Jump to content

LCHF och flygresa

Ringduva

Recommended Posts

Kokta ägg, opsies, kalla färsbiffar, ost, korv, salami mm mm  :)

Jag har tom fryst ner smör och kokosfett och tagit med mig. När det är dags för avresa slår jag lite tidningspapper kring paketen och lägger i en lite mjuk frysväska med en kylklamp. Har gjort så här när jag rest till Mallorca, och det är fortfarande fryst när jag kommer fram!

Flyger till Kanarieöarna på torsdag. Frågan är om man FÅR ta med mat genom tullen. Någon som vet? Tänkte söka lite på nätet om det men bekvämt om nån här har ett svar. Man kunde beställa glutenfritt, laktosfritt, diabetsvänligt och veg. Eftersom jag är mest försiktig med socker så provar jag med dia. Ska bli intressant och se vad jag får. Men att ringa flygbolaget var ju en bra idé. Testas nästa gång!

Vi gjorde en 35-timmars resa i höstas men redan i Köpenhamn beslagtogs den ena kylklampen. Vätska, ni vet! Av någon anledning klarade sig den andra exakt likadana ända till andra sidan jordklotet trots massor av säkerhetskontroller. :-)  I det incheckade bagaget fungerar det förstås med kylklampar.

Eftersom vi flög reguljärt serverades vi mycket mat och kunde äta en hel del av den inkl dricka rödvin förstås. Dessutom behöver man inte äta i tid och otid när man äter LCHF, vilket innebar att vi t o m hade kvar av den medhavda matsäcken när vi anlände till detinationen.

Det är inga problem att komma genom tullen inkl säkerhetskontroll med mat, så länge det är fast föda utan vätska.

Däremot kan det vara problem vid charterresor där det ibland står att medhavd mat inte får ätas på planet. De vill ju sälja sin plastförpackade s k mat. Då får man "smyga"!