Jump to content

Minskat sömnbehov

LasseSocker

Recommended Posts

Jag brukar vara försiktig med att tillskriva min LCHF-kost varenda positiv förändring i mitt liv. Det blir ju lätt en sådan hallelujastämning.

Men. Under hela mitt liv hade jag ett stort sömnbehov, ca 8-9 timmar per natt. Redan några veckor efter att jag började med LCHF (för drygt ett år sedan) så minskade mitt sömnbehov med upp till 2 timmar.

Är det bara en slump? Har fler upplevt samma sak?

Jag lider av mild sömnapné (självdiagnosticerat). Kanske har den blivit bättre och det är därför jag behöver mindre sömn? Jag var inte så mycket överviktig utan har bara minskat ner min kulmage rejält (gått ner ca 8-10 kg).

Är det bara en slump? Har fler upplevt samma sak?

Samma här, förut kom jag hem från jobbet och somnade nästan direkt och vaknade morgonen därpå av väckarklockan. Nu är jag pigg och fräsch från kl 6.30 till ca 23:00. Vet inte riktigt vad jag ska göra av den nyfunna tiden på kvällarna :)

Japp!

Ca 2 timmar mindre är nog en korrekt uppskattning som stämmer även på mig :)

Kroppen behöver nog inte kämpa på lika mycket med gifter eller försöka läka kostrelaterade skador som den var tvungen till tidigare

Själv tror jag det har med blocksockret att göra.

Mitt sömnbehov före kostomläggningen var ca 8 timmar och 40 minuter om jag varje natt fått sova optimalt. Eftersom man inte alltid får det var det i praktiken ca 9 timmars sömnbehov. Då räknar jag den tid jag faktiskt sov. Det var ganska svårt att hinna med något alls när jag pendlade till mitt jobb. Jag jobbade ungefär halv tio till 18. Kom hem lite efter sju och skulle stiga upp halv åtta. Och borde ligga i sängen redan kl 22. Ja och varva ner vid niotiden på kvällen. Så det var med andra ord jobbigt att inte klara sig på mindre sömn.

Och om jag inte fick min sömn var jag som en zombie hela dagen.

Nu har sömnbehovet minskat med en timme. Jag har förstås tre små barn nu så klart jag ändå är slut ibland. Men det är sällan jag är zombie hela dagen. Det händer bara efter extrema nätter numera. Det är svårt att veta sitt verkliga sömnbehov om man alltid får för lite sömn. Då sover man mera än normalt när man äntligen får sova ut. Därför tror många att dom behöver väckarklocka på morgonen. Men jag har haft vissa perioder när jag fått sova tillräckligt även sen jag började med LCHF när andra barnet var 3 månader så jag vet att sömnbehovet minskat med ungefär en timme.

Jag hade för vana att äta kvällsmacka förut. Kunde bli fyra-fem stycken, kanske vid 21-22-tiden. Nu inser jag hur pass mycket min kropp faktiskt fick jobba på nätterna. Inte konstigt att man var trött när man vaknade, kroppen hade ju hållt på och tagit hand om kolhydrater halva natten. Numera äter jag knappt någonting på kvällarna, för jag är inte hungrig.

Jag sover nog mer nu, men det är nog för att jag sover så himla gott nu förtiden att man lite längtar till sängen.

Förr (för trettio kilo sen),både snarkade och svettades jag hela natten och var precis lika trött på morgonen.