Jump to content

Avgiftning

MalinBÅ

Recommended Posts

Bästa sättet att avgifta kroppen efter total felätande under julen? Trots ambitionen att avstå skräpet de här senaste dagarna, så har jag spårat ur totalt. Känner mig nu uppstoppad, socker- och glutenförgiftad, trött och har allmän värk i kroppen och är svullen. Jag vet att i morgon kan jag bättre styra vad jag stoppar i mig, bjuder på mat här hemma och inga gottegrisar kommer. Sedan är det slut på julfirandet och behöver då återställa kroppen. Ät fasta bäst? Vet att jag kommer att ha svårt att låta bli att äta, funderar på om mycket fisk och bra fetter kan vara en medelväg? Förslag tack.

• Like 4

Halvfasta då? God buljong förstärkt med kokosolja. Eller warrior diet att äta bara en gång per dag och dricka kalorifri dryck resten.

Det är skönt att rensa systemet ibland i synnerhet efter julbord. Jag blev bjuden på julbord hos mammas boende igår (vällagad och smakligt)  och jag kunde inte få ner mer än en pyttebit lax på vårt eget sedan. Till och med idag har jag haft svårt för mat. Lutfisken med lök och bacon ska klämmas ned men jag avstod från allt annat bara för att få en chans att må bra igen. Jag har aldrig tålt blandningen på ett smörgåsbord

• Like 4

18 minuter sedan, jesper sade:

Fasta tror jag... kör själv en 60 timmars just nu.

Problemet är att jag måste vara i bra balans psykiskt för att klara att fasta, stressäter just nu. Har klarat 40 timmar utan problem förut.

18 minuter sedan, stoscha sade:

Halvfasta då? God buljong förstärkt med kokosolja. Eller warrior diet att äta bara en gång per dag och dricka kalorifri dryck resten.

Det är skönt att rensa systemet ibland i synnerhet efter julbord. Jag blev bjuden på julbord hos mammas boende igår (vällagad och smakligt)  och jag kunde inte få ner mer än en pyttebit lax på vårt eget sedan. Till och med idag har jag haft svårt för mat. Lutfisken med lök och bacon ska klämmas ned men jag avstod från allt annat bara för att få en chans att må bra igen. Jag har aldrig tålt blandningen på ett smörgåsbord

Har benbuljong i frysen och mer att koka om jag vill, så det skulle kunna fungera. Blir så trött på mig själv för jag vet att jag mår dåligt när jag äter fel, men just då, i situationen så blir det fel i alla fall. Jag har ätit trotts att jag inte varit hungrig, trotts att jag varit proppfull:(.

• Like 2
  • Sad 2

Guest Tureborgaren

I en annan tråd rekommenderades Mats Lindgrens ägg- och smörfasta. Har inte provat själv men blev lite intresserad.

https://fethalsa.wordpress.com/2017/12/14/det-lakande-fettet/

"Jag brukar ju rekommendera minst 48 timmar med enbart smör och ägg som livsmedel. Själv äter jag då 3-4 ägg plus 50 gram smör till både frukost lunch och middag under två dygn. Du som vågar pröva detta kommer att erfara en pigg kropp, en boost av immunförsvaret och att t.ex. värk kan försvinna. Jag brukar rekommendera alla som har en inflammerad kropp att genomföra denna boost en gång i veckan."

6 minuter sedan, Tureborgaren sade:

I en annan tråd rekommenderades Mats Lindgrens ägg- och smörfasta. Har inte provat själv men blev lite intresserad.

https://fethalsa.wordpress.com/2017/12/14/det-lakande-fettet/

"Jag brukar ju rekommendera minst 48 timmar med enbart smör och ägg som livsmedel. Själv äter jag då 3-4 ägg plus 50 gram smör till både frukost lunch och middag under två dygn. Du som vågar pröva detta kommer att erfara en pigg kropp, en boost av immunförsvaret och att t.ex. värk kan försvinna. Jag brukar rekommendera alla som har en inflammerad kropp att genomföra denna boost en gång i veckan."

Känner till det. Har dock lite problem med magen när det blir för mycket ägg.

• Like 1

Jag spårade ur igår, inte jättemycket men illamående blev jag. Idag har det varit ganska bra igen, stod emot godisskålen. Men, så har jag också maffat två gånger idag. Inga långa pass; i det ena fallet försökte jag få ut sonen och hunden (3,8km på sonens puls), och senare i eftermiddag ställde jag mig på löpbandet (blev promenad med lite extra armsving för pulsen medan jag tittade på industrihistoria på svtplay). Jag har upptäckt att jag dels har lättare att stå emot suget om jag "ska träna sen" och sedan efteråt för då är suget påtagligt mindre. 
Om du är i psykisk obalans kanske rörelse hjälper? Dels får du svårt att äta om du inte tar med nåt, dels minskar suget för många av rörelse, precis som hos mig.

• Like 6

Håller med dig att det är mycket lättare att stå emot om man aktiverar sig och har något annat att tänka på. Nu är jag väldigt trött och har energibrist. Det är vila jag behöver, men försöker att bota med mat i stället. Vet att det blir fel, men orkar inte stå emot. Ska träffa min syster i morgon och vi brukar prata igenom diverse saker och sedan mår jag ofta mycket bättre. Sedan är det bara kroppen som behöver tid att läka. Dessutom så lär jag mig alltid något när det går snett. Ser det mer som ett bakslag, än som ett misslyckande och är övertygad om att jag snart är på banan igen.

• Like 6

12 timmar sedan, MalinBÅ sade:

Nu är jag väldigt trött och har energibrist. Det är vila jag behöver, men försöker att bota med mat i stället.

Nu vet jag inte orsaken till att du är trött så detta kanske blir fel. Själv har jag vintermörkret som en stor anledning till energibrist och godissug (godis är även småätande av lågkolhydratgrejor för mig). Vila är viktigt, och väldigt mycket mer än sitta i soffan eller sova. Att skratta, t ex eller lugn rörelse, typ promenader (helst mitt på dagen så här års), är oerhört meditativt och stärkande. Visserligen finns det risk för att det blir ytterligare en grej som ska klämmas in och hinnas med men om man släpper "prestera en promenad" och strosar iväg med sig själv och sina tankar, så är det oerhört vilsamt. :wub:
Du vet säkert vad som brukar funka men ibland kan det vara värt att prova nåt nytt också om man inte brukar det. Detta med rörelse har kommit sent i livet för min del men jag tycker det funkar jättebra! Jag är, så länge jag upprätthåller rörelsen, mycket piggare! Ibland har jag fått tvinga mig ut på promenad med vovvan men förlängt den planerade lilla rundan för jag piggnat till eller för att det funnits en skön vila i gåendet. 
Och oroa dig inte för maten, du reser dig och tar nya tag. 

• Like 5

En viss vintertrötthet är det, brukar vara värst i november innan alla ljus tänds i december. Nu var november extremt stressig pga familjeproblem, så nu är det värre än vanligt med tröttheten. Problemet är ofta att jag tappar rörelsen och fastnar vid datorn när jag mår dåligt och då börjar hjärnan ropa efter något att stoppa i munnen. Jag kommer ut varje dag då jag har hund, men han är mer som tjuren Ferdinand, går helst och lukter på marken, för att sedan gå hem till soffan. Han är dessutom inte helt frisk och till åren så några längre promenader blir det inte så ofta. Nu verkar det bli åtminstone en korttidsfasta. Har ingen direkt aptit idag, dock ett visst sug men tror jag kan stå emot det. Åt senast 20:30 i går kväll och skall snart åka hemifrån några timmar för att träffa min syster och då har jag inte tid att tänka på att äta.

• Like 4
  • Sad 1

17 timmar sedan, MalinBÅ sade:

Känner till det. Har dock lite problem med magen när det blir för mycket ägg.

Ett alternativ är t.ex. köttfärsbiffar, gärna av fläskfärs. Man behöver inte blanda i något med kolhydrater, kanske bara en ren färsbiff med kryddor. Nu är det ju något som behöver förberedas. Jag brukar göra en större laddning biffar och frysa in. Och om jag känner att det är dags för att nolla kolhydraterna tar jag fram biff ur frysen och serverar med smör och kanske avocado och oliver. Det kan ju bli 2-3 gram kolhydrater, men det kanske kan anses okej.

• Like 6

Stress och psykisk obalans är som bekant ingen bra kombo med hunger.

Fasta är i sig en stress för kroppen så det är nog tufft med helfasta för dej just nu.

Däremot att begränsa antalet måltider per dag kan vara en medelväg. 

Det är en form av periodisk fasta, det finns ju många varianter.

Jag har tidigare under mina år med LCHF-kost tillåtit mig alltför mycket småätande och snacks bara för att jag kunnat.

Senaste tiden har jag alltmer tänkt medvetet på att minimera antalet måltider, inte detsamma som att minska på maten, bara koncentrerat.

Jag får en bra överblick över mitt intag och känner att kroppen hinner städa upp och rena sig innan nästa måltid.

Måltiden som kommer möts av äkta hunger och jag tillåter mig rejäla måltider som även kan följas av någon tillåten planerad efterrätt.

• Like 5

Tar du några kosttillskott? Jag vet att många tycker att det inte ska behövas på en LCHF-kost, men ibland är det viktigt, då vi inte alltid får i oss det vi behöver via maten av olika anledningar. D-vitamin, Omega-3 och ett B-vitaminkomplex av bättre sort kan vara bra vid trötthet och håglöshet tycker jag. (D-vitamin är nästan ett måste för alla enligt mig) :)

• Like 5

Tack för alla tips och råd. Blev en 18 timmars fasta sedan var jag hungrig på riktigt, så det blev en kopp buljong, sedan en färdig färsbiff från frysen tillsammans med lite gräddost. Blev även några skivor leverpastej, som innehöll vetemjöl. Kunde inte låta bli men den är snart slut och jag kommer inte köpa hem mer. Blir nog inget mer idag då jag inte är hungrig, dock finns ett sug som jag hoppas jag kan stå emot. Jag känner att jag är på rätt väg igen. Det kommer säkert att bli en del snedsteg innan det nya året börjar, men förhoppningsvis inga stora felätande. Bara vardagen kommer tillbaka så skall jag nog kunna strukturera upp måltiderna, så att det finns bra mat hemma och minimalt med skräp. I morgon är gymmet inbokat och det skall bli skönt att få sig en genomkörare av kroppen.

1 timme sedan, Syster sade:

Tar du några kosttillskott? Jag vet att många tycker att det inte ska behövas på en LCHF-kost, men ibland är det viktigt, då vi inte alltid får i oss det vi behöver via maten av olika anledningar. D-vitamin, Omega-3 och ett B-vitaminkomplex av bättre sort kan vara bra vid trötthet och håglöshet tycker jag. (D-vitamin är nästan ett måste för alla enligt mig) :)

Jag äter en del tillskott, lite olika beroende på vad jag tycker att jag för tillfället behöver. 

• Like 7

On ‎25‎.‎12‎.‎2017 at 4:49 PM, jala said:

Kanske skall du basa kroppen.

https://ehdin.com/article/basa-med-bikarbonat/

hej Jala, ursaekta men.. nej! den myten har redan motbevisats sedan flera aar  https://www.drberg.com/blog/the-alkaline-and-acid-myths https://chriskresser.com/the-ph-myth-part-1/  https://www.mindbodygreen.com/0-18569/the-alkaline-diet-myth-or-must.html

bikarbonat saenker ph i urinet, men varken i blod eller celler. det saenker magsyran, och det aer inte alls bra. den behoevs foer matsmaeltning, foer att ta doed paa bakterier, och foer en bra tarmflora

drick mycket, drick renande te, 

åkerfräken, korander, cilantro, curcuma, braennaessla, maskrosrot, olivbladste, svartkuminolja, kokosnoetsolja. 

staerk levern med acetylcystein och mariatistel pulver. 

• Like 2

53 minuter sedan, annakopp sade:

hej Jala, ursaekta men.. nej! den myten har redan motbevisats sedan flera aar  https://www.drberg.com/blog/the-alkaline-and-acid-myths https://chriskresser.com/the-ph-myth-part-1/  https://www.mindbodygreen.com/0-18569/the-alkaline-diet-myth-or-must.html

bikarbonat saenker ph i urinet, men varken i blod eller celler. det saenker magsyran, och det aer inte alls bra. den behoevs foer matsmaeltning, foer att ta doed paa bakterier, och foer en bra tarmflora

drick mycket, drick renande te, 

åkerfräken, korander, cilantro, curcuma, braennaessla, maskrosrot, olivbladste, svartkuminolja, kokosnoetsolja. 

staerk levern med acetylcystein och mariatistel pulver. 

Tack för hjälpen. Jag visste detta men kunde inte hitta info så jag chansade att det fanns någon på forumet som kunde skaffa fram lite data. Än en gång Tack

4 hours ago, jala said:

Tack för hjälpen. Jag visste detta men kunde inte hitta info så jag chansade att det fanns någon på forumet som kunde skaffa fram lite data. Än en gång Tack

hehehe mitt trick om jag ibland inte vet: googla med the xxx myth. "the cholesterol myth" eller "the calorie myth" daa hittar man raett intressant information. men just detta har jag tittat massor paa. jag blev supersjuk! gick upp 10 kilo, tappade haar, och gick fraan laekare till laekare. tills.. jag hittade en som tog avgoeringsprov och det visade sig att jag hade osmaelt mat i avgoeringen. naer de fraagade igenom mina vanor och lite tillbaka i tiden, visade det sig att jag pga min aetstoerning, bulimi, hade foerstoert magens produktion av magsyra. jo, foer man faar upp maten laettare med bikarbonat. detta foerde till en tarmflora med candidasvamp och saknad av flera viktiga bakterier. vilket aeven ledde till att levern inte kunde avgifta, saa den sa till min skoeldkjoertel att dra ner paa foerbraenningen, saa att kroppen la paa fett som den kunde skjuta in toxinerna. kroppen aer en finurlig maskin! detta kallas rT3 syndrom. efter en candidakur, och en riktig avgiftning (chelatering, also med metallchelat som infusion) gick jag ner igen paa 2 maanader, blev av med depression och soemnsvaarigheter och maar baettre aen naagonsin.

lowcarb hjaelper mycket med, men man maaste ha matsmaeltningssystem fraan magen, gallan, levern till tarmen saa att kroppen staeller in raett funktion!

• Like 4

Kan erkänna att det har blivit en del dåliga val denna vecka, men det har åtminstone varit medvetna val. Maten har varit utmärkt, men det har blivit både choklad, pepparkakor och glögg:wacko:. Risken finns att även morgondagen kommer att leda till en del felaktiga val, men så är det bara och tänker inte lägga någon värdering i det. Mentalt är jag inställd på nystart 1/1 2018. Livet kan då återgå till något som kan likna vardag och tänker lägga energi på att ha terapi med mig själv. Kan bli ganska intressanta diskussioner mellan olika delar av kroppen som vill olika saker. Snabb belöning, stressreduktion med "mat" och bota trötthet med mer "mat", mot långsiktig hälsa och välmående. Nu hoppas jag på att det nya året skall ge lugn och återhämtning, efter ett 2017 med mycket stress och många måsten.

• Like 2

Då kanske vi kan peppa varandra..? Jag är inte på sockret så jätteofta men det LCHF-vänliga godiset (småätande av matvaror) ger snabb belöning och stressreduktion för mig. Ett beteende jag inte är nöjd med. Kan hållas aningen i schack av att jag "ska träna sen" eller efter träning när lugnet infunnit sig men jag är tyvärr inte så vältränad som jag skulle behöva vara för att springa varje gång jag är sugen... :unsure:

• Like 2

9 minuter sedan, MariaF sade:

Kan hållas aningen i schack av att jag "ska träna sen" eller efter träning när lugnet infunnit sig men jag är tyvärr inte så vältränad som jag skulle behöva vara för att springa varje gång jag är sugen... :unsure:

Vänd på det, finns alltid en positiv sida.....  Om du springer varje gång du är sugen så ÄR du snart grymt vältränad:)

• Haha 1

1 timme sedan, MariaF sade:

men jag är tyvärr inte så vältränad som jag skulle behöva vara för att springa varje gång jag är sugen... :unsure:

Om du sprungit 300 mil i år så är du mycket vältränad oavsett vad du själv tycker!  Du säger ju själv att du blivit otroligt stark i din löpning även om tiderna blivit sämre... så ledsen tror inte på dig! ;)

• Like 1

Just nu, jesper sade:

Om du sprungit 300 mil i år så är du mycket vältränad oavsett vad du själv tycker!  Du säger ju själv att du blivit otroligt stark i din löpning även om tiderna blivit sämre... så ledsen tror inte på dig! ;)

Tack... men jag har inte sprungit 300mil i år... Se MAF-tråden... :(

3 timmar sedan, MariaF sade:

Då kanske vi kan peppa varandra..? Jag är inte på sockret så jätteofta men det LCHF-vänliga godiset (småätande av matvaror) ger snabb belöning och stressreduktion för mig. Ett beteende jag inte är nöjd med. Kan hållas aningen i schack av att jag "ska träna sen" eller efter träning när lugnet infunnit sig men jag är tyvärr inte så vältränad som jag skulle behöva vara för att springa varje gång jag är sugen... :unsure:

Jag är inte heller så ofta i sockret utan oftast överäter jag av godkänd mat.

• Like 1
  • Sad 1

Nu känns det som om jag är på rätt väg. Började året med en ofrivillig utrensning av tarmen. Mot bättre vetande så blev det för många ägg med smör, samt att jag av någon knäpp anledning föll tillbaka på grädde i kaffet. Det gav en omedelbar respons från tarmen och den var inte rolig. På det åkte jag på en lättare halsinfektion med lite feber så aptiten har inte varit så stor. Hållit mig till bra mat samt att det bara blivit tre mål om dagen med minst 12 timmars fasta under natten. Halsont och feber är borta, bara en viss trötthet kvar. Magen är fortfarande lite orolig, men har varit snäll. Idag vid halv åtta, blev det buljong, broccoli, kokt nötkött och smör. Har inte blivit hungrig på hela dagen men valde att ta en kopp buljong med kokosolja och salt nu. Till kvällen blir det stekt makrill. Inget direkt sug så det känns bra. Om jag visste att det hade fungerat, hade jag valt att fasta helt, men eftersom jag är mitt i PMS-veckan så vågar jag inte utmana ödet. Jag får ofta ett stort behov av att småäta under denna vecka och då blir det ofta sämre val om jag låter hungern bli för stark. 

• Like 2