MariaF

Trötta muskler

Recommended Posts

26 minuter sedan, PiaB sade:

Hm, funderar på fibromyalgi..? Som du håller i schack med LCHF?

Kompisen har det. Men det verkar sitta mer i leder? Hon testar CBD-olja nu. För länge sen läste jag om det, mest för att det också är en sådan där diffus sjukdom som bara "griniga kärringar" drabbas av. (Tänk vad många sjukdomar som mest drabbar kvinnor som förlöjligats genom tiderna?!:angry:) Jag vill minnas att det finns ganska många kriterier som behöver uppfyllas för att ställa diagnos och jag hade bara nån enstaka. Men det är ju absolut något jag kan titta på som en ledtråd. Kanske finns något att prova, vem vet? Tack för tips!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, PiaB sade:

Hm, funderar på fibromyalgi..? Som du håller i schack med LCHF?

...tänkte samma sak MariaF. - Har själv fibro som efter att jag började med glutenfri lchf blivit otroligt mycket bättre - inga värkmediciner nu. Fibro känns i musklerna - om man är riktigt sjuk så har man en känsla av hemsk influensa och en enorm trötthet som aldrig går över. Eller som en Stark träningsvärk hela tiden. Man har också triggerpunkter som är ömma o irriterade. Dessa punkter undersöks av läkare när man gör en diagnos.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, kickilotta sade:

...tänkte samma sak MariaF. - Har själv fibro som efter att jag började med glutenfri lchf blivit otroligt mycket bättre - inga värkmediciner nu. Fibro känns i musklerna - om man är riktigt sjuk så har man en känsla av hemsk influensa och en enorm trötthet som aldrig går över. Eller som en Stark träningsvärk hela tiden. Man har också triggerpunkter som är ömma o irriterade. Dessa punkter undersöks av läkare när man gör en diagnos.

Oj..?! :blink: Musklerna, jo. Trött, jo i musklerna men inte alltid sömnig. Och en enorm mängd triggerpunkter. Ska definitivt läsa på! Glutenfri är jag. Faller visserligen dit på småätande mellan varven men just mjölet brukar jag hålla mig ifrån. Sedan kan det förstås finnas i smaksättare som sojasås och jag kan få lite den vägen, det har jag sämre koll på.

EDIT: Kollade snabbt på 1177. Jo, det skulle kunna vara ett spår! Jag har, precis som de skriver, låg smärttröskel. Om nån klämmer på mig, typ tar mig i armen så är jag väldigt öm. Intressant. 
Och så kom den: Orsakerna till fibromyalgi är oklara. Tidigare har sjukdomsbilden ofta ansetts psykosomatisk och patienterna fick ibland etiketten SVBK i journalen.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, MariaF sade:

Tror jag föredrar kossa... Om det är ok? Stora, vackra, vemodiga bruna ögon... En varm, blöt mule och sträv men vänlig tunga... Och god, nyttig, opastöriserad, ohomogeniserad mjölk! ;)

Tycker inte att du skall kalla dig vare sig SVBK eller Kossa ! ;)

Problemet med Fibromyalgi är väl dock att det mest är ett fint namn på något man inte vet vad det är? (Skulle då egentligen kunna vara flera olika saker?)

Men det är väl inte orimligt att  tänka sig att kosten kan ha betydelse ... en tuffare approach än att testa med lite mer kolhydrater .... är ju att gå all in med ketogen kost, skippa mejerier, minimera mängden grönt, någon form av fodmap-liknande strategi under minst en månad och se om det ger resultat. Ger det resultat, kan man då börja återinföra livsmedel och med lite tur upptäcka vad problemet är ...

Logiskt sett är ju ovanstående en attraktiv approach ... men jag vet inte om jag skulle klara av att genomföra den ;)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns massor med fördomar om kvinnors sjuklighet - fibromyalgi är en verklig diagnos!

#metoo

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, kickilotta sade:

Det finns massor med fördomar om kvinnors sjuklighet - fibromyalgi är en verklig diagnos!

#metoo

Problemen är verkliga men man vet inte exakt vad som orsakar dem...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej så är det - men jag är så mycket expert man kan bli - påläst om alla fakta och forskning. - Samt en mångårig kroppslig erfarenhet. - Persoligen mycket väl utredd på smärtklinik.

För min del har den glutenfria ganska strikta lchf-kosten gjort underverk. - Fusk belönas med värk,

Kan nämna Birgitta Höglunds positiva erfarenheter som hon berättar om i sin blogg.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också uppfattat fibromyalgi som ett samlingsnamn på symptom man inte riktigt kan förklara, utan att fördjupa mig så mycket. Alldeles för många gånger har kvinnosjukdomar (och tillstånd) kallats psykosomatiska. Spelar ingen roll om det rört sig om graviditetsbesvär, värk eller klimakteriet... :( Men intressant nog kan många av fenomenen bli bättre av koständringar... Frågan är om man behöver gå på strikt antiinflammatoriskt (utesluta även nattskatteväxter)?

All in keto (trist) eller mer kolisar (sug).... Usch, jag vill verkligen  inte välja. Men du har en poäng där Peter B...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast jag läste för ett tag sedan att de kan se fibromyalgi med ett ryggmärgsprov.  Tror det var kanadensiska forskare...

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja man har typiska avvikelser jämfört med en frisk person.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av det jag hunnit läsa i eftermiddag har jag inte tillräckligt många kriterier uppfyllda men jag stöter på mycket bekant ändå. Triggerpunkterna anses tydligen inte relevanta längre men de på stussen/nedre delen av ryggen är vidrigt ömma. Mycket är ju annars sånt som är svårt att veta vad det kommer sig av, det kan vara tecken på många saker. Kanske är det som PiaB var inne på, man kan hålla något i schack med kosten och vara "nästan bra"? Jag fortsätter häcka vid datorn!  

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan, kickilotta sade:

#metoo

Mm.. fibro är en diagnos.. av sk Idiopatiskt ursprung, dvs man vet inte alla orsakerna.. och de kan vara flera olika.

Och #Metoo lyfter upp en aspekt som aldrig varit dold.. men som man hanterat med särskilda levnadsregler för främst unga kvinnor.

Åter till Fibro;

https://www.fmcpaware.org/aboutfibromyalgia.html

Oså åter till #Metoo.. dvs kvinnor  förväntas leva enligt lite andra regler än män.. bara det kan vara frustrerande!

Därmed inte sagt att män inte har sina specefika problem/sjukliga tillstånd/tillkortakommanden i den sociala kontext vi lever i!

Iallafall ett snabbt kast till kost, dvs vår benägenhet att leva av hög andel Omega-6.. som är de fettsyror som i vårt eikosanoidsystem tenderar att bilda smärta och inflamatoriska processer!

Dvs bristen på EPA/DHA i vår kost.. för att balansera de smärtsamma och inflamationsökande Eikosanoiderna.

På det så skall man då lägga den sociala kontexten. dvs västerländskt leverne.. och när vi ändå tangerat problemet, den extra stress som det innebär att växa upp till kvinna.. med tanke på #Metoo!

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Dvs bristen på EPA/DHA i vår kost.. för att balansera de smärtsamma och inflamationsökande Eikosanoiderna.

Just obalansen omega 6/3 var en av de saker jag kom fram till att testa för värken, som jag skrev tidigare (innan jag lade om till LCHF alltså, de andra var utesluta rött kött eller kolhydrater). Jag tar kosttillskott i form av fiskolja i kapsel och jag tror sorten ska vara okej. Däremot är jag osäker på dosen; jag har läst att om man har värk kan man ta upp till 10-20ggr den på burken rekommenderade men det känns rätt oekonomiskt och ineffektivt, kanske bättre leva uteslutande på makrill? Det är ju gott också, till skillnad från en rap efter fiskoljan. Fast, räkor är ju ännu godare... men inte så feta om man inte gör dem som Shrimp Scampi med smör, vitlök och persilja. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den sista tiden har jag haft känningar i en fot (rackarns vad många ben det finns i en fot?! :blink:) så idag blev det 10km promenad. När jag gick där kände jag hur trötta och påverkade mina muskler känns, inte minst de i benen. Jag har inte sprungit/lufsat alls sen i onsdags så det är knappast brist på vila. När jag springer/lufsar känner jag inte alls av muskelkänslan så, då är det som att den inte finns, men idag var det verkligen en känsla av att ha slagg i varenda muskel, främst i benen.

När jag fortsatt läsa om fibromyalgi hittade jag detta:
“Fibromyalgia can be thought of as a centralized pain state.  Centralized pain is a lifelong disorder beginning in adolescence or young adulthood manifested by pain experienced in different body regions at different times.

Det är lite intressant för jag upplevde de första konstiga muskelkänningarna nån gång i yngre tonåren. Några gånger bar inte benen, det var som att kommunikationen mellan huvudet och musklerna inte funkade (det hände väl 3-4ggr totalt) och ibland, och det har hänt även högre upp i åren, så har huden gjort ont när det har legat tyg emot, framför allt på benen. Autoimmuna protokollet smyger närmare men det tar emot... Undrar om det är Sockertrollet eller Tugga-tugga-monstret som viskar "Såååå illa är det väl ändå inte..?!"

• Gilla 1
  • Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

”Huden har gjort ont” - hur menar du då?

Jag har upplevt att huden ibland bränner på ett område, ena underarmen t ex. Det syns inget på ytan, och det onda är bara precis i ytan vid lätt beröring. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan, iAnna sade:

”Huden har gjort ont” - hur menar du då?

Jo, om jag varit barbent har jag inte känt nåt men har jag tagit på byxor har det svidit eller gjort ont som om jag skrapats av nåt. Fram på låren och i svanken har det kunnat kännas så. Det har inte synts något, typ att jag varit röd eller knottrig eller nåt sånt. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

MariaF, det kan inte vara så att du har någon underliggande muskulär/strukturell obalans? Har du en bra massör/kiropraktor/sjukgymnast/whatever, eller inte riktigt hittat rätt än? Jag tror väldigt få människor rör sig så som vi är tänkta att göra, efter X antal års sittande i skolan, jobbet, buss, bil, you know the story. (Jag kan räkna till 2-3 personer jag sett på ett år som ens ser ut att vara i närheten av det, på ETT år och bland 100 000-tals människor, jag är tyvärr inte en av de få, ännu.) De flesta har för korta lårmuskler, ryggmuskler, höftböjare, bröstmuskler m.m. Musklerna och nervsystemet anpassar sig efter vad vi gör.

Ibland kan ju själva problemet sitta någon annanstans än där symptomen är tydligast. Att det lindras när du rör dig är ju inte konstigt eftersom du får cirkulation. Även om man sköter kosten rätt (utgår naturligtvis från exemplariskt följd ketogen kost nu) så tror jag det också är ett sätt att egentligen bara lindra symptom. Meeen jag svär väl i kyrkan nu. ;) Starka ben är bra, men när du springer och går bör det inte vara de eller ländryggen som tar den största belastningen, utan dessa borde snarare sträckas ut, det *borde* vara glutaeus maximus (kroppens största muskel), bålmuskulaturen ("korsetten") och starka fötter som bär dig, med hjälp av en rotation i bröstryggen/av skulderbladen.

Kort sagt: Muskelvärken/-smärtan kanske är en signal om att den utsätts för en belastning den inte är byggd att klara, vilket kan innebära att någon annan vävnad inte gör det den ska. Eller att nervsystemet inte vet vilka muskelkjedjor som skall rekryteras/rekryterar fel muskler. :) Bara en tanke (efter några glas billig rom. Ursäkta om jag inte hängde med riktigt eller har läst slarvigt. ;))

/SvartaSara

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, SvartaSara sade:

MariaF, det kan inte vara så att du har någon underliggande muskulär/strukturell obalans?

Jodå, hela jag är "fel". :) Jag har också funderat över de biomekaniska problem jag har och hur de påverkar. Hållningen har jag kämpat med sedan barndomen, var hos sjukgymnast första gången när jag var 14år. Hela övre tonåren gick jag regelbundet hos kiropraktor och i 20årsåldern på kroppskännedomsträning inkl avslappning. Sedan gav jag nog upp. Jag blev "sådär" bättre och hade inte längre akut ont. Jag förstod nog inte den mer långsiktiga aspekten. Kanske brydde jag mig inte heller, jag var ju lika odödlig som andra ynglingar... Det kan absolut bidra till den numera kroniska känslan i musklerna. Jag jobbar sen i somras återigen mer aktivt med min kroppshållning, inte minst för att kunna fortsätta springa. En sjukgymnast hjälpte mig att ta fram en serie övningar och så här "duktig" har jag nog aldrig varit. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fått bukt med kronisk värk genom en teknik som kallas antigymnastik. Jag har visserligen gjort min egen variant på det, men det går ut på att få de överarbetande musklerna på baksidan att slappna av och bli längre, samt stärka framsidan. Detta togs fram av Therese Bertherat som skrivit boken, Kroppen har sina skäl. Jag använder bollar i olika storlekar för att släppa på spänningar. Det är en långsam metod och ingen quick fix, men mycket effektiv. Slarvar jag så får jag muskelvärk.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är info från Save our Bones - mjölkprodukter kan ge värk och ökar risken för osteoporos. - Det är ju oftast så att våra problem har sin grund i vad vi äter - det är ju det stora ämnet för detta Forum. Save our Bones har massor med info om kostens betydelse för vår skeletthälsa och vår hälsa i stort. För den som är intresserad kan jag verkligen rekommendera deras artiklar - jag prenumererar på deras webbartiklar och har gjort det i några år. - Vi kvinnor får verkligen ha koll på att vi fortsätter att ha ett starkt skelett. - Man varnar också här för de farliga osteoporosmedicinerna som är skadliga istället för att göra nytta. 

https://saveourbones.com/4-warning-signs-that-your-body-and-bones-do-not-like-milk/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag som är diagnosticerad med Fibromyalgi är mycket känslig i huden och får väldigt lätt ont och obehag vid ”normal” beröring som andra friska inte alls reagagerar på. När jag ska sova lindar jag in mig i mjuka filtar för att kunna slappna av och sova. Vanliga lakan känns hårda o kalla och ger obehagligt tryck på huden. Är också väldig känslig för kläder som sitter åt och försöker undvika det.  Jag har ingen ledsjukdom och är stark i händerna men får väldigt lätt ont när man vill hälsa och ta mig i hand. Min värk är väldigt mycket bättre på glutenfri- lchfkost så jag tar inga mediciner men hudkänsligheten finns kvar till största delen.

• Ledsen 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår kväll när jag skulle lägga mig hade jag ovanligt mycket känning i musklerna. Visst hade jag sprungit terräng på dagen men det gjorde jag förra helgen också utan extra känning. Jag tog en barnbrödkavel med piggar och rullade på benen. Tog inte i hård utan så det kändes bra. Idag är känslan inte alls så stark som vanligt. Ska fortsätta några kvällar till så får jag se hur det utvecklas.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Igår kväll när jag skulle lägga mig hade jag ovanligt mycket känning i musklerna. Visst hade jag sprungit terräng på dagen men det gjorde jag förra helgen också utan extra känning. Jag tog en barnbrödkavel med piggar och rullade på benen. Tog inte i hård utan så det kändes bra. Idag är känslan inte alls så stark som vanligt. Ska fortsätta några kvällar till så får jag se hur det utvecklas.

Kan det vara kolhydraterna som spökar?

Jag mår klart mycket bättre på en ketogen kost med minimalt med kolhydrater.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, jala sade:

Kan det vara kolhydraterna som spökar?

Jag mår klart mycket bättre på en ketogen kost med minimalt med kolhydrater.

Det KAN vara det. Det har vi diskuterat tidigare i tråden. 

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, MariaF sade:

Det KAN vara det. Det har vi diskuterat tidigare i tråden. 

Minnesmästarinna. Du är mer än lovligt  bra. :D

MSM tror jag har varit till stor hjälp för mig då jag vid enstaka tillfälle fått i mig gluten utan att få någon värk i mina knäleder.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg