Jump to content

Så hungrig. Dag 2 på LCHF

Linto86

Recommended Posts

Jag är inne på dag 2 med strikt LCHF. Är så hungrig jämt, trots att jag hamnat på 3000 kcal både igår och idag. Vill ju inte börja gå upp i vikt. Tycker att jag äter mycket fett till varje måltid, vilket även visar sig på kalorimängden.

Är det okej att äta så mycket och ändå tappa vikt eller borde man uthärda hunger i början?

• Like 1

Been ther, done that.. det går som regel över rätt snart!

Och nu skall jag avslöja ytterligare en hemlighet.. du befinner dig mest troligen i ett tillstånd där du har brist på kolhydrater via födan.. och hjärnan skriker efter mer glukos!

Och den signalerar som regel detta främst via Dopamin.. hjärnan älskar överskott av glukos!

Dopamin är ett Feel good hormon, dess främsta funktion är att förstärka sådant som är bra för dig!

Det är oxå främsta hormon att förstärka beroenden!

Inte nog med det.. vi är sociala djur.. så du kan välja lite olika åtgärder.. döva din livsångest med glukos, hjälpa en äldre person över gatan/ge upp din sittplats på bussen för någon äldre/lyssna på/hjälpa en vän.. eller motionera!

Motion hjälper både dig sj'älv och dina nära och kära.. för de får en mer fit person som har mer ork att vara där för dem!

https://www.bokus.com/bok/9789127130012/hjarnkoll-pa-maten/

• Like 3

56 minuter sedan, Zepp sade:

Been ther, done that.. det går som regel över rätt snart!

Och nu skall jag avslöja ytterligare en hemlighet.. du befinner dig mest troligen i ett tillstånd där du har brist på kolhydrater via födan.. och hjärnan skriker efter mer glukos!

Och den signalerar som regel detta främst via Dopamin.. hjärnan älskar överskott av glukos!

Dopamin är ett Feel good hormon, dess främsta funktion är att förstärka sådant som är bra för dig!

Det är oxå främsta hormon att förstärka beroenden!

Inte nog med det.. vi är sociala djur.. så du kan välja lite olika åtgärder.. döva din livsångest med glukos, hjälpa en äldre person över gatan/ge upp din sittplats på bussen för någon äldre/lyssna på/hjälpa en vän.. eller motionera!

Motion hjälper både dig sj'älv och dina nära och kära.. för de får en mer fit person som har mer ork att vara där för dem!

https://www.bokus.com/bok/9789127130012/hjarnkoll-pa-maten/

Så du menar att det är sug och inte hunger? Kan nog ha förstört mättnadskänslan under alla dieter jag provat. Nu känns det dock som om jag skulle kunna äta flera kokta ägg, inget jag brukar sukta efter vid sug. :/

• Like 3

13 minuter sedan, Ilmi Morin sade:

Jag är också på dag2, gått upp ett halv kilo. De e så kul...? 

Jag har inte vägt mig vid start, kändes så jobbigt då jag kände på kläderna att jag gått upp mycket i vikt sista veckorna. Vill helst undvika vågen och då kan det förstås vara svårt att kontrollera. Är du också hungrig ofta? Idag har jag ätit 3500 kcal. Känns inge bra. :/

Den där skriande hungern kan vara törst också. Prova att dricka rejält med vatten och funkar inte det så ta kokt ägg med smör eller en god buljong med kokosolja.

Jag har hållit på med LCHF i 8 år och när jag fuskat för mycket en tid så blir jag aldrig mätt. Det är som Zepp säger hjärnan som skriker inte magen

• Like 5

19 minuter sedan, stoscha sade:

Den där skriande hungern kan vara törst också. Prova att dricka rejält med vatten och funkar inte det så ta kokt ägg med smör eller en god buljong med kokosolja.

Jag har hållit på med LCHF i 8 år och när jag fuskat för mycket en tid så blir jag aldrig mätt. Det är som Zepp säger hjärnan som skriker inte magen

Kokt ägg med smör har jag ätit mycket och det dämpar för stunden. Har inte fuskat något då jag ligger strikt under 20 gram/dag. Men du kanske menar innan LCHF? Då hetsåt jag mycket och bara socker och kolhydrater. Började med LCHF då jag hoppas att det minskar sockersuget samt hjälper till att minska vikten. Men kanske får uthärda lite hunger så att magsäcken får en chans att krympa lite. Åt enorma mängder innan så kroppen är nog van med stort matintag. Kan dricka mer vatten också.

• Like 1

Och jag skulle vilja tillägga: Om man tanker väga sig varje dag, så ska man ha tillräckligt med is I magen för att kunna saga: "ett halvt kg upp. Jaha" med exakt samma jämnmod som "ett halvt kg ner. Jaha". Annars ska man vänta ett tag med att väga sig. Vikt går lite upp och ner av olika anledningar. Mått är battre, men de hinner sällan ändra sig radikalt från en dag till en annan

• Like 4

Ja jag tänkte ha kläder som mått. Har aldrig gillat att väga mig och i perioder bara gjort det en gång i veckan då det räcker för att visa om det går åt rätt håll.

En annan fundering. Jag registrerar det jag äter i Lifesum för att hålla koll på kolhydraterna och även kalorimängden. Men är det viktigt att ligga rätt på fett och protein också. Hamnat över mitt dagliga intag där sedan jag började i måndags, kanske för att jag äter över 3000 kcal (satte 2500 som mål såhär i början ) Det enda jag skött snyggt är att hamna under 20 g kolhydrater varje dag. Är det okej då?

Är också väldigt hungrig på natten, jättesvårt att sova och har varit uppe och ätit ägg med smör eller oopsies vid 2-tiden bara för att kunna somna. Har aldrig varit nattätare utan brukar sova gott hela natten i vanliga fall. Är det någon som känner igen sig i det?

• Like 1
  • Confused 1

Som Zepp skrev - hjärnan är van att det kommer en massa kolhydrater - och så kommer det inga kolhydrater. Maaaat!!! 

Och som jag skrev. Ät. Det går över. Skulle det, mot förmodan, gå månader utan att det går över, så får du dra ner på ätandet ändå. Men ta det bekymret om det skulle komma.

• Like 7

21 timmar sedan, Linto86 sade:

Så du menar att det är sug och inte hunger? Kan nog ha förstört mättnadskänslan under alla dieter jag provat. Nu känns det dock som om jag skulle kunna äta flera kokta ägg, inget jag brukar sukta efter vid sug. :/

Nu skall jag avslöja den femte.. eller om det är den sjätte hemligheten.. har tappa räkningen på alla hemlisar!;)

Gå fram till kylskåpet.. och ligger det då ett kallt kokt ägg där och du kan tänka dig att äta det så är det hunger.. kan du inte tänka dig det så är det sug, ta då i stället kannan med vatten och drick ett glas, gärna med lite salt på fingret.:o

Och som jag redan förklarat.. olika kalorier påverkar kroppen/hormonerna på olika sätt.. vilket i sig leder till olika sensoriska upplevelser.

Och om man framhärdar ett tag med LCHF med rätt mycket fett (E% av sitt kaloribehov), lagom med protein och en hel del grönisar så hamnar man som regel/de flesta iallafall i ett tillstånd där man i början har lite svårare att förstå hungerkänslorna.

Been there, done that.. det är steg 2, dvs man får försöka hitta lite nya matrutiner/handla/laga/planera för detta.. 1-2-3 måltider per dag.. på det så bör man äta samtidigt som sin familj/sina arbetskollegor, eller välja att bli eremit!:huh:

• Like 2

Jag tycker du ska äta på, när du är hungrig, riktiga måltider med recepten från kostdoktorns hemsida 2-3 ggr om dagen. Jag åt ganska mycket LCHF snacks dom första månaderna, ost, baconsvålar, nötter, skinka, grädde med bär osv. Jag tycker suget efter sånt minskade efter några månader.

Din kropp är van att drivas av kolhydrater, nu får den inte det, och då tar det tid att vänja om den, till att drivas av fett istället, det är dumt att blanda in kaloriräkning i ett så tidigt skede.

När jag, som ändå är van vid lchf, drar ner på mina kalorier, så tar det 7 dagar innan dom flesta hungerkänslorna försvinner. Men detta är som sagt något du kan fokusera på senare, om du trivs och mår bra på lchf kost. 

Loka Smultron Lime gillar jag, dricker ~2liter varje kväll här hemma i soffan :P. Blir väldigt mycket törstigare när jag äter lchf, framförallt på kvällen B).

Måste ändå fråga om du vet hur mycket du åt innan du började med lchf? Kan du ha ätit mer än 3000kcal om dagen? 

• Like 5

Skönt att höra att hungern brukar lägga sig. Var med i viktväktarna under sommaren och låg då på kanske 1500-2000 kcal. Föll sedan av banan och har kämpat med hetsätning. Låg säkert på 3-4000 kalorier om dagen nu innan jag började med LCHF. Förmodligen mer vissa dagar.

Är rädd att gå upp mer i vikt bara. Uppe i 3600 kcal idag och ändå hungrig. Borde inte ligga på mer än 2000 för viktnedgång så har lite svårt att släppa räknandet även om det vore skönt. Nästan påväg att ge upp då hungern är så jobbig och jag sover dåligt. 

• Like 2

7 minuter sedan, Linto86 sade:

Var med i viktväktarna under sommaren och låg då på kanske 1500-2000 kcal.

Om du "hoppat" från VV till LCHF så skulle jag bli väldigt förvånad om du INTE går upp i vikt initialt...  Försök följa råden ovan kring hunger/sug och använd sunt förnuft. Hetsätning, vad innebär det för dig? Det låter också som att det kan ställa till det rejält. Hur ska du kunna få din kropp att förstå att du vill den väl? Att hoppa från metod till metod som ett desperat försök att hindra viktuppgången, om det nu är det du gör alltså, ger åtminstone mig intryck av att det kanske ligger djupare än i att bara ha en matplan att följa... Har du tittat på filmerna hos kostdoktorn med Bitten Jonsson?

• Like 4

Kan du inte försöka släppa på räknandet, säg 2 veckor? Fokusera på att utesluta kolhydrater och socker istället. Och sen utvärdera? 2 veckor är knappast tillräckligt för att bli helt fettdriven, men det är en väldigt bra början! Hellre för mycket kcal i början, och bli van vid lchf, än att tvinga sig själv till ett stort underskott och ge upp hela projektet för att hungern är för stark. :)

För mig så funkar det bra att äta sen middag, nu när jag gått på ganska stort underskott senaste veckan så har jag druckit mycket vatten på kvällarna och typ ridit ut hungern, och äta middag sent, runt 20-21, bara så jag ska kunna sova bra utan att vakna av hunger. Detta var ett stort problem innan lchf, brukade vakna och äta det mesta på nätterna, hände att jag åkte till bensinstationen och köpte godis mitt i natten också :wacko:. Nattätandet har iaf. försvunnit med lchf för min del, för att nu komma tillbaka lite vid underskottet, därav sen middag. Samtidigt vet jag att vissa inte vill äta för sent, men om man vaknar mitt i natten av hunger, så är det ju ett tips med sen middag iaf.   

• Like 6

19 minuter sedan, MariaF sade:

Om du "hoppat" från VV till LCHF så skulle jag bli väldigt förvånad om du INTE går upp i vikt initialt...  Försök följa råden ovan kring hunger/sug och använd sunt förnuft. Hetsätning, vad innebär det för dig? Det låter också som att det kan ställa till det rejält. Hur ska du kunna få din kropp att förstå att du vill den väl? Att hoppa från metod till metod som ett desperat försök att hindra viktuppgången, om det nu är det du gör alltså, ger åtminstone mig intryck av att det kanske ligger djupare än i att bara ha en matplan att följa... Har du tittat på filmerna hos kostdoktorn med Bitten Jonsson?

Jo den biten jobbar jag också med. Jag gick ur viktväktarna i september så har inte gått direkt från VV till LCHF, låg snarare på ett kaloriöverskott under hösten. Jag blev intresserad av LCHF då jag fann LCHF-ingenjören på nätet som hade kämpat med hetsätning och övervikt och tack vare LCHF blev fri ifrån det. Så jag tänkte att suget efter socker och kolhydrater skulle minska om jag bara uthärdar omställningsfasen, värt ett försök iallafall. Har inte tittat på de filmerna, däremot läst Sockerbomben av Bitten. Ska kika på filmerna. :)

• Like 5

8 minuter sedan, Jonas85 sade:

Kan du inte försöka släppa på räknandet, säg 2 veckor? Fokusera på att utesluta kolhydrater och socker istället. Och sen utvärdera? 2 veckor är knappast tillräckligt för att bli helt fettdriven, men det är en väldigt bra början! Hellre för mycket kcal i början, och bli van vid lchf, än att tvinga sig själv till ett stort underskott och ge upp hela projektet för att hungern är för stark. :)

Jo jag kanske borde ge det en chans, bara inte kläderna blir ännu trängre. :)

Jag köpte Loka Citron ikväll då jag tänkte att kolsyran kan dämpa hungern. Har varit beroende av Pepsi Max tidigare, men har förstått att det inte är så bra trots att det inte innehåller kolhydrater.

• Like 4

3 minuter sedan, Linto86 sade:

Har varit beroende av Pepsi Max tidigare, men har förstått att det inte är så bra trots att det inte innehåller kolhydrater.

Det ska man nog undvika att dricka dagligen och definitivt inte på kvällen. :)

• Like 3

17 minuter sedan, Linto86 sade:

Jo jag kanske borde ge det en chans, bara inte kläderna blir ännu trängre. :)

Jag köpte Loka Citron ikväll då jag tänkte att kolsyran kan dämpa hungern. Har varit beroende av Pepsi Max tidigare, men har förstått att det inte är så bra trots att det inte innehåller kolhydrater.

Nämenaltså.. som jag skrivit tidigare.. du är definitivt i den mentala omställningen, de flesta klarar även strikt LCHF i minst 3-4 veckor.. innan de ger upp.. på grund av det mentala!

Dvs Pepsi Max/chips/ostbågar är inte att unna sig.. gratinerad svensk nyfångad hummer är att unna sig/lagrade ostar/musslor i vitvin/färska räkor/gräsbetesbiff/färska grönsaker till måtiden!.. gräddsåser/olivolja och vinäger på grönisarna/färsk vildfångad fisk från Atlanten/löjrom.. you name it!

Jag köper oxå Loka eller affärens egna bubbliga vatten, dvs jag vill ha bubbligt vatten.

• Like 6

2 minuter sedan, Jonas85 sade:

Att komplettera måltiderna med Broccoli kanske kan stävja hungern lite? En hel fryst påse med 500g innehåller bara 8,5g kolhydrater, och det tar ju endel plats i magen. 

Ja jag äter inte så mycket grönsaker, försöker hålla nere kolhydraterna, men brukar landa på ca 15 g om dagen så har ju råd med lite mer.  

• Like 5

1 timme sedan, Zepp sade:

Nämenaltså.. som jag skrivit tidigare.. du är definitivt i den mentala omställningen, de flesta klarar även strikt LCHF i minst 3-4 veckor.. innan de ger upp.. på grund av det mentala!

Dvs Pepsi Max/chips/ostbågar är inte att unna sig.. gratinerad svensk nyfångad hummer är att unna sig/lagrade ostar/musslor i vitvin/färska räkor/gräsbetesbiff/färska grönsaker till måtiden!.. gräddsåser/olivolja och vinäger på grönisarna/färsk vildfångad fisk från Atlanten/löjrom.. you name it!

Jo det finns ju hur mycket gott som helst att välja mellan bland LCHF - maten. Den mentala omställningen är nog tuffast. Har så mycket plugg nu och det är väldigt svårt att fokusera. Men samtidigt kommer det ju att vara så i 3 år till så det känns dumt att vänta på en passande tid när jag har råd att vara lite ofokuserad och sova dåligt. Är ändå inne på fjärde dagen imorgon, förhoppningsvis vänder det värsta snart. 

• Like 5