Jump to content

Problem med aptiten

Cecilia Ekengren
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har ätit LCHF i ca 2 månader (max 20 g kolhydrater/dag), har blivit av med sötsuget och har fått en mage som mår mycket bättre. Hade ca 10 kg som jag ville bli av med, det mesta som bukfett, och har gått ner ca 4 kg/8 cm i midjan.
De senaste dagarna har jag dock inte haft någon aptit. Jag känner mig konstant mätt och har svårt att få i mig något alls. Hur ska jag göra med detta? Bör jag vara orolig att jag inte får i mig det jag behöver (tar multivitamin och D-vitamin)? Jag blir illamående av bara tanken på att äta fet mat, skulle eventuellt kunna tänka mig att äta t ex rå vitkål, men inte mycket mer än så... Känner mig också väldigt matt, yr och blir lätt andfådd.

• Like 2

Mm.. först o främst så har du redan fått bra svar av MaffeMaria.. och vill du veta mer om att Maffa så finns det andra trådar om detta.

Iallafall, du bör hur som helst vara igenom själva omställningen till en mer "ketogen diet"!

Och då kan det hampa sig att hunger/aptit inte längre känns lika som när blodsockret styrde stora delar av det hela.

Sååå.. i början så hände det att jag glömt äta.. inte hungrig.. tills jag till slut satt med någon outgrundlig huvudvärk/illamående.. och om jag då bara åt något litet, tex ett ägg så gick det över!

Så då kom jag på att man nog bör ha regelbundna måltidsvanor, dvs minst två måltider på vardagar, det passade på jobbet och minst en måltid på helger!

Och märk väl.. apetiten brukade så småningom infinna sig när väl maten stod på bordet.. men det var en mental omställning.. dvs att man inte måste äta stup i kvarten.

Och bara man visste/planerade för regelbundna matvanor så spelade det lixom ingen jättestor roll längre.. för man vet att man får lov att äta så mycket man vill när väl måltiden står på bordet!

Såå.. omställningen till Ketos är fysikalisk.. det jobbiga är den menatala omställningen.. för att inte tala om den sociala!

Iallafall mitt råd är att du skall försöka finna nya måltidsvanor, och hålla dig till dem och de skall då anpassas till arbete, familj och annat!

Jag och Effie hoppar frukost, jag äter lunch på jobbet och sen som regel oxå kvällsmål.. för de med familj så kan det vara litta annorlunda.. någon äter frukost hemma.. hoppar lunchen på jobbet och äter tillsammans med familjen senare.

Iallafall så bör man äta minst en gång om dagen.. såvida man inte fastar!

• Like 4
  • Thanks 1

Tack för ditt svar Zepp!

Jag dricker en kopp kaffe med grädde till frukost och sedan käkar jag vid 12 - halv 1 och så middag vid 5-6-tiden. Håller koll på hur mycket kolhydrater, protein och fett jag äter med hjälp av appen Lifesum och försöker ligga på ca 1700 kalorier och drygt 70% fett. Det har jag gjort nu i ca 1,5 månad och det har funkat jättebra tills för några dar sen. Då började jag plötsligen få svårt med aptiten. Kände mig mätt hela tiden och mådde illa av bara tanken på mat. Jag försöker fortfarande käka nåt till lunch och till middag, men får i princip tvinga mig i det och jag kommer absolut inte upp i några 1700 kalorier per dag just nu, utan ibland bara hälften. Det som känns lite läskigt är att jag blir så vansinnigt yr. Har alltid haft lågt blodtryck, så jag är ändå van, men nu ser jag stjärnor varenda gång jag reser på mig och jag blir andfådd av ingenting.

Jag har inte upplevt omställningen som särskilt jobbig egentligen, barnen är vuxna och maken har hakat på med minskat kolhydratsintag, så det har egentligen varit väldigt lätt att byta rent mentalt. Jag har heller aldrig varit stor i maten, men varit en godisgris - och det var det som var jobbigast i början, men det försvann förvånansvärt snabbt.
Jag har funderat på ifall jag äter för lite grönsaker i min iver att hålla nere kolhydraterna - håller mig i princip till olika sorters kål, sparris, avocado och spenat.

Jag testade förut att dricka vatten med salt och några plommontomater och då kändes det lite bättre och jag kunde sedan äta okej till middag. Men som sagt, yrseln och andfåddheten känns lite oroväckande.

• Like 5

6 timmar sedan, Cecilia Ekengren sade:

Jag testade förut att dricka vatten med salt och några plommontomater och då kändes det lite bättre och jag kunde sedan äta okej till middag. Men som sagt, yrseln och andfåddheten känns lite oroväckande.

Då tror jag att om du dricker saltvatten och äter lite mindre i taget så kommer yrseln att gå över. När man har lågt blodtryck blir man känsligare för att inte tillföra energi.
En släkting till mig, superlågt tryck och trådsmal (fullt fungerande fettförbränning har jag sett på hennes puls när vi springer tillsammans, det som kallas MAF), svimmade i affären när hon skulle handla en gång just pga att hon glömt äta. Hon var lite nere och hade inte haft aptit på några dagar.
Om du känner att det blir jobbigt med fet mat så minska på fettet tills aptiten är tillbaka. Kom ihåg att sötsuget också kan komma tillbaka, så du är lite vaksam på det. Visst kan du fasta också om du vill när du ändå inte är hungrig men då kanske du ska dricka något med salt och lite näring, typ benbuljong, för att komma upp i tryck.

• Like 7

Välkommen.

Det där med att du är mätt hela tiden är något du kan exploatera ganska ordentligt om du vill fortsätta tappa vikt. Testa att skippa några måltider framöver och känn efter när hungern kommer tillbaka. Lyssna hellre på hungern än på någon speciell tid på dygnet då du förväntas äta. När det gäller saltvatten så tycker jag det smakar illa så saltshots är att föredra. En nypa på tungan som man sveper likt tequila. Har haft yrsel och hög puls under längre fastor. Efter att jag konstant tar potassium, magnesium och salt så har det inte varit några besvär. Alla har vi en inlärd saltskräck så jag skulle ta i med en extra nypa salt eller två i ditt fall.

• Like 7

3 timmar sedan, MrB sade:

Det där med att du är mätt hela tiden är något du kan exploatera ganska ordentligt om du vill fortsätta tappa vikt. Testa att skippa några måltider framöver och känn efter när hungern kommer tillbaka. Lyssna hellre på hungern än på någon speciell tid på dygnet då du förväntas äta. När det gäller saltvatten så tycker jag det smakar illa så saltshots är att föredra. En nypa på tungan som man sveper likt tequila. Har haft yrsel och hög puls under längre fastor. Efter att jag konstant tar potassium, magnesium och salt så har det inte varit några besvär. Alla har vi en inlärd saltskräck så jag skulle ta i med en extra nypa salt eller två i ditt fall.

Ja, jag tror faktiskt att jag ska försöka känna efter när jag är hungrig istället för att försöka tvinga i mig nåt vid en viss tidpunkt. Jag märkte också igår att illamåendet lägger sig lite om jag äter lite färska grönsaker - lite tomat eller rå vitkål.

Tack för tipset med saltshots - ett glas vatten med salt var inte helt lätt att få i sig när man redan mår illa.

Hur får du i dig extra kalium och magnesium? Kosttillskott?

• Like 2

2 timmar sedan, Carl August Arge sade:
  • Jag skulle lita på aptiten om jag vore du. Ät när du är hungrig......men vatten och salt o dyl är nog viktigt

Men andfåddheten och yrseln skulle jag få kollat hos doktorn asap... KAN vara hjärtat eller kanske nån elak infektion

Ja , jag ska nog lita på hungern. Och sen är det nog så att jag slarvar lite med vattnet...så det ska jag se till att hålla koll på lite bättre.

Jag känner mig absolut inte sjuk eller som om det skulle vara något problem med hjärtat, det känns mer som när man har väldigt lågt blodtryck - vilket jag led mycket av när jag var yngre och väldigt smal. Kanske är det helt enkelt så att jag fått lägre blodtryck igen nu när jag blivit lite smalare igen? Jag ger det några dagar med extra vätska, salt och lite mer grönsaker och släpper det inte då så får det bli ett besök och farbror doktorn.

• Like 2

Hade min vecko-invägning idag och då slog det mig att det finns en grej jag har gjort annorlunda denna veckan - och det är att jag har börjat träna!

Tidigare har jag bara fokuserat på kosten och gått ner väldigt långsamt, kanske 3-4 hekto i veckan i snitt. Men den senaste veckan har jag lagt till raska promenader och kortare pass med medelintensiv rodd - och det visade sig att jag gått ner 1,5 kg denna veckan! Kan måendet ha med det att göra? Att jag inte ersatt den vätska och salt jag gjort av med? Att jag inte kompenserat för de kalorier jag gjort av med?

Hur ska jag göra med kosten nu när jag börjat träna? Jag har fortsatt att ligga på samma kolhydratintag och inte heller ätit fler kalorier än när jag inte tränat. Ska jag fortfarande hålla kolhydratintaget till 20-30 g/dag eller bör jag äta mer kolhydrater nu när jag tränar?

• Like 2

16 minuter sedan, Cecilia Ekengren sade:

Hur ska jag göra med kosten nu när jag börjat träna? Jag har fortsatt att ligga på samma kolhydratintag och inte heller ätit fler kalorier än när jag inte tränat. Ska jag fortfarande hålla kolhydratintaget till 20-30 g/dag eller bör jag äta mer kolhydrater nu när jag tränar?

Först och främst är det bra ATT du äter. ^_^ Men nej, du behöver inte öka kolhydraterna eller kalorierna på den nivån träning. Däremot ska du absolut ersätta saltet om du svettas. Försök att komma över problemet med aptiten, fasta om du vill som diskuterats ovan, så borde kroppen börja reglera själv inom kort (med hunger som knorrar i magen).

• Like 4

5 timmar sedan, Cecilia Ekengren sade:

Ja, jag tror faktiskt att jag ska försöka känna efter när jag är hungrig istället för att försöka tvinga i mig nåt vid en viss tidpunkt. Jag märkte också igår att illamåendet lägger sig lite om jag äter lite färska grönsaker - lite tomat eller rå vitkål.

Tack för tipset med saltshots - ett glas vatten med salt var inte helt lätt att få i sig när man redan mår illa.

Hur får du i dig extra kalium och magnesium? Kosttillskott?

Magnesium och potassium som tillskott och himalayasalt som shots.

• Like 1

Det har hänt mig ibland när jag varit mycket strikt med kolisarna + generös med fettet att jag precis som du tappat aptiten och känt illamående och kväljningar inför att äta men ändå känt att jag behövt energi.

Då har jag knaprat på lite råa grönsaker(paprika favorit) och då har illamåendet släppt.

Saltshot är också kanon!

Blunda, svälj och dröm dig bort till medelhavet!:rolleyes:

• Like 5

1 timme sedan, DRAKULLA sade:

Det har hänt mig ibland när jag varit mycket strikt med kolisarna + generös med fettet att jag precis som du tappat aptiten och känt illamående och kväljningar inför att äta men ändå känt att jag behövt energi.

Det är precis så jag känner! Råa grönsaker känns fräscht och går bättre att äta än lagad mat just nu. Ost och nötter går också bra.

• Like 3

On 2017-12-22 at 14:03, Cecilia Ekengren sade:

Hade min vecko-invägning idag och då slog det mig att det finns en grej jag har gjort annorlunda denna veckan - och det är att jag har börjat träna!

Tidigare har jag bara fokuserat på kosten och gått ner väldigt långsamt, kanske 3-4 hekto i veckan i snitt. Men den senaste veckan har jag lagt till raska promenader och kortare pass med medelintensiv rodd - och det visade sig att jag gått ner 1,5 kg denna veckan! Kan måendet ha med det att göra? Att jag inte ersatt den vätska och salt jag gjort av med? Att jag inte kompenserat för de kalorier jag gjort av med?

Om man säger som så.. du verkar ha koll på både macronutrienter och kalorier och du är ingen nybörjare med omställningsbesvär!

Såååå.. dags att släppa lite på tyglarna och äta mer med focus på mående och hälsa, dvs mer olika sorters grönsaker, en och annan frukt/rotfrukt, hålla koll på vatten och salt.

Dvs äta lite friare och då du redan lagt dig till med LCHFvanor så brukar det sällan bli såå farligt mycket kolisar i allafall, för grönsaker och frukt består mest utav vatten och fibrer.

Och om inte det hjälper så skall du nog konsultera en läkare för att kolla att det inte är något annat.

Rent ut sagt.. ät vad som helst, testa vad som gör skillnad, först då kan du dra några slutsatser.

Oså en allmän kommentar, det är december med alla olika virus.. själv har jag gått och mått tjuvtjockt i 14 dar, men jag är gammal nog för att vara imun mot de flesta, dock så kan imunförsvaret få jobba under tiden.. och jag kan tala om att aptiten varit dålig.. och så vill jag helst sova i 12 timmar.

• Like 3