Jump to content

11-åring med ätstörning

Annie Höjer

Recommended Posts

Jag undrar om någon har möjlighet att hjälpa mig med hur vi ska tänka när det gäller vår son Filip 11 år. Han har en ätstörning som har drivit honom rakt ner i botten. 

I onsdags förra veckan vägde han 24,6 kg till sina 141 cm. Normalt hade han vägt 37-40 kg om han hade fortsatt att följa sin kurva. 35 kg är väl ca ”mittenkurvan”. Han sondmatas nu med ca 1800 kcal/dygn och har gått upp till 27,2 kg imorse. 

Mina frågor:
Hur översätter vi dessa 1800 kcal till typ liberal lchf? Går man upp lika lätt i vikt med lchf jämfört med sjukvårdens sockrade tallriksmodell? Aldrig har han väl ätit så mycket socker som nu under hösten... Vi tänkte att vi gör som sjukvården säger och så går vi tillbaka till en kost vi tror på senare. Mängder av juiceglas varje dag, proviva, oboy, fruktyoghurt, mackor, ris, pasta och potatis har det blivit. Nu vill vi göra på vårt sätt och bygga en frisk Filip med mat vi står för. 

Hur hade ni tänkt? Vet att det är helkorkat att räkna kalorier, men nu vet vi att han har en bra viktuppgång på dessa 1800 kcal. Vad händer om vi fortsätter med samma kalorimängd men kör på liberal lchf? Behövs högre kalorimängd då? 

Supertacksam för era tankar! 
Med vänlig hälsning,
Annie Höjer
  • Sad 4

Om du dukar fram vällagad LCHF-mat, vad vill han då helst äta av det? I det här läget verkar det vara viktigast att han äter nåt nyttigt vad-som-helst, än onyttig tallriksmodell.

LCHF sägs ju vara viktstabiliserande, så det hade jag kört på - oavsett kalorier.

• Like 4

Jobbigt!  Hoppas ni får bra stöd och hjälp av någon som också går till botten med varför...   Har erfarenhet av barn med självskadebeteende och det kan kännas helt hopplöst men kämpa på! För oss vände det när vi för tredje gången bytte vårdgivare och då märkte vi en liten liten förbättring redan efter första gången.  Nu känner jag igen henne varje dag. tillbaka till sitt goa och glada jag!   så kom ihåg det i de mörkaste stunderna att det blir bättre!

• Like 5

24 minuter sedan, iAnna sade:

Om du dukar fram vällagad LCHF-mat, vad vill han då helst äta av det? I det här läget verkar det vara viktigast att han äter nåt nyttigt vad-som-helst, än onyttig tallriksmodell.

LCHF sägs ju vara viktstabiliserande, så det hade jag kört på - oavsett kalorier.

Bara så svårt med mängden. Det är hans problem att han satt mättnads- och hungerkänslorna ur spel. Vi har inte råd/tid att chansa, hade varit så skönt med någon form av riktlinje. 

• Like 1

12 minuter sedan, jesper sade:

Jobbigt!  Hoppas ni får bra stöd och hjälp av någon som också går till botten med varför...   Har erfarenhet av barn med självskadebeteende och det kan kännas helt hopplöst men kämpa på! För oss vände det när vi för tredje gången bytte vårdgivare och då märkte vi en liten liten förbättring redan efter första gången.  Nu känner jag igen henne varje dag. tillbaka till sitt goa och glada jag!   så kom ihåg det i de mörkaste stunderna att det blir bättre!

Tack för uppmuntrande ord ??

Här är det BMI på 16 som gäller som gräns för när de anser att han är mottaglig för att jobba med orsaken till ätstörningen.. ca 5 kg kvar. 

Underbart att läsa att din dotter mår bättre! 

• Like 4

1 minut sedan, Zepp sade:

Hur yppar sig själva ätstörningen?

Jamenar väger han för lite så verkar det nästan som att han inte äter något?

Vad äter han om han får välja själv?

Han har ätit alldeles för lite under lång tid, valt bort fler och fler livsmedel och maträtter. Har inte hjälpt att han fått välja maträtter  själv. Under två dygn på behandlingshem drack han bara vatten..

Nu har han sondmatats i över två veckor och vill inget hellre än att äta själv. Vi räknar med hemgång och mat någon gång under nästa vecka och vi vill vara förberedda till dess. 

• Like 3

Försök få i honom mättat fett av så bra kvalisort som möjligt, och minimera fleromättade vegetabiliska fetter. Tror det stöttar psyket. Ha alltid extra av nyttiga saker han gillar, och alltid nära till hands. 

Prova även näringsrikt vatten, som t ex Radenska Classic. Har bra mineraler med hög biotillgänglighet. Kan pigga upp och stärka snabbt - kanske bra en stund innan måltid. 

Låt honom äta salt fritt enl aptit, oraffinerat då. 

• Like 5

Jag brukar säga att mitt minne är sämre än en senil guldfisks. :huh: Så jag ber om ursäkt för det ospecifika som följer här.

Jag har för mig att jag nyligen läst/hört (kanske på radion?) om någon som troddes ha en ätstörning, men det visade sig vara nån sorts aversion mot vissa livsmedel. Tror att den insikten kom sent i livet för den här kvinnan.

Det kanske kan vara något som är värt att utforska. Det behöver ju inte vara så, men tänker mig att alla tänkbara orsaker kan behöva undersökas.

Hoppas verkligen att det ska vända för din son.

• Like 3

12 timmar sedan, Annie Höjer sade:

Här är det BMI på 16 som gäller som gräns för när de anser att han är mottaglig för att jobba med orsaken till ätstörningen.. ca 5 kg kvar. 

Ursäkta, men hur i hela världen tänker dom där?????? Som mamma till en före detta anorektiker trodde jag att jag hört det mesta, men det här var nytt. För mej är det självklart att jobba på bred front. 

• Like 4
  • Sad 1

15 timmar sedan, Xiro sade:

Försök få i honom mättat fett av så bra kvalisort som möjligt, och minimera fleromättade vegetabiliska fetter. Tror det stöttar psyket. Ha alltid extra av nyttiga saker han gillar, och alltid nära till hands. 

Prova även näringsrikt vatten, som t ex Radenska Classic. Har bra mineraler med hög biotillgänglighet. Kan pigga upp och stärka snabbt - kanske bra en stund innan måltid. 

Låt honom äta salt fritt enl aptit, oraffinerat då. 

När dottern var sjuk i mitten på 90-talet var det just fettet som var viktigt enligt hennes läkare. Hjärnan behöver fettet så att det stöttar psyket håller jag med om. Eftersom hon var rädd om sitt långa hår och sina fina naglar gick det bra att "lura" henne att äta kosttillskott med vitaminer och mineraler.

• Like 5

Högkvalitativ fiskolja är bra för barnen - de dyraste är bäst. EPA och DHA. Man hjälper hjärnan att må bra. Mår hjärnan bra så kan annat ofta bli bättre så att säga på köpet.

Många barn kan gilla att man mosar mjölig potatis med smörklickar - tycker att det äts av de mest "petiga".

https://www.apotea.se/eye-q-tuggisar-jordgubbssmak-180-kapslar?gclid=EAIaIQobChMIvMer8Y2y2AIVRmQZCh1QZwBPEAQYAyABEgICNvD_BwE

Nej jag gör inte reklam för något speciellt märke - men det är bra att vitaminerna kanske  kommer som goda tuggtabletter?

• Like 5

Ojoj. Är detta verkligen en ätstörning? Hoppas sjukvården gör allt för att utesluta sjukdom. Se till att de kollar bla vitamin och mineral status.  Är det en underliggande depression? Stress? Skolproblem ? 

Viktigt att inte bara ersätta energi. Byggstenar behövs också. Aminosyror, mineraler och vitaminer. Han ska inte bara bygga fett, muskler och ben är viktigare. Dvitamin, Dvitamin, Dvitamin. Bvitaminer (aktiv form). 

Innehållet i den här för intravenös distribution visar vad sjukvården anser bör ingå i svåra fall, förlåt dem för sojaoljan ... https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19991104000240

MCT olja kan man smya ner i det mesta, smaklös. Ger snabb fettenergi. Skulle buljong fungera? Kan du göra godis på riktigt gelatin då får han både energi och aminosyror. 

• Like 4