Erica

Oil Pulling

Recommended Posts

Hej!
Jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av Oil Pulling?

Jag har haft problem med tandköttet i typ hela mitt liv.
Dom senaste åren har jag använt extra mjuka tandborstar, speciella tandkrämer och munskölj som ska vara extra bra mot tandköttsproblem. Och likaså speciella tandtrådar för känsligt tandkött.
Det har fungerat väldigt bra, men nu har jag ändå fått någon inflammation i tandköttet. 

Jag sökte runt på huskurer och trillade in på detta med Oil Pulling.
Det verkar ju verkligen skitbra om man får tro på allt man läser.
Så jag begav mig till affären och köpte hem en burk kokosolja.

Men all information är så förvirrande för alla verkar skriva olika om hur Oil Pulling ska gå till.
Ska man göra det direkt på morgonen eller under dagen?
Hur många gånger om dagen?
Ska man helt ersätta sitt vanliga munskölj med kokosolja?
Ska man borsta tänderna efteråt eller bara skölja med vatten?
Hur lång tid ska man göra det?

Det är så mycket frågor som snurrar runt i huvudet och alla svar är olika :unsure:

Jag testade i alla fall Oil Pulling samma kväll. Men eftersom jag är väldigt nojig när det gäller nya "läkemedel" så testade jag bara 5 minuter.
Känslan efteråt var positiv :)
Jag bestämde mig för att göra detta två gånger om dagen (alltså varenda gång jag har borstat tänderna).
Problemet är att idag blev det inte lika bra. Jag har kört Oil Pullingen i 15-20 minuter som dom flesta tycks rekommendera, men jag fick ont i tandköttet efteråt och har haft det resten av dagen.
Så nu vet jag inte om jag vågar fortsätta eller om detta är en naturlig reaktion :(

Alla tips och råd om Oil Pulling tas tacksamt emot :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tänder har blivit i princip problemfria sen jag gick över till LCHF och slängde ut flourtandkräm. Nu använder jag div tandkräm utan flour samt borstar också med kokosolja. Jag använder elektrisk tandborste och tandtråd ibland.

Har inte haft problem och har inte varit hos tandläkaren på 7 år. Rockefeller gråter nog i sin kalla grav över detta :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att det viktigaste är att sluta med socker och andra kolhydrater. På så sätt slutar man mata bakterierna i munhålan som producerar syra som skapar hål i tänderna och som skapar inflammationer i tandköttet. Mina regelbundet återkommande tandköttsproblem försvann med LCHF - det var extra jobbigt under tex juletid då det på den tiden konsumerades en hel del godis och dracks en del julmust mm, då fick jag ofta söka akuthjälp.

Sen ska man inte överdriva rengöringen och skrubbandet på och mellan tandköttet för det retar tandköttet. Nu är det många tandhygienister som hoppar till - när min säger att jag uppenbarligen är duktig med tandtråden (som jag bara använder 5 gånger per år) ler jag bara. 

Alltså. Inget socker, lite kolhydrater. Borsta morgon och kväll ca 2 minuter per gång med en tandborste som känns bra. Använd tandkräm, gärna utan fluor eftersom fluor är ett obra ämne och det finns alternativ men de är ganska dyra. Svälj i vart fall inget fluor. 

Oil pulling är säkert bra men jag tror inte man ska borsta under någon längre tid än vanligt (2 minuter) gurgla sen runt det under längre tid. Borstning sliter och retar. Kokosoljan är ju ätbar så den behöver inte spottas ut, den kan sväljas och behöver inte heller sköljs ur. Man vill väl komma åt dess bakteriedödade effekt. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan få lite mer inspiration här:

:)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Erik 2 sade:

Kokosoljan är ju ätbar så den behöver inte spottas ut, den kan sväljas och behöver inte heller sköljs ur.

Nej, där håller jag inte med. Vid oilpulling säjs det att gifter frigörs (typ nåt sånt) och man ska absolut inte svälja oljan utan spotta ut den. Läs mer här http://4health.se/oil-pulling 

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Låter inte så bra att gifter frigörs, undrar vad det kan vara? Ska väl vara lagningarna. Då kanske man inte ska använda oljan i matlagningen. 

Munskölj ville jag kommentera också. Det dödar ju effektivt även goda bakterier som skyddar munslemhinnorna och leder till mer inflammation. Bör undvikas förutom möjligen när man är opererad och måste hålla bort allt en period. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De gånger jag slutat snusa har jag alltid fått otroligt mycket inflamation i tandköttet... ( är snusfri nu) Tror att snuset höll bakterierna i schack men när jag slutade med det så fick helt plötsligt de dåliga bakterierna en mer trivsam miljö...   Min tandläkare sa faktiskt en gång att snuset var bra för tänderna då bakterierna trivs sämre i munnen med snus. dock skulle jag få ha mina vita hela tänder i en burk då tandköttet inte gillade det lika mycket. ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Erik 2 sade:

Låter inte så bra att gifter frigörs, undrar vad det kan vara? Ska väl vara lagningarna.

Förmodligen lagningar. Särskilt amalgam om man har det. För att inte tala om alla bakterier som finns i munnen. Inte bra att svälja dom. En granne som är läkare sa en gång att vi har betydligt fler bakterier i munnen än i den andra ändan om ni förstår vad jag menar :blush: :P

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Trollmormor sade:

Förmodligen lagningar. Särskilt amalgam om man har det. För att inte tala om alla bakterier som finns i munnen. Inte bra att svälja dom. En granne som är läkare sa en gång att vi har betydligt fler bakterier i munnen än i den andra ändan om ni förstår vad jag menar :blush: :P

Men bakterierna man har i munnen sväljer man ju hela tiden. Dessutom tar väl magsyran hand om dem om de är skadliga? :blink:

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har väl förhoppningsvis den bakterieflora i munnen som vi behöver? Vid normal flora så är den i balans och allt är väl.

Det är väl ingen  som tror att vi är sterila på insidan?

Har vi infektioner i tänderna blir den största skadan om bakterierna från tänderna (särskilda varbildande bakterier) sprider sig via blodkärlen i munnen till andra delar i kroppen och slår sig ner där. Tandinfektioner kan ge skador på hjärtats klaffar om man har otur. Därför bör man inte gå omkring med infektioner i munnen. 

Att vi har fler bakterier i munnen än i grovtarmen tror jag inte på. Dessutom är de helt olika - de som finns i tarmen ställer till skada om de kommer någonannanstans i kroppen.

Vår kropp är ett hem för små organismer som behövs och som för det mesta lever i harmoni med sin värd och varandra. - Litet märkligt, men alldeles normalt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Erik 2 sade:

Kokosoljan är ju ätbar så den behöver inte spottas ut, den kan sväljas och behöver inte heller sköljs ur. Man vill väl komma åt dess bakteriedödade effekt. 

Precis vad jag tror också - det är bara att svälja eller spotta ut, vilket man vill. Att tro att den skulle dra ut gifter eller tabort en massa skadliga bakterier är nog litet överdrivet.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ska/bör/kan svälja kokosoljan efter oilpulling kan vi ha olika åsikter om. Om jag inte har helt fel kommer detta från början från Auyrveda och enligt det ska man INTE svälja utan spotta ut. När det gäller TS så var det frågan om en inflammation i tandköttet och förmodligen inte en  "frisk" bakterieflora i munnen. Jag tänker lite i jämförelse med en förkylning med slem. Då ska man inte svälja utan spotta ut för att undvika problem med magen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Trollmormor sade:

Om man ska/bör/kan svälja kokosoljan efter oilpulling kan vi ha olika åsikter om. Om jag inte har helt fel kommer detta från början från Auyrveda och enligt det ska man INTE svälja utan spotta ut. När det gäller TS så var det frågan om en inflammation i tandköttet och förmodligen inte en  "frisk" bakterieflora i munnen. Jag tänker lite i jämförelse med en förkylning med slem. Då ska man inte svälja utan spotta ut för att undvika problem med magen.

Inflammationer är väldigt lokala till tandköttet och producerar inte så mycket otäckheter som man måste spotta ut - även om man har en riktig varbildning så är det inte heller farligt att få ner det i magen. - Däremot uppstår problem som jag tidigare skrev när varbildande bakterier från munnen tar sig vidare till andra delar av kroppen via blodet. Det som vi ev sväljer har ingen större betydelse. Förutom att det kan smaka äckligt och bidra till dålig andedräkt.

För bra munhälsa - ät riktig mat LCHF - gör rent tänderna. Får du inflammation var noggrannare med rengöringen även om det tillfälligt blöder,  så går det i regel över på några dagar. Går det inte över besök tandläkaren och få en koll på vad du har för problem som spökar.

Att svälja slem vid förkylning är inte farligt, tvärtom tycks det vara bättre att "dra in snoret" istället för att snyta ut. Minskar risken för bihåle- och öroninflammation. Barn är kloka, de drar in snoret av ren instinkt!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, kickilotta sade:

Att svälja slem vid förkylning är inte farligt, tvärtom tycks det vara bättre att "dra in snoret" istället för att snyta ut.

Hörde nån radioläkare för många år sen som hävdade att "alla skulle behöva peta i sig en snorkråka då och då". Då handlade det om hur man stärker immunförsvaret och att vi är för renliga nuförtiden.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag provade  ett tag med kokosolja men hade inte tid att ha det i munnen i 20 minuter på morgonen då jag går upp, dricker en kopp kaffe direkt och sedan drar mot gymmet/jobb/ annat, Provade att ha det i munnen medans jag gick men det funkade inte.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag nöjer mig med att borsta med kokosolja (smör eller ghee ibland), och swisha runt i munnen lite snabbt innan jag sväljer. Funkar bra för mig i a f. Har ingen amalgam eller andra tandlagningar. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en fråga. Det är så att jag har börjat med oil pulling för att testa och se om det kan lindra endel munproblem som jag har haft. Jag har hållt på nu ungefär 4-5 dagar och jag har kört med sesamolja och tycker nog att det har börjat lindra lite och att jag upplever att jag är fräschare i munnen rent allmänt, även om det inte är helt bra ännu.

Men jag har märkt av en nackdel och det är att jag tycker att mina tänder har blivit lite känsligare och att det ömmar lite i tandköttet till och från eller vad man ska säga, vilket jag inte har upplevt tidigare, utan det började nu först efter att jag kom i gång med oljedragningen. Jag har läst någonstans att det tydligen finns vissa som kan drabbas av känsliga tänder pågrund av sesamolja, så jag verkar inte vara ensam om att uppleva den bieffekten.

Så jag undrar vad jag ska göra? Ska jag avvakta och se om det går över? Jag tänkte om det bara är något tillfälligt och att det kanske går över med tiden? Vad jag har förstår så kan det ju vara normalt för vissa att man kan känna av lite bieffekter i början, men som sedan kan gå över och som bara är tillfälligt. Kan det var så med känsliga tänder också, att det kan vara något tillfälligt, eller bör jag testa någon annan typ av olja istället? Eller har ni några andra tips?

Jag började med en matsked som jag sedan har swischat i ungefär 20 minuter per dag. Men jag tänkte jag skulle testa nu med att dra ner lite på mängden och tiden som jag swischar, ifall det skulle göra någon skillnad. Om ni inte har några andra tips.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Begriper inte varför du använder sesamolja ? Använd bara kallpressad kokosolja. Kokosoljan har en antibakteriell funktion och jag har aldrig hört talas om någon som har fått problem av den.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, jala sade:

Begriper inte varför du använder sesamolja ? Använd bara kallpressad kokosolja. Kokosoljan har en antibakteriell funktion och jag har aldrig hört talas om någon som har fått problem av den.

Det finns ju lite olika alternativ på oljor som brukar rekommenderas i samband med oil pulling, där sesamoljan är ett rätt vanligt alternativ som brukar rekommenderas på flera sidor som handlar om oil pullling, så därför valde jag att börja med den helt enkelt för att se vad jag tyckte. Men jag vet att bland annat kokosolja också är något som brukar rekommanderas, och har funderat på att testa även den.

Men som sagt tycker jag att sesamoljan (givetvis kallpressad) verkar fungera rätt bra för mina problem, om det inte vore för att den gör mina tänder så känsliga. Så därför började jag som sagt tveka på om jag skulle fortsätta eller inte. Men eftersom jag samtidigt har läst att det tydligen förekommer att vissa kan ha oturen att drabbas av tillfälliga biverkningar i samband med oil pulling och även endel som har upplevt att deras problem tillfälligt har försämrats just i början, för att sedan bli bättre eftersom det tydligen sätter igång någon slags avgiftningsprocess. Så funderade jag på om det kunde vara värt att härda ut och avvakta eller om jag ska sluta med sesamoljan helt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Laurentiuz sade:

Det finns ju lite olika alternativ på oljor som brukar rekommenderas i samband med oil pulling, där sesamoljan är ett rätt vanligt alternativ som brukar rekommenderas på flera sidor som handlar om oil pullling, så därför valde jag att börja med den helt enkelt för att se vad jag tyckte. Men jag vet att bland annat kokosolja också är något som brukar rekommanderas, och har funderat på att testa även den.

Men som sagt tycker jag att sesamoljan (givetvis kallpressad) verkar fungera rätt bra för mina problem, om det inte vore för att den gör mina tänder så känsliga. Så därför började jag som sagt tveka på om jag skulle fortsätta eller inte. Men eftersom jag samtidigt har läst att det tydligen förekommer att vissa kan ha oturen att drabbas av tillfälliga biverkningar i samband med oil pulling och även endel som har upplevt att deras problem tillfälligt har försämrats just i början, för att sedan bli bättre eftersom det tydligen sätter igång någon slags avgiftningsprocess. Så funderade jag på om det kunde vara värt att härda ut och avvakta eller om jag ska sluta med sesamoljan helt.

Eftersom du får problem av sesamoljan så borde valet inte vara så svårt. Personligen så har jag aldrig hört talas om oilpulling med sesamolja.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan sesamoljan möjligtvis vara Rockefellers olja ?

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte heller hört talas om att man använder andra oljor än kokos till oilpulling..? @Laurentiuz, kan du länka till nån bra sida där du hittat info som fått dig att testa just sesamolja? 

EDIT: Har du borstat med oljan? Är det därför du får ont? (Gnuggat för hårt?) http://4health.se/?s=oil+pulling

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg