjutjärnskastrull samt hemmagjorda kökshanddukar lär vara det allra senaste modet? 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted December 22, 2017 Share Posted December 22, 2017 11 timmar sedan, Zepp sade: Vedeldad järnspis och gjutjärnskastrull samt hemmagjorda kökshanddukar lär vara det allra senaste modet? Precis Zepp! Tillbaka till framtiden, fast tvärtom 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted December 22, 2017 Author Share Posted December 22, 2017 Jag är mycket tacksam för alla kommentarer och alla goda tips. Att man kan imitera en slökokare genom att ställa in en järngryta i ugnen verkar t.ex. genialt och måste prövas med det snaraste. Annars lutar jag nog åt att ansluta mig till den moderna, hållbara trenden med vedspis och handdukar. Järnspis, järngrytor i olika storlekar, ett förråd av ved och dito av handdukar finns redan. Och så länge det är kallt ute får man dubbel nytta av veden med en gryta på spisen. Men när sommaren kommer skulle jag nog gärna ha en elektrisk slow cooker... Om jag bara kan komma överens med sambon om vilka andra elektriska prylar som ska slängas ut för att få plats med den nya 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 22, 2017 Share Posted December 22, 2017 4 timmar sedan, Borje sade: Jag är mycket tacksam för alla kommentarer och alla goda tips. Att man kan imitera en slökokare genom att ställa in en järngryta i ugnen verkar t.ex. genialt och måste prövas med det snaraste. Annars lutar jag nog åt att ansluta mig till den moderna, hållbara trenden med vedspis och handdukar. Järnspis, järngrytor i olika storlekar, ett förråd av ved och dito av handdukar finns redan. Och så länge det är kallt ute får man dubbel nytta av veden med en gryta på spisen. Men när sommaren kommer skulle jag nog gärna ha en elektrisk slow cooker... Om jag bara kan komma överens med sambon om vilka andra elektriska prylar som ska slängas ut för att få plats med den nya Nu blir jag avis . . . på järnspisen, jag vill också ha en . . . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 22, 2017 Share Posted December 22, 2017 44 minuter sedan, Syster sade: Nu blir jag avis . . . på järnspisen, jag vill också ha en . . . me too.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted December 22, 2017 Share Posted December 22, 2017 47 minuter sedan, Syster sade: Om jag bara kan komma överens med sambon om vilka andra elektriska prylar som ska slängas ut för att få plats med den nya Några argument till sambon: Slowcookern behöver endast ett eluttag så den behöver inte ens stå i köket när den jobbar(du kan ha den i snickarboa). Kokar aldrig över. Inget matos(behövs ingen fläkt) Ingen överskottsvärme i rummet(skönt på sommaren). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted December 22, 2017 Author Share Posted December 22, 2017 Tack, jag har antecknat de goda argumenten för slowcookern. Beträffande vedspis så betraktar jag den som en genial konstruktion. Tyvärr har vi bara en liten, gammal vedspis. Den fungerar bra för att laga frukost med en kittel för att koka ägg och en annan för tevattnet. Med en rejälare vedspis skulle vi göra en stor del av matlagningen på den. Utom mitt i sommaren, förstås. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts