Gå till innehåll

Recommended Posts

1 timme sedan, Sandra Lindahl sade:

Hört talas om att man inte kan börja om med Lchf för många gånger på grund av att effekten försvinner. Myt eller sanning? 

Delvis myt. Du kan börja om hur många gånger du vill, men, och det är ett viktigt men, lattjar du runt för många gånger och för ofta så litar inte din kropp på dig. Jämför om du ljuger och folk kommer på dig med lögner så slutar det med att du inte är trovärdig och du får väldigt svårt att få folks förtroende. Så bestäm dig hur du vill leva och håll dig där. Om du ramlar, vilket du sannolikt kommer att göra, så res dig snabbt upp fortsätt på den väg  du bestämde dig för från början. Lycka Till.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet, Sandra!
Om man vill banta lite då och då så kan man få den effekten, ja. Det spelar ingen roll egentligen vilken metod man använder. Jag har inte riktigt fått mekanismerna bakom fenomenet klara för mig men som jala skriver så är det som att kroppen inte litar på en.
Personligen tror jag att LCHF är en riktigt bra bas ur ett näringsmässigt perspektiv så även om man bantat med LCHF flera gånger tidigare så är det aldrig fel att gå tillbaka till det, även om viktminskningen kanske inte blir lika stor gång 3, 4, 5. Jag sällar mig till jalas kommentar att om man faller för det söta ibland så bara låt det passera och fortsätt som om inget hänt. En gång är ingen gång om du på det stora hela håller en bra bas. (Däremot får det inte bli "en gång är ingen gång" flera gånger i veckan för då är det inte LCHF....) På längre sikt bör vikten ändå stabiliseras och när man inte kommer längre med maten, tex för att kroppen inte litar på en, då får man prova andra saker, typ träning och fasta.

• Gilla 5
  • Tack! 1
Länk till inlägg
5 timmar sedan, Sandra Lindahl sade:

Hört talas om att man inte kan börja om med Lchf för många gånger på grund av att effekten försvinner. Myt eller sanning? 

Det är en myt!

Dvs det är som att sluta röka.. det kan man göra hur många gånger som helst.. och de flesta rökare gör det varje kväll när de lägger sig för att sova!

Sååå.. problemet är snarare att inte återgå till det förra tillståndet!:blink:

Altså.. det ligger oftast på det mentala planet.. i viss mån även på Dopamin och beroende.

Och då kommer vi osökt in på varför man börjar och slutar med LCHF?

Som regel vågar jag påstå så är en önskan om att gå ner i vikt den dominerande orsaken.. och som god två kommer antagligen att hantera diabetes eller dess förstadium metabolt syndrom?

Iallafall, LCHF gör det lättare att hantera hunger och blodsocker/insulin.. diabetiker har nog lättare att hålla uppe motivationen ioförsej?

Och sen då det motsatta.. dvs har man gått ner sin vikt och behållit den/fått kontroll på sin diabetes/metabolt syndrom.. så ger antagligen inga omstarter någon extra effekt.. iomed att man som regel redan är hemma! 

Meeen.. jag antar att du är ute efter vad som händer när man hoppar ut och in i LCHF av olika skäl?

Då kan det hampa sig att man drabbas utav CDS, dvs Chronic Dieters Syndrome, dvs till slut så upptas en stor del av tiden att fundera på olika dieter/bantning.. och man kör olika koncept under kortare eller längre tid för att minska i vikt men faller ständigt av vagnen.. och lyckas man väl gå ner några kilon så kommer de snart tillbaka, plus några extra!

Och för varje gång så får man späka sig extra på kort tid.. för samma kortsiktiga effekt!

• Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg
22 timmar sedan, Sandra Lindahl sade:

Vänd på frågan. Effekten av icke-LCHF kommer inte försvinna någonstans i alla fall. Man kan ju betrakta LCHF som något man inte äter snarare än vad man äter också.

Om stora mängder processade kolhydrater har en viss effekt så kommer den effekten försvinna om man utesluter dem. Det kommer ju inte enbart inträffa en gång.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Tusen tack för det varma mottagandet och all hjälp i frågan. Angående effekten så syftade jag främst på viktnedgången. Men det är ju så klokt som ni skriver att det är ju så mycket mer än så. Jag har det senaste halvåret haft stora besvär från diskbråck vilket tyvärr gjort träningen lite knepig. Men det hoppas jag nu ska bli lite bättre. Har trots allt ett halvvättern jag måste träna till. 

Anledningen till att jag slutat ett par gånger har nog varit bristande motivation vid första gången. Tyckte bara jag fastnade i någon  äggspiral där allt jag åt bestod av ägg. Andra gången så gick jag in i väggen och jag kunde tyvärr inte samla energi till att ordna särskild mat till mig när målet va att åtminstone få till någon mat till familjen. Tyvärr så har nu kilona rasat i äg, en mage som inte är fullt hundra. Så nu är jag taggad att ta tag i detta men ska försöka förbereda mig lite mer för att inte hamna i ett äggräsk igen. 

Kram och tack till er alla! 

• Gilla 5
Länk till inlägg

Det är lätt att fastna i äggträsket. Men nu finns många bra matplaner att ösa idéer ur hos bl a Kostdoktorn. Kanske behöver du inte ens anpassa maten för familjen? När de äter fil och flingor och kokt ägg utesluter du flingorna (jag blandar lite fröer och kokos och strör på om jag äter fil). När det är middag hoppar du bara över potatisen. Så småningom kanske du får med dem på tåget? ;)

• Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg
55 minuter sedan, Sandra Lindahl sade:

Jag har det senaste halvåret haft stora besvär från diskbråck vilket tyvärr gjort träningen lite knepig.

Tyvärr känner jag till diskbråcks problematiken allt för väl...  men man kommer ut på andra sidan. Mina läkare sa till mig att jag aldrig skulle få lyfta något tyngre än ett mjölkpaket eller ens dammsuga resten av livet... Men jag gjorde precis tvärtom och är nu ( förutom tllfälligt) i princip lika vältränad som när jag var 20.... fyller strax 51... 

• Gilla 7
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Sandra Lindahl sade:

... äggspiral där allt jag åt bestod av ägg.

Jag gillar både äggspiral och äggträsk. Så skönt att slippa tänka på matlagningen efter 12 år som hemmafru.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Visst är ägg fantastiskt?! Jag har inte heller tröttnat men jag har märkt att många som börjar tar till ägg i brist på bättre idéer och det är ju synd. Bättre att ha många idéer och välja ägg för att det är både bra, gott och enkelt! ^_^

• Gilla 1
Länk till inlägg
7 timmar sedan, Sandra Lindahl sade:

Tusen tack för det varma mottagandet och all hjälp i frågan. Angående effekten så syftade jag främst på viktnedgången. Men det är ju så klokt som ni skriver att det är ju så mycket mer än så. Jag har det senaste halvåret haft stora besvär från diskbråck vilket tyvärr gjort träningen lite knepig. Men det hoppas jag nu ska bli lite bättre. Har trots allt ett halvvättern jag måste träna till. 

Anledningen till att jag slutat ett par gånger har nog varit bristande motivation vid första gången. Tyckte bara jag fastnade i någon  äggspiral där allt jag åt bestod av ägg. Andra gången så gick jag in i väggen och jag kunde tyvärr inte samla energi till att ordna särskild mat till mig när målet va att åtminstone få till någon mat till familjen. Tyvärr så har nu kilona rasat i äg, en mage som inte är fullt hundra. Så nu är jag taggad att ta tag i detta men ska försöka förbereda mig lite mer för att inte hamna i ett äggräsk igen. 

Kram och tack till er alla! 

Jag kan avslöja att vi alla tappar motivation/faller av vagnen osv av olika skäl, men sen så är det bara påt igen!

Sen så kan jag möjligen oxå tänka mig att själva anledning till att börja med LCHF för att bli av med Muffinsmagen är lite väl enkelspårig?

Tänk mer hälsa och som regel så följer vikten med på köpet!

Sen så, den där äggspiralen har ett eget namn inom LCHF, den kallas för äggdeff och är en sk bantningsmetod, man klarar inte att äta så många ägg om dagen så att det kan bli något kaloriöverskott!

Osen till maten.. gör samma mat till dig som till familjen.. skillnaden blir att du hoppar de stora kolhydratkällorna och tar mer grönisar/coleslawe/någon röra!

• Gilla 3
Länk till inlägg