Jump to content

Sojamjölk

Emeliet

Recommended Posts

Hej, 

Jag har nu hållt mig till strikt LCHF i 1 månad. Men sista dagarna har jag läst på många ställen att sojamjölk inte är att rekomendera. 
Alpros Soyamjölk (osötad såklart) använder jag bara lite i kaffet några gånger om dagen då jag saknar mjölk till kaffet. 

Min fråga är om jag kan forsätta ha det i kaffet eller om detta inte är bra för mig?

Tack på förhand!

• Like 1

För många är soja "a big no no" pga proteiner som är östrogenliknande och kan tänkas ställa till med hormonell oreda. Det vetenskapliga läget är som jag förstår det oklart. Men jag skulle tro att så små mängder som du indikerar borde inte ställa till med något negativt, speciellt om det hjälper dig med kosthållningen i stort. Det är oftast inte de små detaljerna som avgör utan de typ 80% av vad man äter o dricker. Så om kaffe med sojamjölk hjälper dig kontrollera sug efter typ dålig mat eller dryck så skulle jag fortsätta!

• Like 4

Kjell, tack för snabbt svar.
Okej, hade ingen aning om den hormonella delen, det låter inte helt bra såklart.
Eftersom det inte är stora mängder om dagen jag konsumerar så hoppas jag att det inte påverkar mig så mycket.
När jag tänker på allt skit jag stoppade i mig förut så är allt jag idag äter ''bra'' för kroppen. haha.

Det är inte lätt att hålla koll på allt i början :) 

• Like 6

Du ska använda hela ägget!
Martina Johansson har en bra blogg och hon har även skrivit en bra bok om kvinnohormoner, Hormonbibeln 2.0, som alla kvinnor skulle behöva läsa i unga år. Själv funderar jag på soja just för fytoöstrogenerna men jag är klimakteriegammal så... Jag säger som Kjell, så små mängder bör inte ställa till det för dig men läs på Martinas blogg (länk bland Kostdoktorns länkar) så kan du göra ett mer medvetet val sen. Och du har ju så himla rätt i att allt är relativt!

• Like 3

14 minutes ago, Erik 2 said:

Trodde aldrig jag skulle skriva detta ... men kanske lite fullfet ohomogeniserad mjölk är att föredra framför soya. Har du valt bort mjölk av nåt särskilt skäl ? 

När jag startade med kostdoktorns 2 veckors utmaning så lärde jag mig att mjölk inte var ett alternativ, så av den anledningen har jag tagit bort det.
Startade med att ha grädde i kaffet, men läste efter en vecka att det inte ger lika bra resultat.
Sedan dess har jag bara använt mig av osötad soya mjölk, då den har 0g socker/kolhydrater i sig.

• Like 3

8 minutes ago, MariaF said:

Du ska använda hela ägget!
Martina Johansson har en bra blogg och hon har även skrivit en bra bok om kvinnohormoner, Hormonbibeln 2.0, som alla kvinnor skulle behöva läsa i unga år. Själv funderar jag på soja just för fytoöstrogenerna men jag är klimakteriegammal så... Jag säger som Kjell, så små mängder bör inte ställa till det för dig men läs på Martinas blogg (länk bland Kostdoktorns länkar) så kan du göra ett mer medvetet val sen. Och du har ju så himla rätt i att allt är relativt!

Tack för tipset, den ska jag verkligen läsa :)
Längtar tills den dagen jag är mer påläst om allt inom LCHF så man kan göra aktiva/medvetna val utan att behöva söka sig fram till all information. 
Precis, är bara stolt att jag klarat mig utan pasta & kaffe latte i en månad.

• Like 3
  • Thanks 1

1 minute ago, MariaF said:

Du satsar alltså på väldigt strikt LCHF..?

Ja det stämmer, försöker så långt jag bara kan. Ena veckan går det fantastiskt och andra veckan ligger jag på kanten och tippar över på måttlig lchf... 
Helst när jag har varit stressad och inte planerat ordentligt. Men ja, planen är att gå på strikt lchf.

• Like 3

24 minuter sedan, Emeliet sade:

Ja det stämmer, försöker så långt jag bara kan. Ena veckan går det fantastiskt och andra veckan ligger jag på kanten och tippar över på måttlig lchf... 
Helst när jag har varit stressad och inte planerat ordentligt. Men ja, planen är att gå på strikt lchf.

Lycka till - det kommer säkert att gå bra!

• Like 2
  • Thanks 1

Vi är fler som halkar lite hit och dit. Stress är något som verkligen kan tippa en över kanten. Det gäller att snabbt komma tillbaka till planen och se snedsteget som lärdom, man får insikt i hur man fungerar. Tillslut kanske man hinner hejda sig innan tippen kommer och håller sig till planen. Jag är 47 och lärde mig i somras att dricka kaffet svart, hade hälften kaffe/hälften grädde tidigare. Du ska kanske sträva emot svart kaffe, så slipper du även sojan. Lycka till.

• Like 2

1 hour ago, Emeliet said:

Sedan dess har jag bara använt mig av osötad soya mjölk, då den har 0g socker/kolhydrater i sig.

Hej igen. Förlåt men stämmer det verkligen att den har noll kolhydrater. Soyabönorna har ca 30% kolhydrater så även om drycken är mest vatten borde det finnas nån kolhydrat kvar om den är gjord på soyabönor. Inget tillsatt socker betyder inte att det saknas kolhydrater. ;-)

• Like 1

11 minutes ago, MalinBÅ said:

Vi är fler som halkar lite hit och dit. Stress är något som verkligen kan tippa en över kanten. Det gäller att snabbt komma tillbaka till planen och se snedsteget som lärdom, man får insikt i hur man fungerar. Tillslut kanske man hinner hejda sig innan tippen kommer och håller sig till planen. Jag är 47 och lärde mig i somras att dricka kaffet svart, hade hälften kaffe/hälften grädde tidigare. Du ska kanske sträva emot svart kaffe, så slipper du även sojan. Lycka till.

Ja och vad jag verkligen måste lära mig är snabba alternativ och att nöja mig med 1 ägg eller dyl.. Mitt problem är att allt jag äter måste vara gott. 
Så istället för att bara äta ett ägg med lite majo så slutar det med en lyxomelett med massa kryddor och div. ingredienser. Blir så irriterad. Men det är ju därför jag är här, för att hjälpa mig själv och mitt ''matberoende''. 

Absolut är det ett bättre alternativ, jag har tyckt om svart kaffe förut så kanske kan lära mig det igen.. Tack! 

• Like 5

4 minutes ago, Erik 2 said:

Hej igen. Förlåt men stämmer det verkligen att den har noll kolhydrater. Soyabönorna har ca 30% kolhydrater så även om drycken är mest vatten borde det finnas nån kolhydrat kvar om den är gjord på soyabönor. Inget tillsatt socker betyder inte att det saknas kolhydrater. ;-)

På paketet står 0 kolhydrater som du ser under:
https://www.alpro.com/se/produkter/drycker/soja-naturell/osotad

Jag antar att jag kan lita på det som står på paketet, hur ska man annars veta vad man kan äta?

NÄRINGSVÄRDE (100ml)

energi 138 kJ / 33 kcal
fett 1.8g
varav mättat 0.3g
  enkelomättat 0.4g
  fleromättat 1.1g
kolhydrat 0g
varav sockerarter 0g
fiber 0.6g
protein 3.3g
salt 0.07g

• Like 1

5 minutes ago, jala said:

Jag förstår att det är kolhydrater i vanlig soyamjölk men om det står på paketet som jag har att det innehåller 0 kolhydrater så måste det väll ändå stämma eller? 

6 minuter sedan, Emeliet sade:

Jag förstår att det är kolhydrater i vanlig soyamjölk men om det står på paketet som jag har att det innehåller 0 kolhydrater så måste det väll ändå stämma eller? 

Vet ej. Vill minnas att det var en diskussion om att det inte alltid stämde vad som stod på paketen.

2 minutes ago, jala said:

Vet ej. Vill minnas att det var en diskussion om att det inte alltid stämde vad som stod på paketen.

Det hoppas jag, annars är det ju helt meningslöst. Då går jag i affären och slösar enormt mycket tid att läsa på allting jag ska köpa, och sen kanske jag stoppar i mig massa skit ändå. 

• Confused 2
  • Sad 1

Så spännande. Som en deckare. Noll kolhydrater betyder att de måste ha separerat bort de egna kolhydraterna. Men har de tillsatt något annat ? 

Det står att det innehåller Stabiliseringsmedel: Gellangummi ; det brukar vara nån form av kolhydrat men det kanske inte behöver redovisas som en sådan? Det står i Wiki att det är en polysackarid och en tetrasackarid - vi behöver nog the biochemist för att förstå detta helt ... är en polysackarid "fiber" i en innehållsförteckning?

https://en.wikipedia.org/wiki/Gellan_gum

Enligt livsmedelsverket framställs det av socker genom en bakteriell jäsningsprocess. 

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer/e-418---gellangummi

https://matsaker.wordpress.com/2010/10/22/stabiliseringsmedel-gellangummi-e418/

• Like 1

Hej, om soja tänker jag att den ofta odlas på regnskog som skövlats, den är hårt besprutad, genmodifierad och det är dåligt för människor och miljö. För mig går den väldigt mycket bort. Mitt morgonkaffe dricker jag med smör kokosfett och ett par äggulor. Tar jag nån kopp på dagen så har jag i lite grädde eller min äggmjölk. :)

• Like 4
  • Thanks 1

Grattis Emeliet till att du har kommit igång med att äta hälsosamt!

I början är det många innehållsförteckningar att läsa på när man handlar och visst ska man kunna lita på det mesta av vad som står där.

Med tiden lär man sig vilka varor och fabrikat som är okej. Man måste också ta egna beslut om vad man prioriterar.

Det handlar också om mängd och frekvens av det man äter och dricker.

Allt man väljer kanske inte är det allra mest optimala alternativet men ett okej alternativ som funkar i vardagen.

Lycka till med din hälsoresa!:)

• Like 6
  • Thanks 1

Emeliet - det finns något som heter Matkalkyl.se på webben där finns en hel del info om vad olika livsmedel innehåller, likaså har man en kalkylator där man kan fylla i vad man äter och hur mycket och så får man fram info om näringsinnehåll i portionen.

Kan vara till viss hjälp när man ska lära sig vad som kan vara bra att äta och vad som är sämre att få i sig.

• Like 3
  • Thanks 1

13 timmar sedan, jesper sade:

Jag tror att det mesta på paketen generellt stämmer. Sedan nyttjar bolagen olika sätt att gömma saker. T ex använder olika sorters socker så det skrivs ut som 4 olika ingredienser istället för 1. Så socker inte hamnat som huvud ingrediens. 

Det är nog för det mesta som det stämmer. Men med Alpros soyamjölk kan man ju undra - var har kolhydraterna tagit vägen? Soja innehåller ju en hel del kolhydrater.

Jag tycker som många andra här att man skippar sojaprodukter. Väldigt högprocessat  - jag för min del tänker: "clean eating", dvs minimera processad mat. Kräver nog en liten omlärningsperiod men ganska snart så går matinköp o matlagning på rutin.

• Like 4

17 timmar sedan, Emeliet sade:

När jag startade med kostdoktorns 2 veckors utmaning så lärde jag mig att mjölk inte var ett alternativ, så av den anledningen har jag tagit bort det.
Startade med att ha grädde i kaffet, men läste efter en vecka att det inte ger lika bra resultat.

Så är det.. dvs man får hur många olika råd som helst i början och det är svårt att sovra.

Ta allt med en nypa salt, (saltshots är ett annat nybörjarråd;)) se först o främst till helheten.. bort med alla onödiga stora kolhydratkällor, räkna inte ens de i grönsaker/lök, handla/laga till så bra råvaror som möjligt, var inte rädd för fett.

Folk väljer bort olika saker av olika skäl.. och du kan vänta ett tag med att bli renlevnadsmäniska, dessutom kan man sällan följa alla råd på en gång för då blir det till att leva på gräsbetesbiff och ekologiskt kokosfett!

• Like 7

Folk väljer bort olika saker av olika skäl.. och du kan vänta ett tag med att bli renlevnadsmäniska, dessutom kan man sällan följa alla råd på en gång för då blir det till att leva på gräsbetesbiff och ekologiskt kokosfett! "

Skulle det vara fel eller ?:D

34 minuter sedan, jala sade:

Folk väljer bort olika saker av olika skäl.. och du kan vänta ett tag med att bli renlevnadsmäniska, dessutom kan man sällan följa alla råd på en gång för då blir det till att leva på gräsbetesbiff och ekologiskt kokosfett! "

Skulle det vara fel eller ?:D

Näe inget direkt fel, men kan bli väl så ensidigt/tjatigt!

• Like 3

2 timmar sedan, kickilotta sade:

Det är nog för det mesta som det stämmer. Men med Alpros soyamjölk kan man ju undra - var har kolhydraterna tagit vägen? Soja innehåller ju en hel del kolhydrater.

Jag tycker som många andra här att man skippar sojaprodukter. Väldigt högprocessat  - jag för min del tänker: "clean eating", dvs minimera processad mat. Kräver nog en liten omlärningsperiod men ganska snart så går matinköp o matlagning på rutin.

Jag misstänker starkt att man utvunnit oljan, tillsatt dispergeringsmedel och konsistengivare?

Duvet.. olja löser sig inte i vatten utan vidare!

Grädde är iallafall naturligt.. utom den de tillsatt karagenan!

Sååå.. fördelen med fetaste grädden är att det behövs betydligt mindre i kaffet!

• Like 7

17 hours ago, jesper said:

Jag tror att det mesta på paketen generellt stämmer. Sedan nyttjar bolagen olika sätt att gömma saker. T ex använder olika sorters socker så det skrivs ut som 4 olika ingredienser istället för 1. Så socker inte hamnat som huvud ingrediens. 

Ah! Förstår bättre nu, tyckte väll att det var konstigt om man skulle kunna utesluta något på innehållsförteckningen...

Och såklart vill inte bolagen visa att dom lägger massa socker m.m. (i)..  Många ingredienser får man ta och lära sig för att stå över bolagens list. 

• Like 4

2 minuter sedan, Emeliet sade:

Tacksam för allt pepp och för era grymma tankar och idéer !
Det är lätt att ruta in sig och tro att man har rätt bara för att man tyckt sig ha läst något om det, nya synvinklar är alltid nyttigt. 

Trodde aldrig jag skulle få så många svar för lite soyamjölk i kaffet :D
För min del blir det att utesluta soyan helt.
Tusen tack, jag återkommer säkert snart med lite fler frågor :) 

Jaaa.. så är det!

Och när vi ändå är inne på Soya.. Soyasås.. av rätt tillverkning lär vara bra, likaså fermenterade soyabönor.. Natto med hög halt K2!

• Like 2

20 timmar sedan, Emeliet sade:

Ja och vad jag verkligen måste lära mig är snabba alternativ och att nöja mig med 1 ägg eller dyl.. Mitt problem är att allt jag äter måste vara gott. 
Så istället för att bara äta ett ägg med lite majo så slutar det med en lyxomelett med massa kryddor och div. ingredienser. Blir så irriterad. Men det är ju därför jag är här, för att hjälpa mig själv och mitt ''matberoende''. 

Absolut är det ett bättre alternativ, jag har tyckt om svart kaffe förut så kanske kan lära mig det igen.. Tack! 

Prova lite nytt eco kaffe och olika styrkor så kanske du hittar fram till något som är godare i dess rena form.

• Like 2
  • Thanks 1