LenaM Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Har diagnos utmattningssymptom sedan många år.. Jobbar nu en hel del och det går framåt. Men när jag försöker med LCHF så blir jag helt energilös med inslag av depression. Det verkar som om kroppen inte riktigt orkar. Jag vet att man kan få problem i början och att det ska gå över. Men jag får så väldiga besvär så jag orkar inte fortsätta. Jag kan få samma symptom om jag tränar för mycket eller stressar för mycket. Hur ska jag göra för att få det att fungera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Lite svårt att säga men många av de jag pratar och mailas med får i sig lite för lite fett... Kan låta lite enkelt men jag tror att om man äter ordentligt med fett så får man i sig hållbar energi som håller tankarna borta från mat och man är mätt länge. Om man medan man har "mycket att stå i" blir det lätt att hjärnan glider iväg mot att planera nästa matintag och då blir man hungrig om man inte redan är det. Om man är mått och belåten kommer dessa funderingar mer sällan... Som sagt det kanske låter lite "enkelt" och naivt från mitt håll men att få bort tankarna från ett "område" som är ganska "laddat" (dvs mat) så kanske det kan hjälpa... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaM Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 Lite svårt att säga men många av de jag pratar och mailas med får i sig lite för lite fett... Kan låta lite enkelt men jag tror att om man äter ordentligt med fett så får man i sig hållbar energi som håller tankarna borta från mat och man är mätt länge. Om man medan man har "mycket att stå i" blir det lätt att hjärnan glider iväg mot att planera nästa matintag och då blir man hungrig om man inte redan är det. Om man är mått och belåten kommer dessa funderingar mer sällan... Som sagt det kanske låter lite "enkelt" och naivt från mitt håll men att få bort tankarna från ett "område" som är ganska "laddat" (dvs mat) så kanske det kan hjälpa... Jag vet inte om detta var riktat till mig. I så fall beskrev jag nog lite otydligt. Det är inte tankarna som är problemet utan att kroppen inte riktigt orkar med omställningen till LCHF. Jag tror snarare att jag ska se till att få i mig mycket grönsaker för att få lit ekolhydrater. Fett är det inget probblem med. Det äter jag. Och mätt blir jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isyng Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jag vet inte om detta var riktat till mig. I så fall beskrev jag nog lite otydligt. Det är inte tankarna som är problemet utan att kroppen inte riktigt orkar med omställningen till LCHF. Jag tror snarare att jag ska se till att få i mig mycket grönsaker för att få lit ekolhydrater. Fett är det inget probblem med. Det äter jag. Och mätt blir jag. Jeg kan skrive under på dette Tommy sier. Jeg har ingen diagnose på utmattingssyndrom, men jeg har siden snart ti år tilbake vært redusert etter kyssesyken/mononukleose. Få i deg mer fett! Det burde gi deg mer energi. Kutt ned på grønnsaker og spis fett, smør, rømme, creme fraiche, majones, fete stykker køtt osv. Jeg lover deg, det tar litt tid før kroppen utnytter seg av fettet, men når den gjør det, så kjenner du god forskjell! Lykke til og stå på, dette klarer du! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 @LenaM, Det jag läste i din fundering var att du känner dig "energilös" och just energi från fett brukar kunna få ordning på det men om du känner att du äter tillräckligt med fett så är det nog bra. Jag tror dock inte att mer grönsaker nödvändigtvis gör att du får mer energi. Ju mer grönsaker du äter desto mer kolhydrater får du i dig och då förskjuter du energibalansen. Jag har själv i princip aldrig upplevt att kroppen inte orkar så jag har inga egna erfarenheter att dela med mig av. Sedan jag börjat med LCHF och legat under 5g kolhydrater per dag och en energifördelning på 75/20/5 (ofta 80/19/1) så har jag aldrig upplevt brist på energi. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anneli Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Min start med LCHF för två och ett halvt år sedan, började med 10 v influensaliknande tillstånd, oerhört trött, muskelsvag, ont överallt och allmänt körd i botten, det kändes som om jag aldrig skulle vakna upp MEN det vände och jag är nu sedan dess euforiskt pigg och har hur mycket energi som helst, och har inte haft en sjukdag på gud vet när så... försök stå ut!! Det är mitt råd! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke no 1 Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Lena M: Jag jobbar mycket kvällar, nätter & helger helt oregelbundet och med tidvis stor stress. När jag gick över till LCHF för ca 4 år sedan så upptäckte jag att jag inte kunde fortsätta på samma sätt som innan. Redan efter två dygn i sträck med lite sömn tog det stopp, samma sak med för mycket stress, kroppen gick ner i nån "repairmode" och det enda som hjälpte var sömn och att ta det lugnare. Då jag är egenföretagare fick jag ju panik, vilken skitkost var min omedelbara slutsats! Men efter viss eftertanke kom jag fram till att det helt enkelt var min kropps signalsystem som börjat fungera korrekt igen, tillsammans med mättnads & hungersignalerna som nu började fungera på "normalt" vis. LCHF kanske räddade mig från "väggen"? Jag tror att sockerdopningen gör att människokroppen orkar mer än den gör och när all reservkraft är förbrukad så går man in i väggen utan att man hann få några värre symptom. Jag anpassade mig till kroppens signaler och med tiden kunde jag sakta öka på belastningen till en godtagbar nivå men jag känner väldigt tydligt när jag behöver passa mig! Mitt amatörråd till dig är att inte gå "all in" med strikt LCHF på en gång, satsa på naturlig mat med "bra" kolhydrater men uteslut allt mjöl och socker och se hur det funkar efter några veckor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isyng Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Min start med LCHF för två och ett halvt år sedan, började med 10 v influensaliknande tillstånd, oerhört trött, muskelsvag, ont överallt och allmänt körd i botten, det kändes som om jag aldrig skulle vakna upp MEN det vände och jag är nu sedan dess euforiskt pigg och har hur mycket energi som helst, och har inte haft en sjukdag på gud vet när så... försök stå ut!! Det är mitt råd! Ja, jeg hadde også to uker med influensa og ordentlig dårlig! Var syk hjemme fra jobb pga det. Så det er kanskje en avgiftningsperiode med en lengde som avhenger av hvor hardt rusa på sukker kroppen er? Hva tenker ni om det? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaM Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 Jag tror inte att det är bristen på fett eftersom jag när jag har provat har ätit i stort sett bara proteiner och mycket fett. Jag tycker inte om grönsaker så jag slipper dem helst men märker att när jag äter dem så mår jag bättre. Det kanske är omställningen som är extra svår när man redan har små resurser. Men det är inte lätt att stå ut när depressionen och håglösheten smyger sig på. Det brukar dessutom ta ett par månader att återhämta sig oavsett vilken kost jag fortsätter med. Därför blir jag rädd att prova igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfochhalsa Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Hej nybörjare! jag tror inte heller att du får i dig för lite fett. Du behöver nog ta det skata vid övergången till LCHF. Jag fick brinnande huvudvärk och mådde allmänt dåligt i flera veckor när jag började. Men det gick över!! Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 "Nybörjare" är bara en status för att säga hur mycket man skrivit i forumet (har inget med om man är ny/ovan/okunnig med LCHF att göra). Hens nickname ser du ovanför det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anneli Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Ja, jeg hadde også to uker med influensa og ordentlig dårlig! Var syk hjemme fra jobb pga det. Så det er kanskje en avgiftningsperiode med en lengde som avhenger av hvor hardt rusa på sukker kroppen er? Hva tenker ni om det? Helt klart!! Jag är ENORMT sockerberoende så självklart var avgiftningen kännbar! Så uppfattar jag det iaf! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaM Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 Jag har varit vara godis, glass och fikabrödfri ett halvår i år utan att få dessa besvär. Och jag år inte mer bröd och pasta utan måttligt. Så det är inte sockeravgiftning. Snarare omställning till fettbränning eller för lite kolhydrater som gör att jag mår dåligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag har också en tendens att bli lite "låg" av alltför strikt lchf (trots massor av fett!). Men eftersom jag blivit av med ibs och extremt sug (trots mättnad) så vill jag fortsätta med kosten. Är inte överviktig och har ej diabetes ska tilläggas. Min lösning som jag kommit fram till efter experimenterande är följande- På morgonen är jag aldrig hungrig, tar kaffe med kokosfett+ ev vispgrädde eller smör (mixa, mkt gott och määääättande). Lunch= bra proteiner och rejält med fett samt ovanjordgrönsaker. På kvällen tar jag ej extra fett men lite mer kolhydrater gissningsvis ca 40- 100 g t.ex potatis, lite ris, nån frukt- aldrig nåt med gluten... Innan sängdags kan det bli te med lite honung i. Detta har gjort mig piggare, sover bättre, orkar träna, ej nedstämd. Och konstigt nog-inget sug efter mer! Det verkar som MIN kropp, och humör, behöver lite kh men hanterar dem bättre på kvällen. Detta passar Mig, du får prova dig fram vad som passar Dig. Lycka till! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann-Katrin Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Har diagnos utmattningssymptom sedan många år.. Jobbar nu en hel del och det går framåt. Men när jag försöker med LCHF så blir jag helt energilös med inslag av depression. Det verkar som om kroppen inte riktigt orkar. Jag vet att man kan få problem i början och att det ska gå över. Men jag får så väldiga besvär så jag orkar inte fortsätta. Jag kan få samma symptom om jag tränar för mycket eller stressar för mycket. Hur ska jag göra för att få det att fungera? Hej LenaM! Jag blev också utbränd för många år sedan, och har levt med konsekvenserna av detta alltsedan dess. Din beskrivning av svårigheterna att klara träning och stress känner jag mycket väl igen. Varje gång jag provade gymträning eller löpning under dom nio första åren så föll jag igenom och kunde inte återhämta mig energimässigt på ett normalt sätt. När jag istället använde mig av lågfrekvent träning i form av trädgårdsarbete, promenader, qigong m.m fungerade det bättre. Stress var, och är fortfarande, en katastrof. Men toleransnivån har ändå gått upp. Dock har jag aldrig känt av någon form av depression i samband med utbrändheten. Jag förstår att det är väldigt jobbigt med det inslaget för dig. När det gäller vad vi stoppar i oss och på oss har jag successivt kunnat lära mig vad min kropp mår bra av och vad den inte mår bra av. Det har lett till att det idag är naturligt för mig att äta LCHF-kost. När jag valde att radikalt dra ner på kolhydraterna var jag helt ledig och arbetade inte. Det gjorde att jag kunde ta hand om mina reaktioner och vänta ut att dom klingade av. Energilösheten var påtaglig och jag var väldigt skör, hjärnan loggade lätt ut så att jag inte kunde koncentrera mig, hålla tråden eller minnas saker tex. Hur lång tid det höll på minns jag inte exakt, men det blev stegvis bättre iallafall. Det jag tog till för att motverka reaktionerna var ytterligare påfyllning av fett, (vilket jag fortfarande tar till om jag blir matt och orkeslös). Jag minns inte att jag upplevde någon omedelbar förbättring, men jag gjorde ändå så för det kändes som att kroppen då skulle ha optimal tillgång i den mån den kunde ta hand om den energin. Och jag kan varmt rekommendera kokosfettet för att hjälpa upp stabiliteten. När vi gör stora omställningar i våra liv ska vi också vara snälla emot oss själva. Lyssna på vad som hjälper oss. Det kan vara en kravlös promenad, ett varmt bad, eller något annat vi tycker om som inte ställer krav utan bara är. Var och en lägger vi vårt egenhändiga pussel, där andras erfarenheter och kunskaper är guld värda för att sen stöpas om till vår egen helhet. Jag hoppas du kan hitta din väg till LCHF-kosten. Mig har den hjälpt till en styrka i både kropp och själ. Så lycka till med att hitta små pusselbitar som fungerar för dig, steg för steg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaM Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 Tack för alla råd. Jag ska prova mig fram, tror att Petras modell är den som skulle kunna hjälpa mig samt att jag måste ta det lite lugnare i övergången som någon skrev. Jag fortsätter att berätta här hur det går. Och tar gärna emot fler tips. Just nu klarar jag att träna två baspass i veckan på friskis (byter ut en del övningar mot lättare) och har tänkt fortsätta med det länge innan jag försöker trappa upp. Samt varvar det med lätta promenader. Kosten ska jag smyga igång även om det också är jobbigt. Börjar med att låta bli sötsaker och pasta samt bröd men tänker äta potatis och ev quinoa samt grönsaker. Och fett. Så får vi se hur det går. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isyng Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Tack för alla råd. Jag ska prova mig fram, tror att Petras modell är den som skulle kunna hjälpa mig samt att jag måste ta det lite lugnare i övergången som någon skrev.Jag fortsätter att berätta här hur det går. Och tar gärna emot fler tips. Just nu klarar jag att träna två baspass i veckan på friskis (byter ut en del övningar mot lättare) och har tänkt fortsätta med det länge innan jag försöker trappa upp. Samt varvar det med lätta promenader. Kosten ska jag smyga igång även om det också är jobbigt. Börjar med att låta bli sötsaker och pasta samt bröd men tänker äta potatis och ev quinoa samt grönsaker. Och fett. Så får vi se hur det går. Kjempemasse lykke til! Vi er helt klart forskjellig og har forskjellige behov. Det som er viktig er å ta seg god tid, uansett hva man velger Forandringer som kommer langsomt sitter som regel lenger Synes forresten det er kjempegodt gjort av deg å trene to pass i veckan, trots låg energi Duktig! Lykke til! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olle Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Precis som många andra säger här så tror jag det är jätteviktigt att du testar dig fram och framför allt lyssnar på din egen kropp. Om du blir trött och deprimerad av en viss diet så bör du definitivt testa något annat. Det faktum att du har utmattningssyndrom gör att du måste vara extra lyhörd på din kropp och inte försöka tvinga på den något som den inte riktigt klarar av. Det blir förmodligen för mycket stress, och stress är det sista du behöver om du har utmattningssyndrom! Depression kan vara ett tecken på serotoninbrist. Ett enkelt botemedel (om du fortfarande vill testa LCHF) kan vara att äta lite kolhydrater på kvällen, precis som Petra nämner här ovanför. Det verkar fungera för flera andra LCHF:are (Googla ”Räddad av en potatis”). Du kan läsa mer om kolhydrater och depression i boken ”Potatis - inte prozac” av Kathleen DesMaisons. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaM Posted December 29, 2012 Author Share Posted December 29, 2012 Tack Olle, precis vad jag tror. Jag äter antidepressiva (tyvärr) och försöker äta seretoninhöjande mat. Jag mår bra av mina två träningspass i veckan eftersom de gör av med stresshormoner. När jag började med antedepressiva så ökade mitt sockerbehov väldigt, det kan vara ett sammanträffande. Har gått upp mycket i vikt men har nu lyckats gå ned en del, men har ca 20 kilo kvar. Är väldigt sockerberonde, mår bättre av att låta bli helt och har i år lyckats ovanligt bra med detta . Har slagit vad med barnen om pengar, detta har gjort att jag långa perioder klarat detta även om det kostat mig lite pengar. När jag periodvis lyckas med LCHF så är det lättare att låta bli sockret. Så nu gör jag ett nytt försök med lcHF med betoning hög fett och lagom kolhydrater. Tänker äta potatis och frukt. Och nån macka då och då. Med mera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Henke skrev bra lite tidigare. Jag tror att du behöver mjukstarta och sedan hitta din nivå där du fungerar bäst,många mår dåligt i början för att dom inte ger kroppen tid att ställa om det är nog en bättre ide att i så fall trappa ner till strikt under en längre tid prova dig fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaM Posted March 23, 2013 Author Share Posted March 23, 2013 Nu har jag faktiskt ätit LCHF i ca 6 veckor och det har gått bra. Är inte helt strikt men tror att jag kan börja vara det nu. Jag har ätit en banan nästan varje dag men ska se om jag kan ta bort den. Och en liten smörgås då och då. Jag fick göra en nystart efter problem med proppar i lungorna (antagligen pga av en lång flygresa) som tog fokus från maten.Jag mår bra men märker att jag har mindre ork på friskis och svettis så jag tar det lite lungt på passen. Lät bli att träna de första veckorna men har nu börjat smyga igång det. Viktminskningen har inte varit så stor än (-3kg) men jag tror det kommer om jag blir bättre då jag börjar köra mer riktigt. Behöver även få upp mängden fett. Eftersom jag testat att börja med LCHF några gånger kan det också ha gjort det svårare. När jag startade med LCHF igen så åt jag waran pga propparna, det påverkade PK proverna på en gång och jag har fått lov att öka medicineringen. Men jag har läst att det brukar vara så, kan ha något med K-vitaminet och fettet att göra. Jag ska bra äta waran under ett halvår. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nordland Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Du behöver kanske inte köra så low carb? Vissa kan uppleva ångest med för lite kolhydrater, jag vet inte varför, bara att alla kan uppleva saker olika. Ät massor av grönsaker och vissa rotfrukter och se om det fungerar bättre? man måste inte köra på något om det inte fungerar, en generell riktlinje ska ju vara hur du mår (efter övergångsperiod dock) och mår man inte bra bör man inte fortsätta, när du gör rätt för din kropp kommer du känna det. Jag har nästan varit i din sits och det tog tid. Testa gärna D-vitamintillskott om du inte redan gjort det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nordland Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Däremot tror jag ingen mår bra av att äta en konventionell diet. Men lite rotfrukter och kanske någon potatis kan man nog äta om man tål det och mår bra av det. Ville bara förtydliga det. Försök att inte äta något gluten. Min tidigare ångest brukar göra sig påmind om jag äter gluten och jag har inget som helst annat symptom av gluten men jag skyr det som pesten. Jag har läst att gluten kan vara kopplat till beteendestörningar och liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaM Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Nu har det ju gått bra ett tag så jag kör vidare. Låter helt bli gluten och socker. Äter lagom mängd grönsaker, får inte variera mängden grönsaker nu när jag äter waran utan ska äta samma mängd varje dag. Och tänker faktiskt äta godis på påskafton. I alla fall lite. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaM Posted April 19, 2013 Author Share Posted April 19, 2013 Nu har jag kört striktare LCHF utan frukt, med istort sett bara kolhydrater från grönsaker. Och nu har jag börja gå neråt i vikt. Jag har en våg där jag kan se min fettprocent. Fettprocenten har minskat med 3 % på en vecka. Nu gäller det bara att fortsätta i samma stil. Men jag är fortfarande ibland matt och skakig. Och däremellan pigg. Men mattheten kan bero på stressen och nackproblemen. När jag får huvudvärk så påverkas hela kroppen. Det är väl hjärnan som får för lite syre. Det blir lugna puckar i helgen med en bra bok i soffan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Undra om inte en delorsak till stress och utbrändhet är just kolhydratkosten som vi äter. Adrenalinet ihop med blodsockertoppar och -dalar är knappast någon höjdare. Mår man dåligt p.g.a sådant, ska det mycket till och vända på kosan. Jag lever stressigt vardagarna med många bollar ständigt i luften en hel del långa dagar och resor samt en massa deadlines och improvisationer. Innan LCHF mådde jag stundvis pyton och hade emellanåt enorm prestationsångest. Allt, även små saker stressade mig. Numera, snart ett år efter starten med LCHF, har jobblivet fortsatt som innan. Men det har också varit stunder som varit värre och mer press på mig än innan. Dock sprudlar jag av ork och stressen känns mer avlägsen än någonsin tidigare. Det känns kul att åka till "dårhuset"/jobbet och inget känns omöjligt. Hindren har blivit möjlligheter och jag liksom trivs som fisken vattnet ! Glädjen och optimismen smittar av sig också... Gissar även att det ökade orket även privat minskar stressen på jobbet. Det nya orket gör att fritiden blivit mindre krävande och mer meningsfull och fungerar då också som ett bättre andningshål till vardagen. Jag får mer ut av livet, helt enkelt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaM Posted April 21, 2013 Author Share Posted April 21, 2013 Limp, tyvärr har jag inte kommit så långt. Är stresskänslig och har inte så myckeet energi. Men det kanske kommer om jag fortsättter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Det gör det säkert... håll ut bara. Plötsligt händer det, som i kaffereklamen Kroppen behöver litet tid att anpassa sig till det nya. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaM Posted April 25, 2013 Author Share Posted April 25, 2013 Plötsligt händer det. Det som har hänt nu är att jag har fått kliande utslag på armar och ben. Hoppas att det är nån utrensningsfas och att det går över. Har läst om andra som tycker att det kommer när de äter för strikt och hamnar i ketos länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liniloto Posted April 27, 2013 Share Posted April 27, 2013 Lite OT -ett lästips apropå depression: http://ettsotareblod.se/lasarfraga-kan-depression-hanga-ihop-med-vart-sotare-blod/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts