MrB

Måste människan ha kött för att klara sig?

Recommended Posts

48 minuter sedan, Peter B sade:

Jag postade länken ovan lite högre upp i denna tråd :)

Jag tycker att om följer den så får man en känsla för varför det kan vara svårt att äta vegankost. Det innebär inte att det är omöjligt att leva hälsosamt på veganmat men man måste vara medveten om att vi i grund och botten är skapade för att få i oss en viss mängd animalier. Men det är möjligt att kompensera för detta om man är lite påläst.

Jag hade missat länken tidigare i tråden. Tack för att visade den igen!:)

Intressant läsning.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala
1 timme sedan, kickilotta sade:

Jag för min del tycker att ämnet redan är noggrannt behandlat o besvarat. - Ni minns väl Johan Vegan?

Jag tycker retoriken och  tillvägagångssättet påminner väldigt mycket om Johans sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En artikel om hur vegankost påverkar hjärnan.

http://www.diagnosisdiet.com/vegan-diets-and-the-brain/

Citat

Whether carefully supplemented vegan diets can sustain excellent mental health is a different question altogether. I honestly don’t think anyone knows the answer. Vegan diets are a relatively new phenomenon in world history.

Del 2

http://www.diagnosisdiet.com/micronutrients-mental-health/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har suttit och funderat på kammaren. Veganer påstår att vi är herbivora och bara ska äta kolhydrater. Resten av befolkningen anser att vi är omnivora (åt det karnivora hållet)....vem har mest rätt?

Du kan inte vara vegan utan att hålla koll på att du får alla näringsämnen du behöver och komplettera kosten med piller eller annat som inte är kolhydrater, hur naturligt är det?

Du har svårt att vara vegan utan import av kolhydrater utanför närområdet och övriga världen, eller äter veganer bara det som växer i deras närhet?

Filosoferar

Rolle på Österlen

• Gilla 1
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite utav en halmgubbetaktik har börjat användas. Trådens ursprungliga fråga om vi behöver kött för att klara oss har förvandlats till veganismdebatt vilket defacto inte är samma sak.
Genom att poängtera svagheter i veganism har man inte påvisat att vi behöver kött som något livsnödvändigt..hur är det med pescetarianism..vegerarianism mm?

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, RolleE sade:

Har suttit och funderat på kammaren. Veganer påstår att vi är herbivora och bara ska äta kolhydrater. Resten av befolkningen anser att vi är omnivora (åt det karnivora hållet)....vem har mest rätt?

Du kan inte vara vegan utan att hålla koll på att du får alla näringsämnen du behöver och komplettera kosten med piller eller annat som inte är kolhydrater, hur naturligt är det?

Du har svårt att vara vegan utan import av kolhydrater utanför närområdet och övriga världen, eller äter veganer bara det som växer i deras närhet?

Jag hade en gång en chef som sa "att vara civilingenjör innebär att tänka 80 % av arbetstiden". Nu 30 år senare förstår jag hur rätt han hade.

Tack RolleE! :)

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, RolleE sade:

Filosoferar

Rolle på Österlen

Jag har också bara funderat på kammaren, inte ens googlat, men kommer fram till att du förhoppningsvis har fel. 

Stycke 1: Tror inte så många veganer tycker att man bara ska äta kolhydrater. Kloka veganer (känner ingen men är övertygad om att dom finns) ger sig nog inte in i någon diskussion om vi är herbi, omni eller karnivora, dom tycker däremot säkert att fler ska bli veganer helt enkelt. 

Stycke 2: Det är väl något positivt att hålla reda på att man får i sig alla näringsämnen??

Stycke 3: Vill man så kan man säkert, grattis till den som kan kasta första stenen annars, själv käkade jag oxfilé från Nya Zeeland på nyårsafton, säkert från en feedlot, god var den iallafall. 

Gott grönt år på er.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, MrB sade:

..hur är det med pescetarianism..vegerarianism mm?

Nu är vi inne på det som jag tjatar om I manga sammanhang: definitioner. Pratar vi om kött (=ko, gris, vilt, fjäderfä, lamm, get...) I motsats till fisk, ägg och mjölk? Eller pratar vi animalier kontra vegetabilier?

Har man inte definierat vad man menar blir diskussionen ofta väldigt konstig, för man pratar om helt olika saker.

För min del har jag nog diskuterat animalier kontra vegetabilier, och då blir vegandiskussionen en naturlig följd.

• Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Vittvrak sade:

Jag har också bara funderat på kammaren, inte ens googlat, men kommer fram till att du förhoppningsvis har fel. 

Stycke 1: Tror inte så många veganer tycker att man bara ska äta kolhydrater. Kloka veganer (känner ingen men är övertygad om att dom finns) ger sig nog inte in i någon diskussion om vi är herbi, omni eller karnivora, dom tycker däremot säkert att fler ska bli veganer helt enkelt. 

Det förstår jag att de inte gör, om de skulle medge att vi är omnivora åt det karnivora så skulle de få svårt att förklara sig hälsomässigt ? Jag har för övrigt flera gånger hört veganer säga att vi inte är konstruerade att äta kött med tanke på våra tänder vilket är ett feltänk av stort format om man ser till vår evolution.?

Stycke 2: Det är väl något positivt att hålla reda på att man får i sig alla näringsämnen??

Skillnaden är att de måste, det skulle inte fungera på folk i allmänhet som inte ens kollar innehållet i maten de köper fast de vet att det finns mycket som man bör undvika. Vi har aldrig under vår evolution behövt varken räkna kolhydrater eller näringsinnehåll vilket än en gång visar att veganism är onaturligt.

Stycke 3: Vill man så kan man säkert, grattis till den som kan kasta första stenen annars, själv käkade jag oxfilé från Nya Zeeland på nyårsafton, säkert från en feedlot, god var den iallafall. 

Okay som exempel, Karlstad för 150 år sedan, hur lätt var det att vara vegan och hålla sig frisk? Av hänsyn till djurens väl och ve samt den intensiva antibiotikaanvändningen är nog kött från Feedlots det sämsta man kan äta ur näringsinnehåll. Vi har så mycket annat kött att välja på?

Gott grönt år på er.

Har svarat mellan frågorna

Har full respekt för veganernas val men de ska inte hävda att det vi ätit under miljoner år är farlig eller onaturligt, det är fel ?

Vänligen
Rolle på Österlen

• Gilla 3
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg