Andrea Weber Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 I begynnelsen av desember i fjor begynte jeg å spise LCHF igjen. Jeg har gjort det en gang tidligere med utelukkende positiv effekt. Denne gangen derimot fikk jeg raskt problemer med magen og har i siden det slitt med diaré. Jeg har vært hos legen flere ganger, men alle testene er normale og legen mente at det var kostholdet som gjorde det når jeg var der i starten av mars. Jeg ga tilslutt opp og prøvde å spise mer karbohydrater igjen, men uten endring og etter 5 mnd ga jeg opp det og begynte å spise LCHF igjen (i starten av november) uten at det endret noe. Er det noen som har noen tips om hva jeg kan sjekke ut? Når jeg var hos legen nå i slutten av oktober sa jeg at jeg hadde endret kostholdet og nå ikke spiste LCHF og da hadde hun ingen forslag til hva det kunne være eller evt tester som kunne gjøres for å finne ut av det. Det eneste jeg har testet som også har fungert er imodium, og fordi det virket så mente legen at det ikke var noe vits i å sjekke for tarmsykdommer fordi imodium ikke skulle ha virket om det hadde vært en tarmsykdom. Det er jo lett å tenke at jeg bare burde bruke imodium og da være kvitt problemet, men en pakke har 16 tabletter og varer i 1-2 dager, den pakken koster 69,- så det blir ganske dyrt i lengden. Noen som har erfaring å dele? Jeg er ganske sliten og oppgitt over dette og legens påstander og manglende vilje til å ville hjelpe meg å løse dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 Om jag inte ätit kokosolja på länge och kör lite fettkaffe eller liknande så går min mage också bananas... men det vänjer sig alltid efter bara någon dag och fungerar igen... så tyvärr har jag inga bra ideer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 Imodium i sig ska ju lugna tarmrörelserna men stör ut tarmfloran så det är nog bra om du inte tar den. Diarré har ju en orsak, t ex att kroppen vill göra sig av med otrevliga bakterier eller liknande. Kokosfett blir jag också konstig i magen av, både halsbränna och lös i magen, så det fettet ska du nog ta det lugnt med, i alla fall ett tag. Jag tänker också att en gammal huskur mot diarré är ju blåbär, det borde vara bättre än imodium, även om det innehåller lite socker. Jag vill minnas att phylliumfrö är bra mot både lös och hård mage. Låt några teskedar stå i vatten över natten, rör runt på morgonen och drick gelen (och fröna). Inte gott men välgörande. Äter du kosttillskott? Magnesium är något LCHF:are ofta tar extra men det kan man också bli lös i magen av. Det finns som spray också, det kan vara ett bättre alternativ. Jag tänker också att du en tid kanske måste vara snäll mot magen och äta kokt mat, tillföra probiotika, undvika mejerier... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 Kokosfett värt att ta bort ett tag. Ko-mejeri (grädde, mjölk, smör) värt att ta bort ett tag. Använde Gee istället för smör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrea Weber Posted December 20, 2017 Author Share Posted December 20, 2017 Kokosfett har jeg ikke brukt på en stund, så det er allerede utelukket. Blåbær skal prøves. I første omgang tenker jeg at det viktigste er å få stabilisert magen, så får jeg heller utfordre den på kostholdet gradvis for å se om det kan være noe som trigger det. Jeg vet ikke helt hva psyllium er, men er villig til å prøve å se om det kan hjelpe. Burde jeg i så fall gå for hele frø eller pulver? Jeg tar magnesium, men det har jeg gjort i over 3 år, så jeg tror egentlig ikke at det er det, men jeg skal prøve å ikke ta de i en periode og se om det hjelper. Hvor lenge burde jeg teste før jeg kan konkludere? Jeg har variert mellom å bruke fløte eller melk i kaffe, men merker lite forskjell. Hvis jeg skal kutte ut begge deler bør jeg finne noe annet å ha i kaffen ettersom jeg ikke liker kaffe. Noen tips på hva jeg kan bruke istedenfor som kansje er snillere for magen? Jeg drikker riktignok ikke mer enn én stor kopp om dagen, men det er en grei del av morgenrutinen ettersom jeg ikke er glad i å spise noe på morgenen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 21, 2017 Share Posted December 21, 2017 Phsyllium kallas på svenska också loppfrö. De säljs i liknande förpackningar som solrosfrö, linser, pumpafrö och sådant. Du använder de hela fröna (pyttesmå). Du kan ju ta smör i kaffet. Eller ghee om du vill testa att ta bort allt kasein. Använd stavmixer i bytta eller en lattevisp direkt i koppen (men vispa liten mängd först, annars vispar du ut det). När smöret inte vispats lägger det sig och flyter ovanpå men vispat blir det skum. Själv dricker jag bara te, och gärna med fett. Man kan också göra varm choklad med vispat smör, vatten, kakao och vaniljpulver. Tror det finns recept bland trådarna (även med ägg) och på Dietdoctors websida. Eftersom problemen började lite plötsligt tror jag att det kan vara olika faktorer som samverkar. Vilken sorts LCHF äter du? Är du väldigt strikt eller äter du många gröna blad och andra grönsaker? Har du ätit något annat du inte brukar äta? Har du fått antibiotika? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted December 21, 2017 Share Posted December 21, 2017 13 timmar sedan, Andrea Weber sade: Hvis jeg skal kutte ut begge deler bør jeg finne noe annet å ha i kaffen ettersom jeg ikke liker kaffe. Noen tips på hva jeg kan bruke istedenfor som kansje er snillere for magen? Välkommen till forumet Andrea! Jag undrar varför du dricker kaffe? Du skriver att du inte "liker" kaffe, och då finns det väl inget som säger att du måste dricka kaffe? Eller är det något speciellt som gör att du ändå vill dricka kaffe? För övrigt brukar jag göra som MariaF skriver, jag tar smör i kaffet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrea Weber Posted December 21, 2017 Author Share Posted December 21, 2017 Jeg har aldri vært veldig strikt. Jeg er ikke glad i poteter, ris, pasta osv fra før, så det var veldig enkelt å bare fjerne det. Jeg spiser generelt veldig lite grønnsaker og salat, sånn har det alltid vært, ikke fordi jeg ikke liker det, for jeg liker ganske mye av det, men heller at jeg ikke gidder å lage det til bare meg selv. Jeg er veldig glad i både epler og ananas, så jeg har spist det én gang i uken, jeg vet at det egentlig ikke er innenfor, men det er tross alt mye bedre enn sjokolade. Jeg har slitt veldig med å klare å begrense meg når det kommer til sjokolade, men å kutte karb og øke fettmengde har hjulpet meg til å slutte å spise sjokolade. Jeg hadde en mistanke om at det hadde en sammenheng, men når jeg testet og begynte å tilføre mer karb igjen så merket jeg også mer av søtsuget igjen, så nå er jeg overbevist om at det har en sammenheng i denne kroppen. Det er vel også kjernen i hvorfor jeg prøvde å kutte karb og øke fettmengde. Hmm.. Litt vanskelig å svare på om jeg har spist noe jeg ikke pleier å spise ettersom dette har pågått i over et år nå. Jeg kan jo ha gjort det i perioder, men da burde det jo ha endret seg igjen. Antibiotika har jeg ikke fått på flere år. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrea Weber Posted December 21, 2017 Author Share Posted December 21, 2017 8 minuter sedan, SGK sade: Välkommen till forumet Andrea! Jag undrar varför du dricker kaffe? Du skriver att du inte "liker" kaffe, och då finns det väl inget som säger att du måste dricka kaffe? Eller är det något speciellt som gör att du ändå vill dricka kaffe? För övrigt brukar jag göra som MariaF skriver, jag tar smör i kaffet. Jeg liker ikke ren kaffe nei, men jeg liker kaffe med melk eller fløte på morgenen. Jeg skriver også at jeg ikke liker å spise på morgenen og jeg må jo ha i meg noe, så da har dette vært en bra løsning for å holde meg gående de første par timene til jeg klarer å få i meg mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 21, 2017 Share Posted December 21, 2017 1 timme sedan, Andrea Weber sade: Jeg skriver også at jeg ikke liker å spise på morgenen og jeg må jo ha i meg noe, så da har dette vært en bra løsning for å holde meg gående de første par timene til jeg klarer å få i meg mat. Inte behöver du äta på morgonen om du inte vill. Jag har inte ätit frukost på 35 år. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 21, 2017 Share Posted December 21, 2017 32 minuter sedan, iAnna sade: Inte behöver du äta på morgonen om du inte vill. Jag har inte ätit frukost på 35 år. Och jag slutade med frukost efter några år på LCHF. Har man vant sig av med kolhydraterna måste man inte äta så ofta; det finns gott om energy tillgängligt... Men om du ändå känner att du behöver få I dig något - har du testat äggmjölk? En mixer. Ett ägg eller två. Lite smör/kokosfett. Någon smaksättning; t.ex. kakao, kaffe, te, kanel/kardemumma/nejlikor/ingefära. Häll det I mixern, sätt på den, häll på kokande vatten (försiktigt). Alla gillar det inte, men manga tycker det är jättegott. Skummigt, krämigt, milt... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrea Weber Posted December 21, 2017 Author Share Posted December 21, 2017 1 timme sedan, iAnna sade: Inte behöver du äta på morgonen om du inte vill. Jag har inte ätit frukost på 35 år. Nei, det er jo derfor jeg ikke spiser noe, men jeg må alikevel ha i meg noe på morgenen og jeg liker den rutinen jeg har nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrea Weber Posted December 21, 2017 Author Share Posted December 21, 2017 35 minuter sedan, Effie sade: Och jag slutade med frukost efter några år på LCHF. Har man vant sig av med kolhydraterna måste man inte äta så ofta; det finns gott om energy tillgängligt... Men om du ändå känner att du behöver få I dig något - har du testat äggmjölk? En mixer. Ett ägg eller två. Lite smör/kokosfett. Någon smaksättning; t.ex. kakao, kaffe, te, kanel/kardemumma/nejlikor/ingefära. Häll det I mixern, sätt på den, häll på kokande vatten (försiktigt). Alla gillar det inte, men manga tycker det är jättegott. Skummigt, krämigt, milt... Jeg har hatt egg og fløte i kaffe, men ikke testet med to egg og uten fløte. Kan teste det i morgen med to egg og droppe fløte + litt smør, kokosfettet holder jeg meg unna nå pga magen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts