Gå till innehåll

Mycket kalorier i LCHF-recept

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här och här läst på om LCHF, så jag vet att man inte räknar kalorier, snarare kolhydrater. Dock har jag läst om olika personers erfarenheter och en del tycks gå upp i vikt. Av nyfikenhet räknade jag ut kalorimängden i några av recepten på Dietdoctor och de landar på mellan 700-1000 kalorier på en måltid. Vilket låter väldigt mycket. Sedan om man vill ha grädde i kaffet några gånger om dagen så blir det mycket extra energi där med. Hur ska man begränsa sig när det kommer till mängden? För det måste vara lätt att gå upp i vikt om man inte alls håller koll på kalorier. I övrigt verkar LCHF väldigt bra för mig som har ett enormt sockerberoende och kämpar mycket med hetsätning och övervikt.

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen hit Linto! :)

Har du också läst tipsen om hur man går ner i vikt....

https://www.dietdoctor.com/se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

...om du har tur ;-) ... så räcker det med att du äter LCHF ... men bara när du är hungrig ... inget småätande ...

( 2 mål på 800 kalorier är inte så mycket mat)

• Gilla 7
Länk till inlägg

Ja jag läste det och ska kanske inte oroa mig innan jag försökt. Är van med tre mellanmål och här svårt att föreställa mig att man kan hålla sig mätt på att äta bara 2-3 gånger om dagen, men kan vara värt ett försök. :)

• Gilla 7
Länk till inlägg

Jag dricker kaffe 3-4 ggr om dagen och känns svårt att sluta (har svårt för svart kaffe). Men kanske om man späder ut typ 1 msk grädde med vatten för mindre energi.

Ja jag har läst om flera som inte alls blir hungriga, hoppas det funkar för mig med. Jag har nog också förstört mättnadskänslan och har ibland svårt att skilja på sug och hunger, så får väl ge det lite tid. :)

• Gilla 5
Länk till inlägg
11 minuter sedan, Linto86 sade:

Jag har nog också förstört mättnadskänslan och har ibland svårt att skilja på sug och hunger, så får väl ge det lite tid

Då kanske du får börja där, att lära dej skilja på hunger och sug. Lätt att säja, men svårare att göra. Jag gjorde så att jag öppnade kylskåpet och tittade om det fanns nåt lämpligt. När jag såg vad som fanns, men inte ville ha nåt tog jag ett glas vatten istället så förmodligen var det bara sug och inte hunger.  Numera fungerar mina hungerkänslor som dom ska. Fast det tog lite tid.

• Gilla 7
Länk till inlägg
1 timme sedan, Linto86 sade:

Ja jag läste det och ska kanske inte oroa mig innan jag försökt. Är van med tre mellanmål och här svårt att föreställa mig att man kan hålla sig mätt på att äta bara 2-3 gånger om dagen, men kan vara värt ett försök. :)

Nu skall jag avslöja en väl dold hemlighet om LCHF och kalorier!:huh:

Dvs kalorier spelar roll även på LCHF.. men vi fokuserar på det biokemiska faktum att olika kalorier påverkar kroppen på olika sätt!

Och fett är den macronutrient med mest kalorier per gram.. hua!:o

Och ser man sen på andra macronutrienter så är protein den som ger bäst omedelbar mättnad.. direkt efter måltiden, och fett gör främst att man förblir ohungrig lång tid efter måltiden!

Kolhydrater ger omedelbar mättnad.. och sen sug igen, rätt snabbt, speciellt snabba kolhydrater!

Oså då kommer vi då till hur det brukar bli vid en övergång till LCHF.. först så kommer omställningsbesvär, det går över på cirka 3 veckor, sen så brukar de flesta gå över till 1-3 måltider per dag.. inget däremellan!

• Gilla 5
Länk till inlägg
1 timme sedan, Linto86 sade:

Jag dricker kaffe 3-4 ggr om dagen och känns svårt att sluta (har svårt för svart kaffe). Men kanske om man späder ut typ 1 msk grädde med vatten för mindre energi.

Ja jag har läst om flera som inte alls blir hungriga, hoppas det funkar för mig med. Jag har nog också förstört mättnadskänslan och har ibland svårt att skilja på sug och hunger, så får väl ge det lite tid. :)

I början tycker jag att du skall ta en skvätt vispgrädde i kaffet!

Så småningom kan du minska på skvätten.. om du tror att det påverkar din aptitreglering!

• Gilla 2
Länk till inlägg

3 timmar sedan, Linto86 sade:

Hur ska man begränsa sig när det kommer till mängden? 

Man skall exploatera fördelarna med LCHF. En av dem är avsaknaden av hunger. Denna avsaknad av hunger gör att du kan fasta en längre period utan problem. För både LCHF och fasta gäller att extra vatten och salt ska tillföras tex genom saltshots. Följer man Dr.Fung ska man aldrig räkna kalorier. Vill du gå ner i vikt eller behålla vikt räknar du istället fastafönster, dvs timmar och dagar. Ät dig alltid mätt och nöjd under en måltid.

• Gilla 4
  • Tack! 1
Länk till inlägg
4 timmar sedan, stoscha sade:

Jag håller mej viktstabil på LCHF trots att jag inte kan låta bli att småäta ibland när jag har tråkigt. Men jag äter inte bröd längre så jag får inte i mej lika mycket. (Jag tyckte jag åt nyttigt förut också med massa fettsnålt och lightgrejor) På morgnarna är det lätt att hoppa över frukosten eftersom jag sällan är varken sugen eller hungrig då (jag som verkigen varit en frukostmänniska!). 

Ett tips för att lära sej skilja på hunger och sug är att föreställa sej ett kokt ägg. Känns det som det vore riktigt gott är du hungrig. Ät något (inte nödvändigtvis kokt ägg). Är det vad du egentligen inte söker är du bara sugen - eller törstig. Drick vatten eller osötat te så kanske det går över

Jag är verkligen en frukostmänniska, bästa måltiden på dagen tycker jag. ? Det där med ägget var en bra idé, det ska jag testa. 

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MrB sade:

Man skall exploatera fördelarna med LCHF. En av dem är avsaknaden av hunger. Denna avsaknad av hunger gör att du kan fasta en längre period utan problem. För både LCHF och fasta gäller att extra vatten och salt ska tillföras tex genom saltshots. Följer man Dr.Fung ska man aldrig räkna kalorier. Vill du gå ner i vikt eller behålla vikt räknar du istället fastafönster, dvs timmar och dagar. Ät dig alltid mätt och nöjd under en måltid.

Vad menas med fastafönster? Jag tänkte att jag redan från början ska dricka vatten med salt, då det enligt Kostdoktorn kan underlätta omställningsbesvär som huvudvärk och kramp. Jag har lätt att få huvudvärk som ibland går över till migrän, men kan vara värt att uthärda om det släpper efter någon vecka. :)

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Zepp sade:

Nu skall jag avslöja en väl dold hemlighet om LCHF och kalorier!:huh:

Dvs kalorier spelar roll även på LCHF.. men vi fokuserar på det biokemiska faktum att olika kalorier påverkar kroppen på olika sätt!

Ja jag har förstått att man på sätt och vis lurar kroppen så att den inte tar upp kalorier och lagrar fett på samma sätt, om man tex äter kolhydratsbaserad kost på 2000 kcal vs LCHF på 2000 kcal. 

Jag antar att jag får utvärdera och kanske minska mejeriprodukter om vikten står stilla. 

Länk till inlägg
1 minut sedan, Linto86 sade:

Vad menas med fastafönster? Jag tänkte att jag redan från början ska dricka vatten med salt, då det enligt Kostdoktorn kan underlätta omställningsbesvär som huvudvärk och kramp. Jag har lätt att få huvudvärk som ibland går över till migrän, men kan vara värt att uthärda om det släpper efter någon vecka. :)

Dygnets 24 timmar består av en period då du äter och när du fastar. Även människor som inte medvetet fastar...fastar när de ligger och sover. Så herr och fru medelsvensson kanske fastar i ca 12h och äter i ca 12h. Den mildaste/lättaste formen av periodisk fasta brukar kallas 16:8, då är ditt fastafönster 16h och matfönster 8h. Du äter dina måltider inom 8h...kanske mellan kl. 12 och 8 på kvällen.

Vill du sedan öka effekten i viktminskning så kan man skruva i dessa parametrar än mer.

• Gilla 2
Länk till inlägg
42 minuter sedan, Kita 202 sade:

Ett tips kan vara att du testar LCHF-utmaningen i två veckor. Läs om det här

Jag kollade på det och tänkte att det kunde vara en idé, om jag kan byta ut vissa recept mot andra från Kostdoktorn, men det tycks ju inte vara något problem. :)

• Gilla 4
Länk till inlägg
1 minut sedan, Linto86 sade:

Ja jag har förstått att man på sätt och vis lurar kroppen så att den inte tar upp kalorier och lagrar fett på samma sätt, om man tex äter kolhydratsbaserad kost på 2000 kcal vs LCHF på 2000 kcal. 

Jag antar att jag får utvärdera och kanske minska mejeriprodukter om vikten står stilla. 

Nope.. man lurar sällan kroppen utan oftast sig själv!

Om man säger som så, du tar upp och lagrar i princip alla kalorier du äter!

Men om en stor del av kalorierna består utav kolhydrater så stiger ditt blodsocker rätt radikalt.. och därmed oxå insulin.

Och så länge insulin är högt så sjunker oxå uttaget av samt förbräningen av fett.. när blodsockret då sjunker så är det lätt hänt att man blir hungrig igen.. utan att ha förbränt särskildt mycket fett!

Och om insulin inte stiger särskildt högt så får du en bättre Lipolys/betaxodation osv.. på ren svenska en bättre fettförbräning och är ohungrigare längre.. får ett längre "fastefönster"!

Vi skall inte fördjupa oss särskildt mycket i hur kroppen hanterar olika kalorier.. utan jag nämner bara i förbigående att först tas kolhydrater/glukos upp, sen protein/aminosyror, sist fett.. bara det ger att en fetare måltid gör att man blir ohungrigare längre!

• Gilla 5
Länk till inlägg
13 minuter sedan, Linto86 sade:

Ja okej. Det kan ju vara värt att testa om vikten inte rör sig nedåt. Tänkte att jag skulle komma in i LCHF först och se till att jag klarar mig utan alla mellanmål. Och sedan avancera till fasta om det känns bra. :)

Testa äggobacon som frukost.. då kan du i princip slopa lunchen och alla mellanmål!

Själv hoppar jag frukost på vardagar.. äter lunch och kvällsmål!

I andra sammanhang så kallas det för intermitent fasta.. i andra för 16:8.. men för mig är det främst normala matrutiner!

Sikta du först på tre måltider om dagen, frukost, lunch och middag.. inga mellanmål, förutom kaffe med en skvätt vispgrädde.. om du orkar med det!

Därefter får du utvärderar om du är en frukost eller lunch-människa!

Oandrasidan, det finns LCHFare som har familj, vänner, arbete som inte alltid synkar med LCHF.. då får man moderera och göra kompromisser.

• Gilla 1
Länk till inlägg
11 minuter sedan, Zepp sade:

.. bara det ger att en fetare måltid gör att man blir ohungrigare längre!

...och det gäller att ta vara på just "ohungrigare längre"....

• Gilla 5
  • Haha 1
Länk till inlägg
13 minuter sedan, MrB sade:

...och det gäller att ta vara på just "ohungrigare längre"....

Ja skall jag nämna främsta fördelen med LCHF så är det "ohungrigare längre", som god två kommer att det är enklare att handla samt att planera sina matdagar!

• Gilla 3
  • Haha 2
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Zepp sade:

Sikta du först på tre måltider om dagen, frukost, lunch och middag.. inga mellanmål, förutom kaffe med en skvätt vispgrädde.. om du orkar med det!

Därefter får du utvärderar om du är en frukost eller lunch-människa!

Oandrasidan, det finns LCHFare som har familj, vänner, arbete som inte alltid synkar med LCHF.. då får man moderera och göra kompromisser.

Ja det borde funka, med kaffe på eftermiddagen. :) Har alltid varit en frukostmänniska, men sådant kanske ändras helt nu. 

Den tuffaste biten blir nog det sociala. Det ska alltid fikas och ätas med familj och vänner, men får ta den biten när det kommer. De skulle säkert vara stöttande, det är jag som måste klara att stå emot suget när andra fikar. Men det blir nog lättare med tiden. ?

• Gilla 4
Länk till inlägg
6 timmar sedan, Linto86 sade:

De skulle säkert vara stöttande,

Min erfarenhet är tyvärr att folk inte är stöttande... utan tvärtom. Jag kan inte alls förstå varför dock. om det är det dåliga samvetet som sätter in eller vad det är som gör att de ska envisas med att tycka att man måste äta en kanelbulle för att må bra och vara lycklig!

• Gilla 1
  • Ledsen 3
Länk till inlägg
3 timmar sedan, SGK sade:

Du kanske i förväg ska "träna in" några fraser som du kan använda om familj och vänner trugar dig. Några exempel:

- "Jag är så nöjd med bara en kopp kaffe och ert trevliga sällskap"

- "Tyvärr mår jag inte bra om jag äter kakor, jag får betala ett ganska högt pris för några minuters njutning tyvärr"

Det är några av de fraser jag själv använder. Men fundera på om det finns något konkret (förutom viktnedgång) som du kan ta upp, och naturligtvis utan att låta anklagande eller att de ska tycka synd om dig. Vet inte om du kan använda något av det här, men för mig har det fungerat när jag "försvarat" mitt sätt att äta.

Stort lycka till med din situation!

Ja det kan vara en god idé, särskilt med bekanta på jobbet och universitetet som skulle kunna vara ifrågasättande. :) Tack för tipsen! ?

• Gilla 1
Länk till inlägg
5 timmar sedan, jesper sade:

Min erfarenhet är tyvärr att folk inte är stöttande... utan tvärtom. Jag kan inte alls förstå varför dock. om det är det dåliga samvetet som sätter in eller vad det är som gör att de ska envisas med att tycka att man måste äta en kanelbulle för att må bra och vara lycklig!

Vad tråkigt att höra. Jag tror att mina närmsta vänner och familj är stöttande, men det kan bli tufft med bekanta, som i skolan och på jobbet. De känner inte till min bakgrund på samma sätt. Jag har aldrig förstått varför det upprör en del så mycket när man tackar nej till socker som fikabröd ex. :/

• Gilla 5
Länk till inlägg

Eftersom jag kämpar med mitt känsloätande, äter jag fortfarande många gånger om dagen. Jag kan ta nåt med 10-20min mellanrum en hel kväll när jag har en dålig dag. Inga strukturerade mål utifrån klockan, alltså. Tack och lov kommer dåliga dagar inte lika ofta längre (under småbarnsperioden kom de vääääldigt ofta, troligen pga sömnbrist och jag har alltid självmedicinerat trötthet med mat). LCHF i sig har alltså inte botat just detta men jag har noterat att även om jag får i mig många kalorier mellan varven så tycks jag kunna överäta mer på LCHF kontra när suget botades med mackor.
Det jag försöker vara konsekvent med sedan en tid är att oavsett när jag äter på kvällen, försöker jag hålla mig till frukosten på jobbet vid kl.9. Det kan bli 15tim fasta, eller 10 men det är en längre sammanhängande period utan mat i alla fall. På mitt nya jobb kommer lunchen vid 13-tiden vilket visat sig vara jättebra för oftast kan jag stå emot "komma-hem-stressa-av-gå-i-kylskåpet" nu.

Även jag får otäcka reaktioner på socker numera. Kallsvettas, darrar, yr, illamående och så får jag baksmälla ett antal timmar senare (eller dagen efter). 

Det sociala är inte lätt. :( Efter ett tag, när man hållit emot ett antal gånger och de runt om gett upp, märker man inte så mycket förrän man byter miljö/grupp människor. På nya jobbet kommenterades efter ett par veckor att jag alltid äter två ägg till frukost. "Men du äter väl på morgonen innan också? Frukosten är ju dagens viktigaste måltid!" (På det svarade jag bara att det beror på vilken skola man tillämpar och ingen var intresserad av ett utvecklat svar.) Eller min standardlunch köttskiva, påssallad, kryddsmör; "Du äter mycket påssallad, va? Ska du verkligen ha smör till??" Eller "Hur länge ska du banta?" (Tills de fick klart för sig att jag hållit på i 7år.)
Kul nog var där en man som när jag började bantat med LCHF i 5v och han berättade högt och brett om det. Då blev det ändå lite intressant att lyssna på mig som "stått ut" med den "bristande variationen" så länge. Mannen i fråga fick nog julen räddad när jag skrev ut ett recept på nötchokladbollar åt honom. Inte lowcarb kanske men lägre-carb i alla fall. 

• Gilla 5
Länk till inlägg
1 timme sedan, RolleE sade:

Var innan en som åt hela tiden vilket jag inte uppfattade då. Frukost-mellanmål-lunch-mellanmål-middag och ibland något på kvällen, alltså upp till sex gånger om dagen?

Jag började med ganska strikt LCHF för c:a 3½ år sedan. första veckan var lite jobbig då jag inte mådde bra, kommer inte ihåg vad men det gick över. Jag åt när jag var hungrig och åt mig mätt. Efter 4 veckor så upptäckte jag att jag åt två gånger om dagen bara, lunch och middag och hade då fasteperiod 16:8 utan att jag medvetet gjorde det. Jag tar en kopp kaffe på morgonen med en skvätt vispgrädde, bara så det täcker botten i en smal kopp.

Numera efter 3½ år så går jag på 18:6, har inga problem med att fasta 3 dagar var och varannan månad. Mina hälsomarkörer är jätte bra, väldigt liten risk för metabolt syndrom enligt dessa. Mycket piggare och inga trötthetsdippar under dagen. Anledning till att jag började var att bli frisk/piggare men en följdeffekt var att jag gick ner 13 kg ?

Är helt avsockrad vilket visar sig när jag får i mig mycket socker (mycket enligt min konsumtion, lite efter vad gemene människa äter) då jag får näradödenupplevelser, hjärtklappning, svag och darrig i benen och svettas och vill bara ligga ner. Har ätit mycket socker tre gånger under LCHF perioden och varje gång inträffar det.

Det med den sociala biten är svår i början men omgivningen lär sig snabbt att man är väldigt nöjd med kaffe med en skvätt vispgrädde i. En reflektion man gör nu är att de flesta människor äter hela tiden under dygnets vakna tid?  När man ibland åker på konferens som börjar kl 09:00 så ska det vara kaffe med ett par mackor, det är ju bara 3 timmar till lunch så man måste ju ha lite i sig så man klarar sig till dess ? Jag tar givetvis bara kaffe med en liten skvätt vispgrädde och skulle klara mig till eftermiddan utan problem.

Slutligen, vad jag rekommenderar är att prova utan snedsteg i åtminstone 4 veckor ganska strikt eller medel och därefter göra en utvärdering. Kom då ihåg att den viktigaste effekten av LCHF är hälsan, vikten kommer på köpet så att säga.

Filosoferar
Rolle på Österlen

Vad intressant att du kunde gå från alla mellanmål till att bara äta 2 ggr om dagen. Jag kan verkligen relatera till hur du åt innan LCHF och jag har lärt mig att man bör äta lite men ofta. 

Jag läste på Kostdoktorn att han rekommenderar strikt LCHF om man har ett svårt sockerberoende och behöver gå ned i vikt, så jag tänkte köra på det. 

Tack för tipsen! ?

• Gilla 4
Länk till inlägg
45 minuter sedan, MariaF sade:

Det sociala är inte lätt. :( Efter ett tag, när man hållit emot ett antal gånger och de runt om gett upp, märker man inte så mycket förrän man byter miljö/grupp människor. På nya jobbet kommenterades efter ett par veckor att jag alltid äter två ägg till frukost. "Men du äter väl på morgonen innan också? Frukosten är ju dagens viktigaste måltid!" (På det svarade jag bara att det beror på vilken skola man tillämpar och ingen var intresserad av ett utvecklat svar.) Eller min standardlunch köttskiva, påssallad, kryddsmör; "Du äter mycket påssallad, va? Ska du verkligen ha smör till??" Eller "Hur länge ska du banta?" (Tills de fick klart för sig att jag hållit på i 7år.)
Kul nog var där en man som när jag började bantat med LCHF i 5v och han berättade högt och brett om det. Då blev det ändå lite intressant att lyssna på mig som "stått ut" med den "bristande variationen" så länge. Mannen i fråga fick nog julen räddad när jag skrev ut ett recept på nötchokladbollar åt honom. Inte lowcarb kanske men lägre-carb i alla fall. 

Ja man kan bli så less på kommentarer från folk man knappt känner. Minns att det var jobbigt bara jag åt en stor sallad eller tackade nej till kakor på jobbet. En typiskt kommentar då var "Bantar du eller?" inför alla andra. Jag upplevde det som både privat och känsligt. Men man blir tyvärr härdad. :/ Kan tänka mig att det finns de som tycker att det är intressant också, en sån diskussion vore ju roligare att ha. ;)

• Gilla 4
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Linto86 sade:

Vad intressant att du kunde gå från alla mellanmål till att bara äta 2 ggr om dagen. Jag kan verkligen relatera till hur du åt innan LCHF och jag har lärt mig att man bör äta lite men ofta. 

Jag läste på Kostdoktorn att han rekommenderar strikt LCHF om man har ett svårt sockerberoende och behöver gå ned i vikt, så jag tänkte köra på det. 

Tack för tipsen! ?

Mm, det är många sedan de börjat med LCHF fått bättre "karaktär"!

Osen så.. det där att äta lite och oftare är ett annat koncept.. passar bäst för de som äter främst råkost!

Och återigen.. strikt LCHF innebär främst att man äter huvudmål, man äter sig mätt och har inga behov av mellanmål.

Och jag skiljer på  strikt LCHF och hardcore, där man kör alla knep och knåp som finns i LCHF-sfären!

Strikt LCHF är att bara äta mat!

• Gilla 1
  • Haha 1
Länk till inlägg
10 minuter sedan, Zepp sade:

Och återigen.. strikt LCHF innebär främst att man äter huvudmål, man äter sig mätt och har inga behov av mellanmål.

Och jag skiljer på  strikt LCHF och hardcore, där man kör alla knep och knåp som finns i LCHF-sfären!

Då behöver jag väl inte oroa mig över kalorimängden i måltiderna när jag väl kommit in i LCHF.

Jag tänkte köra strikt, men sedan såg jag att det kan vara en idé att nolla kolhydraterna alt. ligga under 10 gram om vikten kör fast. Men det får bli ett senare problem. :)

• Gilla 4
Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Mm, det är många sedan de börjat med LCHF fått bättre "karaktär"!

Osen så.. det där att äta lite och oftare är ett annat koncept.. passar bäst för de som äter främst råkost!

Ja ska vi äta råkost med det låga näringsinnehållet så får vi göra som gräsätarna, äta större delen av dagen ???????

Rolle på Österlen

• Gilla 2
  • Haha 1
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Linto86 sade:

Då behöver jag väl inte oroa mig över kalorimängden i måltiderna när jag väl kommit in i LCHF.

Jag tänkte köra strikt, men sedan såg jag att det kan vara en idé att nolla kolhydraterna alt. ligga under 10 gram om vikten kör fast. Men det får bli ett senare problem. :)

Altså det finns olika skolor även inom LCHF.. och egentligen så tror jag det till stora delar handlar om den mentala omställningen?

Dvs är man vane/socialätare så lär man hur som helst hålla koll på kalorierna.. tror jag?

Och vill man på det oxå äta olika LCHF-godis.. så får man ju äta mindre måltider.. men då ersätter man oftast nyttigare mat med godis med inte lika mycket näring!

Vänta du med att nolla kolisarna.. testa då hellre fasta/16:8/5:2 eller intermitent fasta.. dvs hoppa någon måltid då och då!

Altså.. kalorierna finns där oavsett du äter LCHF eller ej.. och snabbast sätt att gå ner i vikt är ren o skär kalorirestriktion/bantning.. men utan eftertanke så blir det som regel ingen hållbar livstil!

Utan iden med LCHF är till stora delar att man får bättre tillgång till energidepåerna.. och då kan det hampa sig utan att man tänkt på det att man äter två mål om dagen!

Och då kan man mäta det på annat sätt än vikten.. nämligen att man blir hungrig strax före nästa planerade måltid!

• Gilla 1
Länk till inlägg