Carina71

LCHF – påverkan på blodtryck?

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har för några månader sedan fått veta att jag har högt blodtryck (på dagarna, normalt när jag sover). Har fått blodtryckmedicin nu. Har läst att LCHF kan sänka blodtrycket och jag har börjat äta LCHF för 3 veckor sedan (väldigt mycket nybörjare alltså). När jag försöker hitta forskning och mer info om LCHFs påverkan på blodtrycket så hittar jag inte så mycket (mer om diabetes).

Har ni tips om forskning m.m. som gjorts på LCHFs påverkan på blodtrycket?

Och jag tar gärna emot tips om detta och om ni har berättelser själva där ni lyckats sänka blodtrycket med hjälp av LCHF.

Stort tack och GOD JUL!

/Carina

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda forskning som jag kan gå i god för är på mig och min sambo. Bådas våra blodtryck har sjunkit. Bra för min sambo som hade dubbla mediciner och läkaren plockade bort en av dem efter att han käkat LCHF ett tag. På min sambo kan viktminskning ha bidragit. På mig är orsaken mer oklar och jag hade dessutom ganska lågt blodtryck redan innan.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Riktig mat som du lagat själv från djur som oxå ätit sin riktiga mat gör din kropp glad och det kan väl ändå inte vara fel?:D

Sedan att pillerindustrin och livsmedelsindustri inte blir glada kan knappast vara vårt ansvar. Jag äter i godan ro och skrattar gott åt deras dilemma :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-12-23 at 11:18, Carina71 sade:

Hejsan!

Jag har för några månader sedan fått veta att jag har högt blodtryck (på dagarna, normalt när jag sover). Har fått blodtryckmedicin nu. Har läst att LCHF kan sänka blodtrycket och jag har börjat äta LCHF för 3 veckor sedan (väldigt mycket nybörjare alltså). När jag försöker hitta forskning och mer info om LCHFs påverkan på blodtrycket så hittar jag inte så mycket (mer om diabetes).

Har ni tips om forskning m.m. som gjorts på LCHFs påverkan på blodtrycket?

Och jag tar gärna emot tips om detta och om ni har berättelser själva där ni lyckats sänka blodtrycket med hjälp av LCHF.

Stort tack och GOD JUL!

/Carina

Lite allmänt om LCHF och blodtryck;

LCHFs främsta verkan överhuvudtaget är att det sänker Insulin.. kan man säga!

Dvs man får ett jämnare insulin över dygnet.. och då sannolikt ett lägre totalt insulin?

Iallafall, har man inget problem med insulin så är det inte säkert att något händer alls.. bara att man äter god mat!

Oså, högt insulin stimulerar njuren att återuppta mer salt och det är ett av de vanligaste nybörjarbesvären, dvs kroppen använder salt för att reglera blodvolymen och därmed trycket.

När salt tas upp av njuren så följer vatten med via osmos.. därav nybörjartipsen om att dricka saltshots om man känner sig yr.

Och vi har flera mekanismer för att reglera blodtrycket/saltintaget, dels så får vi saltsug om vi behöver mer salt, dels så har vi 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Renin-angiotensinsystemet

Och det är det här sista som man micklar med via olika mediciner.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från dietdoctor länken ovan. Till tolkning av Zepps svar. ;-)

"Att äta mindre kolhydrater har i studie efter studie visats sänka såväl insulinvärdet som blodtrycket. Kanske beror det på att lågkolhydratkost också tenderar att minska vätskeansamling i kroppen och öka utsöndringen av salt i urinen?"

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för input!
Då kan jag tänka mig Zepp att kanske inte LCHF specfikt gör så jättestor skillnad för mig på blodtrycket då jag under många år har ätit relativt lite kolhydrater (men har ätit rotfrukter exempelvis). Nu har jag minskat på det ännu mera och äter mer fett än någonsin. Har ingen övervikt.
Jag får se, fortsätter ett tag till och ser om något händer.

God fortsättning på julen!
/Carina

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, visst är det så att många som äter LCHF får lägre blodtryck. Tyvärr har det inte haft nån inverkan på maken än så länge. I hans fall handlar det mycket om stress. Å andra sidan kanske det varit ännu högre om han inte ätit LCHF :unsure:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Carina71 sade:

Tack för input!
Då kan jag tänka mig Zepp att kanske inte LCHF specfikt gör så jättestor skillnad för mig på blodtrycket då jag under många år har ätit relativt lite kolhydrater (men har ätit rotfrukter exempelvis). Nu har jag minskat på det ännu mera och äter mer fett än någonsin. Har ingen övervikt.
Jag får se, fortsätter ett tag till och ser om något händer.

God fortsättning på julen!
/Carina

Just det där att du har högt på dagen men normalt på natten pekar i en annan riktning än just hyperisulinemi och junkfood!

Och varför nämner jag just junkfood.. jo för att den rätt ofta är fettbefriad och överlastad med salt.. för tar man bort fettet ur maten så smakar den inget.. altså tillsätter man salt.

Utan då är jag nog mer inne på samma som Trollmormors gubbe, dvs det är inte lika troligt att det är kosten utan annat!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blodtryck! ett av mina 2 favoritaemnen.. det andra aer kolesterol. det pratas mycket om dessa.

blodtryck aer ingen sjukdom, det aer ett symptom, kroppen aer supersmart! det mesta den goer aer en reaktion foer att regulera sig sjaelv. exempel: feber. en reaktion foer att ta doed paa oenskade virus. foer feber, hoegre temperatur doedar dem. men ska man daa ta febersaenkande medel? samma med blodtryck. en reaktion foer att kroppen har daalig genombloedning naagonstans, och inte faar nog syre transporterat. ok, faar vi pumpa paa lite haardare. blodtryckssaenkande medel, inte bra, foer det loeser ju inte problemet i kroppen, naagonstans. 

diabetiker har ofta saemra circulation,  fiabetesfot har man laest om, amputation etc. har man daalig circulation, dvs. blodkaerlen aer foer traanga, maaste ju hjaertat pumpa mer foer att motverka. saa har du tagit reda paa vad det kan vara som ligger i botten? kollat aadror och hjaerta? kollat lipoprotein (a)? inflammation i kroppen? 

kolla in dr bergmans filmer. han aer rolig att titta paa! https://drjohnbergman.com/disease/blood-pressure/ lite alternativt, men man taenker om lite. 

Redigerad av annakopp
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Som så många andra kroppsproblem så orsakas det av på tok för mycket kolhydrater.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Annakopp!

Jag har varit på undersökning för hjärtat, EKG, ultraljud och massa blodprover. Exakt vad det tittar på i blodproverna vet jag inte, men läkarna säger att det är inget fel på hjärtat. 
Min läkare tror att det är pga stress. Och som sagt, trycket låg bara högt på dagtid, inte nattetid, under 24-timmars mätningen.

Ska till läkare igen för uppföljning i februari - då ska jag be dem kolla lipoprotein för att se inflammation i kroppen. 
Några fler idéer på vad jag ska be dem kolla? Hur kollar man ådrorna? 

När jag söker info på nätet och i böcker så förutsätts det ofta att den med högt blodtryck ska vara överviktig. Jag är inte överviktig. Då finns det inte lika mycket skrivet längre. :-(

Tack för tips!
/Carina

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Carina71 sade:

Tack Annakopp!

Jag har varit på undersökning för hjärtat, EKG, ultraljud och massa blodprover. Exakt vad det tittar på i blodproverna vet jag inte, men läkarna säger att det är inget fel på hjärtat. 
Min läkare tror att det är pga stress. Och som sagt, trycket låg bara högt på dagtid, inte nattetid, under 24-timmars mätningen.

Ska till läkare igen för uppföljning i februari - då ska jag be dem kolla lipoprotein för att se inflammation i kroppen. 
Några fler idéer på vad jag ska be dem kolla? Hur kollar man ådrorna? 

När jag söker info på nätet och i böcker så förutsätts det ofta att den med högt blodtryck ska vara överviktig. Jag är inte överviktig. Då finns det inte lika mycket skrivet längre. :-(

Tack för tips!
/Carina

Oså skall du begära ut dina provsvar!

Dels dina blodvärden, dels dina blodtrycksmätningar!

Och så skall du snällt och vänligt fråga din läkare om denne tror att det är något allvarligt.. få denne att förklara!

Inte nog med det, läkare är utbildade på detta.. men vissa kan vara väl så nitiska och så fort de ser ett avvikande värde så vet de exakt vilken medicin som botar "symptomen"!

Det är både fördelen och nackdelen med att konsultera läkare!

Oså kommer mina frågor.. har du besvär utav ditt blodtryck, andra besvär?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter mindre än ett år på LCHF kunde jag, med min dåvarande läkares goda minne, sätta ut blodtrycksmedicinen.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-12-24 at 13:56, Zepp sade:

Oså, högt insulin stimulerar njuren att återuppta mer salt och det är ett av de vanligaste nybörjarbesvären, dvs kroppen använder salt för att reglera blodvolymen och därmed trycket.

När salt tas upp av njuren så följer vatten med via osmos.. därav nybörjartipsen om att dricka saltshots om man känner sig yr.

Och vi har flera mekanismer för att reglera blodtrycket/saltintaget, dels så får vi saltsug om vi behöver mer salt, dels så har vi 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Renin-angiotensinsystemet

Och det är det här sista som man micklar med via olika mediciner.

Zepp verkar vara negativ till att man skall inta salt, och talar om "nybörjarbesvären" och "därav nybörjartipsen om att dricka saltshots om man känner sig yr.".Ett par länkar till ett par "nybörjare", som vid behov förespråkar salt tillskott. se:    http://annikadahlqvist.com/2012/05/13/manga-kan-do-av-saltbrist/         http://www.kostdemokrati.se/bjorn/2012/05/13/livsmedelsverkets-rad-om-salt-leder-till-dod-p-g-a-saltbrist/  Tim Noaks tillhör inte heller de saltskrämda. Se :  http://www.bizcommunity.com/Article/196/329/133595.html     Från Twitter:  

James DiNicolantonio Retweetade

Tim Noakes Retweetade  ? ?Julia Tara  ?

@drjamesdinic excellent book details hard science that exposes the low salt dietary advice as unproven and unhealthy http://bit.ly/2wo7jqg 

Det tycks som Zepp föreslår att vi skall lita till kroppens förmåga att återvinna salt. Men Dr James Dinicolantonio menar att det är onödigt slitsamt för kroppen. Antagligen för att det stimulerar stresshormoner, vilket i längden knappast är hälsosamt. Jag kan varmt rekommendera  Dr James Dinicolantonios bok The Salt Fix.     https://www.penguinrandomhouse.com/books/545379/the-salt-fix-by-dr-james-dinicolantonio/9780451496966/

I slutet på den här länken finns i punktform ett utdrag ur intervjun med JD. :  http://www.biohackerslab.com/ep9-dr-james-dinicolantonio/  

Några utdrag från länken ovan: 

"[5:17] – In his book, James talks more about these studies and how vital scientific data is being excluded.

[5:44] – The difference between the salt intake needed for basic survival and the salt intake needed to thrive. The optimal intake level is somewhere between 1 1/3 tsp – 2 2/3 tsp/day but we are told to take less than 1 tsp/day. How restricting salt to less than 3000mg/day causes artery stiffening hormones such as renin, angiotensin II, and aldosterone to sky-rocket and also activates stress hormones noradrenaline and adrenaline.

[7:16] – By restricting our salt intake, we are causing harm to our adrenal glands – leading to hypertrophy and adrenal insufficiency (fatigue). James explains how

cutting out too much salt from our diet can cause/lead to a myriad of conditions harmful to our health, including insulin resistance and diabetes. Could we also be in                  

danger of iodine deficiency and hypothyroidism? "                    

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, HelgeK sade:

Zepp verkar vara negativ till att man skall inta salt, och talar om "nybörjarbesvären" och "därav nybörjartipsen om att dricka saltshots om man känner sig yr.".Ett par länkar till ett par "nybörjare", som vid behov förespråkar salt tillskott. se:    http://annikadahlqvist.com/2012/05/13/manga-kan-do-av-saltbrist/         http://www.kostdemokrati.se/bjorn/2012/05/13/livsmedelsverkets-rad-om-salt-leder-till-dod-p-g-a-saltbrist/  Tim Noaks tillhör inte heller de saltskrämda. Se :  http://www.bizcommunity.com/Article/196/329/133595.html     Från Twitter:  

James DiNicolantonio Retweetade

Tim Noakes Retweetade  ? ?Julia Tara  ?

@drjamesdinic excellent book details hard science that exposes the low salt dietary advice as unproven and unhealthy http://bit.ly/2wo7jqg 

Det tycks som Zepp föreslår att vi skall lita till kroppens förmåga att återvinna salt. Men Dr James Dinicolantonio menar att det är onödigt slitsamt för kroppen. Antagligen för att det stimulerar stresshormoner, vilket i längden knappast är hälsosamt. Jag kan varmt rekommendera  Dr James Dinicolantonios bok The Salt Fix.     https://www.penguinrandomhouse.com/books/545379/the-salt-fix-by-dr-james-dinicolantonio/9780451496966/

I slutet på den här länken finns i punktform ett utdrag ur intervjun med JD. :  http://www.biohackerslab.com/ep9-dr-james-dinicolantonio/  

Några utdrag från länken ovan: 

"[5:17] – In his book, James talks more about these studies and how vital scientific data is being excluded.

[5:44] – The difference between the salt intake needed for basic survival and the salt intake needed to thrive. The optimal intake level is somewhere between 1 1/3 tsp – 2 2/3 tsp/day but we are told to take less than 1 tsp/day. How restricting salt to less than 3000mg/day causes artery stiffening hormones such as renin, angiotensin II, and aldosterone to sky-rocket and also activates stress hormones noradrenaline and adrenaline.

[7:16] – By restricting our salt intake, we are causing harm to our adrenal glands – leading to hypertrophy and adrenal insufficiency (fatigue). James explains how

cutting out too much salt from our diet can cause/lead to a myriad of conditions harmful to our health, including insulin resistance and diabetes. Could we also be in                  

danger of iodine deficiency and hypothyroidism? "                    

Mnjaeä.. insåg att det var luddigt skrivet, salt är essentielt, dvs vi behöver få det via födan.

Var mer inne på att förklara hur LCHF kan påverka blodtrycket via sjunkande insulinnivå.

Och vill man veta mer om just salt och blodtryck, så har Dr Fung ett föredrag;

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jason Fung gillar också Dr James Dinicolantonio. :                             

"Dr. Jason Fung on Twitter: "Another brilliant paper, James! Great work ...

30 nov. 2017 - Another brilliant paper, James! Great work - you're on a roll.https://twitter.com/ drjamesdinic/status/936021200278605825 … Dr. Jason Fung added,. James DiNicolantonio@drjamesdinic. Our newest paper is out! "Added sugars drive coronary heart disease via insulin resistance and hyperinsulinaemia: a ...     "

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min poäng är att den saltbrist som kan uppstå, när man inte längre håller kvar salt genom högt insulin inte är ett övergångsproblem . Utan frågan är hur  man bäst ska hantera frågan. SLV förespråkar att man skall äta högst 1 tesked salt per dag. Det är inte grundat på vetenskap. Utan den bästa vetenskapen talar för, att de som mår bäst äter mellan 1 och 1/3 dels tesked salt och 2 och 2/3 dels tesked salt per dag. 

Så varför inte ha det som riktlinje i stället för SLVs felaktiga riktlinjer. Inte minst eftersom en frisk person inte har några problem att hantera ett salt överskott. T. ex. nämner JD, att innan kylskåpens tid var salt ett vanligt sätt att konservera mat, och det utan kända fall av salt "överskott", utan njurarna kan i normal fallet göra sig av med ett salt överskott. Saltbrist kan i en del fall leda till att kroppen minskar blodvolymen  och  kroppen svarar då med att höja hjärtfrekvensen och blodtrycket. Lösningen är då att öka saltintaget.

Jag har sett ett sådant fall på nära håll, och ett ökat saltintag ledde då till en snabb normalisering av blodtrycket och hjärtfrekvens. Så även om mitt blodtryck gick från 130 - 90 till 125 - 75 på två veckor, då jag började med LCHF, så kan det finnas andra anledningar till högt blodtryck, och Carina kan prova, att öka saltintaget, och se om det gör skillnad. Annars är det "bara" att leta vidare....  

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg