Suzanne

Ingen energi och deppig – ge upp?

Recommended Posts

Hej. 

Jag är tacksam för alla råd och tips jag fått hittills! Nu vet jag dock inte om jag ska ge upp. Är dunderförkyld och har ingen energi och grät här innan. Så brukar det gå när jag försöker dra ned på kolhydrater, men har ju kört Lchf i ca 1,5 månad så har ju funkat bra.

Jag har varit på vårdcentralen två gånger denna vecka och de säger att det bara är ett elakartat virus. Jag har i och för sig bara ätit en burk makrillfile till frukost och 34% creme fraiche med lite blåbär samt någon matsked grädde till kaffet och 1 tsk kokosolja i téet. Slängde i mig egengjort fröknäcke med smör o lite jordnötssmör på och ett glas osötad mandelmjölk.

Det som bekymrar mig är också att jag inte går ner i vikt som är målet, trots att jag kört strikt lchf hela tiden. Jag börjar bli lite desperat då jag redan har ca 30 kilos övervikt om man ska se till BMI. Jag har gått upp 2 kg och varje kilo känns på kroppen.

Har tänkt att vara ganska duktig på julen o bakat ketobollar, lchf- köttbullar och sla göra vörtbröd o lchf- godis. Så känns förstås tråkigt att ge upp, men vet inte riktigt hur jag ska göra med måendet och att jag ändå inte går ner i vikt. 

Fick precis höra från min syster att det kan vara ketoinfluensa, vad tror ni, var kan jag hitta bra info om det?

Tack på förhand ännu en gång ❤

  • Gilla 3
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God jul Suzanne!

För egen del har LCHF botat IBS och fått mig att må riktigt bra på en mängd områden. Stabilt blodsocker, ingen hunger och tvingat in mig att fokusera på näringsrik mat. Men inget av detta har egentligen fått kilon att falla. Den enda bra metoden att få bort kilon är att lära sig att fasta. LCHF och fasta är en mycket bra kombination. Börja med myrsteg och träna dig in i det och läs på. Både för LCHF och Fasta gäller att man förlorar stora mängder vatten och salt. Så du bör ta en saltshot några gånger om dagen. Himalayasalt som du svepet med vatten. 

 

 

 

 

  • Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen ingen erfarenhet av att må dåligt respektive gå ner/inte gå ner i vikt på LCHF.

Det jag tänker är att först och främst ta bort det du vet är onyttigt i din tidigare kost (innan du började med LCHF). Det kanske du kan komma långt på i det här skedet.

Jag syftar alltså på allt socker, bröd, pasta. Och samtidigt att inte vara rädd för fett. Du behöver inte försöka hitta varje tillfälle att stoppa i dig fett, men du kan ta kokosolja i kaffet, steka i smör och äta feta såser utan tvekan.

Jag har inte kollat upp vad du skrivit tidigare och vilka råd du redan fått, men många vittnar ju om att mejeriprodukter kan hindra viktnedgång. Själv har jag ersatt mycket av grädden jag tidigare åt med kokosgrädde. Tycker det funkar mycket bra nästan jämt. Men jag har inte testat det i kaffe.

Läs gärna det Mats Lindgren skriver om kolhydratfasta, som han menar är verksamt när man är förkyld och krasslig, se hans blogg.

Lycka till med din förkylning, och din viktnedgång!

  • Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan  vara så att du inte riktigt är i ketos men ganska nära då finns risk att du inte kommer må bra ... då bör du kanske äta ännu striktare... för att stanna i ketos kan man heller inte "fuska" lite typ en gång i veckan... om man känner att man inte vill/klarar att äta ännu striktare kan man istället testa att äta lite liberalare ... typ 50-150 gram kolhydrater av "god" kvalitet (ej mjöl och socker).

Det kan kanske vara en ide att äta lite liberalare över jul och nyår och se vad det ger för resultat ... och sen om det inte fungerar som du vill testa riktigt strikt (minimera mejerier och bär) under en längre tid (minst en månad) kanske då också tillsammans med fasta.


 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Jonas85 sade:

Jag kan se ett tydligt samband mellan förkylningar och kosten, brukade vara riktigt förkyld flera ggr om året tidigare, nu senaste året har jag varit förkyld 1(!) gång. Jag har läst om andra som fortfarande är förkylda i samma utsträckning som tidigare. Så förhoppningsvis kommer du bli sjuk mer sällan allt eftersom. 

Men kämpa på, vila och bli frisk, när viruset är borta om några dagar så kommer du må bra igen :)

 

Ang. din uteblivna viktnedgång, har du någon aning om hur mycket kalorier du får i dig varje dag? Strikt LCHF i all ära, men att Överäta fett och protein, när man vill gå ner i vikt, funkar ju inte. 

Fasta och periodisk fasta fungerar bra för många på lchf, inkl mig själv, om man vill gå ner i vikt. Det blir liksom automatiskt färre kalorier om man inte småäter hela dagen. Men du får prova och se vad som passar för Dig. 

Håller med generellt men skulle personligen avråda från kalorirestriktion och att jämnställa klassisk kalorirestriktion med fasta. Samtliga misslyckade dieter som tex biggest looser mm baseras på kalorirestriktion. Kalorirestiktion via fasta, inte via reducerade mängder i måltider och mattalrikar. Finns gott om information om varför på Dr.Jason Fungs IDM-blogg. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är Atkins influensa du drabbats av.Det är natrium brist,som kan bero på att insulin nivåerna sjunker när man går över till LCHF, OCH DET ÄR BRA.Men insulin håller kvar natrium i kroppen,och därför kan man behöva tillföra extra salt(vanligt koksalt är enklast), 

Ta en tesked koksalt utrörd i ett glas vattten, inom en halv timme kommer du bli piggare,om det är natrium brist!!

Många LCHFare tar salt varje morgon. Det är farligare att ha saltbrist, än att äta för mycket. 'Det finns mycket att läsa om natrum brist här på forumet, och på youtube finns det många bra videos med Dr James Dinicolantonio i ämnet.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Suzanne! Funderar på en sak, om du nu skulle ge upp, vad är det du går tillbaka till då? (Om jag förstår dig rätt så har du inte ätit enl LCHF så väldigt länge?) I den bästa av världar så börjar man med LCHF, mår toppen och går ner tio kilo i månaden, hela tiden ända till målvikt! Eller!?

Det tar lite tid innan man får ordning på matlagningen och tänket bakom. Själv tycker jag att det numera är enklare att laga mat än förr. Det är råvarorna som lagar maten, inte recepten. :D Mitt råd till dig är att bli frisk först och sen ta nya tag igen. Du får testa dig fram till det som passar din kropp, vi är ju alla olika.

 

  • Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varit så sjuk som hösten efter jag startade LCHF (började på påsken), jag fick virus på virus på virus - väldigt oklart om det hade med LCHF att göra överhuvudtaget ... Det var närmare 10 år sedan. Efter den hösten har jag, ta i trä, inte blivit sjuk en enda gång. Jag har ibland känt att nåt varit på gång men kroppen har varje gång lyckats ta hand om vad det nu var tämligen omgående. 

Ett stort problem är om man har en insulin produktion som går på högvarv och börjar äta mycket fett, då lagrar man fettet som fett. Då måste man komma till rätta med insulinet först. Fasta och hålla lågt blodsocker. Köp en blodsockermätare, mät hur du reagerar på måltider, justera vad du äter. Lågt blodsocker ger lågt insulin.

Du skriver lite om vad du äter och jag tycker att du behöver göra en del justeringar. Jag tycker att du ska sluta med mejeriprodukter som grädde, mjölk, yoghurt. De innehåller vassle och mjölksocker som driver insulin. Smör ok. Sluta med mandelmjölk, bär, ketobollar, vörtbröd och lchf- godis. Oklart vad de innehåller oklart vad de ger för effekt på insulinet. 

Försök att börja fasta. Tex låt det gå 16 timmar mellan tex middag och frukost - då får du in en fasta varje dag. 

Ät mycket grönsaker (obs lär dig vilka som har högt kolhydratinnehåll och vilka sm har lågt - ät dom som har lågt) gärna varma, lagom med protein från kött, fisk, ägg, och såser på olivolja, smör. Recept finns på Dietdoctor. 

En viktig del av viktnedgång är att orka/stå ut med att känna hunger. Hunger är inte farligt, det finns gott om energi lagrat för att vi inte ska dö av svält i första taget. Tänk som så att "om jag bara står ut tills hungern gått över så kommer min kropp att börja bränna fett". Drick kaffe och vatten det dövar en del. Det är en underbar känsla när fettförbränningen kickar in, det dorrar i hela kroppen och man känner sig oövervinnerlig. När man får dorret kan man med fördel ta en riktigt lång promenad i lagom takt eller gå till gymmet och lyfta tungt. 

 

  • Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, Erik 2 sade:

En viktig del av viktnedgång är att orka/stå ut med att känna hunger. 

Det är, som jag ser det, denna förmåga tillsammans med förmågan att stå emot sug, som kallas "karaktär". Den som ofta hävdas vara dålig hos många människor och gör dem feta. Hjärnan signalerar och skriker i hela kroppen att man ska äta! och så förväntas man stå emot det...?! Lik förbaskat är det som Erik 2 skriver, en viktig del av det hela. :( Fördelen med LCHF är att mycket av dessa hunger-/sugkänslor försvinner av det man äter. Suget efter maten t ex försvinner eftersom blodsockerdippen är liten, dvs man får en situation mindre att hantera. Så småningom blir de situationer man behöver hantera allt färre. 
Naturligtvis är det frustrerande att läsa alla dessa solskenshistorier samtidigt som man själv fortsätter uppåt. Men som iAnna och Kattuggla är inne på, vad är alternativet?

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-12-23 at 16:18, Peter B sade:

Det kan  vara så att du inte riktigt är i ketos men ganska nära då finns risk att du inte kommer må bra ... då bör du kanske äta ännu striktare... för att stanna i ketos kan man heller inte "fuska" lite typ en gång i veckan... om man känner att man inte vill/klarar att äta ännu striktare kan man istället testa att äta lite liberalare ... typ 50-150 gram kolhydrater av "god" kvalitet (ej mjöl och socker).

Det kan kanske vara en ide att äta lite liberalare över jul och nyår och se vad det ger för resultat ... och sen om det inte fungerar som du vill testa riktigt strikt (minimera mejerier och bär) under en längre tid (minst en månad) kanske då också tillsammans med fasta.


 

Tack Peter och gott nytt år!

Det kan ju vara mycket väl så att jag ligger nära ketos och därför inte mår bra. Måste man inte ligga på under 20 g kolhydrater per dag för att komma i ketos? Eller jag läste att man kan komma i ketos på mer kolhydrater, men menar du att jag kanske lättare skulle komma i ketos med mer liberal kost än strikt?

Jag har inte varit hungrig, så jag har redan fastat och hoppat över frukost och så. Har gått upp sammanlagt 3 kg nu..

Nu har jag iaf fått igång lifesum-appen och beställt ketos-stickor, så går det inte nu, så går det nog inte..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-12-26 at 12:17, Erik 2 sade:

Har aldrig varit så sjuk som hösten efter jag startade LCHF (började på påsken), jag fick virus på virus på virus - väldigt oklart om det hade med LCHF att göra överhuvudtaget ... Det var närmare 10 år sedan. Efter den hösten har jag, ta i trä, inte blivit sjuk en enda gång. Jag har ibland känt att nåt varit på gång men kroppen har varje gång lyckats ta hand om vad det nu var tämligen omgående. 

Ett stort problem är om man har en insulin produktion som går på högvarv och börjar äta mycket fett, då lagrar man fettet som fett. Då måste man komma till rätta med insulinet först. Fasta och hålla lågt blodsocker. Köp en blodsockermätare, mät hur du reagerar på måltider, justera vad du äter. Lågt blodsocker ger lågt insulin.

Du skriver lite om vad du äter och jag tycker att du behöver göra en del justeringar. Jag tycker att du ska sluta med mejeriprodukter som grädde, mjölk, yoghurt. De innehåller vassle och mjölksocker som driver insulin. Smör ok. Sluta med mandelmjölk, bär, ketobollar, vörtbröd och lchf- godis. Oklart vad de innehåller oklart vad de ger för effekt på insulinet. 

Försök att börja fasta. Tex låt det gå 16 timmar mellan tex middag och frukost - då får du in en fasta varje dag. 

Ät mycket grönsaker (obs lär dig vilka som har högt kolhydratinnehåll och vilka sm har lågt - ät dom som har lågt) gärna varma, lagom med protein från kött, fisk, ägg, och såser på olivolja, smör. Recept finns på Dietdoctor. 

En viktig del av viktnedgång är att orka/stå ut med att känna hunger. Hunger är inte farligt, det finns gott om energi lagrat för att vi inte ska dö av svält i första taget. Tänk som så att "om jag bara står ut tills hungern gått över så kommer min kropp att börja bränna fett". Drick kaffe och vatten det dövar en del. Det är en underbar känsla när fettförbränningen kickar in, det dorrar i hela kroppen och man känner sig oövervinnerlig. När man får dorret kan man med fördel ta en riktigt lång promenad i lagom takt eller gå till gymmet och lyfta tungt. 

 

Tack veteranen, för kloka tips!

Så, även om det är 0 kolhydrater i mandelmjölk kan man gå upp i vikt på det?

Har du något tips på någon bra blodsockermätare som inte är alltför dyr :)?

Längtar tills den där fettförbränningen ska kicka igång! 

Nu har jag iaf fått igång lifesum-appen och beställt ketos-stickor, så går det inte nu, så går det nog inte..

Gott nytt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-12-27 at 13:50, Effie sade:

Mina råd brukar vara att inte skruva och fixa för mycket på den kost (lchf) som man precis börjat med. Jag skulle nog väntat med olika varianter av fasta, t.ex. Man får landa i, bli trygg med maten först. Och frisk. Om du inte längtar efter att få fasta, förstås...

Rejäl vanlig mat när du är hungrig. Inga mellanmål, och inga mål baserade på mejerier - de är möjligen en guldkant, om man klarar mejerier; det är det inte alla som gör. Mackor är bekvämt, men lätt att äta mer av. Och mer (åtminstone jag; därför bakar jag inte). Och jag undviker att dricka sådant som innehåller kalorier. (därmed inte sagt att jag tycker det är lätt att gå ner i vikt).

Man måste hitta sin väg. Det finns inga tydliga regler "ät exakt så" - utan man får testa hur kroppen reagerar. Ät så att du mår bra; testa ut vilken mat och vilket ätmönster som fungerar. Vi kan komma med tips och idéer, men det är du som får avgöra.

Tack för råd Effie!

Jag tror också jag ska ta en sak i taget, men skönt att ha en plan om det första inte fungerar.

Jag har inte varit hungrig, så jag har redan fastat och hoppat över frukost och så. Har gått upp sammanlagt 3 kg nu.

Nu har jag iaf fått igång lifesum-appen och beställt ketos-stickor, så går det inte nu, så går det nog inte. Eller så testar jag plan B med att fasta också :) . 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla goingar som peppat och gett bra tips!

Jag bestämde mig för att äta en aning liberalare över jul och nyår, som någon föreslog. Har druckit mer buljong och försökt få i mig mer salt. Tips på det? Räcker det med lite salt på handen som en tequila-shot på morgon och kväll? Jag pallar inte mer, eller att röra ut i vatten. Har iallafall gått upp sammanlagt 3 kg nu på 2 månader. 

Jag är på bättringsvägen och känner mig nu pepp efter alla bra tips. Nu har jag fått igång lifesum-appen så jag verkligen kan räkna kolhydraterna på riktigt samt har beställt ketos-stickor. Ska utesluta mejerier, bär och mandelmjölk. Jag har ju druckit 1-2 glas torrt rött vin eller cava som ju ska innehålla mindre än 3 g kolhydrater, men ska försöka hålla ifrån mig det också. Fungerar det inte nu, så kanske jag får ge upp.

Jag har inte haft någon matlust och har mer haft svårt att hitta på något bättre att äta än omelett, typ. Har alltid följt de strikta recepten på kostdoktorn också. Har därför fastat automatiskt kan man säga och hoppat över främst frukost, men ibland lunchen. Det känns inte riktigt bra att hoppa över måltider, mår illa och känner mig konstig. Har ju IBS i botten och tror att jag behöver äta regelbundet. Någon skrev om det, någon mer som har erfarenhet?

Gott nytt år alla!

Hälsn

Susanne (Suzanne i användarnamnet)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, Suzanne sade:

Hej alla goingar som peppat och gett bra tips!

Jag bestämde mig för att äta en aning liberalare över jul och nyår, som någon föreslog. Har druckit mer buljong och försökt få i mig mer salt. Tips på det? Räcker det med lite salt på handen som en tequila-shot på morgon och kväll? Jag pallar inte mer, eller att röra ut i vatten. Har iallafall gått upp sammanlagt 3 kg nu på 2 månader. 

Jag är på bättringsvägen och känner mig nu pepp efter alla bra tips. Nu har jag fått igång lifesum-appen så jag verkligen kan räkna kolhydraterna på riktigt samt har beställt ketos-stickor. Ska utesluta mejerier, bär och mandelmjölk. Jag har ju druckit 1-2 glas torrt rött vin eller cava som ju ska innehålla mindre än 3 g kolhydrater, men ska försöka hålla ifrån mig det också. Fungerar det inte nu, så kanske jag får ge upp.

Jag har inte haft någon matlust och har mer haft svårt att hitta på något bättre att äta än omelett, typ. Har alltid följt de strikta recepten på kostdoktorn också. Har därför fastat automatiskt kan man säga och hoppat över främst frukost, men ibland lunchen. Det känns inte riktigt bra att hoppa över måltider, mår illa och känner mig konstig. Har ju IBS i botten och tror att jag behöver äta regelbundet. Någon skrev om det, någon mer som har erfarenhet?

Gott nytt år alla!

Hälsn

Susanne (Suzanne i användarnamnet)

 

Om du äter så lite som du skriver så är du garanterat i Ketos hur som helst, liberalt eller ej!

Det konstiga är då i så fall varför du går upp?

Hur gammal är du.. har du gjort graviditetstest nyligen?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-01-01 at 18:03, Zepp sade:

Om du äter så lite som du skriver så är du garanterat i Ketos hur som helst, liberalt eller ej!

Det konstiga är då i så fall varför du går upp?

Hur gammal är du.. har du gjort graviditetstest nyligen?

Hehe, inte gravid ?. Nu har jag börjat räkna i lifesumappen och gissar att jag kanske faktiskt kommit upp i 30 g kolhydrater per dag.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan, Erik 2 sade:

Här kan du hitta mätare. 

Länk ?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 1/1/2018 at 17:22, Suzanne sade:

 

 

Rekommenderar starkt att du tar ett måttband och tar dina mått och antecknar, om du inte redan gjort det. Det skulle du egentligen gjort när du började med LCHF. För många så händer det inte så mycket på vågen men det händer saker på måttbandet. Mät med så lika omständigheter som möjligt, exempelvis onsdagsmorgnar utan kläder och efter toabesök :) 

  • Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, Suzanne sade:

Hehe, inte gravid ?. Nu har jag börjat räkna i lifesumappen och gissar att jag kanske faktiskt kommit upp i 30 g kolhydrater per dag.

Det var lixom inte liberalt utan rätt strikt.. allt under 100 g är ketogent.. under 50 g LCHF, dvs en striktare deffiniton!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läkaren ringde igår med provsvar angående sköldkörteln. Det visade sig att jag har lite för låg ämnesomsättning och har fått levaxin på recept. 

En kollega sa att om man börjar med levaxin så är hormonet satt r spel för all framtid och att det finns naturläkemedel med naturligt hormon att ta istället. Någon som hört om det? Finns någon läkare här som kan diskutera levaxinet, stämmer informationen ovan eller kan jag lugnt börja ta det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.