Jump to content

Köttets lustar

patrix
 Share

Recommended Posts

Jag tyckte Schyfferts inlägg på facebook var så skönt - äntligen en gråzon! Men det fick jag skit för när jag påtalade... men det struntar jag i att ens kommentera. HUR är viktigt. HUR vi föder upp lyckliga djur. HUR vi får ett fungerande kretslopp (så vi slipper göra som i Everglades där datorerna styr kretsloppet), HUR vi får i oss lagom med protein. Inte svartvitt Äta eller Inte Äta. Det är inte viktigt.

• Like 5
  • Thanks 2

8 timmar sedan, patrix sade:

Farsen fortsätter. Antingen ska man själv döda de djur man äter eller sluta äta kött...

Nästa gång någon ska till tandläkaren ska dom själva laga sina tänder annars förtjänar dom det inte. Den som har problem med bilen eller datorn ska fixa det själv annars har man inte rätt att äga en dator eller bil etc etc...

• Like 4
  • Haha 1

8 timmar sedan, patrix sade:

Animaliskt fett är livsviktigt för oss. Utan det riskerar vi hormonella störningar som kan leda till övervikt, diabetes och försämrat immunförsvar. Vår kropp lakas ur på viktiga vitaminer och mineraler vilket kan leda till benskörhet och andra bristsjukdomar. 

Vill inte sålla mig till veganerna och jag äter kött men jag tror man mycket väl kan klara sig utan kött om man nu vill. Det är kanske inte optimalt men vi har ju inte veganer som dör på rullande band heller...har inte sett någon som ser ut som en ung governor of California dock....^_^

• Haha 2

19 minutes ago, MrB said:

Vill inte sålla mig till veganerna och jag äter kött men jag tror man mycket väl kan klara sig utan kött om man nu vill. Det är kanske inte optimalt men vi har ju inte veganer som dör på rullande band heller...har inte sett någon som ser ut som en ung governor of California dock....^_^

Jag är inte heller någon fanatisk köttätare men jag är noga med fettet, vilket betyder att jag äter relativt stora mängder smör och grädde och det tror jag är viktigt för att vi ska hålla oss friska. Det senaste decenniernas globala kostexperiment visar otvetydigt att tar vi bort för stor andel animaliskt fett i kosten så blir vi sjuka. Men muskelköttet, proteinet, behöver vi inte mycket av.

• Like 5

16 minuter sedan, Carl August Arge sade:

En helt pytteliten petitess: Zwarzenegger är Österrikare

Då får jag rätta till "tysktalande"! :D

6 timmar sedan, Melker sade:

Dock har jag aldrig varit mer övertygande än nu om att det är den rätta vägen.

Det är definitivt ett väldigt humant sätt att föda upp djur på!

• Like 3

13 timmar sedan, MrB sade:

Nästa gång någon ska till tandläkaren ska dom själva laga sina tänder annars förtjänar dom det inte. Den som har problem med bilen eller datorn ska fixa det själv annars har man inte rätt att äga en dator eller bil etc etc...

Jag hade gärna sluppit betala för t ex tandskador av veganism och överdriven fruktkonsumtion. Har sett flera inlägg på fb av typen "Jag har ingen emalj kvar etc. Har ni tips på hur jag som äter veganskt och/eller mycket frukt kan lösa detta?" När man då tipsar om paleoinspirerad lchf för att lösa problemen blir man skrattad åt... skrattar bäst som skrattar sist antar jag.

• Like 5

Funderar på vilket kött Henrik åt när man fick fram åsikten om att han fick bättre tarmflora på mindre/inget kött. Hade köttet antibiotikarester? Var det mest muskelkött eller även mer svårtuggade bitar som kan vara mat till tarmbakterierna? Och man kan inte låta bli att fundera över kompetens, moral och objektivitet hos en läkare som rekommenderar veganskt. 

• Like 5

42 minuter sedan, Xiro sade:

Funderar på vilket kött Henrik åt när man fick fram åsikten om att han fick bättre tarmflora på mindre/inget kött. Hade köttet antibiotikarester? Var det mest muskelkött eller även mer svårtuggade bitar som kan vara mat till tarmbakterierna? Och man kan inte låta bli att fundera över kompetens, moral och objektivitet hos en läkare som rekommenderar veganskt. 

Fick precis samma tanke. Med tanke på hans kunskap om mat och hälsa så är det högst sannolikt att hans kött tillhörde falangen " skräp mat ". Hade varit gräsbetes kött etc. så hade det säkert blivit ett annat resultat.

48 minuter sedan, MariaF sade:

Men också som en sund väg att gå i vissa frågor... Så inte ens ordet lagom är svart eller vitt! Eller hur, @jala ;)

Tillsammans så blir det grått. Är det då trist eller är det mångfald? Lagom är det som passar bäst, viktigt är att det finns många nyanser av grått samt att det som är lagom för dig behöver inte vara lagom for någon annan. Dessutom så kan det vara så att du kanske inte inser vad som är lagom för dig.:)