Jump to content

Håll

MariaF

Recommended Posts

Är det någon som är insatt i detta med håll? Jag har flera gånger försökt förstå vad det är, och därom tviste de lärde, och enligt det senaste jag läst i frågan så är det tydligen bra att förebygga med måltider med hög andel kolhydrater som pasta, och låg fetthalt. :huh: https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/smarta-och-rehabilitering/patientinformation/idrottsmedicin/hall--stickande-smarta-i-sidan/

När jag var barn/ungdom, hade jag ofta håll. Nu har jag det aldrig, inte ens innan jag blev året-runt-springare, utan jag kopplar det till min ålder. Jag har nyligen börjat försöka träna med sonen och han får väldigt lätt håll, oavsett hur långt innan han ätit. Han får det stup i kvarten. Det innebär att det inte blir mycket till träning... Ibland tror jag att han skojar med mig (för att slippa undan) men så minns jag hur jag själv hade det så jag tror honom. 
Vad gör man åt det? Finns det några tips man kan prova utöver att klämma på något? Jag vill så gärna få upp hans ork så att andra saker kan bli lite roligare för alla fysiska aktiviteter faller på att det är jobbigt.

• Like 6

Hans puls är som mammas, den hoppar upp och ner... Så den begränsar maffandet å ena sidan (för han vill maffa som jag om han ska göra alls...) och så hållet å andra sidan... Och i tredje armen på triangeln sitter latmasken... Men stavgång kan vara nåt att prova... Man klämmer och puttar på på en gång. 

• Like 1

Guest Tureborgaren

Min jympa-majje lärde oss ett knep som funkar ibland. När man får håll ska man trycka hårt med fingrarna mot det ställe på magen där det gör ont. Samtidigt ska man dra upp knät mot magen så mycket det går på den sidan som hållet sitter, och böja sig kraftigt framåt och hålla andan tills smärtan ger sig. Hoppas det framgår hur jag menar... :D

Just nu, Tureborgaren sade:

Min jympa-majje lärde oss ett knep som funkar ibland. När man får håll ska man trycka hårt med fingrarna mot det ställe på magen där det gör ont. Samtidigt ska man dra upp knät mot magen så mycket det går på den sidan som hållet sitter, och böja sig kraftigt framåt och hålla andan tills smärtan ger sig. Hoppas det framgår hur jag menar... :D

Jodå, jag fattar! Det är ungefär så han gör. Så det är ju bra! Kanske jumpa-lärarna fortfarande lär ut det..? :)

• Like 1

Mycket intressant fråga tycker jag, och vad det beror på verkar de lärda tvista om. Jag har fått lära mig att håll beror på andningen, att man andas för ytligt och inte andas tillräckligt med magen. Låter väl logiskt egentligen med dagens "kunskaper" om hur viktig vår andning är för att må bra och att kunna lindra diverse krämpor :) Bukandning med andra ord ska kunna "bota" håll :)

• Like 4

10 timmar sedan, Syster sade:

Bukandning med andra ord ska kunna "bota" håll 

Den förklaringen kan jag inte minnas att jag sett de lärde tvista om... Men det låter ju logiskt! Och jag gillar när det låter logiskt! :) 
Nedsatt blodtillförsel till diafragman var en teori förr. Men det tror man inte längre eftersom den också måste ha kraft till andningen så behöver den lika mycket blod som armar och ben. Att det sliter och drar i ligamenten är en annan teori och det är även irritation i bukhinnan som består av två delar med smörjvätska emellan och om mängden vätska är för liten så blir det då friktion som gör ont. Undrar om det går över när man får mer flås? Jag var aktiv som barn så tillvida att jag cyklade mycket (bodde utanför samhället) men sprang gjorde jag inte i onödan så jag vet inte om problemen med håll gått över om jag varit mer tränad?
Stackars barn - inte nog med att mamma tvingar ut honom för att hon tröttnat på hans stillasittande; det är fotisättningsteknik (POSE), pulsmätning (MAF) och nu ska vi testa andningsteknik också... ;) 
Igår kväll introducerades löpbandet, mamma var för trött efter sin egen runda för att ge sig ut med honom också. Slutade med att mamma skuttade runt (sa sonen, själv hävdar jag att jag dansade :unsure::P) på golvet till alla goa låtar! Och jag kanske ska förtydliga att jag vet att barn inte ska uthållighetsträna eller träna ensidigt (hjärtat är inte färdigväxt). Vi pratar om några få kilometer/en halvtimme på bandet några gånger i veckan som mål. 

• Like 2

Detta med motivation är verkligen svårt! Han både vill och inte vill. Under hösten har jag fått med honom nån gång i veckan på promenad med hunden (samma runda vi ska springa nu) och det kan ta upp emot en timme (3,8km). Trots att jag går sakta så halkar han efter. Jag ser en insulinmage komma och vill ge honom bättre förutsättningar än jag haft till att låta kroppen gå på fett (matmässigt är han inte riktigt LCHF men i närheten) men jag/vi har haft svårt att ta kämpandet i vardagen. Motståndet är stort! Och så detta j-kla håll som dök upp nu?! Jag trodde att han springer mer i skolan än han tydligen gör. Och på jumpan är tydligen uppvärmningen jobbigast. De blir inte ens svettiga... 
Han älskar spel men Pokemon var inget kul när man var tvungen att gå för att spela (!). Pulsbandet skaver. Skorna klämmer. Och själv är jag helt dränerad på energi efter att ha tvingat ut honom... Han sa t ex att han hört på Lilla Aktuellt att man ska göra en sport som är rolig. Han har testat brottning, orientering, fotboll, judo... Inget är kul! I somras påstod han att han gillar att simma och hoppa studsmatta. Jodå, han badar gärna och det blir mycket klättra upp och hoppa i och det är ju bra men vi har hittills inte fått till något som kan bli regelbundet... Så nu har jag sagt att han får haka på mig tills han fått lite ork, då får han välja själv igen. Tror att han gillade brottningen, bortsett från själva brottningen alltså. Det är mycket armgång, kullerbyttor och sånt och kanske kan han hitta tillbaka till den cross-trainingen? Men tills dess får vi kämpa med att få till lite kondition och ta oss över alla hinder som dyker upp på vägen. Som skavsår och håll... 

• Like 3

Jag fick mycket håll förr, men konstigt nog så upphörde det totalt när jag lade om kosten. När jag tänker efter, så kan jag inte minnas ett enda fall av håll efter det.
Det kan ju förvisso höra samman med att jag även blev ett år äldre, men i så fall ligger min åldersgräns för håll någonstans vid 40+. Och bukandning började jag inte tänka på förrän långt senare, så den kan inte heller ha påverkat i mitt fall.

Att motionera motvilliga ungdomar är definitivt inte lätt. Har tyvärr inga bra tips att komma med där, för jag var ärligt talat inte särskilt framgångsrik i mina försök att aktivera mina egna avkommor 

• Like 2

19 timmar sedan, MariaF sade:

Är det någon som är insatt i detta med håll? Jag har flera gånger försökt förstå vad det är, och därom tviste de lärde, och enligt det senaste jag läst i frågan så är det tydligen bra att förebygga med måltider med hög andel kolhydrater som pasta, och låg fetthalt. :huh: https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/smarta-och-rehabilitering/patientinformation/idrottsmedicin/hall--stickande-smarta-i-sidan/

När jag var barn/ungdom, hade jag ofta håll. Nu har jag det aldrig, inte ens innan jag blev året-runt-springare, utan jag kopplar det till min ålder. Jag har nyligen börjat försöka träna med sonen och han får väldigt lätt håll, oavsett hur långt innan han ätit. Han får det stup i kvarten. Det innebär att det inte blir mycket till träning... Ibland tror jag att han skojar med mig (för att slippa undan) men så minns jag hur jag själv hade det så jag tror honom. 
Vad gör man åt det? Finns det några tips man kan prova utöver att klämma på något? Jag vill så gärna få upp hans ork så att andra saker kan bli lite roligare för alla fysiska aktiviteter faller på att det är jobbigt.

Citat

Ät om möjligt mat med högt kolhydratinnehåll (som bryts ned långsamt, till exempel pasta), lågt fettinnehåll och måttligt till lågt proteininnehåll under den föregående måltiden.

Verkar som bra tips som kommer att uppskattas här. ^_^

• Haha 3

Just nu, Fnutt sade:

På 1177 står det att håll kanske beror på kramp i diafragma.
Kramp.. det brukar ju bli bättre med  salt,magnesium och/eller vatten?

Kramp är tydligen en förlegad teori som inte gäller längre. Men... iofs kan jag ta med en flaska magnesiumspray, det är ju knappast farligt att spraya med... 

Bör det inte försvinna på sikt?

Knepet med att massera där det gör ont och vila för att sedan börja om igen har fungerat för mig vad jag kan minnas. Om det är kroniskt och aldrig försvinner på sikt så är det ju mer problematiskt.

Hur många gånger har ni provat och hur många gånger är det håll?

Jag har haft håll 1 gång tror jag, och jag har lchf:at rätt hårt senaste året, och den dagen hade jag inte ätit kolisar, dock hade jag ätit inom 2-3 timmar. Och drog den slutsatsen att de var pga det.

Jag har kunnat jogga på fastande mage förut och det enda jag tyvärr råkar ut för är att uthålligheten tar slut och jag inte orkar springa så långt som jag skulle vilja :). Men fram tills i somras var löpning heller inte min grej.

Men knepet "hålla mot det onda" har dock fungerat för mig. Men varför det händer och vad man egentligen ska göra åt det vet jag inte...

Jag tror det är nåt MAFare råkar ut för i högre grad än Fungare ;)

6 minuter sedan, MrB sade:

Hur många gånger har ni provat och hur många gånger är det håll?

Eftersom sonen är svårmotiverad och vi precis börjat om så har har jag ingen statistik - än. Men jag funderar på att notera detta framöver. Även för hans skull. Nu har han fått ett eget pulsband kopplat till mobilen och där kan man föra anteckningar i appen. Ska försöka motivera honom att logga upplevelser för att följa förändringar. Under rundan som föranledde frågan fick han håll säkert 7-8ggr, dvs det kom tillbaka efter en liten stund (vi försökte följa hans MAF-puls). Jag har fått för mig att det kan ha med ålder att göra men också hur tränad man är. Det viktiga är ju att man kan bryta det snabbt och fortsätta sin runda.

5 minuter sedan, Stefan S sade:

Jag tror det är nåt MAFare råkar ut för i högre grad än Fungare ;)

Det där förstod jag nog inte; jag hade mycket håll som barn men har aldrig haft det som vuxen vad jag kan minnas - och definitivt inte under de senaste 7åren på LCHF och drygt 1år med MAF... 

• Like 2

43 minuter sedan, MariaF sade:

Kramp är tydligen en förlegad teori som inte gäller längre. Men... iofs kan jag ta med en flaska magnesiumspray, det är ju knappast farligt att spraya med... 

Typiskt, när man för en gångs skull tycker man har kommit på något smart :D

• Haha 1

2 minuter sedan, Fnutt sade:

Typiskt, när man för en gångs skull tycker man har kommit på något smart :D

Ja men bara för att en teori blir förlegad betyder ju inte att det inte är så..?! Läste nånstans att om man håller fast vid något tillräckligt länge så blir man förr eller senare modern! 

• Like 1
  • Haha 1

1 timme sedan, kickilotta sade:

Kan det vara vanligare med håll när man är barn? Hade det ganska ofta som barn men sen har det försvunnit. Har sprungit i många år men knappast drabbats alls.

Här finns handfasta råd för att minska problem med håll.

http://aktivtraning.se/traning/lopning/lopteknik/sa-undviker-du-att-fa-hall

Jag vill minnas att jag hade lätt för att få håll som barn/tonåring!

Och jag är väl mest inne på att de gamla teorierna stämmer i de flesta fall!

"Orsaken är okänd, men håll kan bero på kramp i diafragman, som gör att tarmar och bukinnehåll pressas nedåt, vid syrebrist och när mjölksyra bildas. En annan orsak kan vara kramp i musklerna mellan revbenen. Spänningar i bukens organ och i lungorna kan också orsaka håll.[2]

Håll är ofarligt och går över av sig själv. Ett sätt att minska smärtan och få det att gå över så fort som möjligt är att ta ett djupt andetag, och sedan hålla andan så länge man förmår."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Håll

• Like 2

4 timmar sedan, MariaF sade:

Eftersom sonen är svårmotiverad och vi precis börjat om så har har jag ingen statistik - än. Men jag funderar på att notera detta framöver. Även för hans skull. Nu har han fått ett eget pulsband kopplat till mobilen och där kan man föra anteckningar i appen. Ska försöka motivera honom att logga upplevelser för att följa förändringar. Under rundan som föranledde frågan fick han håll säkert 7-8ggr, dvs det kom tillbaka efter en liten stund (vi försökte följa hans MAF-puls). Jag har fått för mig att det kan ha med ålder att göra men också hur tränad man är. Det viktiga är ju att man kan bryta det snabbt och fortsätta sin runda.

Det där förstod jag nog inte; jag hade mycket håll som barn men har aldrig haft det som vuxen vad jag kan minnas - och definitivt inte under de senaste 7åren på LCHF och drygt 1år med MAF... 

Äh, de var jag som försökte göra mig rolig, men det misslyckades :). 

Hoppas du kan motivera grabben, ta reda på hans intresse och motivera promenader/löpning med något han kan få; tex om han gillar tv datorspel så motivera med spel, eller speltid, eller något tillbehör till spelen... :)

• Like 2

Idag blev det löpband för både mig och sönerna. Yngste sonen fick hålla på en kvart, varav 5min vardera uppvärmning, småjogg, nedvarvning. Inget håll alls. Den äldre sonen maffade, puls max 160 eftersom han är under 16år, och han pass bestod av 10min uppvärmning, 20min småjogg/gå, 5min nedvarvning. Han fick håll en gång under slutet av de 20min han småjoggade. Idag gick det över när han klämde hårt på en grej (en gummiring från en trasig hundleksak) och han sa att det kändes bättre med den för den hade han bra grepp om och den sviktade lite. Vi testar vidare.

• Like 1