inga-lill Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 "Hjälp, min dotter äter LCHFMin vuxna dotter har precis börjat med LCHF-dieten och jag är lite orolig över allt fett hon stoppar i sig. Det känns inte nyttigt, och jag är rädd för att det kommer att orsaka hjärtproblem och annat otrevligt i framtiden. Är jag helt fel ute? Och om mina farhågor stämmer, finns det något bättre alternativ om hon ändå inte vill äta för mycket kolhydrater? "Anita Dietist Viveca Annell svarar "LCHF-dieten är omtvistad och jag förstår att du känner oro för din dotter. Om hon har beslutat sig för att följa LCHF är mitt råd att ha balans mellan de livsmedel som är tillåtna inom dieten. Det är bra om grönsaker ingår i varje måltid och att hon gärna äter avokado, nötter och frön, samt använder olja och äter fet fisk ett par, tre gånger i veckan. Eftersom frukt inte är tillåtet är bär en viktig källa till vitaminer och antioxidanter. Jag förespråkar främst en kost som innehåller en andel kolhydrater av bra kvalitet. Kanske du kan få henne intresserad av ISO-dieten. En diet som innehåller en låg andel kolhydrater med lågt GI. Om du vill veta mer om ISO-dieten finns mycket information på internet att hämta." Ja, vad säger man... suck? I det senaste numret kommer, som svar på en ilsken insändare, mera gammal skåpmat : att det ännu inte finns forskning hur strikt LCHF påverkar under ett tio-tjugoårsperiod.och den vanliga dietkosten förespråkas. Hur kan det komma sig att det inte finns ett nyfiket intresse? Eller en artikel, opartisk, om LCHF? ICA kuriren är efter vad jag förstår en av de mest spridda veckotidningarna? En annan sak som är skrämmande... den oroliga "Anita".. det är en VUXEN dotter hon är orolig för!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Jag tycker det är bra att diskutera - särskilt när man inte tycker likadant.Att Anita är orolig för sin dotter är väl rätt naturligt? Att vara orolig även för ett vuxet barn ser jag inte negativt, förälder är man liksom hela livet. Om hennes oro blir övermäktig så att den drabbar hennes relation till dottern däremot framgår inte av texten, jag ser det framförallt som att hon söker information.Dietistens svar upplever jag som sakligt och neutralt. De här raderna hittar då inte jag nåt fel på:"Om hon har beslutat sig för att följa LCHF är mitt råd att ha balans mellan de livsmedel som är tillåtna inom dieten. Det är bra om grönsaker ingår i varje måltid och att hon gärna äter avokado, nötter och frön, samt använder olja och äter fet fisk ett par, tre gånger i veckan.Eftersom frukt inte är tillåtet är bär en viktig källa till vitaminer och antioxidanter."Lchf är omtvistat eller omdiskuterat med ett annat ord.Jag tycker inte att denna dietist utifrån sin proffession och de förhållningsregler som lär råda för henne, uttalar sej kritiskt till Lchf.Vetenskapens värld, SVT visade häromåret en serie opartiska inslag om just Lchf. Vetenskapens värld har nog hög status när det handlar om att spegla objektiva/subjektiva fakta och påståenden. Utmärkt, tycker jag!Här på Youtube kan du kika på inslagen: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 Ja, vetenskapens värld har hög status, och har bra inslag och reportage. ICA kuriren når oerhört många, och möjligen är jag insnöad, och naiv, när jag kanske tycker att dietisten ( som säkert har direktiv, som du påpekar) möjligen kunde ha gett en liten informationom kosten.Just för att den är omtvistad och diskuterad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suborg Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Jag har också läst detta i Ica- kuriren och reagerat i princip som du. Jag skrev också ett mail till ansvarig utgivare och begärde att man i en sådan seriös tidskrift som Ica-kuriren skulle ha en dietist som var påläst. Jag reagerade också på att dietisten tog för givet att dottern ville gå neri vikt vilket det inte står någonstans. Hon kanske valde Lchf för att hon tex hade högt blodtryck. Att dietisten tillika förespråkar iso-dieten gör det hela ännu mer förvånansvärt. Hur länge har man studerat den? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Det är inte fettet som täpper till kärlen vad jag läst utan Sockret!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suborg Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Glömde skriva i mitt inlägg att om dottern har diabetes så är faktiskt LCHF nu mera godkänt som diabeteskost. Det skrev jag också till Ica-kuriren 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Jag undrar också om isodieten är mer utforskad än lchf. Sedan kan man ju utan forskningsreporter med dra sina egna slutsatser när det faktiskt finns folk som ätit lchf liknande kost redan långt över 10år och före innan begreppet lchf ens var ute .. och de mår bra fortfarande. Lchf är ju på inget sätt enbart en bantningsdiet eller mirakeldiet heller för den delen utan mer som en livstil för ett mer hälsosamt leverne. I alla fall för mig.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Jag undrar också om isodieten är mer utforskad än lchf. Sedan kan man ju utan forskningsreporter med dra sina egna slutsatser när det faktiskt finns folk som ätit lchf liknande kost redan långt över 10år och före innan begreppet lchf ens var ute .. och de mår bra fortfarande. Lchf är ju på inget sätt enbart en bantningsdiet eller mirakeldiet heller för den delen utan mer som en livstil för ett mer hälsosamt leverne. I alla fall för mig.. Sen finns det exempel på de som ätit lchf betydligt längre tex Wolfgang Lutz läkaren som skrev "Life without bread" och som dog för nåt år sen, 97 år gammal som ätit denna typ av kost i över 40 år och Barry Grooves "Trick and Treat" är pigg och kry efter 50 år på lchf. Barry bloggar på Second Opinions om kost och hälsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Tyvärr är det nog så enkelt att när inte ens de mest inflytelserika maktorganen har greppat detta fullt ut (och givetvis i kombination med alla andra aktörer inom kost, hälsa, näringslära som har investerat prestige, pengar och makt) så vore det snudd på ett under om lilla ICA Kuriren hade det. Men det kommer nog... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Roligt att läsa när lchf av de stora som Arla fortfarande kallas en trend http://www.expressen.se/halsa/lchf-produkter-saljer-som-smor-i-solsken/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts