Gå till innehåll

[Länk] LCHF-bröd, vad glad jag är att det finns!

Recommended Posts

Jag undrar var alla dessa underbara LCHF-bröd fanns när jag började med kosten? På den tiden smakade alla bröd jag testade på illa, oberoende hur invecklat receptet var. Nu tycker jag var och vartannat recept smakar utsökt och inga nya ingredienser har ju kommit till! Här är ett bra exempel:

http://56kilo.alltforforaldrar.se/mandelbrod/

Är inte helt säker på om det är så att recepten förfinats med åren eller om det är min palett som ändrat. Kanske jag förr saknade brödet och sökte substitut, medan jag nu bara hittar något gott att äta?

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är både och, recepten förfinas och smaklökarna ändras. Jag tyckte/tycker ruskigt illa om oopsies och muffins med omelettkonsistens men med alla recept med mandelmjöl och kokosmjöl som är mer brödiga är det riktigt roligt att baka!

Länk till inlägg

Ja, det är många år sedan jag bakade Oopsies eftersom jag inte heller någonsin gillat dem, men mandelbröd och kokosbröd är gott. Fast efter att jag testat receptet ovan igår får jag nog acceptera att det inte passar mig för tillfället. Jag fick rätt ont i magen efteråt. Jag får periodvis väldigt känslig mage och då brukar jag först börja reagera på avokado och råa ägg, men nu har jag tydligen en extra känslig period då också mandel måste lämnas bort. Ska testa med kokosmjöl här någon dag och se om det funkar bättre...

Länk till inlägg

Är skeptisk till denna typen av bröd. De brukar ju typ ha 1023 kcal, och inte mätta särskillt mycke.

vad då kalorier är det inte kolhydrater vi räknar jag bakar ofta lchf bröd mättar bra eftersom de innehåller en hel del protein

Länk till inlägg

Mitt nya favoritbröd bakade jag i förrgår. Egentligen undviker jag bröd (även LCHF) för att jag inte tycker att det är gott nog och jag har ingen direkt saknad efter det.. men variation is the spice of life..

Receptet kommer från jillsmat.se men jag har bloggat om det här:

LCHF-frallor..

http://salmiakskok.blogspot.se/2013/02/lchf-frallor.html

Observera att bloggen typ är receptsamling av både lchf/vanliga bakverk och uppdateras endast om någon krävt recept och jag orkat bry mig.. Men min länklista är imponerande ;)

Länk till inlägg

Mitt nya favoritbröd bakade jag i förrgår. Egentligen undviker jag bröd (även LCHF) för att jag inte tycker att det är gott nog och jag har ingen direkt saknad efter det.. men variation is the spice of life..

LCHF-frallor..

Observera att bloggen typ är receptsamling av både lchf/vanliga bakverk och uppdateras endast om någon krävt recept och jag orkat bry mig.. Men min länklista är imponerande ;)

Oj, såg ju jättegott ut! Måste nog undvika mandelmjöl ett tag nu, men ska testa det med kokosmjöl :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

LCHF-frallor..

Godaste frallorna jag provat, blir en favorit :) Tack för länken.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Godaste frallorna jag provat, blir en favorit :) Tack för länken.

Oj vad roligt :) Kul att du tittade in i min blogg.

Igår testade jag ett nytt bröd igen. Denna gång kesobrödet från 56kilo.se

Kesobröd..

http://salmiakskok.blogspot.se/2013/02/goda-kesobrod-lchf.html

Sen använde jag det brödet till att göra Toasties. Riktigt lyckat.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Favorit LCHF-bröd är de gjorda på frön som påminner om knäckebröd, och grova fröbröd. De smakade helt klart märkligt i början av LCHF. Nu har man vant sig och de är hur goda som helst! Kroppen var förmodligen inställd på vetemjöl och socker smakmässigt i början. Nu har man vant om sig. Vill aldrig tillbaka till skitbröd igen! Never!

Katrin Zytomierska har ett bra recept på bröd i sin bakbok hon gav ut också. Klart en favorit :)

Länk till inlägg

Oj så många härliga recept som kommit fram. :) För tillfället undviker jag allt i brödväg eftersom min mage är totalt i uppror. Efter ett misslyckat test på periodisk fasta för ca 1 månad sedan och sedan magsjuka på det har magen bara blivit värre och värre och nu tål magen INGENTING. Nötter och mandlar går bort helt och ska nu ta en paus i allt vad fibrer heter (utöver grönsaker) och försöka ta bort så mycket omega 6 jag bara kan. Förhoppningsvis är tarmarna snart i skick igen så jag kan testa alla recepten. :)

Länk till inlägg

För min mage funkar det att äta blötlagda nötter, men jag vet inte om det går att baka på...

Min 5-åring gillar f ö mandel/kokos/kesobröd.  Ska försöka fasa ut lite kolhydrater för henne, men hon är lite petig...

Länk till inlägg

Oopsies är sämst! Här är två favoriter som jag gör non-stop. Har alltid något av dem hemma.

http://melchf.wordpress.com/2013/01/06/favoritbrod-gjort-pa-mandelmjol/

http://melchf.wordpress.com/2012/11/17/kokosbrod/

Oj, vilket gott och lättbakat bröd, kokosbrödet, nästan lite för gott - frossarvarning ;-). Det här kommer definitivt göra fler gånger.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Elja:

Lite off-topic

Vad händer med din mage om du äter torra nötter?

Jag får ont i magen av nötter, har inte kommit på tanken att testa med blötlagda.
Blötlagda låter inte som någon höjdare som fredagsmys :) , men i mat skulle det ju fungera

Länk till inlägg

Det här är mitt favvorecept på lchf bröd! Brukar ta kardemumma istället för brödkryddor ( då jag gör lchfsemlor använder jag samma recept fast jag her i lite stevia)

Ingredienser:

3 ägg

1 dl vispgrädde

3 dl mandelmjöl

2 msk fiberhusk

0,5 dl krossat linfrö

0,25 tsk salt

1,5 tsk bakpulver

1 krm brödkrydda

Kan toppas med sesamfrön

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg fluffigt.

3. Tillsätt vispgrädden och rör om.

4. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner. Rör samman till en smet/deg.

5. Låt smeten stå några minuter för att svälla.

6. Klicka med hjälp av en sked ut smeten på en pappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen i ca 20 - 25 minuter.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det bästa recept jag provat är Kesobrödet som finns på bloggen 56kg, enkelt snabbt och gott

Allra bäst är varianten där man mixar keso och ägg till en slät smet. blir som hönökaka

Men jag måste alltid frysa ner brödskivorna, för de är alldeles för lättätna för en "brödmissbrukare" som mig B)

Länk till inlägg

Jag har letat efter fiberhusk i "mina" matbutiker, men inte hittat det någonstans?

Annat om bröd. När jag ögnade igenom forumet, såg jag att någon hade ätit Finn Crisp, men jag hittar inte inlägget nu. Är det godkänt i lchf tro? Köpte i a a ett litet paket av ovanstående med råg och surdeg. På en skiva har jag lagt en tjock bit brieost till kaffe med tjock grädde.

Länk till inlägg

När jag ögnade igenom forumet, såg jag att någon hade ätit Finn Crisp, men jag hittar inte inlägget nu. Är det godkänt i lchf tro? Köpte i a a ett litet paket av ovanstående med råg och surdeg.

Det man ska undvika som LCHF:re är kolhydater. Utifrån den definitionen är inget förbjudet och allt godkänt, så länge man har koll på vad man stoppar i sig. Finnscript lär ha 4 gram kolisar per brödskiva och om man kan äta Finncrisp, styrs av dagens övriga intag eller kanske snarare att Finncrispen styr. Har du utrymme inom din maxgräns för kolhydrater och för Finncrispen, är det bara och äta... om inte, bör du avstå. 

Jag själv föreslår en viss försiktighet med Finncrisp. Det är förrädiskt gott !

Länk till inlägg

Oj så många härliga recept som kommit fram. :) För tillfället undviker jag allt i brödväg eftersom min mage är totalt i uppror. Efter ett misslyckat test på periodisk fasta för ca 1 månad sedan och sedan magsjuka på det har magen bara blivit värre och värre och nu tål magen INGENTING. Nötter och mandlar går bort helt och ska nu ta en paus i allt vad fibrer heter (utöver grönsaker) och försöka ta bort så mycket omega 6 jag bara kan. Förhoppningsvis är tarmarna snart i skick igen så jag kan testa alla recepten. :)

Jenny, vad har du för problem med magen? Har du någon diagnos? Låter som om vi har samma känslighet och jag är också inne i en dålig period när jag inte tycks tåla någonting. Det är nästan lika illa som innan LCHF, det spelar liksom ingen roll VAD jag äter, utan ATT jag äter! Resultatet blir "matskräck" och halvsvält vilket inte heller är bra men bättre än mat i magen. Fruktansvärt jobbigt och deprimerande när inget hjälper!
  • Gilla 1
Länk till inlägg

Kanske lite OT, men vill man äta "mackor" utan att äta frön/nötter eller baka kan jag rekommendera att skära en squash på längden och bre den som en macka (brukar bli åtta "mackor" på en squash). Så får man plats med massor av smör och smaskiga pålägg utan att bli kladdig när man äter det!

Länk till inlägg
Det här är mitt favvorecept på lchf bröd! Brukar ta kardemumma istället för brödkryddor ( då jag gör lchfsemlor använder jag samma recept fast jag her i lite stevia)

Det låter gott!

Hur många semmelbullar gör du, på den här satsen? Hur länge gräddar du dem, i hur många grader? Visst är det bara att hoppa över Stevia, om man vill?

Länk till inlägg

Jenny, vad har du för problem med magen? Har du någon diagnos? Låter som om vi har samma känslighet och jag är också inne i en dålig period när jag inte tycks tåla någonting. Det är nästan lika illa som innan LCHF, det spelar liksom ingen roll VAD jag äter, utan ATT jag äter! Resultatet blir "matskräck" och halvsvält vilket inte heller är bra men bättre än mat i magen. Fruktansvärt jobbigt och deprimerande när inget hjälper!

Jag fick visserligen diagnosen IBS för redan 15 år sedan, men vete fåglarna ifall det är det som spökar eller inte. Min mage verkar vara sån att periodvis så tål den ingenting, som du säger. Nu åt jag ju lasagne i helgen med fiberhusk i. Ingen bra idé, då magen blev svullen av det. Men inte svullen som i luft i magen, utan mera svullen och öm som i inflammerad, om du förstår vad jag menar. Men matskräck får jag inte av det. Ifall jag låter bli gluten, nötter, överdrivna mängder mat, svart kaffe, avokado, råa ägg osv så klarar jag nog mat. Tror egentligen jag har två separata problem, som hänger ihop. Äter jag t.ex. mandel just nu så slår magsäcken bakut, och så länge mandeln finns i magsäck och tarmar kallsvettas jag, har ont och är svullen om magen. Men andra saker verkar inte påverka magsäcken, utan bara tarmarna, som t.ex. fiberhusk.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Elja:

Lite off-topic

Vad händer med din mage om du äter torra nötter?

Jag får ont i magen av nötter, har inte kommit på tanken att testa med blötlagda.

Blötlagda låter inte som någon höjdare som fredagsmys :) , men i mat skulle det ju fungera

Jag får ont i magen, det verkar vara för svårsmält för mig.

Man kan blötlägga nötterna och sedan torka dom i ung, men det blir ju inte riktigt som vanliga rostade nötter för fredagsmyset..

Länk till inlägg

Åh, vad trött jag blir. Nu verkar min mage ha börjat reagera på vin också. Två klunkar, sen var det stopp med magont och jag riktigt känner hur tarmarna är upp och ner... Fattar inte. Så här känslig har min mage inte varit sedan tidiga tonåren...

Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

LCHF-frallor..

Säga vad man vill om LCHF-bröd, men när resten av familjen äter mackor på morgonen så är det väldigt praktiskt att ha lite bröd man kan äta.

Ditt recept ovan har blivit ett av mina favoritrecept, och nu senast blandade jag även i lite bitar av soltorkad tomat och rosmarin.

Det var inte alls särskilt dumt!

• Gilla 1
Länk till inlägg

PiaM, har du någonsin testat att göra dina frallor på kokosmjöl istället för mandelmjöl? Verkar tåla det bättre och är sugen på att testa om magen tål en brödvariant igen. :)

Länk till inlägg

Jenny, nej har inte testat själv, men en bekant till mig bytte ut det mot korrekt mängd kokosmjöl dvs 1/4 dl av mandelmjölet med väldigt goda resultat. Kommer själv testa det nästa gång eftersom jag måste göra slut på min kokosmjöl någon gång också.. snöat in mig på mandelmjölsbak..

Länk till inlägg

Hej, tycker jag har provat det mesta bröd i LCHF väg, men kan tyvärr inte känna att det är så stor skillnad. Så därför kör jag "fettmackor" så det blir minimalt med KH. Här är receptet:

Jag har vallmofrön på mitt, rostar eller tinar (har det i skurna rutor i frysen) med massa smör och ost.

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1564

Ingredienser:
200 g smör
5 ägg
1 dl kokosnötsmjöl
0,5 dl pofiber
1 msk krossade eller hela linfrön
1 tsk fiberhusk
1,5 tsk bakpulver
1 krm salt
Valfri topping, t ex solroskärnor

Gör så här
Smält smör och vispa äggen ordentligt för sig.
Blanda alla torra ingredienser för sig.
Rör ner äggen i smöret och sedan de torra ingredienserna. Rör om ordentligt.
Låt smeten vila ett par minuter.
Häll sedan ut den på en plåt med bakplåtspapper. Forma till ett stort, 1 cm tjockt bröd.
Toppa med det du vill. Låt vila några minuter på plåten.
Grädda cirka 12 minuter på 200 grader.

Sedan kan man skära ut bröden. För mig blev det 9 bröd. Och det blev mums!

Jag har använt kokosnötsmjöl med 4 g kolhydrater, från lchfbutiken.se. Märket är Aman Prana. Du behöver ett sånt med riktigt låg kolhydrathalt för att det ska suga upp så här mycket fett och vätska bra. Det blir cirka 1 g kolhydrat per macka.   

Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Det ser jättegott ut! Använde du mandel- eller kokosmjöl i dina? Äggvitor eller hela ägg?

Jag använder mandelmjöl & äggvitor. Och tar bara 2,5msk av Finax husk (finax smakar mycket mindre än linderoos).

Detta smakar faktiskt som riktigt bröd!

Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Oopsies är sämst! Här är två favoriter som jag gör non-stop. Har alltid något av dem hemma.

http://melchf.wordpress.com/2013/01/06/favoritbrod-gjort-pa-mandelmjol/

http://melchf.wordpress.com/2012/11/17/kokosbrod/

Äntligen kom jag mig för att prova kokosbrödet. Blev jättegott. :)

Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Jag har övergått till att bara baka LCHF-bröd i formen tekakor. Det gör jag eftersom alla försök till fluffiga frallor eller limpor visserligen ser lovande ut i ugnen, men så snart de kommer ut i rumstemperatur så sjunker de ihop. Brödet blir gott, men väldigt platt.

Jag har utan resultat försökt laborera med ugnstemeratur, gräddningstid, vätskemängd etc.

Vad gör jag för fel, varför är de bröd man ser på bilder alltid höga och fluffiga?

Länk till inlägg