MrB

Måste människan ha kött för att klara sig?

Recommended Posts

1 minut sedan, MrB sade:

Allting mellan karnivoren och herbivoren är en omnivor. Det är betydligt enklare att få i sig samtliga näringsämnen om man får tillgång till kött, däremot inte ett kritiskt måste för människan.

Kritiskt o Kritiskt...? Man vill ju må bra också - och inte bara hanka sig fram och så att säga - överleva??

Som nämnts ovan så kan man överleva på dålig mat länge, men till slut får man ta konsekvenserna med vacklande hälsa. Har hört talas om att människor överlevt på i stort sett på vatten o bröd under lång tid, men det har till slut tagit död på dem eller i varje fall knäckt deras hälsa för alltid.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, qwy sade:

Stenåldersmänniskor åt kanske mindre kött än man tidigare trott.

https://traningslara.se/kottatande-pa-stenaldern/

Om du vill få en uppfattning om JG relevans och trovärdighet kan du läsa HelgeK:s inlägg

https://forum.kostdoktorn.se/topic/5714-gudiols-teorier/?page=5&tab=comments#comment-122162

Rolle på Österlen

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, MrB sade:

Allting mellan karnivoren och herbivoren är en omnivor. Det är betydligt enklare att få i sig samtliga näringsämnen om man får tillgång till kött, däremot inte ett kritiskt måste för människan.

När jag analyserar grovfoder till hästarna så är jag intresserad av smältbar råprotein för hästar (smrp) och inte bara råprotein. Om värdet på smrp är 35 g/kg Ts (torrsubstans) så är råproreinet 87 g/kg Ts. Det är likadant för oss människor vi måste se vad som är smältbart för oss. Soya, som för övrigt är en industriell biprodukt som inte har använts som människoföda förutom vid svält i kinesiska byar i forntid, är proteinrikt säger man. Men hur mycket kan vi tillgodogöra oss av det, och vad mer, proteinet i vegetabilier har annan sammansättning än i animaliskt protein och saknar viktiga ämnen.

Kan rekommendera Peter Ballerstedt som förklarar vad vi inte får i oss med kolhydrater.
https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/ballerstedt

Rolle på Österlen

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Det kan absolut vara så att man på stenåldern åt mindre kött än vi trott. Det kan vara så att de åt ister istället. ;) Ingen offentlig lågkolhydratare menar ju vad jag vet att man ska äta en massa kött men varifrån rekommendationen om köttmängd kommer har jag nog aldrig tänkt på. 
Tyvärr orkar jag aldrig längre läsa något av det Jacob Gudiol skriver då jag upplever att han inte är tillförlitlig. Han är "emot". Spelar ingen roll vad, han är "emot". Aldrig "för". Han har skrivit en del intressanta inlägg om träning, bl a en åtta inlägg lång serie om barfotalöpning, men t o m den är rätt emot. Om ens enda syfte med det man skriver är att kritisera, aldrig att peppa och stärka, då faller trovärdigheten i mina ögon. Finns det nån annan som skrivit om stenålderskosten och mängden kött, kanske?  

En annan artikel om stenålderskosten och mängden kött.

https://www.huffingtonpost.com/2012/10/27/caveman-diet-stone-age-humans-meat_n_2031999.html

En länk till studien som Jacob Gudiol skriver om.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3483624/

Citat

This value is larger than usually assumed in palaeodietary studies, which suggests that the proportion of animal protein in prehistoric human diet may have often been overestimated in isotopic studies of palaeodiet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rolle - tittade på Peter Ballerstedt på YouTube - mycket värdefull information, humoristiskt presenterat och mycket ny kunskap om hur värdefulla de idisslande djuren är för att producera mycket bra mat för oss människor. - De idisslande djuren i världen får till allra största delen bete och foder som inga andra kan utnyttja till mat.  Fick dessutom veta att Europa har mycket stor betydelse, den mest produktiva regionen, för världens produktion av mejerivaror och nötkött.- helt nytt för mig.

Se YouTube inslaget det är verkligen sevärt, bra ljud och engelskan är lätt att förstå.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
1 timme sedan, kickilotta sade:

Se YouTube inslaget det är verkligen sevärt, bra ljud och engelskan är lätt att förstå.

Går att få med Svensk text.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 hours ago, MariaF said:

Åh, vad glad jag blir över denna reflektion! Många, eller ja, i princip alla, i min omgivning hävdar detta. När jag var 39år och 9mån födde jag min yngste son. När han var 1år ramlade jag nästan med honom i trappan för att jag hade värk i kroppen. "Det är åldern" fick jag höra när jag beklagade mig över värken. Min mormor dog när hon var 99år. Ska jag bli lika gammal som hon hade jag alltså inte ens levt halva mitt liv och jag skulle bara acceptera det onda som något "naturligt"?! Det var så jag hamnade i LCHF. Jag var på väg mot vegetarian men eftersom tanken på att sluta med kolhydrater skrämde mig mer än att sluta med kött så var jag ju tvungen att utsätta mig för att sluta med mitt "knark"... 

Det kan absolut vara så att man på stenåldern åt mindre kött än vi trott. Det kan vara så att de åt ister istället. ;) Ingen offentlig lågkolhydratare menar ju vad jag vet att man ska äta en massa kött men varifrån rekommendationen om köttmängd kommer har jag nog aldrig tänkt på. 
Tyvärr orkar jag aldrig längre läsa något av det Jacob Gudiol skriver då jag upplever att han inte är tillförlitlig. Han är "emot". Spelar ingen roll vad, han är "emot". Aldrig "för". Han har skrivit en del intressanta inlägg om träning, bl a en åtta inlägg lång serie om barfotalöpning, men t o m den är rätt emot. Om ens enda syfte med det man skriver är att kritisera, aldrig att peppa och stärka, då faller trovärdigheten i mina ögon. Finns det nån annan som skrivit om stenålderskosten och mängden kött, kanske?  

Michael Greger läser och sammanställer allt som forskningen publicerar varje år. Sammanfattar vi den  så visar forskning idag att risken för sjukdomar ökar med ökat intag av animaliska fetter och processade kolhydrater. Det stämmer väl överens med den kost som intas av de människor, som i olika områden, lever längst i världen. https://nutritionfacts.org/video/low-carb-diets-and-coronary-blood-flow/ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, whatsciencesays sade:

Sammanfattar vi den  så visar forskning idag att risken för sjukdomar ökar med ökat intag av animaliska fetter och processade kolhydrater.

Välkommen till forumet, whatsiencesays! Vi har många veganer som passerar här och jag har tagit min beskärda del av att bemöta denna typ av uttalanden kring animaliska fetter (processade kolhydrater finns det tack och lov ingen som lovordar, om man inte räknar soja dit förstås). Så förlåt mig, din länk luktar vego, och jag betackar mig detta. Men det kanske finns nån annan som vill bemöta detta? Vi har några som gillar att diskutera. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-12-26 at 8:17 AM, patrix said:

Förstår inte riktigt hur du menar eller vart du vill komma. Din slutsats är helt felaktig om du i "kött" innefattar animaliskt fett. Det går utmärkt att komponera en för människor hälsosam kost av bara animaliskt. Det omvända gäller inte.

Det tar ganska många år för en rökare att utveckla KOL. Och naturligtvis spelar kosten och andra faktorer in också. Röker man flitercigaretter och lever på Mcdonalds och industrimat som verkar vara designad för att göra oss sjuka eftersom den innehåller en vådlig kombination av socker, spannmål och växtoljor och väldigt lite animaliskt fett, så ökar risken att drabbas av KOL.

Om man däremot röker cigaretter utan filter eller cigarill/cigarr/pipa där rökaren inte behöver dra röken långt ner i lungorna för att få sitt nikotin och man äter hälsosammare så minskar risken trots att man ju röker.

Hur länge man varit vegan spelar givetvis roll. Men barn vars kroppar växer blir ganska fort skadade http://www.dailymail.co.uk/health/article-1028854/How-strict-vegan-diet-children-ill.html

Och det är väl det som gör mig mest förbannad ang. den vanföreställning som du MrB med flera framför trots de bevis om motsatsen som finns - Att en veganskt/vegetariskt kan vara näringsriktigt. Mängder med barn får skador för livet pga av detta kollektiva vansinne som underblåses av media och vår s.k. vetenskap. Vuxna kan välja och dom får sabba sin hälsa på vilket sätt dom vill för min del. Barn kan inte det.

Så att bekämpa barnmisshandel genom att förespråka en kost rik på animaliskt fett är inget jag ser som extremt.

Hänger inte riktigt med här, så du säger att en kost, som de längst levande människorna äter idag/har ätit inte är näringsrik? Att den enda kosten som vetenskapligt har bevisat förhindra och återställa plack i artärerna är skadlig?  Bara så att jag förstår vad du säger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Michael Greger promotar plant-based food - veganism. Dvs har en agenda som grundar sig i den veganska livssynen.

Michael Herschel Greger (born 1972)[2] is an American physician, author, and professional speaker on public health issues, particularly the benefits of a whole foods, plant-based diet and the harms of eating animal products. He is a vegan and the creator of NutritionFacts.org.

Så de genomgångar/sammanställningar han presterar har en vegansk utgångspunkt.

Men en Lchfare har en helt annan erfarenhet, och kunskap om vad som är bäst för människan, - vi ska äta artegen mat dvs både mat från djur med bra fett och protein samt en del grönt och bär som ej har för mycket kolhydrater.

-

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minutes ago, MariaF said:

Välkommen till forumet, whatsiencesays! Vi har många veganer som passerar här och jag har tagit min beskärda del av att bemöta denna typ av uttalanden kring animaliska fetter (processade kolhydrater finns det tack och lov ingen som lovordar, om man inte räknar soja dit förstås). Så förlåt mig, din länk luktar vego, och jag betackar mig detta. Men det kanske finns nån annan som vill bemöta detta? Vi har några som gillar att diskutera. ;)

Tack. Jag är inte vegan och jag gillar inte det ordet. Det ger en helt fel bild av vad som är nyttigt och inte. Bara för att man utesluter något (animaliskt i detta fall) så säger ju inte det något om hur bra/nyttigt man äter. Du kan enkelt strunta i kött och bara äta skräp. Tyvärr tror många gör det, söker sig till annan processad mat. Tolkar ditt svar att du inte är rädd för stora mängder animalisk mat :-)

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minutes ago, kickilotta said:

Michael Greger promotar plant-based food - veganism. Dvs har en agenda som grundar sig i den veganska livssynen.

Michael Herschel Greger (born 1972)[2] is an American physician, author, and professional speaker on public health issues, particularly the benefits of a whole foods, plant-based diet and the harms of eating animal products. He is a vegan and the creator of NutritionFacts.org.

Så de genomgångar/sammanställningar han presterar har en vegansk utgångspunkt.

Men en Lchfare har en helt annan erfarenhet, och kunskap om vad som är bäst för människan, - vi ska äta artegen mat dvs både mat från djur med bra fett och protein samt en del grönt och bär som ej har för mycket kolhydrater.

-

Vad menar du med erfarenhet och kunskap och hur ställer du den i relation till forskning? Finns det någon grupp människor som lever länge som äter en kost med mycket animaliskt fett?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, whatsciencesays sade:

Tolkar ditt svar att du inte är rädd för stora mängder animalisk mat :-)

Nej, inte rädd för... men med en etisk önskan att de djur jag äter ska ha haft det bra och så långt som möjligt behandlas med respekt, även som döda, varför jag aldrig köper färdigskalade räkor t ex, och försöker hålla nere intaget av kött.
Och visst har kan man sorgligt nog äta skräp oavsett. Industrin är bra på att plocka upp trender och sälja processat skräp i den "goda sakens namn". 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, whatsciencesays sade:

Vad menar du med erfarenhet och kunskap och hur ställer du den i relation till forskning? Finns det någon grupp människor som lever länge som äter en kost med mycket animaliskt fett?

Vill bara berätta för dig att det finns många trådar här där du kan få svar på dina frågor. Titta runt litet på Kostdoktorn Forum. Flera veganer har haft liknande undringar - det finns som sagt info om du söker. Lycka till!

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, whatsciencesays sade:

Att den enda kosten som vetenskapligt har bevisat förhindra och återställa plack i artärerna är skadlig?  Bara så att jag förstår vad du säger.

Har inte sett något sådant vetenskapligt bevis! och tro mig jag har letat

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att minnas hur det började med Keyes, och i synnerhet den kompetenta kritiken mot honom 1957, av de skarpa Yerushalmy och Hilleboe: 

https://traningslara.se/wp-content/uploads/2015/09/Yerushalmy.Hilleboe.1957.pdf

"...a strong negative association is found for both animal protein and fat with mortality..."

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, Xiro sade:

Intressant att minnas hur det började med Keyes, och i synnerhet den kompetenta kritiken mot honom 1957, av de skarpa Yerushalmy och Hilleboe: 

https://traningslara.se/wp-content/uploads/2015/09/Yerushalmy.Hilleboe.1957.pdf

"...a strong negative association is found for both animal protein and fat with mortality..."

Dystert att tänka på hur mycket global skada dessa felaktiga slutsatser fortfarande bidrar till. - Keys m fl gjorde mänskligheten en stor onytta tillsammans med jordbruket och livsmedelsindustrin i USA.

- Men det kommer hela tiden nya högkvalitativa vetenskapliga studier som vederlägger dessa oriktiga och oseriösa ideer. 

Vi är många här på Forum som håller ut, informerar oss och lyfter upp den "riktiga maten" som den bästa för människans hälsa och den globala miljön.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var på badhuset med barnen idag. Kan bara kallt konstatera att den kolhydratrika kosten som människor sätter i sig ser ut att förbereda dem väl för en lång vinter med svält...

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, kickilotta sade:

Kritiskt o Kritiskt...? Man vill ju må bra också - och inte bara hanka sig fram och så att säga - överleva??

Som nämnts ovan så kan man överleva på dålig mat länge, men till slut får man ta konsekvenserna med vacklande hälsa. Har hört talas om att människor överlevt på i stort sett på vatten o bröd under lång tid, men det har till slut tagit död på dem eller i varje fall knäckt deras hälsa för alltid.

Jo vi har ju ingen exakt definition på hur bra en kost måste vara för att klassas som ok. Majoriteten av människor på jorden kommer ju inte ha möjlighet att komma i närheten av någon slags perfektion, å andra sidan köper jag att vi inte är skapta för bröd och vatten. Någon slags lägsta nivå får man ha också. Vet inte om en välplanerad vegansk kost är jämförbar med vatten och bröd dock. Tråden har spårat iväg till att handla om veganism men egentligen var det vårt sk bereonde till kött som var frågan vilket inte riktigt behöver vara veganism heller. Pescetarianism(fisk + grönt) skulle man kunna betrakta som en icke köttätare beroende på var gränsen för "kött" går. Eller varför inte vegetarianism. Det jag främst ville ifrågasätta är de här självsäkra "utan kött dör du"-påståendena och "vi är carnivorer". 

När kommer "Patrik Baboumian, vegan strongman" börja tappa tänderna eller när kommer symptomen på hans enligt vissa, ohållbara livsstil?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, MrB sade:

Tråden har spårat iväg till att handla om veganism men egentligen var det vårt sk bereonde till kött som var frågan vilket inte riktigt behöver vara veganism heller. Pescetarianism(fisk + grönt) skulle man kunna betrakta som en icke köttätare beroende på var gränsen för "kött" går. Eller varför inte vegetarianism. Det jag främst ville ifrågasätta är de här självsäkra "utan kött dör du"-påståendena och "vi är carnivorer". 

Våra trådar spårar alltid ur till nåt de inte var tänkta att handla om... ;) Jag måste erkänna att på din inledande fråga läste jag kött=animalier, dvs delvis äta djur kontra äta enbart plantor. Och då hamnar man i en diskussion om veganism. Personligen är jag fortfarande övertygad om att det ligger nåt i teorin om vattenapan, och då är vi gjorda för fisk och skaldjur (våra tänder, dykreflex, tarmsystem, förkärlek för EPA...).

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, MrB sade:

Jo vi har ju ingen exakt definition på hur bra en kost måste vara för att klassas som ok. Majoriteten av människor på jorden kommer ju inte ha möjlighet att komma i närheten av någon slags perfektion, å andra sidan köper jag att vi inte är skapta för bröd och vatten. Någon slags lägsta nivå får man ha också. Vet inte om en välplanerad vegansk kost är jämförbar med vatten och bröd dock. Tråden har spårat iväg till att handla om veganism men egentligen var det vårt sk bereonde till kött som var frågan vilket inte riktigt behöver vara veganism heller. Pescetarianism(fisk + grönt) skulle man kunna betrakta som en icke köttätare beroende på var gränsen för "kött" går. Eller varför inte vegetarianism. Det jag främst ville ifrågasätta är de här självsäkra "utan kött dör du"-påståendena och "vi är carnivorer". 

När kommer "Patrik Baboumian, vegan strongman" börja tappa tänderna eller när kommer symptomen på hans enligt vissa, ohållbara livsstil?

Frågan är inte om man överlever utan animalisk föda utan hur man överlever. Ta fram en som varit vegan i 20 år eller mer med dess hälsomarkörer så kan vi avgöra status. Så tar vi fram någon som varit LCHF:are lika länge så kan vi jämföra?

Kan också rekommendera" Vegomyten : maten, rättvisan och en hållbar framtid" av Lierre Keith som varit vegan i 20 år och lidit av näringsbrist och de följder som kommer av det, även hennes vänner, hon umgicks mest med andra veganer, var lika sjuka. Hon förklarar på ett sakligt och bra sätt vad hon kommit fram till. Läs den och återkom? Den är svenska översättningen är slutsåld på flera boksajter såg jag?

Mvh
Rolle på Österlen

• Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var inne och tittade på Pubmed vad Michael Greger bidragit till vetenskapen med. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Michael+Greger        Alltså SEX artiklar , och till tre av dem är han ensam författare!. Så vad vetenskapen säger är något annat än vad "whatsciencesays"  tror.  Det har konstateras tidigare.

Professor Fredrik Nyström vid Linköpings universitet konstaterade efter att det inte finns någon vegan forskning, som det går att dra några slutsatser av. Tyvärr hittade jag inte intervjun där han uttalade sig, så jag kan inte exakt återge hans formuleringar. Jag tror det var i finsk TV han uttalade sig, om någon har det tillgängligt.

Men veganism är enligt mig en trosriktning, som inte har något med vetenskap att göra. Men det finns många bra före detta veganer inom LCHF. T. ex. Zoe Harcombe, som här föreläser i denna för  ämnet lämpliga videon:  

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, qwy sade:

Linda Wood Hoyte, raw food vegan och kroppsbyggare över 70 år. Här är ett klipp där hon tränar:

http://www.collective-evolution.com/2015/05/04/100-year-old-vegan-heart-surgeon-retired-at-95-heres-why-hes-been-a-vegan-for-50-years/

Är det dokumenterat och hur är hennes hälsomarkörer?

Det är väl dokumenterat att elitidrottare i USA som kolhydratladdat i sin karriär får metabola syndrom som sockersjuka, hjärt o kärlsjukdomar och även cancer som alla eskalerar så fort de slutar träna på toppnivå. En av USA:s mer kända långdistaslöpare som jag för tillfället glömt namnet på har kollat just detta när han själv blev sockersjuk trots hård träning och massa kolhydrater.

Rolle på Österlen 3° och regn just nu?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är poängen med att lägga upp en video med en vegan bodybuilder, som allt talar för att hon går på anabola steroider?  Vad bevisar det? Eller att enstaka veganer kan bli 100 år? Skall man hålla sig på den nivån, så kan man ställa frågan om varför "världens äldsta" aldrig varit vegan? Vad jag vet. Har jag fel kan väl någon visa det?

Frågan är väl mer, om veganism vore bättre än att vara allätare. Varför har inte veganism varit mer än minoritets rörelser i något samhälle?

LCHF är i mina ögon en rörelse som slåss för att kosten skall  vara den bästa möjliga för folkhälsan. Nu påverkas kosten alltför mycket av vinstmaximering inom mat-  och samma inom läkemedelsindustrin.  Så skall vi ha  kostråd, så bör de grundas vad som  är bra för folkhälsan. 

Om veganer vill att vi allätare skall sluta äta kött så får de väl bevisa att kött är dåligt för hälsan.

För mig är det tydligt varför före detta veganer som Zoe Harcombe och Nina Teicholz , när de har studerat frågan återgått till att äta kött.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan, HelgeK sade:

Frågan är väl mer, om veganism vore bättre än att vara allätare. Varför har inte veganism varit mer än minoritets rörelser i något samhälle?

Nej det är inte frågan. Frågan står formulerad i titeln på tråden....

• Tack! 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
4 minuter sedan, MrB sade:

Vegetabiler och anabola steroider kanske kan vara ett alternativ till kött.:lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan, HelgeK sade:

Vad är poängen med att lägga upp en video med en vegan bodybuilder, som allt talar för att hon går på anabola steroider?  Vad bevisar det?

Främst bevisar det att vi inte är extremt köttberoende och att vi skulle vara carnivorer. De finns lite lösa antaganden som basuneras ut från båda läger. Typiska veganargument brukar vara att rött kött leder till diabetes, övervikt, igenkloggade artärer, cancer mm medans en köttförespråkare menar att vi får någon slags akut näringsbrist om vi inte äter kött. Självklart blir livet mycket mer komplicerat som vegan eller vegatarian precis som med alla typer av dieter som utesluter näringsrik mat. Men det går att klara sig veganskt. Varför? För att vi är omnivorer... 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar vad den här nästan fientliga inställningen mot veganer som man ibland känner hos en del LCHF:are beror på? :)

Men till frågan visst står det väl nästan ställt utom allt rimligt tvivel att människan behöver en viss mängd animalier för att klara sig...

MEN ;-)

I takt med att forskningen går framåt och att vi bättre förstår vilka essentiella nutrienter  en människa måste få i sig så går det förstås att "runda" problematiken med animalier för veganer som gör att det är möjligt för en påläst vegan att leva ett hälsosamt  liv. Problemet är väl att det finns många veganer som inte är pålästa om nutrition och att de då utsätter sig själva för en hälsofara på lite längre sikt.

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan, MrB sade:

Främst bevisar det att vi inte är extremt köttberoende och att vi skulle vara carnivorer. De finns lite lösa antaganden som basuneras ut från båda läger. Typiska veganargument brukar vara att rött kött leder till diabetes, övervikt, igenkloggade artärer, cancer mm medans en köttförespråkare menar att vi får någon slags akut näringsbrist om vi inte äter kött. Självklart blir livet mycket mer komplicerat som vegan eller vegatarian precis som med alla typer av dieter som utesluter näringsrik mat. Men det går att klara sig veganskt. Varför? För att vi är omnivorer... 

Med en dåres envishet måste jag än en gång poängtera, det är skillnad på omnivorer och omnivorer. Vi människor kan leva gott på bara animalisk föda men endast "överleva" på kolhydrater men det ställer till det med hälsan om det sker hela tiden. Apor kan leva gott på kolhydrater utan animalisk föda, hur de skulle klara sig på enbart animalisk föda vet jag inte eftersom det inte finns sådana undersökningar vad jag vet.

Som svar på din fråga då: Ja vi behöver kött för att hålla oss friska och hålla nere risken för metabolt syndom ?

Rolle på Österlen

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, RolleE sade:

Är det dokumenterat och hur är hennes hälsomarkörer?

Vet inte. Här är en sida där det står lite om henne och några andra som äter växtbaserat.

http://blacksgoingvegan.com/strong-healthy-and-youthful-vegan-black-seniors/

Citat

Though I couldn’t find anything in written form that definitively identified Linda as a vegan, her position on the importance of vegetables stands out.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi behöver inte vara fiender med veganer, det är bara lite jobbigare att få ihop makrona till vegansk LCHF.

Grundfrågan är dock intressant. Känns som att tråden ger att man klarar sig utan animalisk föda men då behöver tillskott av B12 och kanske något mera?

Sedan kan man komplicera det hela med om det är bra för alla människor oavsett levnadsförutsättningat (inkl växande barn) att äta veganskt med pillertillskott?. 

Jag känner mig rätt säker på att den naturliga artegna födan är stråt vassare där.

Anekdotvarning:

Vi hade en vegan på jobbet ett tag. Smart och påläst kille som säkert satte ihop kosten så bra det gick. Han var dock sjuk flera dagar varje månad så det blev runt 35 sjukdagar per år.

Själv har jag 0 sjukdagar på de 8 år som finns i vårt lönesystem. Det har dessutom varit småbarnsår.

Även sockerätarna verkar få varenda förkylning som passerar...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan, qwy sade:

Vet inte. Här är en sida där det står lite om henne och några andra som äter växtbaserat.

http://blacksgoingvegan.com/strong-healthy-and-youthful-vegan-black-seniors/

Svårt att verifiera relevansen och säkerheten på en vegansida utan ordentlig källhänvisning. För mig och andra som tagit del av vad forskare, biokemister, läkare, docenter och andra specialläkare och före detta veganer som genom seriös forskning kommit på att det inte fungerar på människan. Då får man klart för sig hur vår metabolism fungerar. Då kan man verkligen bli lite fundersam när veganer säger tvärt om och utan vetenskaplig grund. De vetenskapliga undersökningar jag hänvisar till är inte betalda av läkemedelsindustrin, livsmedelsproducenterna eller annan intresseorganisation.

Vänligen

Rolle på Österlen

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svaret på rubrikens fråga är naturligtvis NEJ. Det finns gott om kosttillskott. Det blir väl ett aminosyra överskott, för att vegetabilier har väldigt annorlunda aminosyra sammansättning än vad vi människor behöver.

Så visst går det, men det skulle bli tråkigt. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Peter B sade:

Men till frågan visst står det väl nästan ställt utom allt rimligt tvivel att människan behöver en viss mängd animalier för att klara sig...

Hur stor mängd? Vilka typer av animalier? Vad inträffar om man missar att i få i sig dessa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, RolleE sade:

Ja vi behöver kött för att hålla oss friska och hålla nere risken för metabolt syndom ?

Atleterna på denna sida ser friska ut:

http://www.greatveganathletes.com/

Jag är inte en vegan...bara en medelsvensson som observerar vad du säger och vad jag ser. Jag ser inte att de alla drabbas av sjukdomar. De verkar hålla sig friska och presterar bra i sina respektive grenar.

Jag läser vad du säger...men jag ser det helt enkelt inte.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, MrB sade:

Hur stor mängd? Vilka typer av animalier? Vad inträffar om man missar att i få i sig dessa?

Frågorna låter enkla men är nog i själva verket otroligt komplexa att ge några entydiga svar på. ;)

Länken nedan ger väl vissa indikationer i alla fall....
https://www.healthline.com/nutrition/7-nutrients-you-cant-get-from-plants

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, MrB sade:

Atleterna på denna sida ser friska ut:

http://www.greatveganathletes.com/

Jag är inte en vegan...bara en medelsvensson som observerar vad du säger och vad jag ser. Jag ser inte att de alla drabbas av sjukdomar. De verkar hålla sig friska och presterar bra i sina respektive grenar.

Jag läser vad du säger...men jag ser det helt enkelt inte.

Bara anekdoter på en vegansida utan vetenskaplig grund så man kan kolla helheten eller som är viktigt med en vetenskaplig undersökning som ska vara upprepbar och falisiferbar. Här på dietdocor finns mycket vetenskapliga redovisningar som talar om vad våra kroppar mår bra av på en cellnivå. Då är man förundrad när veganer säger det motsatta utan vetenskaplig grund.

Jag respekterar de som väljer att vara veganer men det är deras egen ensak som man inte ska pådyvla andra och påstå att vi som äter animalisk föda skulle vara onaturligt.

Vänligen

Rolle på Österlen

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, RolleE sade:

Bara anekdoter på en vegansida

Fast vi LCHF:are är ju enligt vissa en hel hög ankedoter, vi också... Där vissa inte heller har lyckats gå ner i vikt vilket tyvärr stärker anekdot-teorin för den som inte vill lyssna.  :(

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men en del av de "dåliga" anekdoterna är från folk som säger att de ätit LCHF och misslyckats men i själva verket inte alls ätit LCHF. Har bl a en på jobbet.... som hävdade att han åt LCHF men det var mycket undantag och konstiga förklaringar... Men när han berättar för folk nu så säger han ju att det inte funkar :(

• Ledsen 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, RolleE sade:

Svårt att verifiera relevansen och säkerheten på en vegansida utan ordentlig källhänvisning. För mig och andra som tagit del av vad forskare, biokemister, läkare, docenter och andra specialläkare och före detta veganer som genom seriös forskning kommit på att det inte fungerar på människan. Då får man klart för sig hur vår metabolism fungerar. Då kan man verkligen bli lite fundersam när veganer säger tvärt om och utan vetenskaplig grund. De vetenskapliga undersökningar jag hänvisar till är inte betalda av läkemedelsindustrin, livsmedelsproducenterna eller annan intresseorganisation.

Vänligen

Rolle på Österlen

Finns det forskning som visar att vegankost inte fungerar på människan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, qwy sade:

Finns det forskning som visar att vegankost inte fungerar på människan?

O ja, flera föreläsningar och videor och intervjuer med forskare och läkare m.fl. här på Dietdoctor som du kan ta del av. De förklarar hur vår metabolism fungerar och då har man svårt att godta veganers argument. Men det är som när en religiös talar om att Gud finns och tillägger att man ska bevisa att Gud inte finns, inte att de religiösa ska bevisa att han finns. Lite paraleller här med veganer som säger att man ska bevisa att det inte fungerar med vegankost, inte att de ska bevisa vad som är bra med veganism ?

BTW, det flyger en tekanna runt jorden, bevisa att det inte gör det ?

Vänligen

Rolle på Österlen

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-12-30 at 13:22, Peter B sade:

Jag undrar vad den här nästan fientliga inställningen mot veganer som man ibland känner hos en del LCHF:are beror på? :)

Jag vet varför jag har svårt för veganer. Det förekommer insändarkampanjer i tidningarna, och på fb och kanske andra ställen oxå, där det sprids som sanning att kött är miljöskadligt, och skadligt för människor att äta ("giftigt" var det senaste jag såg), för att inte tala om taskigt mot djuren, och helt säkert skulle det vara mycket effektivare att odla mat på betesmarkerna i stället. Att argumentera emot är fullständigt omöjligt. Och i värsta fall börjar andra tro på att det är bättre och miljövänligare att äta vegetariskt.

Jag äter själv gärna mycket grönsaker, och har inget emot vegetarisk mat, bara jag vet vad det är (inga substitut!!!), men jag försöker inte skriva någon på näsan vad de ska äta. Och jag försöker lära mig så mycket jag kan om näringslära och om hur kroppen fungerar och om ekosystem och jag vet inte allt. 

• Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis inom vegangruppen finns det nog ovanligt många "militanta" anhängare, jag har svårt för dem också. Men min gissning är ändå att de flesta av dem inte är det...

Det finns ju en del "militanta" LCHF-anhängare också... ;-)

Men jag tycker att det här dömandet av grupper  (för att en mindre del av dessa beter sig illa)har vi alldeles för mycket av i samhället tyvärr.

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, RolleE sade:

O ja, flera föreläsningar och videor och intervjuer med forskare och läkare m.fl. här på Dietdoctor som du kan ta del av. De förklarar hur vår metabolism fungerar och då har man svårt att godta veganers argument. Men det är som när en religiös talar om att Gud finns och tillägger att man ska bevisa att Gud inte finns, inte att de religiösa ska bevisa att han finns. Lite paraleller här med veganer som säger att man ska bevisa att det inte fungerar med vegankost, inte att de ska bevisa vad som är bra med veganism ?

BTW, det flyger en tekanna runt jorden, bevisa att det inte gör det ?

Vänligen

Rolle på Österlen

Varför fungerar inte vegankost på människan? Går det inte att få i sig alla näringsämnen som man behöver?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-12-31 at 11:32, jesper sade:

Men en del av de "dåliga" anekdoterna är från folk som säger att de ätit LCHF och misslyckats men i själva verket inte alls ätit LCHF. Har bl a en på jobbet.... som hävdade att han åt LCHF men det var mycket undantag och konstiga förklaringar... Men när han berättar för folk nu så säger han ju att det inte funkar :(

Håller helt med där - alla dessa undantag och massor med sk lchf bakverk o godis , ”naturligt sötade” med dadlar och honung och annat ”naturligt socker”, sötningsmedel mm mm: - Sen undrar man varför man inte går ner i vikt - ”Lchf funkar inte (för mig)! Det som smakar sött är socker/kolhydrater och har inget med lchf att göra.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, qwy sade:

Varför fungerar inte vegankost på människan? Går det inte att få i sig alla näringsämnen som man behöver?

Relevant fråga! Jag skulle också gärna vilja veta svaret i klartext utan nedlåtande ordalag om veganer eller andra kostinriktningar:).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Relevant fråga! Jag skulle också gärna vilja veta svaret i klartext utan nedlåtande ordalag om veganer eller andra kostinriktningar:).

Ja det är en rak fråga. Men jag tror att vi är många här på Forum som läst denna fråga tidigare under åren och helt naturligt blir litet uttråkade över att den eller liknande ställs på nytt och på nytt.

Man vill då bara hänvisa till tidigare trådar/frågor om veganism. - Jag för min del tycker att ämnet redan är noggrannt behandlat o besvarat. - Ni minns väl Johan Vegan?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-12-30 at 21:38, Peter B sade:

Länken nedan ger väl vissa indikationer i alla fall....
https://www.healthline.com/nutrition/7-nutrients-you-cant-get-from-plants

Jag postade länken ovan lite högre upp i denna tråd :)

Jag tycker att om följer den så får man en känsla för varför det kan vara svårt att äta vegankost. Det innebär inte att det är omöjligt att leva hälsosamt på veganmat men man måste vara medveten om att vi i grund och botten är skapade för att få i oss en viss mängd animalier. Men det är möjligt att kompensera för detta om man är lite påläst.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg