Chris52 Posted January 2, 2018 Share Posted January 2, 2018 Hej! Tänker starta med ketos diet för att må bättre Vad kan jag ersätta fettkaffe med? Tycker inte om kaffe. Tycker mycket bättre om the ! Kan jag mosa ett ägg och ha smöret/fettet i ägget och en kopp the till detta? Kan man dricka hur mycket the( svart) som helst under en dag? Mvh Chris52 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 2, 2018 Share Posted January 2, 2018 Klart att du kan använda te...hittade t ex detta recept: http://snuttansson.blogg.se/2015/july/chai-fett-the-lchf-the.html (Undvik sötströt åtminstone på daglig basis) Te kan du dricka så mycket du vill ur ett LCHF perspektiv...överkonsumtion kan ju få andra effekter men det kommer inte ta dig ur ketosen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 3, 2018 Share Posted January 3, 2018 6 timmar sedan, Chris52 sade: Hej! Tänker starta med ketos diet för att må bättre Vad kan jag ersätta fettkaffe med? Tycker inte om kaffe. Tycker mycket bättre om the ! Kan jag mosa ett ägg och ha smöret/fettet i ägget och en kopp the till detta? Kan man dricka hur mycket the( svart) som helst under en dag? Mvh Chris52 Det går alldeles utmärkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 3, 2018 Share Posted January 3, 2018 Välkommen till forumet, Chris52! Smör och grädde kör jag med i te när jag vill öka fetthalten. En klick och en skvätt. Rekommenderar att du vispar när du har smör (och/eller kokosolja) i för det lägger sig som en hinna uppepå annars och blir inte lika gott. Vispa kan du göra med en stavmixer (i separat hög bytta) eller en s.k. lattevisp/mjölkskummare (direkt i koppen med lite mindre vätska för att inte skvätta ut). Det finns också recept på varm choklad i kostdoktorns receptsamling och här i trådarna. Tror detta är jämtlandstjejs recept: 50 g smör, 3 tsk kakao, lite vaniljpulver, ca 3 dl kokande vatten. Svart te innehåller tein. Det är samma kemiska substans som koffein. Även om mängden är något mindre än i kaffe så får du samma effekt av det vid större mängder. Lycka till med ketosatsningen! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 3, 2018 Share Posted January 3, 2018 Man måste inte dricka fettkaffe/fett-te/fettchoklad whatever... Det är ett sätt att lättare få I sig mer fett utan protein och kolhydrater; öka fettandelen alltså. Så jag skulle saga: kan du få I dig samma mängd fett vid sidan av utan att blanda ihop det med kaffet, så går det lika bra. Själv dricker jag högst ogärna kalorier. Och jag dricker inte fettkaffe 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 3, 2018 Share Posted January 3, 2018 57 minuter sedan, Effie sade: Själv dricker jag högst ogärna kalorier. Själv vet jag inte hur kalorier ser ut, så det är möjligt att det slinker ner en och annan usling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris52 Posted January 3, 2018 Author Share Posted January 3, 2018 Tusen tack för alla svar ? /Chris 52 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 3, 2018 Share Posted January 3, 2018 3 timmar sedan, jala sade: Själv vet jag inte hur kalorier ser ut, så det är möjligt att det slinker ner en och annan usling. Det är väl därför de så lätt slinker ner... :-) 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monica Palmgren Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 On 2018-01-02 at 23:05, Chris52 sade: Hej! Tänker starta med ketos diet för att må bättre Vad kan jag ersätta fettkaffe med? Tycker inte om kaffe. Tycker mycket bättre om the ! Kan jag mosa ett ägg och ha smöret/fettet i ägget och en kopp the till detta? Kan man dricka hur mycket the( svart) som helst under en dag? Mvh Chris52 Har du testat guldmjölk nån gång? Jättegott! Gör en pasta på 1/2 dl gurkmeja, 1/2 dl ingefära, 1 tsk malen svartpeppar och 2 dl vatten. Rör om väl och värm tills det tjocknar, går snabbt. Lägg pastan i burk med tättslutande lock i kylen. Sen när du vill ha guldmjölk så tar du bara 1 kopp kokosmjölk (eller mandelmjölk, havremjölk eller vad du vill), lägger i 1-2 tsk pasta och lika mycket kokosolja, och så värmer du. Mmmm! Är även perfekt vid förkylning. Men obs: du måste ha svartpeppar med i pastan, för det fungerar som katalysator till gurkmejan som är en stark antioxidant och har en förmåga att hålla eller till och med sänka blodsockret om man är diabetiker. Finns en undersökning som visar att höga mängder gurkmeja under längre tid kan fungera lika bra som Ipren om man har ihållande värk. Näringsmedicinsk tidskrift 2018. Jag brukar ta grädde i guldmjölken också. Det lever jag länge på, botar sötsug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 5 minuter sedan, Monica Palmgren sade: Har du testat guldmjölk nån gång? Jättegott! Så vidrigt äckligt!! I alla fall för mig som inte gillar varken gurkmeja eller ingefära... Gurkmeja tycker jag att man med fördel trycker ner i små kapslar tillsammans med svartpeppar och sväljer hela. Smaken är som baken... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monica Palmgren Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 Förmodligen,va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts