MrB

Måste människan ha kött för att klara sig?

Recommended Posts

3 minuter sedan, jesper sade:

Fast jag har fått för mig att det var att vi tog benmärgen från as som gjorde att hjärnorna växte så mycket att vi kunde börjar utveckla ett språk som i sin tur var en förutsättning för att vi skulle kunna börja jaga...  så ja det animaliska fettet verkar ha varit helt avgörande

Ja, kanske var det så. Inälvor också, har jag för mig.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-12-23 at 22:24, Anders A sade:

Läs boken Vegomyten skriven av en fd vegan om hur det förstörde hennes hälsa permanent. Förvisso bara en berättelse men intressant ändå. Hon har mycket bra resonemang och teorier kring detta ned veganism.

Eller läs Zoë Harcombes recension av boken. 

"The book is perfectly structured. There are three arguments that vegetarians make as to why we should all be vegetarian and Keith structures the book in three parts to reflect this:

1) The moral argument – we should not kill;

2) The political argument – we can only feed the world if everyone is vegetarian;"

3) The nutritional argument – it is healthier to be vegetarian.

http://www.zoeharcombe.com/2011/08/the-vegetarian-myth-lierre-keith/

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tråkiga är att man kan inte hänvisa till Liarre Keith när man talar om veganismens för- och nackdelar med en vegan. Det blir lika rött ljus som när man nämner Dan Larhammar eller Jacob Gudiol i LCHF-kretsar... :o

• Gilla 2
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många kommentarer i denna tråden!

Näe vi är inte Carniovorer utan Omniovorer!

Dvs vi har förmågan att leva på en uppsjö av matvaror och tillgodogöra oss både näring och energi från dessa!

Likt förbannat.. så finns det sk essentiell föda/näringsämnen, som vi måste få via maten.. dvs sådant vi inte kan syntetisera själva!

Och de främsta är då elongerade Omega-3/6, C vitamin, B12, Folsyra.. litta andra vitaminer och mineraler!

Och vi behöver alla de essentiella aminosyrorna, de kan vi få från en rätt liten andel animaliskt kött, de består utav samma aminosyror som vi.. och veganer kan få dessa från en blandning utav olika vegetabilier.. det är samma aminosyror.. fast vegetabilier har en annan blandning än vad djur har.

Iallafall.. i Indien så kan rätt många leva som veganer, men så fort de flyttar till England så får de bristsjukdommar, trots att de lever på traditionell mat.

Och man tror att det beror på att maten i Indien är kontaminerad dels utav B12 från urin/jord, dels på olika insektsägg och sådant?

Att nämnas i sammanhanget är Gorillor.. de definieras såsom Folivorer, dvs de tuggar löv i stort sett hela sin vakna tid och jäser fibrer och annat i tjocktarmen till SCFA samt tar upp proteinet från döda tarmbakterier.

Hur som helst, det var i princip omöjligt att få Gorillor att föröka sig i fångenskap tills man kom på att de trots allt behövde ett minimum av animalisk föda.. mest troligt då i vilt tillstånd en del insekter/larver/insektsägg osv!

Och så kommer vi då osökt in på Eskiteskimåer, en sak man kan säga om dessa är att de levde i princip uteslutande på en animalisk diet, det växte nog inte så mycket tranbär på Grönland och säsongen var kort.

Däremot så visar det sig att Matak, dvs narvalshud innehåller rätt mycket C-vitamin.. och de fick nästan överskott av elongerade Omega-3!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter gärna kolesterolrik mat. Blev bl a ägg och gräsbetesbiff idag. För att frodas och hålla mig frisk. 

"CONCLUSIONS: A cholesterol-rich diet accelerated the sterilization rate of sputum cultures in pulmonary tuberculosis patients, suggesting that cholesterol should be used as a complementary measure in antitubercular treatment." 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/15706008/

• Gilla 5
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, patrix sade:

"Sanningen måste erövras av varje enskild människa. Man kan inte överlåta det åt någon annan" för att fritt citera Uffe Ranskov. Det är bara du själv som kan byta åsikt.

Det flesta som röker får aldrig lungcancer och gillar man att röka så är det det faktumet man tar till sig.

God Jul allesammans.

Visdomes ord Patrix..kommentaren var riktad till vissa som drev off topic. En repetition om varför tråden skapades. Hur köttberoende är vi? Om vi är det...

Generellt är det ju så att det ofta förekommer två läger i kött och vegandebatten där bägge kan bli lite extrema. Generellt placerar jag mig kostmässigt bland köttätarna men är som sagt inte övertygad om att vi måste ha kött och att vi likt kattdjur får komplikationer utan kött. Ett fullgott ok hälsomässigt liv som vegan/vegetarian är möjligt även om det idag är krångligt med b12:an tex. Att det finns veganer som lever och fungerar i årtionden tycker jag i alla bevisar att vi är omnivorer och kan klara oss på grönt....därmed inte sagt att det är optimalt och att jag tänker göra det.

När det gäller rökare så kan jag ganska enkelt visa upp exempel på människor med KOL och andra läskiga komplikationer som förstör hälsan...har du en vegan som skräckexempel?

Det långsiktiga behovet av det animaliska fettet är jag inte helt insåld på heller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MrB sade:

Visdomes ord Patrix..kommentaren var riktad till vissa som drev off topic. En repetition om varför tråden skapades. Hur köttberoende är vi? Om vi är det...

Generellt är det ju så att det ofta förekommer två läger i kött och vegandebatten där bägge kan bli lite extrema. Generellt placerar jag mig kostmässigt bland köttätarna men är som sagt inte övertygad om att vi måste ha kött och att vi likt kattdjur får komplikationer utan kött. Ett fullgott ok hälsomässigt liv som vegan/vegetarian är möjligt även om det idag är krångligt med b12:an tex. Att det finns veganer som lever och fungerar i årtionden tycker jag i alla bevisar att vi är omnivorer och kan klara oss på grönt....därmed inte sagt att det är optimalt och att jag tänker göra det.

När det gäller rökare så kan jag ganska enkelt visa upp exempel på människor med KOL och andra läskiga komplikationer som förstör hälsan...har du en vegan som skräckexempel?

Det långsiktiga behovet av det animaliska fettet är jag inte helt insåld på heller...

Det är altså det animaliska EPA/DHA samt GLA/DGLA som vi har urusell förmåga att elongera och desaturera själva från modersyrorna.

Alla andra fetter kan vi syntetisera själva.. iallafall alla som hör hemma i en mänsklig kropp.

Och problemajset lär vara att dessa O-3/6 ingår i vårt Eikosanoidsystem.. ett intracellulärt hormonsystem.

Glömde.. alger kan oxå producera EPA.. men främst DHA, och veganer tar ofta sådant.

För övrigt så har jag för mig att Quinoa, baljväxter och något annat har en hysat bra aminosyreprofil.

B12 är nästan stupstocken för ett veganliv.. det bildas vad jag förstår enbart av bakterier.. hos idisslare och koprofager så bildas det är deras magtarmkanal av de där förekommande bakterierna.. koprofagerna äter sen sitt eget halvsmälta bajs.

iallafall.. får man brist på B12 så får man oxå brist på Folsyra, hur många gröna löv man än äter, krävs B12 för aktiveringen i kroppen.

C-vitamin kan vi, apor och marsvin inte heller syntetisera från kolhydrater vilket de flesta andra djur gör.. men sådant lär väl veganer inte få brist på iallafall.

Alger kan producera EPA men mest DHA, och det är sådana tillskott som veganer tar vad jag förstår.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 hours ago, MrB said:

Förstår inte riktigt hur du menar eller vart du vill komma. Din slutsats är helt felaktig om du i "kött" innefattar animaliskt fett. Det går utmärkt att komponera en för människor hälsosam kost av bara animaliskt. Det omvända gäller inte.

Det tar ganska många år för en rökare att utveckla KOL. Och naturligtvis spelar kosten och andra faktorer in också. Röker man flitercigaretter och lever på Mcdonalds och industrimat som verkar vara designad för att göra oss sjuka eftersom den innehåller en vådlig kombination av socker, spannmål och växtoljor och väldigt lite animaliskt fett, så ökar risken att drabbas av KOL.

Om man däremot röker cigaretter utan filter eller cigarill/cigarr/pipa där rökaren inte behöver dra röken långt ner i lungorna för att få sitt nikotin och man äter hälsosammare så minskar risken trots att man ju röker.

Hur länge man varit vegan spelar givetvis roll. Men barn vars kroppar växer blir ganska fort skadade http://www.dailymail.co.uk/health/article-1028854/How-strict-vegan-diet-children-ill.html

Och det är väl det som gör mig mest förbannad ang. den vanföreställning som du MrB med flera framför trots de bevis om motsatsen som finns - Att en veganskt/vegetariskt kan vara näringsriktigt. Mängder med barn får skador för livet pga av detta kollektiva vansinne som underblåses av media och vår s.k. vetenskap. Vuxna kan välja och dom får sabba sin hälsa på vilket sätt dom vill för min del. Barn kan inte det.

Så att bekämpa barnmisshandel genom att förespråka en kost rik på animaliskt fett är inget jag ser som extremt.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, MrB sade:

Googla vilka skador Lierre Keith och Denise Minger fick. Och passa gärna på att googla skador av brist på t ex B12, folsyra och A-vitamin. Och varför inte D-vitamin. 

Själv föredrar jag att vara så oberoende av kemifabriker (samt medicin och sjukvård) som möjligt, i synnerhet när det gäller något så livsnödvändigt som kosten. 

Att säga att det är helt ok att vara vegan, eftersom det finns kemifabriker är lite som att säga att cigarettrökning är helt ok eftersom det finns sjukhus. Eller att äta tallriksmodell på diabetes eftersom det finns konstgjort insulin. Många vägar till Rom, men vem vill egentligen välja de sämsta? 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En vegan på mitt jobb berättade igår till lunchen om sitt ställningstagande. Att han inte kunde att tänka sig att döda djur, och äta dem. Det har jag all respekt för. Men av en händelse hittade jag filmen Sista skörden på SVTPlay när jag kom hem på kvällen. Där berättas om hur vårt storskaliga jordbruk som baseras på konstgödning tar död på jorden och gör den allt mer näringsfattig. Gav ett annat perspektiv på det här med vegetabilier... Väl värd att se!

"Det handlar om ett av våra viktigaste ekosystem och en förutsättning för vår överlevnad. Planetens jordar är hotade. Den industriella livsmedelsproduktionen utarmar vår matjord, det påverkar näringsinnehållet i vår mat.."

https://www.svtplay.se/video/13357996/sista-skorden/sista-skorden-1

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
21 minuter sedan, Tureborgaren sade:

"Det handlar om ett av våra viktigaste ekosystem och en förutsättning för vår överlevnad. Planetens jordar är hotade. Den industriella livsmedelsproduktionen utarmar vår matjord, det påverkar näringsinnehållet i vår mat.."

https://www.svtplay.se/video/13357996/sista-skorden/sista-skorden-1

En uppmaning till ALLA, titta på filmen så kanske ni vaknar och ser vad vi håller på med. Bara för snöd ekonomisk vinning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu landar vi i min favvo-fråga "kretsloppet" igen. Härligt hur det sitter ihop! :) Alla på denna planet är gjorda för att äta av varandra, på ett eller annat sätt. Plantor indirekt via det maskarna brutit ner, vi genom att direkt äta av plantor och andra djur. Det finns många olika vägar att gå, och många avarter, och det är väl det som gör det så lätt att gå vilse. Som människor hamnar vi ofta också i ideologier, dvs "jag är... och då måste jag tycka/får inte tycka..." och det ställer till det för oss. Jag hörde något klokt av en fd riksdagspolitiker (?! ;)) härom dagen; att vi gått från att vara medmänniskor till motmänniskor, dvs vi är mot en person, ideologi eller parti, snarare än att lyssna och försöka förstå en annan sida. "Klimatfrågan" är idag vår viktgaste fråga, hör man ofta. Klimatfrågan löses att stoppa alla privata flygresor till Thailand och vara vegan, om jag förstått det rätt. Men skövlingen av regnskogen är visst inte intressant längre. Våra konsumtionsvanor påverkar uppenbart inte. Inte heller kretsloppet är av intresse. Utarmningen av våra jordar finns inte på kartan. Jag vill hävda att utarmningen av jordarna kommer göra det ännu svårare att få i sig alla näringsämnen som vegan. Jag tror också att vårt infernaliska tvättande av grönt orsakar problem (jämfört med att få i sig lite jord och microorganismer när man drar upp moroten direkt ur landet).
Jag vet inte så mycket om fettets betydelse egentligen men ju mer jag lär mig om hormoner, desto vettigare låter det patrix säger. Lägger jag på det jag anser är logik kring EPA/DHA och bröstmjölkens grädde som är bebisens viktigaste energikälla (mättat fett) så landar jag också i att animaliskt fett är nyttigt och viktigt.

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att vi nu tar för många frågor på en gång.. oså blandar alla friskt med sina favoritargument?

Iallafall, ja man kan leva veganskt och ha hälsan.. iallafall i rikare länder där man kan ta en del tillskott.. har råd att äta importerad mat osv.

Och vad jag läst så har man bara funnit en stam i Iran som levt helt veganskt på grund av religion, de odlade i en blandning av jord och avföring, och sköjde inte så noga så de fick lite extra B12 den vägen.

Oså till köttet, det är koncentrerad näring, dvs djuren består utav samma molekyler som oss och vår magtarmkanal samt tänder är anpassade för en blandning av näringstät föda.

Iallafall så är det vanligt med B12brist i Indien, och den främsta bristen i världsmåttstock är brist på hemjärn.

Dvs vegetarian eller ej, i fattiga länder har få råd att äta så mycket kött.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
3 timmar sedan, patrix sade:

Hur länge man varit vegan spelar givetvis roll. Men barn vars kroppar växer blir ganska fort skadade http://www.dailymail.co.uk/health/article-1028854/How-strict-vegan-diet-children-ill.html

Och det är väl det som gör mig mest förbannad ang. den vanföreställning som du MrB med flera framför trots de bevis om motsatsen som finns - Att en veganskt/vegetariskt kan vara näringsriktigt. Mängder med barn får skador för livet pga av detta kollektiva vansinne som underblåses av media och vår s.k. vetenskap. Vuxna kan välja och dom får sabba sin hälsa på vilket sätt dom vill för min del. Barn kan inte det.

Så att bekämpa barnmisshandel genom att förespråka en kost rik på animaliskt fett är inget jag ser som extremt.

Upprepar vad patrix skrev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
52 minuter sedan, Zepp sade:

Dvs vegetarian eller ej, i fattiga länder har få råd att äta så mycket kött.

Med lite hjälp av Alan Savory så har alla råd att äta kött, dessutom räddar vi jorden från att utarmas. Riktigt kött med naturligt mättat fett så behöver du inte äta några mängder. Även lite näringsrika grönsaker sprungna från den jord korna lämnar efter sig utan klimatpåverkan.

http://fof.se/tidning/2012/2/kossan-ut-ur-skamvran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, jala said:

Med lite hjälp av Alan Savory så har alla råd att äta kött, dessutom räddar vi jorden från att utarmas. Riktigt kött med naturligt mättat fett så behöver du inte äta några mängder. Även lite näringsrika grönsaker sprungna från den jord korna lämnar efter sig utan klimatpåverkan.

Precis. Det är ju ett sanslöst slöseri som pågår i dagens kött- och mejeriproduktion. Förr i tiden åt man allt av djuren och lät dom gå ute och beta och böka så mycket som möjligt. Idag har man dom instängda och matar dom med spannmål vilket dom blir sjuka av och sen slänger man det mesta av djuret eller gör djufoder av det. Fram för blod- och inälvsmat från frigående djur. Nyttiga grejer :)

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
13 minuter sedan, patrix sade:

Fram för blod- och inälvsmat från föregående djur. Nyttiga grejer :)

Drick blodet och ät de andra delarna råa:D. Benen kokar du kollagen av och du själv blir så nyttig och glad så folk undrar vilken drog du går på, du svarar då med ett leende, jag går på LCHF så strikt att den blir ketogen. Ketos är min frälsare och jag är helt salig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Jag tror att vi nu tar för många frågor på en gång.. oså blandar alla friskt med sina favoritargument?

Finns det nån tråd i detta forum som hållit sig till ämnet..? ? ?

• Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
15 minuter sedan, MariaF sade:

Finns det nån tråd i detta forum som hållit sig till ämnet..? ? ?

Tror inte det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Zepp sade:

Och vad jag läst så har man bara funnit en stam i Iran som levt helt veganskt på grund av religion, de odlade i en blandning av jord och avföring, och sköjde inte så noga så de fick lite extra B12 den vägen.

Om det är den studien jag tänker på så åt de faktiskt lite fermenterad mjölk av nåt slag. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Xiro sade:

Om det är den studien jag tänker på så åt de faktiskt lite fermenterad mjölk av nåt slag. 

Vet inte.. och egentligen.. för att återknyta till MrBs fråga, får man bara ett minimum av de essentiella näringsämnena.. så kan vi leva på en uppsjö av livsmedel.

Oså.. som LCHFare, vegan, Indier/Iranier av en viss religion.. what ever, som regel så finns det både undantag och återkommande misstag/kontaminering!

Och lika gäller eskiteskimåer.. utan Matak/förmodligen andra animaliska källor oxå, så fick de brist på c-vitamin.

Oandrasidan.. Nordpolsfarare och sjömän som levde på härsket och konserverat kött/fett fick skjörbjugg.. Inuiterna åt färskt kött/ingen ved.. Eskimå lär vara ett ord som grannarna givit dem och lär betyda, de som äter rått kött!

En annan fråga är de västerländska veganer som äter undermålig kost/mer tro än kunnande och ger sina barn samma undermåliga kost, det är för det första dumt och de riskerar sina barns hälsa.. men de är vad jag förstår undantag?

Iallafall.. LCHF är en blandkost.. och många LCHFare erkänner att de börjat äta mer grönsaker/blad till sina måltider.. vad skall man annars fylla ut tallriken med?

Oså är det faktiskt gott med något grönt till den i övrigt feta måltiden.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, patrix sade:

Nu spårar du ut litegrann. Jag ifrågasätter med tråden, inte framför en vanföreställning eller förespråkar något. Jag är inte vegan och kommer aldrig att bli det och matar mig själv och mina barn med kött. Tråden är istället ett utmärkt tillfälle att visa bristerna i veganism och det tycker jag den gör...däremot så bör kritik mot veganism vara lite mer specifik än ett halvhjärtat "du dör inom 4 månader i b12-brist om du inte äter kött". Har sett dokumentären från Holland där någon hippiemor tvingar barnen att bli veganer. Defintivt inget jag stödjer och det kan definitivt bli barnmisshandel då modern verkar okunnig. Antar att du har ett behov att "basha en vegan" och jag är den som finns närmast tillhands... ^_^

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 hours ago, MrB said:

Nu spårar du ut litegrann. Jag ifrågasätter med tråden, inte framför en vanföreställning eller förespråkar något. Jag är inte vegan och kommer aldrig att bli det och matar mig själv och mina barn med kött.

Jag "likear" din kommentar. :) Jag har en tendens att bli för polemisk. Tack för påpekandet.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man läser på veganforum (vegan.ifokus.se, t.ex) så hävdar de att det visst finns elitidrottare som är veganer. Jag kan inte avgöra varken om de är veganer eller elitidrottare.

Vad gäller frågan om att föda jordens befolkning - jag läste någonstans  (min vanliga källhänvisning :-) ) ganska nyligen att problemet med att föda jordens befolkning på vegetabilier inte är protein, som folk gärna tjatar om, utan fett. Exakt vilket fett framgick inte.

Och jag känner inga veganer, vad jag vet, även om jag har en del mycket pigga bekantingar som inte äter kött (men fisk och andra animalier). Men det räknas inte..

Och ja, det här är en spännande tråd; visst sjutton ska vi ifrågasätta! Hur ska vi annars lära oss?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det verkar bekymmersamt att veganer äter för litet fett och dessutom fel sorter - högprocessade vegetabiliskt fett med  höga nivåer av Omega6. Många har förmodligen en obalans där. - Men brist på enegigivande fett i kosten tror jag kan vara mycket skadligt och kan leda till neurologisk påverkan över tid - dessutom är bra mättat fett väldigt viktigt för att kroppen ska kunna ta upp vitaminer från födan. Även om man äter vitamin- och mineralrik kost men inte har ett bra upptag så kan man få brister och kan så att säga "leva på svältgränsen". 

De veganer jag träffat verkar alltid mycket hungriga och äter många måltider hela dagarna. På tallrikarna finns ofta stora volymer av grönsaker. 

Att äta kolhydrater är inte livsnödvändigt för människa, stora mängder  ökar risken mycket att man med tiden drabbas av det metabola syndromet, däremot behöver vi fett och en del protein. Man kan vara smal och se vältränad ut men ändå vara drabbad av det metabola syndromet.

Dessutom tror jag om man vill leva som vegan så måste man ha "superkoll" på vad man äter varje dag. - Får man verkligen i sig högvärdigt protein i tillräcklig mängd? -  Just nu ser man att det skrivs överallt om hur bra det är att äta veganskt - men när man läser alla recept med tjusiga bilder så saknar jag en seriös näringsberäkning av måltidens innehåll. 

Kan det också vara så att veganer får i sig mycket GMO-gröda? Mycket i kosten baseras på soja som till övervägande delen är av GMO-typ där det också används stora mängder glyfosat (Roundup) som skapar allt mer resistenta växter. Jag kan inte tycka att veganism är en hållbar livsstil med tanke på det stora beroendet av importerade, mycket speciella och högprocessade livsmedel.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Effie sade:

Vad gäller frågan om att föda jordens befolkning - jag läste någonstans  (min vanliga källhänvisning :-) ) ganska nyligen att problemet med att föda jordens befolkning på vegetabilier inte är protein, som folk gärna tjatar om, utan fett. Exakt vilket fett framgick inte.

Det var nog här du läste det. :)

http://tradgardenjorden.blogspot.se/2017/11/varifran-kommer-kalorierna.html

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

90% av världens sojaproduktion är GMO, läste jag nånstans. I min värld är det negativt. Jag såg att en kvinna frågat om veganskt på Kostdoktorns FB-sida idag, hon tål inte mjölkprodukter men önskan var att testa ketogent. Jag tänker också att det största problemet måste vara fettet. Om man inte äter smör utan är hänvisad till oliver, kokosfett och avocado (om man vill undvika fröoljorna) så blir det nog stora mängder (och avocado är dyrt). Ska man utöver det leta efter eko-soja eller andra bönor... ja, då har man en utmaning. Men det går säkert.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3 timmar sedan, Effie sade:

Om man läser på veganforum (vegan.ifokus.se, t.ex) så hävdar de att det visst finns elitidrottare som är veganer. Jag kan inte avgöra varken om de är veganer eller elitidrottare.

Och jag känner inga veganer, vad jag vet, även om jag har en del mycket pigga bekantingar som inte äter kött (men fisk och andra animalier). Men det räknas inte..

Och ja, det här är en spännande tråd; visst sjutton ska vi ifrågasätta! Hur ska vi annars lära oss?

Patrik Baboumian, vegan strongman

His personal bests are: Bench 210kg, Squat 360kg, Deadlift 360kg.
http://www.greatveganathletes.com/patrik-baboumian-vegan-strongman

Jag ska följa Patrik Baboumian de kommande 20-30 åren och se om han kollapsar i någon vitaminbrist... <_<

• Gilla 1
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Patrik Baboumian, vegan strongman - han har säkert superkoll på vad han får i sig. Hoppas  han inte drabbas av det metabola syndromet. Många som har varit elitidrottare ligger ofta i riskzonen.

Min synpunkt var att många "vanliga"  veganer inte är så noga med att de får i sig - varje dag - vad de behöver.

Det är dem jag nämnde MrB. - Jag har en del veganer i min absoluta närhet och har möjlighet att följa deras matvanor. Det är skillnad på att vara vegetarian och vegan. Kanske inte alla här känner till den veganska livsstilen?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, kickilotta sade:

Patrik Baboumian, vegan strongman - han har säkert superkoll på vad han får i sig. Hoppas  han inte drabbas av det metabola syndromet. Många som har varit elitidrottare ligger ofta i riskzonen.

Min synpunkt var att många "vanliga"  veganer inte är så noga med att de får i sig - varje dag - vad de behöver.

Det är dem jag nämnde MrB. - Jag har en del veganer i min absoluta närhet och har möjlighet att följa deras matvanor. Det är skillnad på att vara vegetarian och vegan. Kanske inte alla här känner till den veganska livsstilen?

Japp...men det innebär att ett fullgott liv i veganism är möjligt om man har bra koll på vad man får i sig. Om Patrik Baboumian är en carnivor så bör han snart börja få komplikationer med tanke på det beroende av kött som carnivorer har...

Citat

In 2011 Patrik turned vegan after a number of years vegetarian

7 års veganism och några års vegetarianism innan det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

” Om Patrik Baboumian är en carnivor så bör han snart börja få komplikationer med tanke på det beroende av kött som carnivorer har..”.

Hmm hur menar du där MrB - skulle mannen du nyss nämnde vara carnivor istället? Känner själv inte till några carnivorer och köttberoende...   De flesta människor är blandkostare - dvs äter både växter och animaliskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, kickilotta sade:

” Om Patrik Baboumian är en carnivor så bör han snart börja få komplikationer med tanke på det beroende av kött som carnivorer har..”.

Hmm hur menar du där MrB - skulle mannen du nyss nämnde vara carnivor istället? Känner själv inte till några carnivorer och köttberoende...   De flesta människor är blandkostare - dvs äter både växter och animaliskt.

Nej det är i respons till att några i tråden menar att människan är en carnivor..själv är jag mer inne på omnivor. Det vore som sagt en märklig carnivor som varit vegan i flera år men uppenbarligen fullt frisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi slänger oss med utryck som karnivor, herbivor och omnivor. Med stor sannolikhet  är vi omnivora men hur omnivora är vi? Om vi ska gå på de analyser som antropologer har gjort på stabila isotoper (kol 12,13 och 15) som gjorts på skelett  c:a 2 miljoner år bakåt (de första hominiderna) har vi fått vår huvudsakliga energi och protein från animalisk föda. Så mer korrekt skulle då kunna vara att vi är karnivora till 70-80% och herbivora resten? Troligtvis var vår herbivora period kort tid på hösten när det var moget. När vi senaste gången emigrerade från Afrika för 70-80 000 år sedan så hände där vi drog fram att däggdjur från 35 kg vikt och uppåt utrotades till drygt 90% så nog åt vi en hel del animalisk föda. Har inte tid att leta reda på de forskningsresultaten just nu men googla gärna.

Rolle på Österlen

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, MrB sade:

Det vore som sagt en märklig carnivor som varit vegan i flera år men uppenbarligen fullt frisk.

Många hundar som äter skräpfoder klarar sig länge om man kaloribegränsar dem... Läser man innehållsförteckningen på billiga foder är det ofta svårt att förstå innehållet men några större mängder kvalitativt kött är det inte och mycket spannmål brukar det vara. Kan det då vara så att man fungerar "hyfsat" en bra bit upp i ålder så att man verkar normalt gammal när man dör, utan att man fungerat optimalt? Vad nu optimalt är...? Eller att mindre mängder av "skräpprotein" är tillräckligt för att hålla igång oss? Fett brukar inte finnas i dessa foder men så vet vi iofs inte riktigt hur hunden mår heller, de visar ju inte gärna att de har ont eller mår dåligt. Bara en fundering...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, MrB sade:

Nej det är i respons till att några i tråden menar att människan är en carnivor..själv är jag mer inne på omnivor. Det vore som sagt en märklig carnivor som varit vegan i flera år men uppenbarligen fullt frisk.

Fullt frisk, vilka värden har personen? Hur många år har denna varit vegan? Hur gammal är denna person?Hur många som varit veganer i +20 år vet du om som är dokumenterat friska?

Vänligen

Rolle på Österlen

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, RolleE sade:

Så mer korrekt skulle då kunna vara att vi är karnivora till 70-80% och herbivora resten?

Är det inte enklare att då säga omnivor? ;)

1 minut sedan, RolleE sade:

Fullt frisk, vilka värden har personen? Hur många år har denna varit vegan? Hur gammal är denna person?Hur många som varit veganer i +20 år vet du om som är dokumenterat friska?

Vänligen

Rolle på Österlen

Har tyvärr inte mer uppgifter än vad som finns i länken/presentation av veganatleterna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, MrB sade:

Är det inte enklare att då säga omnivor? ;)

Har tyvärr inte mer uppgifter än vad som finns i länken/presentation av veganatleterna.

Jag ser förståss en väldig skillnad på om man är karnivor till 80 % eller bara till 20 % eller? ?? Chimpanser är omnivora, 90% herbivora och 10 % karnivora c:a, Gorillor äter lite insekter och är då omnivora men 97 % herbivora och 3 % karnivora. Jag kan se en viss skillnad ?.....

Andra frågan lämnar jag öppen till någon som vet kan svara?

Rolle på Österlen

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, RolleE sade:

Jag ser förståss en väldig skillnad på om man är karnivor till 80 % eller bara till 20 % eller? ?? Chimpanser är omnivora, 90% herbivora och 10 % karnivora c:a, Gorillor äter lite insekter och är då omnivora men 97 % herbivora och 3 % karnivora. Jag kan se en viss skillnad ?.....

Rolle på Österlen

Citat

Obligate carnivores, or "true" carnivores, are those carnivores whose survival depends on nutrients which are found only in animal flesh. While obligate carnivores might be able to ingest small amounts of plant material, because of their evolution they lack the necessary physiology required to digest that plant matter. In fact, some obligate carnivorous mammals will only ever ingest vegetation for its specific use as an emetic to self-induce vomiting to rid itself of food that has upset its stomach.

For instance, felids including the domestic cat are obligate carnivores requiring a diet of primarily animal flesh and organs.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carnivore

Procentsatserna för gorilla och chimpans blir lite svåra att applicera på människor som spritt sig över hela världen och bosatt sig lite överallt med varierande kost. Kan man överleva på enbart växter, enbart kött eller en kombo är man en omnivor. Kattdjur kan inte det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ponera då att du lever i Skandinavien och är vegan och som vegan vill du ju inte belasta miljön med transporter och annat miljöförstörande. Kan du överleva på lång sikt med det som finns lokalt som vegan? Detta är egentligen en retorisk fråga ?

Jag är också av den fasta uppfattningen att vi utvecklades med större hjärnor och mindre magar när vi började äta näringstät mat vilket också antropologerna har upptäckt på senare tid. Att vi vid tillfällen när inget animalisk föda fanns kompletterade med kolhydrater innebär inte att vi mår bra av att äta det i större mängder under längre tid. Det kan däremot chimpanser, gorillor m.fl. göra. Därför är jag av uppfattningen att vi är mer mot det karnivora än herbivora.

Rolle på Österlen

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, RolleE sade:

Vi slänger oss med utryck som karnivor, herbivor och omnivor. Med stor sannolikhet  är vi omnivora men hur omnivora är vi? Om vi ska gå på de analyser som antropologer har gjort på stabila isotoper (kol 12,13 och 15) som gjorts på skelett  c:a 2 miljoner år bakåt (de första hominiderna) har vi fått vår huvudsakliga energi och protein från animalisk föda. Så mer korrekt skulle då kunna vara att vi är karnivora till 70-80% och herbivora resten? Troligtvis var vår herbivora period kort tid på hösten när det var moget. När vi senaste gången emigrerade från Afrika för 70-80 000 år sedan så hände där vi drog fram att däggdjur från 35 kg vikt och uppåt utrotades till drygt 90% så nog åt vi en hel del animalisk föda. Har inte tid att leta reda på de forskningsresultaten just nu men googla gärna.

Rolle på Österlen

Stenåldersmänniskor åt kanske mindre kött än man tidigare trott.

https://traningslara.se/kottatande-pa-stenaldern/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MariaF

"Kan det då vara så att man fungerar "hyfsat" en bra bit upp i ålder så att man verkar normalt gammal när man dör, utan att man fungerat optimalt? Vad nu optimalt är...? Eller att mindre mängder av "skräpprotein" är tillräckligt för att hålla igång oss? Fett brukar inte finnas i dessa foder men så vet vi iofs inte riktigt hur hunden mår heller, de visar ju inte gärna att de har ont eller mår dåligt. Bara en fundering..."

Jag tänker på liknande vis - visst kan man leva hyggligt även på mindre bra mat. Men jag tror också att dålig mat bidrar till sjukdomar av olika slag - cancer, ämnesomsättningssjukdomar, neurologiska sjukdomar, och olika ledsjukdomar. - Märk här att jag skrivet "bidrar" inte "ger upphov till"  - det finns enl min mening inga garantier för ett liv befriat från sjukdom p g a en optimal kost. Men jag tror att chanserna är väldigt mycket störreatt man får vara frisk och pigg genom åren om man äter bra (lågkolhydrat o tillräckligt med bra fett) och kroppen får de byggstenar den behöver och inte heller belastas med onyttiga grejer som den får hantera och spilla kraft på. - Varning för alltför mycket kolhydrater från olika söta frukter och andra väldigt kolhydratrika vegetabilier - det som smakar sött innehåller socker, vilket vi inte behöver.

Jag tänker att när vi närmar oss 45-50 år så böjar många krämpor ge sig till känna och inte är det många som sätter det i samband med vad man fått i sig tidigare i livet, tyvärr. Man tror att det bara är att vänta när man blir äldre - sen så blir det högt bltr, problem med lilla hjärtat, prediabetes, ledsjukdomar mm mm. Då går man till doktorn och får piller som i bästa fall bara maskerar symtomen. - Jag tror att vi faktiskt blir vad vi äter - över längre tid kommer vi att märka det.

Och glöm inte att motionera (lagom, inte överdriven träning - det sliter också på kroppen).

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
1 timme sedan, RolleE sade:

Hur många år har denna varit vegan?

Sedan 2011. Alltså 6 år. Vegetarian sedan 2005. Alltså  6 år innan han blev vegan.

Hur gammal är denna person

Han är 38 år. Lite mera info om denne man. https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=https://en.wikipedia.org/wiki/Patrik_Baboumian&prev=search

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Rolle på Österlen

Jag håller med dig fullständigt. Det är givet att vi är närmare karnivorer än vegetarianer. För att förstå det så krävs bara lite sunt förnuft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan, kickilotta sade:

Jag tänker att när vi närmar oss 45-50 år så böjar många krämpor ge sig till känna och inte är det många som sätter det i samband med vad man fått i sig tidigare i livet, tyvärr. Man tror att det bara är att vänta när man blir äldre - sen så blir det högt bltr, problem med lilla hjärtat, prediabetes, ledsjukdomar mm mm.

Åh, vad glad jag blir över denna reflektion! Många, eller ja, i princip alla, i min omgivning hävdar detta. När jag var 39år och 9mån födde jag min yngste son. När han var 1år ramlade jag nästan med honom i trappan för att jag hade värk i kroppen. "Det är åldern" fick jag höra när jag beklagade mig över värken. Min mormor dog när hon var 99år. Ska jag bli lika gammal som hon hade jag alltså inte ens levt halva mitt liv och jag skulle bara acceptera det onda som något "naturligt"?! Det var så jag hamnade i LCHF. Jag var på väg mot vegetarian men eftersom tanken på att sluta med kolhydrater skrämde mig mer än att sluta med kött så var jag ju tvungen att utsätta mig för att sluta med mitt "knark"... 

34 minuter sedan, qwy sade:

Stenåldersmänniskor åt kanske mindre kött än man tidigare trott.

Det kan absolut vara så att man på stenåldern åt mindre kött än vi trott. Det kan vara så att de åt ister istället. ;) Ingen offentlig lågkolhydratare menar ju vad jag vet att man ska äta en massa kött men varifrån rekommendationen om köttmängd kommer har jag nog aldrig tänkt på. 
Tyvärr orkar jag aldrig längre läsa något av det Jacob Gudiol skriver då jag upplever att han inte är tillförlitlig. Han är "emot". Spelar ingen roll vad, han är "emot". Aldrig "för". Han har skrivit en del intressanta inlägg om träning, bl a en åtta inlägg lång serie om barfotalöpning, men t o m den är rätt emot. Om ens enda syfte med det man skriver är att kritisera, aldrig att peppa och stärka, då faller trovärdigheten i mina ögon. Finns det nån annan som skrivit om stenålderskosten och mängden kött, kanske?  

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tittat på foton  av Baboumian och han ser ut att ha sjukligt stora muskler - inget föredöme med den kroppen.

Kan bara gissa att han har ett mkt förstorat hjärta. Hur ser hans värden ut??? Han säger att han är vegan? Vilka andra piller o pulver stoppar han i sig? - Jag gissar att hans "bästa" tid har varit. Kan inte hitta några resultat sedan 2013-14. Han har ingen personlig blogg om träning, bara en sida där det säljs olika produkter, tröjor o pulver mm. Verkar som veganer försöker dra växlar på uppumpade styrkelyftare som inte direkt ser ut att leva hälsosamt.

Tittar på Styrkelabbets menyförslag och i recepten mycket små mängder fett. - massor med kolhydrater och stora mängder med veganskt protein. För oss som mår bra på lchf så ser en sådan diet direkt skrämmande ut!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

53 minuter sedan, jala sade:

Jag håller med dig fullständigt. Det är givet att vi är närmare karnivorer än vegetarianer. För att förstå det så krävs bara lite sunt förnuft.

Allting mellan karnivoren och herbivoren är en omnivor. Det är betydligt enklare att få i sig samtliga näringsämnen om man får tillgång till kött, däremot inte ett kritiskt måste för människan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg