Jump to content

Kor räddar vår planet

Guest jala

Recommended Posts

saxat från Annika.

Det hela kan enkelt sammanfattas i att en frisk jord producerar friska livsmedel som även gör djur och människor friska. Den lantbrukare i Östersund som jag köper mitt gräsbetade kött hos berättade för mig att när han satsade på ett giftfritt jordbruk och utan kraftfoder till sina kor försvann också alla veterinärräkningar. En frisk jord innebär också att mängden organiskt material i jorden med tiden ökar och där den mikro- och makro-biologiska mångfalden också ökar med tiden.

Jag gillar kor ... :wub:

Men hela jordbruks- och livsmedelssystemet håller på att gå oss ur händerna. :(

"Tidigare var utsäden och raser gemensamma resurser som byttes eller delades frivilligt, ibland av bönderna direkt och ibland genom statens försorg. Numera kan man patentera utsäde och handeln med utsäden är noga reglerad och kontrollerad. Ett litet antal företag har tagit kontroll över utsädeshandeln och på senare år har de fusionerat med kemiföretagen, så att fyra företag nu kontrollerar mer än 60 procent av produktionen av både bekämpningsmedel och utsäden. I nästa steg slås företagen ihop med läkemedelsindustrin också; Bayer håller på att köpa Monsanto. Kanske kan de då tillverka läkemedel som kan fungera mot de skador som bekämpningsmedel orsakar, eller kosttillskott som kompenserar för det allt sämre näringsinnehållet i maten vi äter?"

http://tradgardenjorden.blogspot.se

• Like 1
  • Sad 2