Jump to content

Recepttips

MariaF

Recommended Posts

Det finns många bra recept. Jag är väldigt dålig på att testa nya recept och rätter, äter ungefär samma jämt, men igår när delar av familjen firade nyår hos mig (maken jobbade) bjöd jag på det kryddsmör Kostdoktorn hade i ett recept häromdagen (Chateaubriand med rödvinssmör och hasselbacksrotselleri) som tillbehör till oxfilén och falafelbollarna. Rackarns vad gott det är!! Kan faktiskt äta det som godis... :ph34r: 
Vet inte om det är Anne eller Jill hos teamet som skapat receptet (båda står som "recipe") men vem det än var, stort tack! :wub: Som jag berättat förut äter jag huvudsakligen sallad, protein och kryddsmör till lunch och detta kommer jag göra en rejäl sats av! Jag tog rödlök och hittade fräsch persilja i landet, det känns ju lite kul så här års.

Eftersom länkar blir så stora och inte bara en rad, kopierar jag in den delen med smöret här. 

Rödvinssmör:
1 schalottenlök
2 dl torrt rött vin
150 g smör
1 matsked finhackad färsk persilja
1 tesked rödvinsvinäger
salt och peppar, efter smak

Skala och finhacka schalottenlöken. Lägg i en kastrull och häll i vinet. Koka upp och låt sjuda tills vätskan ångat bort. 
Blanda lökhacket med övriga ingredienser och ställ åt sidan. Smöret behöver inte kylas utan smakar bäst rumstempererat.

• Like 4