fredrik hartzell

nybörjare - med frågor!

Recommended Posts

hej!

har provat på LCHF nu ett tag, inte hållt det till 100 direkt, men skulle nu vilja göra det ordentligt!
har ingen vana av att räkna kalorier osv. och skulle inte vilja börja med det heller, tycker att det verkar sjukt stressande.

undrar lite över hur de ligger till med några ganska basic matvaror som det verkar vara delade meningar om, och mitt syfte framför allt är viktnedgång:

 

potatis

sötpotatis

kikärtor/bruna/vita bönor

soyabönor

fröknäcke (från butik)

musli (från butik)

yogurt naturell

bananer/äpplen

råris/fullkornsbröd

panerad fisk (från butik)

nudlar

salami

tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen, fredrik! 
Vilken nivå vill du lägga dig på? Vill du gå ner i vikt så brukar vi rekommendera en striktare variant av LCHF, max 20g kolhydrater/dygn. Vill du prova liberalare LCHF först så kan t ex sötpotatisen fungera. Den vanliga potatisens agerar som snabba kolhydrater och lämnas lämpligen därhän. Åtminstone varm. Vissa äter den kall för att komma åt det som kallas resistent stärkelse men initialt är det lättasta att bara lämna den.
Råris och fullkornsbröd är inte heller så bra just för sitt kolhydratinnehåll. Spannmål ratas av de flesta pga sitt gluteninnehåll. Många upplever förbättringar av många hälsoaspekter när de slutar med gluten. Vissa tar en Finnkrisp nån gång ibland med mycket smör och ost (vilket minskar den glykemiska belastningen). Samma är det förstås med råris; en liten mängd kan ev rymmas i en liberalare kosthållning.
Nudlar finns av olika sorter, sk glasnudlar är gjorda på en rot och är populära. Vanliga nudlar innehåller mjöl, dvs spannmål.
Det är bättre med bär än frukt, t ex om du vill äta efterrätt nån gång. Modern frukt är kolhydratrik. Om man vill vara strikt, dvs under 20g kolh/dygn fyller en banan hela kvoten kolhydrater.
Jag avråder från müsli, ta lite blandade fröer istället. Antingen bara naturella eller enligt recept hos Birgitta Höglund eller här på sidan. Själv kör jag 1 msk vardera linfrö, solrosfrö, kokosflingor, hackad mandel när jag är sugen på fil och flingor.
Fisk paneras normalt i ströbröd. Läs på förpackningen hur mycket det är och om du väljer att äta ändå, skrapar av det eller väljer annan fisk.
Bönor har också ett lite högre kolhydratinnehåll och återigen är det vilken kolhydratnivå du vill lägga dig på som styr hur mycket sådana du kan äta.

Läs på förpackningarna. En god tumregel är att det ska vara max 5g kolhydrater/100g av varan. Salami kan vara perfekt men också sötad. Mejeriprodukter har också lite olika innehåll av kolhydrater, läs på förpackningen. Beteckningen "utan tillsatt socker" ska du akta dig för, det betyder att de satt till t ex koncentrerad äpplejuice som sötning. Bara socker alltså. Likaså är det bra att vara på sin vakt mot moderna sockerarter som -sirap och modifierad stärkelse, det amerikanerna kallar High Fructose Corn Syrup.
Lycka till!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De saker du rabblar upp ingår inte i LCHF, utom eventuellt kikärtor/bruna/vita bönor och salami. Det bästa är att laga sin mat från oprocessade råvaror.

De flesta börjar med LCHF för att gå ner i vikt men LCHF är mer än så. Det är först och främst en livsstil där man strävar efter att vara frisk och må så bra som möjligt. På köpet går många ner i vikt.

Om ditt mål är att gå ner i vikt, rekommenderar jag strikt LCHF och fasta (timmar eller dagar). När du sen har nått din målvikt rekommenderar jag att du fortsätter med LCHF, för annars hamnar du nog förr eller senare där du är idag.

Kör hårt! :)

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, MariaF sade:

Hej och välkommen, fredrik! 
Vilken nivå vill du lägga dig på? Vill du gå ner i vikt så brukar vi rekommendera en striktare variant av LCHF, max 20g kolhydrater/dygn. Vill du prova liberalare LCHF först så kan t ex sötpotatisen fungera. Den vanliga potatisens agerar som snabba kolhydrater och lämnas lämpligen därhän. Åtminstone varm. Vissa äter den kall för att komma åt det som kallas resistent stärkelse men initialt är det lättasta att bara lämna den.
Råris och fullkornsbröd är inte heller så bra just för sitt kolhydratinnehåll. Spannmål ratas av de flesta pga sitt gluteninnehåll. Många upplever förbättringar av många hälsoaspekter när de slutar med gluten. Vissa tar en Finnkrisp nån gång ibland med mycket smör och ost (vilket minskar den glykemiska belastningen). Samma är det förstås med råris; en liten mängd kan ev rymmas i en liberalare kosthållning.
Nudlar finns av olika sorter, sk glasnudlar är gjorda på en rot och är populära. Vanliga nudlar innehåller mjöl, dvs spannmål.
Det är bättre med bär än frukt, t ex om du vill äta efterrätt nån gång. Modern frukt är kolhydratrik. Om man vill vara strikt, dvs under 20g kolh/dygn fyller en banan hela kvoten kolhydrater.
Jag avråder från müsli, ta lite blandade fröer istället. Antingen bara naturella eller enligt recept hos Birgitta Höglund eller här på sidan. Själv kör jag 1 msk vardera linfrö, solrosfrö, kokosflingor, hackad mandel när jag är sugen på fil och flingor.
Fisk paneras normalt i ströbröd. Läs på förpackningen hur mycket det är och om du väljer att äta ändå, skrapar av det eller väljer annan fisk.
Bönor har också ett lite högre kolhydratinnehåll och återigen är det vilken kolhydratnivå du vill lägga dig på som styr hur mycket sådana du kan äta.

Läs på förpackningarna. En god tumregel är att det ska vara max 5g kolhydrater/100g av varan. Salami kan vara perfekt men också sötad. Mejeriprodukter har också lite olika innehåll av kolhydrater, läs på förpackningen. Beteckningen "utan tillsatt socker" ska du akta dig för, det betyder att de satt till t ex koncentrerad äpplejuice som sötning. Bara socker alltså. Likaså är det bra att vara på sin vakt mot moderna sockerarter som -sirap och modifierad stärkelse, det amerikanerna kallar High Fructose Corn Syrup.
Lycka till!

wow det är så mycket att ta in:o
men tack för svar! det gör allt lite klarare!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, iAnna sade:

De saker du rabblar upp ingår inte i LCHF, utom eventuellt kikärtor/bruna/vita bönor och salami. Det bästa är att laga sin mat från oprocessade råvaror.

De flesta börjar med LCHF för att gå ner i vikt men LCHF är mer än så. Det är först och främst en livsstil där man strävar efter att vara frisk och må så bra som möjligt. På köpet går många ner i vikt.

Om ditt mål är att gå ner i vikt, rekommenderar jag strikt LCHF och fasta (timmar eller dagar). När du sen har nått din målvikt rekommenderar jag att du fortsätter med LCHF, för annars hamnar du nog förr eller senare där du är idag.

Kör hårt! :)

ok! tack för svar!:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, fredrik hartzell sade:

juste, kan tillägga bönpasta (gjord på gröna soyabönor alltså) hur funkar det?

Läs på burken... :) Jag undviker bönor själv, mest för att jag inte gillar det så värst. Sojabönor är oftast GMO, dvs genmanipulerade, och den industrin vill jag inte stötta, även om jag gillade de nykokta sojabönor jag fått i Kina (sådana där roliga som poppar in i munnen när man biter i baljan).

För skojs skull kollade jag första bönpastan jag hittade på google (nutrinix); ca 20g kostfiber och 20g kolhydrater. Klart olämplig ur ett viktminskningsperspektiv.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, måste fråga; har du önskemål om en mer vegetarisk kosthållning? Du nämner visserligen salami men inte stek, dvs oprocessat kött. Eller det kanske är tillbehören som är krångligt? Mitt favorittips (för det är så enkelt) är att steka upp mycket protein på en gång (kycklingklubbor, köttskivor, fiskfiléer) och äta en bit sådant med färdighackad sallad ur påse och en klick kryddsmör. Vitkålsskivor i ugn eller brysselkål med smör är också perfekta tillbehör när man vill minska i vikt. Rotfrukter brukar man avråda från just vid viktminskning men riven morot suger upp såsen bra och det kan finnas utrymme för det om du har mycket övervikt att ta av. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, fredrik hartzell sade:

Text

Läs här massor med bra tips för nybörjare på LCHF:

https://www.dietdoctor.com/se/lchf

 

Här kan du skriva in saker som du är osäker på hur många kolhydrater det är i någon matvara. Du kan skriva in matsked, deciliter eller 100 g eller liknande. Smidigt verktyg:

http://kostbevakningen.se/

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-01-03 at 10:06, MariaF sade:

Förresten, måste fråga; har du önskemål om en mer vegetarisk kosthållning? Du nämner visserligen salami men inte stek, dvs oprocessat kött. Eller det kanske är tillbehören som är krångligt? Mitt favorittips (för det är så enkelt) är att steka upp mycket protein på en gång (kycklingklubbor, köttskivor, fiskfiléer) och äta en bit sådant med färdighackad sallad ur påse och en klick kryddsmör. Vitkålsskivor i ugn eller brysselkål med smör är också perfekta tillbehör när man vill minska i vikt. Rotfrukter brukar man avråda från just vid viktminskning men riven morot suger upp såsen bra och det kan finnas utrymme för det om du har mycket övervikt att ta av. 

ja gärna vegetariskt! äter mkt kyckling, köttfärs nu pga att jag inte riktigt vet vad jag kan äta som är vegetariskt..
här är bönpastan jag pratade om; image.png.ecf3de0c8491bc45410499a5848ebf38.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grönsaker är väldigt vegetariska. Halva tallriken grönsaker, den vanliga biten kött/fisk/ägg och sen naturliga fetter till det. Där har du LCHF som i en liten ask. ;)

Kostdoktorn har massor av vegetariska recept https://www.dietdoctor.com/se/medlem/veckomenyer/vegetariska-veckomenyer

  • Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.